Gå til innhold

Tesla øker rekkevidden på Tesla Model Y, men gjør den kortere på Model 3


Anbefalte innlegg

Uansett hvordan Tesla får tak i batteriene sine eller lager bilene sine så gjør de jo virkelig noe riktig om man ser på salget.

De er vel utsolgt med alt de klarer å produsere frem til i Mai nå. Sykt imponerende når de bare har "gamle" biler i sortemanget sitt.

Flere av de andre produsentene sliter jo enten med å få produsert nok biler eller å få solgt dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (9 timer siden):

Har aldri hørt at tesla har levert biler med annet en batterier som ikke er utviklet av tesla

Fortell meg om en bilprodusent som ikke bruker underleverandører.. og hvorfor det skal gnages på som om det var noe negativt.

Man kan si mye positivt og negativt om Tesla, men akkurat det der mener jeg er et dårlig forsøk på nedrakking. Det er totalt irrelevant hvorvidt de bruker underleverandører, også på sentrale komponenter.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Fortell meg om en bilprodusent som ikke bruker underleverandører.. og hvorfor det skal gnages på som om det var noe negativt.

Man kan si mye positivt og negativt om Tesla, men akkurat det der mener jeg er et dårlig forsøk på nedrakking. Det er totalt irrelevant hvorvidt de bruker underleverandører, også på sentrale komponenter.

Alle gjør det på mindre komponenter.

Poenget var at Tesla på battery day hadde planer om å bygge flere terrawatt timer med battericeller. Har ikke sett mye av det.

Dessuten er det noe med å ta hånd om teknologi. Har du hørt noen skryte av hvor flinke rolls royce er på motorer i dagens biler? De er sikkert bra men de fleste er laget av BMW. Slik er det med andre merker også som kjøper kjernetekniologi som motorer og gear hos underleverandører. Hvem er gode på gear kasser? Alle vet at det er firma som zf getrag osv som lager dem.

Bmw har gode gear kasser men alle vet at det er zf som har æren for det. 

Hadde BMW laget dem slik de lager motorer hadde man tenkt.Jøss de må ha mange flinke folk. Utvikler både motor og gear selv. Slik er det med batteribiler også. Glansen forsvinner når man oppdager at det de er gode på ikke er noe de har laget selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Trestein said:

Glansen forsvinner når man oppdager at det de er gode på ikke er noe de har laget selv. 

Tja, de er jo gode på software og motorstyring, samt de har vel laget motorene og girkassene sine selv.

Bilene ville vel ikke vært så mye bedre om identiske batterier var laget hos dem istedefor Panasonic.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 timer siden):

Bmw har gode gear kasser men alle vet at det er zf som har æren for det.

Uenig. Mange bruker zf kasse, men har elendig styring/programmering. Alfa romeo sin er vesentlig dårligere, selv om den er fysisk lik bmw sin. 

 

Finner mye av det samme hos tesla. De bruker mye likt som andre bilprodusenter, i og med at det kommer fra underleverandører. Men bilene deres er fortsatt helt sinnsykt effektive. De utnytter batteriet så effektivt at det grenser til magi. Jeg er ingen tesla fan, men de ingeniørene deres fortjener all heder og ære. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (15 timer siden):

November 2019 skulle Tesla Semi være i produksjon

https://www.cnbc.com/2017/12/12/pepsico-makes-biggest-public-pre-order-of-tesla-semis-100-trucks.html

Og så Tweeter Musk ett år etter at Semi skulle vært i produksjon at de først nå skal begynne på batteriteknologien for den

 

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/1308148212876812289?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1308148212876812289|twgr^|twcon^s1_&ref_url=https%3A%2F%2Fe24.no%2Fteknologi%2Fi%2F6zndMo%2Fteslas-battery-day-vil-bli-ganske-sinnssyk

 

Løgnene og bedraget ligger rett i dagen. Betteridagen er ikke annet enn en røykskjerm for å dekke over tidlige løgner. Løgn dekker over løgn.

Du kaller det løgner. Men linkene dine forteller om planer for utvikling, som vi vet kan bli forsinket. Og den siste linken din viser at noen endre planer fører til forsinkelser. Den siste, som du selvsagt ikke vil ta med, er at forventet levering til Pepsico ble flyttet fra desember til nå i januar, altså en mindre forsinkelse der, så neste nyhet blir nok om at Tesla leverer de første Semi, og så vil det bare øke på.

Det du driver på med her i tråden, er unødvendig støy og oppgulp, og du gjør deg selv totalt irrelevant. Er jo stort sett intet at det du kommer med som man kan ta seriøst. Noen vil kanskje kalle det trolling og løgn. Hva synes du selv?

Trestein skrev (5 timer siden):

Alle gjør det på mindre komponenter.

Poenget var at Tesla på battery day hadde planer om å bygge flere terrawatt timer med battericeller. Har ikke sett mye av det.

Dessuten er det noe med å ta hånd om teknologi. Har du hørt noen skryte av hvor flinke rolls royce er på motorer i dagens biler? De er sikkert bra men de fleste er laget av BMW. Slik er det med andre merker også som kjøper kjernetekniologi som motorer og gear hos underleverandører. Hvem er gode på gear kasser? Alle vet at det er firma som zf getrag osv som lager dem.

Bmw har gode gear kasser men alle vet at det er zf som har æren for det. 

Hadde BMW laget dem slik de lager motorer hadde man tenkt.Jøss de må ha mange flinke folk. Utvikler både motor og gear selv. Slik er det med batteribiler også. Glansen forsvinner når man oppdager at det de er gode på ikke er noe de har laget selv. 

Så flott at du innrømmer at det var snakk om planer. All info vi kjenner til, tilsier at faktiske leveranser starter opp. Noe forsinket, men det er ikke annet enn å forvente, spesielt når de ved battery day presenterte noe de jobbet med, men ennå ikke var helt i mål med, og de sa også at det kunne dukke opp problemer som enten var raskt å løse, eller ville ta endel mer tid å løse.

Tesla sitt store fortrinn er å kunne batteriteknologi OG motherboards. Og å få komponentene i hele systemet til å spille sammen. Og så monteres de til effektive og relativt flotte biler, som kundene tydeligvis vil ha, og lærer seg til å elske.

At de da lar andre produsere selve cellene, i tillegg til de cellene de vil produsere selv, og at computeren de selv designer er satt bort til produksjon av firma som har design og produksjon av slikt som dems kjernekompetanse, gjør ingen endring på dette.

Jeg blir av og til perpleks av hva enkelte problematiserer. Dog i denne sammenhengen kommer det fra 2 av de som har gjort det til sitt "varemerke" å rakke ned på det meste Tesla gjør. Dermed overraskes jeg kke når det kommer fra dere...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 timer siden):

Leverer de biler med 4680? Model S?

Nei, 4680 er ikke i kundebiler enda. Men det kan virke som Model Y ut av Giga Texas blir med 4680. Europa må vente.

Sitat

Stort sett er det billige kinesiske batterier de bruker. Har aldri hørt at tesla har levert biler med annet en batterier som ikke er utviklet av tesla

Panasonic er billige kinesiske batterier?

Ja, Tesla ønsker det så billig som mulig. Men de kjøper faktisk inn alt de kan få tak i av batterier. Skal det liksom være galt at de også tar i bruk batterier som er enda billigere hvis de får tak i det?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Fortell meg om en bilprodusent som ikke bruker underleverandører.. og hvorfor det skal gnages på som om det var noe negativt.

Man kan si mye positivt og negativt om Tesla, men akkurat det der mener jeg er et dårlig forsøk på nedrakking. Det er totalt irrelevant hvorvidt de bruker underleverandører, også på sentrale komponenter.

Jeg ville vært enig med alle produsenter unntatt Tesla. Ene og alene fordi tesla/Musk/Fansen hele tiden snakker som om det er noe unikt med tesla sine batterier og at alt er tesla sitt, når de i realiteten er tredjepart slik som hos alle andre. Å påpeke fordreininger av virkeligheten er og blir på sin plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (16 timer siden):

Klarer du å finne noen praktiske verifiserbare tester der forholdene er like hver enste gang? For en ting er sikkert, NAF sine er overhode ikke identiske. Jeg har ennå til gode å finne noen som er i nærheten av å være vitenskapelige. Det eneste som er en gjenganger er hvem som over tid har størst negativt avvik fra oppgitt rekkevidde.

Du får velge å se bort ifra fakta igjen da. Lykke til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
J-Å skrev (17 timer siden):

Det ser ut til at Tesla vil sette ut produksjon av 4680 celler også. Utviklingen på batterisiden går så fort, at Tesla trolig ikke ønsker å bygge opp store produksjonslinjer for en bestemt teknologi. Det kan også være patenter inne i bildet.

https://insideevs.com/news/490636/lg-pilot-production-line-tesla-4680-batteries/

Nei, Tesla produserer 4680-cellene selv også, men vil også kjøpe fra andre siden de trenger alle batterier de kan få tak i.

Ved å både produsere selv og kjøpe inn fra andre, får Tesla tilgang på flere batterier enn de hadde gjort hvis de kun produserte egne.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (16 timer siden):

Ikke tro på battery day. Vær så snill. Det er jo bare atter en av Musk sine røykskjermer. Masse tall og grafer og ubekreftete påstander og falske lovnader som aldri blir noe av. Det finnes _ingenting_ bekreftet fra batteryday. Kun Musk/Tesla sine påstander.

Du mener bortsett fra at Panasonic har bekreftet at 4680-cellene ikke bare eksisterer, men at de også skal produsere dem i tillegg?  

Roger Moore skrev (16 timer siden):

Ja hvordan gikk det med Pepsi? Fikk de lastebilene sine før nyttår 2021?

Hvor mange løgner må Musk servere før glansbildet endelig falmer? Det finnes ingen trekkvogn fra tesla som er i nærheten av å være klar for noen som helst kunde. Mens Volvo har levert. Det er som å høre på noen i et usunt forhold sitte der med knekt neste og masse blåmerker og forsikre en om at partneren er glad i vedkommende og ikke mente å bli så sint.

Det var jo Pepsi-sjefen som sa de skulle få Semi i Q4. Men Elon Musk har vel skylden for alt i verden, inkludert hva andre sier. Jeg husker at han også ble hetset da Hertz sa de ville kjøpe 100K Teslaer.

Hva blir det neste, Elon Musk har skylden for at katta di klemte halen i døra?  

Roger Moore skrev (16 timer siden):

I starten snakke Musk og Musketerene om at Tesla, Tesla ville dominere alt fordi de var de enste som ville få tak i batterier nok. For det vare bare tesla som skulle lage alle batteriene selv. Men så viser det seg at tesla, Tesla kjøper batterier fra tredjepart slik som alle andre. Tesla må kjøpe batterier hos andre fabrikanter og er bare en av mange kunder i verdensmakredet.

Ja, det er bare Tesla som har sørget for en god tilgang på batterier. De har fått avtaler med flere produsenter, i tillegg til at de har startet produksjon selv.

Tesla har altså jobbet i mange år med å etablere partnerskap og kundeforhold med ulike batteriprodusenter. De har sikret seg kontrakter for levering av batterier. Batteriprodusenter har inngått partnerskap med Tesla om å produsere batterier. Dette har ikke andre gjort på samme måte, så de vil ikke ha tilgang til like mye batterier.

Det ser du jo på de latterlig lave målene andre produsenter har.  

Roger Moore skrev (15 timer siden):

November 2019 skulle Tesla Semi være i produksjon

https://www.cnbc.com/2017/12/12/pepsico-makes-biggest-public-pre-order-of-tesla-semis-100-trucks.html

Og så Tweeter Musk ett år etter at Semi skulle vært i produksjon at de først nå skal begynne på batteriteknologien for den

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/1308148212876812289?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1308148212876812289|twgr^|twcon^s1_&ref_url=https%3A%2F%2Fe24.no%2Fteknologi%2Fi%2F6zndMo%2Fteslas-battery-day-vil-bli-ganske-sinnssyk

Løgnene og bedraget ligger rett i dagen. Betteridagen er ikke annet enn en røykskjerm for å dekke over tidlige løgner. Løgn dekker over løgn.

Litt usikker på hva du snakker om her. Den første linken din handler om at Pepsi har bestilt Semi. Og så?

I den andre linken står det at volumproduksjon ikke er ventet før i 2022, altså året vi nå nettopp er gått inn i. Og som det er over 11 måneder igjen av.

Forsinkelser må man forresten kunne regne med. Vi husker jo hvordan ID.3 og/eller ID.4 også var forsinket. Så da løy VW også? Eller er det bare Tesla som automatisk antas å lyve ved forsinkelser?  

Roger Moore skrev (10 minutter siden):

Jeg ville vært enig med alle produsenter unntatt Tesla. Ene og alene fordi tesla/Musk/Fansen hele tiden snakker som om det er noe unikt med tesla sine batterier og at alt er tesla sitt, når de i realiteten er tredjepart slik som hos alle andre. Å påpeke fordreininger av virkeligheten er og blir på sin plass.

Battericeller er ikke fullverdige batteripakker. Et batteri består av mer enn bare cellene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Eh ja, og så? Du tror volumproduksjon skjer helt automagisk? Fra null til hundre over natten?

Ofte gjør det det om man har et produkt som er klart for det. Tror det er svært mange fabrikker som bare settes opp og begynner å produsere. Faktisk tror jeg det er helt vanlig. Se på Mercedes. Det popper ut nye modeller uten at at har hørt om de. EQS EQC EQE osv plutselig kjører det en fremfor deg. Har ikke hørt om at de ligger å produserer en og en. Batterier klarer de visst å skaffe også. Faktisk så slår de vel mange teslabiler både i ladehastighet og rekkevidde

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Nei, Tesla produserer 4680-cellene selv også, men vil også kjøpe fra andre siden de trenger alle batterier de kan få tak i.

Ved å både produsere selv og kjøpe inn fra andre, får Tesla tilgang på flere batterier enn de hadde gjort hvis de kun produserte egne.

Tesla produserer ikke 4680-celler

 

https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2021/08/31/when-is-the-tesla-battery-revolution-really-coming/?sh=30c2c2f47a33

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kverna skrev (På 14.1.2022 den 23.50):

Psst: WLTP oppgies nå med rekkevidde basert på resultat med største tilgjengelige felger på den bestemte modellen. Hvis man velger model 3 long range med 18" felger, den mest vanlige, får man 626km estimert rekkevidde.

Model y long range har 656km estimert rekkevidde.

Model 3 bakhjulsdrift har 510km.

Greit å vite for biljournalister som skal begynne å sammenligne pærer og epler

Det er en nyttig presisering. Jeg har for så vidt lagt merke til det på Tesla sin konfigurator at rekkevidde varierer med hjulvalg, jeg var bare ikke klar over at wltp-standarden nå pålegger å avertere med 'dårligste' hjulvalg. :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 timer siden):

Se på Mercedes. Det popper ut nye modeller uten at at har hørt om de. EQS EQC EQE osv plutselig kjører det en fremfor deg. Har ikke hørt om at de ligger å produserer en og en.

Sprøtt forslag. Kanskje Mercedes gjør akkurat som Tesla bare at vi ikke hører noe særlig om det fordi det kun* er ved Teslas fabrikker at folk regelmessig tar bilde med droner for å følge fremgangen?

 

*jeg er klar over at 'spionfoto' av kommende modeller har vært en greie lenge, forskjellen er at det bare var noen få motorjournalister som drev med slikt før. Nå popper det tilsynelatende opp horder med youtubere som ikke har bedre ting å ta seg til enn å dokumentere  detaljer i fremdrift på Teslas eksisterende og kommende fabrikker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 hours ago, hekomo said:

Ved å både produsere selv og kjøpe inn fra andre, får Tesla tilgang på flere batterier enn de hadde gjort hvis de kun produserte egne.

Og de kan sammenligne teknologi og kvalitet. Til en viss grad kan de også kjøpe opp så mye kapasitet at de forsinker konkurrentene.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Roger Moore said:

Eller konkurrentene kjøper opp så mye at de forsinker Tesla. Markedet utenfor tesla er mange ganger større enn Tesla.

Men innafor elbiler er det vel nesten ingen andre som benytter slike celler, som nok er en fordel for Tesla.

Men det er jo samme råvarer i de fleste så de kan forsinke hverandre på det viset.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Endringene skjer nøyaktig 14 dager etter at forrige leveringsbølge av Model Y til Norge ga seg. Angrefristen på nettkjøp er som kjent 14 dager i Norge, så Tesla kan potensielt ha unngått en rekke tilbakeleveringer ved å annonsere endringene rett etter angrefristens utløp."

Hmmm... Er jo ikke ulovlig å la være å gi ut informasjon, men...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...