Jump to content
Mathias Klingenberg

Tesla øker rekkevidden på Tesla Model Y, men gjør den kortere på Model 3

Recommended Posts

565 km WLTP på min Model Y LR (med 19" hjul) må jeg si er heeelt innafor. Tesla ass... Leverer over forventning igjen. 👍😊

  • Like 5

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

565 km WLTP på min Model Y LR (med 19" hjul) må jeg si er heeelt innafor. Tesla ass... Leverer over forventning igjen. 👍😊

I følge teslabjørn er bilen så ukomfortabel at alt over noen km sammenhengene er tortur. Han satte vel på 18tomms hjul for å gjennomføre rekkeviddetesten. Tror ikke han klarte wltp heller

  • Innsiktsfullt 4

Share this post


Link to post
Trestein skrev (13 timer siden):

I følge teslabjørn er bilen så ukomfortabel at alt over noen km sammenhengene er tortur. Han satte vel på 18tomms hjul for å gjennomføre rekkeviddetesten. Tror ikke han klarte wltp heller

Har kjørt min egen test, så slapp helt av...

  • Like 6

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Har kjørt min egen test, så slapp helt av...

Noen har en tendens til å ta alt positivt TB skriver om en Tesla, som farget info. Men når han kommer med kritikk mot selve Tesla, selv om det er sagt vel fargerikt, så er det plutselig helt OK å ta ordene til til TB som sanne. Uten modifikasjoner, selv om man burde skjønne at TB har overdrevet endel. Blir indignert over hvor enkle enkelte er.

Du har altså tatt levering av TMY nå? Eller har du bare testet/prøvekjørt en?

  • Like 4
  • Heart 1

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (2 timer siden):

oen har en tendens til å ta alt positivt TB skriver om en Tesla, som farget info. Men når han kommer med kritikk mot selve Tesla, selv om det er sagt vel fargerikt, så er det plutselig helt OK å ta ordene til til TB som sanne. Uten modifikasjoner, selv om man burde skjønne at TB har overdrevet endel. Blir indignert over hvor enkle enkelte er.

Klassisk Tesla-hater fremgangsmåte. Er det positivt, så må det diskrediteres for alt det er verdt, men er det noe som kan tolkes som negativt, så blir det plutselig den helt store SANNHETEN, om må blåses ut av alle proporsjoner.

Heldigvis så har slike troll tydeligvis ingen innvirkning på salget eller mulige kunders vurdering av Tesla. Folk lar seg ikke lure så lett.

Snowleopard skrev (2 timer siden):

Du har altså tatt levering av TMY nå? Eller har du bare testet/prøvekjørt en?

Valgte å utsette til Berlin-leveranse, men har prøvekjørt grundig, både madammen og jeg. Ungene er også veldig giret på den kommende Model Y'en. Vi gleder oss alle sammen. 😊

  • Like 5

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (42 minutter siden):

Valgte å utsette til Berlin-leveranse,

Hvor lenge tåler du å vente? Vurderer det samme selv men jeg 'må' ha ny bil senest til sommeren og da begynner berlin-leveranse å se risikabelt ut..

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Hvor lenge tåler du å vente? Vurderer det samme selv men jeg 'må' ha ny bil senest til sommeren og da begynner berlin-leveranse å se risikabelt ut..

Jeg har en god bil. To faktisk. Eller egentlig 3... 😉 Så jeg tåler godt å vente noen få måneder til.

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Noen har en tendens til å ta alt positivt TB skriver om en Tesla, som farget info. Men når han kommer med kritikk mot selve Tesla, selv om det er sagt vel fargerikt, så er det plutselig helt OK å ta ordene til til TB som sanne. Uten modifikasjoner, selv om man burde skjønne at TB har overdrevet endel. Blir indignert over hvor enkle enkelte er.

Om jeg ikke husker feil så var det jeg som antydet at teslabjørn sine resultater kunne være diskutable. Kan godt prøve å finne igjen svaret du ga på det utsagnet

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (På 17.1.2022 den 13.56):

 Tesla ass... Leverer over forventning igjen. 👍😊

Kommer vel an på hvilke forventninger en har det, men ok, godt du er fornøyd 🙂

 

Share this post


Link to post
On 1/14/2022 at 9:11 PM, Complexity said:

-10 på tur opp til fjellet har vesentlig høyere forbruk enn -30 ned fra fjellet så blir ikke helt riktig det der heller.

Starter man med oppvarmet batteri på en nyere Tesla bruker jo ikke varmeapparatet noe strøm nesten. Har man kaldt batteri bruker det mere.

Mange faktorer annet enn utetemperatur.

Om man på forhånd varmer opp batteriet for så å hente ut den varmen under kjøring endrer ikke det energibruken. Forbruket havner riktignok på to forskjellige regnskap. Jeg føler meg ganske sikker på at energien som går med på å opprettholde kupetemperatur korrelerer rimelig bra med omgivelsestemperatur.

Hvilke andre faktorer enn utetemperatur påvirker energibruken mener du? Vi forutsetter helt normal kjøring uten pre-pubertal akselerasjon, høy hastighet osv.

Share this post


Link to post
7 minutes ago, 6RCURCGB said:

Om man på forhånd varmer opp batteriet for så å hente ut den varmen under kjøring endrer ikke det energibruken. Forbruket havner riktignok på to forskjellige regnskap. Jeg føler meg ganske sikker på at energien som går med på å opprettholde kupetemperatur korrelerer rimelig bra med omgivelsestemperatur.

Hvilke andre faktorer enn utetemperatur påvirker energibruken mener du? Vi forutsetter helt normal kjøring uten pre-pubertal akselerasjon, høy hastighet osv.

Selvfølgelig endrer det energibruken. Man har ett oppvarmet batteri å hente varme tll kupeen fra. Har man kaldt batteri må man bruke mere energi på å få varme.

Batteriet deler kjølevann med motorene, girkassene og all elektronikken i bilen så det blir ikke kaldt selv om man henter ut litt varme av det.

Og om bare kjølevannet holder 10 plussgrader så jobber jo vann til luftvarmepumpen mye mere effektivt enn om den har -20 grader å jobbe med.

Hurtiglader man batteriet havner det oppi en 50-60 grader og da har man masse varme som varmepumpen kan kose seg med. De eldre utgavene uten varmepumpe dumper bare varmen ut da den ikke kan benytte seg av den.

Edited by Complexity
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
On 1/16/2022 at 8:49 PM, Complexity said:

Men innafor elbiler er det vel nesten ingen andre som benytter slike celler, som nok er en fordel for Tesla.

Men det er jo samme råvarer i de fleste så de kan forsinke hverandre på det viset.

Tesla er alene om å bruke sylindriske celler. Men på modellene med lfp batterier er det vel prismatiske celler de bruker? Uansett formfaktor på cellene er det råvarer som er flaskehalsen...

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (5 minutter siden):

Tesla er alene om å bruke sylindriske celler. Men på modellene med lfp batterier er det vel prismatiske celler de bruker? Uansett formfaktor på cellene er det råvarer som er flaskehalsen...

Når tesla bruker flere ulike typer og ingen de lager de selv, blir det omtrent som i flyindustrien

Hvem har best flymotorer Boeing eller airbus?

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Klassisk Tesla-hater fremgangsmåte. Er det positivt, så må det diskrediteres for alt det er verdt, men er det noe som kan tolkes som negativt, så blir det plutselig den helt store SANNHETEN, om må blåses ut av alle proporsjoner.

Heldigvis så har slike troll tydeligvis ingen innvirkning på salget eller mulige kunders vurdering av Tesla. Folk lar seg ikke lure så lett.

Valgte å utsette til Berlin-leveranse, men har prøvekjørt grundig, både madammen og jeg. Ungene er også veldig giret på den kommende Model Y'en. Vi gleder oss alle sammen. 😊

Får håpe du får en med fungerende varmepumpe da. Å kjøre med boblejakke på er farlig om en skulle havne i en kommisjon.

Share this post


Link to post
20 minutes ago, Complexity said:

Selvfølgelig endrer det energibruken. Man har ett oppvarmet batteri å hente varme tll kupeen fra. Har man kaldt batteri må man bruke mere energi på å få varme.

Batteriet deler kjølevann med motorene, girkassene og all elektronikken i bilen så det blir ikke kaldt selv om man henter ut litt varme av det.

Og om bare kjølevannet holder 10 plussgrader så jobber jo vann til luftvarmepumpen mye mere effektivt enn om den har -20 grader å jobbe med.

Hurtiglader man batteriet havner det oppi en 50-60 grader og da har man masse varme som varmepumpen kan kose seg med. De eldre utgavene uten varmepumpe dumper bare varmen ut da den ikke kan benytte seg av den.

Kupeen trenger X antall kWh ved en viss utetemperatur, enig? Varmeintegrering er selvfølgelig smart men det øker kompleksiteten enormt slik Tesla har gjort det.

Desto lavere temperaturdifferanse desto mer effektiv blir varmepumpen. Batteriet må varmes opp når det er kaldt uansett...

image.thumb.png.4ed75924572ede9f932e7ea5e0bc28da.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Trestein said:

Når tesla bruker flere ulike typer og ingen de lager de selv, blir det omtrent som i flyindustrien

Hvem har best flymotorer Boeing eller airbus?

Briggs & Stratton? Basert på hvilke kriterier skal man bedømme om International Aero Engines eller CFM International er best?

Spøk til side, det spiller vel ingen rolle hvem som produserer batteriene?

  • Like 2

Share this post


Link to post
13 minutes ago, 6RCURCGB said:

Kupeen trenger X antall kWh ved en viss utetemperatur, enig? Varmeintegrering er selvfølgelig smart men det øker kompleksiteten enormt slik Tesla har gjort det.

Desto lavere temperaturdifferanse desto mer effektiv blir varmepumpen. Batteriet må varmes opp når det er kaldt uansett...

image.thumb.png.4ed75924572ede9f932e7ea5e0bc28da.png

Ja? Og forvarmer man batteriet med strøm fra veggen før man kjører så jobber varmepumpen mye mer effektivt med en gang man starter turen og man vil ha lavere forbruk.

Batteriet varmes uansett ja. Mitt varmes til ca 12 grader, men jeg har ikke varmepumpe så får ikke benyttet meg av den varmen. Jeg må bruke masse strøm for å holde kupeen varm med PTC element.

Edited by Complexity
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
7 minutes ago, Complexity said:

Ja? Og forvarmer man batteriet med strøm fra veggen før man kjører så jobber varmepumpen mye mer effektivt med en gang man starter turen og man vil ha lavere forbruk. Batteriet varmes uansett ja.

Batteriet må ha en viss temperatur hvis man ønsker å få ut energien. Sålenge batteritempen er innenfor "normalen" er det ikke noen stor forskjell i effektivitet fra varmepumpen. Det er ingenting magisk som skjer i en Tesla, før eller siden blir batteriet kaldt og da er det ikke mer varme å hente derfra.

Ang. kompleksitet synes jeg det er gøy at de gidder å kjøre vannrør til datamaskinen:

image.png.0c7ab727bf120b0f83ae9699b8628100.png

 

Share this post


Link to post
12 minutes ago, 6RCURCGB said:

Batteriet må ha en viss temperatur hvis man ønsker å få ut energien. Sålenge batteritempen er innenfor "normalen" er det ikke noen stor forskjell i effektivitet fra varmepumpen. Det er ingenting magisk som skjer i en Tesla, før eller siden blir batteriet kaldt og da er det ikke mer varme å hente derfra.

Ang. kompleksitet synes jeg det er gøy at de gidder å kjøre vannrør til datamaskinen:

image.png.0c7ab727bf120b0f83ae9699b8628100.png

 

Batteriet blir jo hele tiden tilført varme. Teslan kan og bruke varmepumpen andre veien og varme batteriet av lufta i kabinen.

Og om batteriet skulle være iskaldt og varmepumpa sliter så kjører de strømmen til den ut av fase så selve varmepumpa blir varm. Da slipper de å ha ett ekstra PTC element også.

Jeg synes det er litt magisk om man sammenligner det med de andre sine systemer som virker å være mye dummere.

Å ha vannkjøling på hardware er vel ikke dumt? Greit å få benytta all varmen man kan, og samtidig slippe å ha store kjøleribber og vifter. Går vel litt strøm til autopilot computern. De nye bilene har jo "PS5 ytelse" på mediaenheten og vil tro det også utvikler litt varme.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (58 minutter siden):

Briggs & Stratton? Basert på hvilke kriterier skal man bedømme om International Aero Engines eller CFM International er best?

Spøk til side, det spiller vel ingen rolle hvem som produserer batteriene?

Poenget er at man kan kjøpe både airbus og boeing med minst 3 ulike motorer.

Man kan også lease motorer. Poenget er at verken Boeing eller Airbus er langt fremme på flymotorer. De har ingenting med utviklingen av disse å gjøre. De blir utviklet at CFM Rolls Royce P@W 

Slik er det med bilbatterier også. Like dumt å si at Tesla/Porsche eller Toyota er langt fremme på batteriteknologi. De har lite med batterier å gjøre. De bare kjøper dem til lavest mulig pris, kobler dem sammen og selger det som sitt.

Så når det gjelder teknologi på el biler er det stort sett kabling og motorer som blir laget av bilfabrikanten og som de har kontroll på. 

Derfor ser man slike ekstreme forskjeller her. Bare se når Murno demonterer VW Id motoren. Husk å slå av lyden for den mannen aner ikke hva bærekraft er. Kun billig produksjon og umulig reparasjon
 

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...