Jump to content

syljoa

Medlemmer
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

16 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ingen ekspert på emnet "RFID-brikke". Men slik jeg har skjønt det kan man legge til alle strøm-tilbydere inn på samme brikke. Man trenger altså kun 1 brikke. Veldig greit, og noe jeg kommer til å skaffe meg når jeg får elbil. Men det er absolutt en fordel å kunne betale med kort også. Litt deilig om man har fått et nytt bankkort å slippe å legge inn all kortinfo på nytt akkurat der og da.
  2. Betaler gladelig mellom 50-70 øre mer for mila i forhold til bilene på "gjerriglista". Men hvis hensikten med elbil er å spare penger, så fungerer de nok helt greit de også.
  3. Ble "lurt" av overskriften som sier noe som finne den rette elbilen for deg Cross Turisimo er jo en fin familiebil det. "Stasjonsvogn" med plass til hundebur, litt over 500 liter bagasjeplass totalt, mulighet for takstativ osv. Den mangler hengerfeste, men har mulighet for sykkelfeste. For min del viktigere med 40:20:40 baksete og mulighet for skiboks. Sånn sett er den mer egnet enn Tesla's modeller for min del
  4. Stusselig topp 10 liste, men slik var det jo også før elbilene kom. Har ikke TU prøvekjørt Porsche Taycan Cross Turisimo?
  5. Er vel heller ikke så urimelig at snittvekta er rundt 95 kg pr. person om man inkluderer feriebagasje og en hund i tillegg? Nei, dette er ikke biler som egner seg for mitt bruk. Det samme gjelder Tesla Model S også og en rekke andre el- og hybridbiler. Ser at elbilen jeg har i bestilling har kun 165 kg i bagasjevekt. Men kan legge til 79 kg da vi kun er en familie på 4 med tenåringsbarn. Hunden vår på 17-18 kg "veier opp" for det de 3 andre familiemedlemmene mangler opp mot 79 kg. Jeg veier opp mot 85 kg.
  6. 80 kg x 5 stk: 400 kg - 21 kg **: = 379 kg 379 kg / 4 stk = ca 95 kg Altså egner ikke en TM3 og forsåvidt TMS (som har kun 25 kg ekstra i forhold til TM3) seg som en familiebil for en familie med tenåringsbarn og feriebagasje. ** 21 kg er 16 kg overvekt med 5 stk i bilen hvor alle veier 79 kilo. La til 5 kg ekstra da 80 kg ble nevnt.
  7. Forsåvidt enig, men nordmenn er ikke akkurat lettvektere lenger. Og hovedpoenget mitt var disse to bilene m.f. plutselig ikke er lovlige å bruke som 5-setere.
  8. Ingen av disse bilene egner seg dersom man ofte kjører med 5 stk. i bilen. Hvis 5 stk. på 79 kilo sitter i bilen er tilgjengelig bagasjevekt på (minus) -16 kg i TM3 og kun 55 kg i Polestar 2. Altså ingen familiebil for de med flere enn to barn, og selv da kan jo tilgjengelig bagasjevekt bli noe snau.
  9. En stor fordel at det er ladeluke på BEGGE sider slik det er på Porsche Taycan og mot et lite tillegg på Audi e-tron. I felles-garasjen hjemme er det en søyle i veien for venstre forskjerm, så en god del biler som ikke passer for meg på det punktet.
  10. Rattvarme er superbehagelig. Jeg bruker rattvarme langt mer ofte enn setevarme - selv om den har 3 steg. Er mange Audi e-tron ute til salgs uten rattvarme, de er helt uaktuelle for min del.
  11. Sånn er det alltid med biler ifra Tyskland. Prisene deres er ikke veiledende, men villedende. Frapris + 200 000,- kr i utstyr må man regne med.
  12. Jeg elsker sportseksos-lyden som oppstår når jeg girer ned ;-) Et sånt "bjeff" med en ganske så rå rasp lyd. Har ennå ikke gått lei av den etter snart 3,5 år.
  13. Min bil (Alfa Romeo Stelvio) med 8-trinns ZF kasse fungerer veldig bra. Og med de store girhendlene bak rattet i aluminium er det også veldig gøy å overstyre automatgiret. Trenger ikke å "slå" girspaken i annet modus, den skjønner det selv at det er "manuelt" som gjelder så fort jeg bruker girhendlene. Bruker girhendlene mye i kraftige nedoverbakker for å bremse på gir i stedet for stadig å trykke på bremsepedal. Fungerer utmerket, derfor synes jeg at ditt syn med fossilbil med automatgir er noe fordomsfullt. Men om man "husker" f.eks en 1999 Mercedes Benz E-klasse diesel med 5-trinns automat, så er jeg litt enig.
×
×
  • Create New...