Gå til innhold

Tesla øker rekkevidden på Tesla Model Y, men gjør den kortere på Model 3


Anbefalte innlegg

41 minutes ago, Complexity said:

Batteriet blir jo hele tiden tilført varme.

Fra hvor?

41 minutes ago, Complexity said:

Teslan kan og bruke varmepumpen andre veien og varme batteriet av lufta i kabinen.

Da blir vel passasjerene kalde?

42 minutes ago, Complexity said:

Jeg synes det er litt magisk om man sammenligner det med de andre sine systemer som virker å være mye dummere.

Ikke noe magi dessverre, bare masse kompleksitet og delikat HVAC utstyr. De andre produsentene har ikke denne graden av varmeintegrering såvidt jeg vet. Det ligger forskjellige vurderinger til grunn, jeg synes ikke noen av strategiene kan kalles dumme selvom Tesla sitt system kan fremstå "smartere". 

49 minutes ago, Complexity said:

Å ha vannkjøling på hardware er vel ikke dumt?

Vannkjøling er smart hvis man ikke har plass til kjøleribber. Dette har vel mest for seg om sommeren for å unngå å varme opp kupeen. Om vinteren er det bare fint med litt spillvarme.

18 minutes ago, Trestein said:

Poenget er at man kan kjøpe både airbus og boeing med minst 3 ulike motorer.

Og Tesla kan man kjøpe med tre ulike lommelyktbatterier... Beklager, jeg har mistet poenget av syne....

22 minutes ago, Trestein said:

Så når det gjelder teknologi på el biler er det stort sett kabling og motorer som blir laget av bilfabrikanten og som de har kontroll på. 

Tja, jeg er uenig.

Strekke kabler kan alle, og Tesla er vel best på å strekke mange kabler istedenfor å multiplexe. En elektromotor er fullstendig kjønnsløs i karakteristikk så det eneste kundene bryr seg om er vel virkningsgrad. Skiller sikkert så mye som 2% fra de beste til de dårligste på markedet.

Hele karosseriet med hjuloppheng og interiør er kjernekompetansen til for eks. BMW. Selvom delene produseres av andre er de valgt ut av/designet til BMW sine spesifikasjoner. Man pakker alle innkjøpte og egenproduserte deler og skaper et produkt som gir kunden en viss følelse. Det er også noe som heter produktutvikling, testing og kvalitetskontroll inne i bildet.

39 minutes ago, Trestein said:

Derfor ser man slike ekstreme forskjeller her. Bare se når Murno demonterer VW Id motoren. Husk å slå av lyden

Hvor det har blitt av kompetansen og objektiviteten til stakkars Munro vet jeg ikke men det er dessverre en person som det har blitt totalt uinteressant å høre på... Fra å slakte Tesla til å hylle selv de mest banale innovasjoner blir litt rart for meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er rart at batteriet ikke er termisk isolert så de kunne kuttet ned på både varme-effekt (når det er kaldt) og kjøle-effekt (når det er varmt). Termisk isolasjon forlenger jo også tida fra endt kjøretur til batteriet når omgivelsestemperatur. Varme som ledes ut gjennom batterikassen er jo en varmestrøm man ikke kan kontrollere. Bedre å ha kontroll på varmestrømmen via radiator og væskekrets. Termisk isolasjon veier utrolig lite i forhold til vekta på den batterikapasiteten som trengs for å varme opp et kaldt batteri.

Edit: Nå snakker jeg om alle elbiler med væskekjølte batterier, ikke bare Tesla.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
11 hours ago, 6RCURCGB said:

Fra hvor?

Da blir vel passasjerene kalde?

Ikke noe magi dessverre, bare masse kompleksitet og delikat HVAC utstyr. De andre produsentene har ikke denne graden av varmeintegrering såvidt jeg vet. Det ligger forskjellige vurderinger til grunn, jeg synes ikke noen av strategiene kan kalles dumme selvom Tesla sitt system kan fremstå "smartere". 

Vannkjøling er smart hvis man ikke har plass til kjøleribber. Dette har vel mest for seg om sommeren for å unngå å varme opp kupeen. Om vinteren er det bare fint med litt spillvarme.

Og Tesla kan man kjøpe med tre ulike lommelyktbatterier... Beklager, jeg har mistet poenget av syne....

Tja, jeg er uenig.

Strekke kabler kan alle, og Tesla er vel best på å strekke mange kabler istedenfor å multiplexe. En elektromotor er fullstendig kjønnsløs i karakteristikk så det eneste kundene bryr seg om er vel virkningsgrad. Skiller sikkert så mye som 2% fra de beste til de dårligste på markedet.

Hele karosseriet med hjuloppheng og interiør er kjernekompetansen til for eks. BMW. Selvom delene produseres av andre er de valgt ut av/designet til BMW sine spesifikasjoner. Man pakker alle innkjøpte og egenproduserte deler og skaper et produkt som gir kunden en viss følelse. Det er også noe som heter produktutvikling, testing og kvalitetskontroll inne i bildet.

Hvor det har blitt av kompetansen og objektiviteten til stakkars Munro vet jeg ikke men det er dessverre en person som det har blitt totalt uinteressant å høre på... Fra å slakte Tesla til å hylle selv de mest banale innovasjoner blir litt rart for meg...

Du har jo tydeligvis sett på tegninger av Tesla sitt kjølesystem, men du forstår ikke hvor det hentes varme fra?

Selv om det meste i bilen er utrolig effektivt så genereres det noen watt i varme her å der. Ved å ha alt veskekjølt via ett ventilsystem kan man dirigere varmen dit det er nødvendig, som i de fleste tilfeller vil være batteriet.

At noe ligger under panseret og blir varmt hjelper jo ikke mye på varmen i kupeen?

Spesielt på vinteren når motoren fremme (induksjonsmotor) er hyppigere i bruk så tilføres det en del varme i batteriet bare ved vanlig kjøring. Motorene holder seg ikke på flere minusgrader når de brukes selv om det er mange minusgrader ute.

Når man flytter energien andre veien så gjelder det f.eks når bilen står parkert i solsteiken etter en frostnatt. Tror du bare er vanskelig med vilje og ikke vil se at dette systemet er overlegent det de andre leverer.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Simen1 said:

Jeg synes det er rart at batteriet ikke er termisk isolert så de kunne kuttet ned på både varme-effekt (når det er kaldt) og kjøle-effekt (når det er varmt). Termisk isolasjon forlenger jo også tida fra endt kjøretur til batteriet når omgivelsestemperatur. Varme som ledes ut gjennom batterikassen er jo en varmestrøm man ikke kan kontrollere. Bedre å ha kontroll på varmestrømmen via radiator og væskekrets. Termisk isolasjon veier utrolig lite i forhold til vekta på den batterikapasiteten som trengs for å varme opp et kaldt batteri.

Edit: Nå snakker jeg om alle elbiler med væskekjølte batterier, ikke bare Tesla.

Bilene skal vel gjerne leveres over hele verden, og i mange land er for varmt batteri ett mye større problem enn for kaldt batteri.

Noen produsenter har jo forsjellige biler for forsjellige marked. Nissan Leaf f.eks har jo en Nordic Edition som er bedre isolert og har varmeteppe rundt batteriet. Disse gjør det mye bedre i vinternorge enn importerte Leaf.

Men bemerker meg at radiatoren aldri er tilkoblet på Teslan min om vinteren. Kun når batteriet skal kjøles etter superlading at den er i bruk. Batteriet får også en fin temperatur etter å ha kjørt en stund selv uten forvarming. Å ha en varm motor på begge sider av batteriet som bruker samme kjølevann hjelper nok på.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Jeg tror kanskje ikke du hadde et poeng i utgangspunktet så da kan du egentlig ikke si du har mistet det. :D 

Mange poster diskuterer om bilprodusenten eller leverandører lager batteriene?  Det var den diskusjonen jeg ikke forstod poenget med, allikevel svarte jeg. Jeg synes ikke det spiller noen rolle hvem som produserer delene...

Lenke til kommentar
10 hours ago, Simen1 said:

Jeg synes det er rart at batteriet ikke er termisk isolert så de kunne kuttet ned på både varme-effekt (når det er kaldt) og kjøle-effekt (når det er varmt).

Jeg lurer på det samme. Isolasjon av batteripakke har nok mest for seg i kaldt klima. I varmt klima er det "gratis" å kjøle batteriet mens i kaldt klima bruker vi unødvendig energi på å holde batteriet varmt.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (34 minutter siden):

Jeg lurer på det samme. Isolasjon av batteripakke har nok mest for seg i kaldt klima. I varmt klima er det "gratis" å kjøle batteriet mens i kaldt klima bruker vi unødvendig energi på å holde batteriet varmt.

Siden kjølingen i varmt vær stort sett skjer ned mot friluft og ikke opp mot kupeen så er det i så fall der et varmeteppe bør monteres. Nå kan jo folk flest skifte både dekk og ta inn og ut hattehyller av biler og på eldre biler finnes det varmematte som kan settes inn ved grillen i kaldt vær. Hadde man bare hatt en slags hattehylle-løsning for montasje av en isolasjonsplate under bilen. Latch and lock. Så kunne folk flest montert det samtidig med vinterdekkene. De har jo vinter med snø langt nedover kontinentet så det burde være en fordel også der. Plata kan selges som standard i "vinterland" og være opsjon andre steder.

Complexity skrev (46 minutter siden):

Noen produsenter har jo forsjellige biler for forsjellige marked. Nissan Leaf f.eks har jo en Nordic Edition som er bedre isolert og har varmeteppe rundt batteriet. Disse gjør det mye bedre i vinternorge enn importerte Leaf.

Det var jeg ikke klar over. Da lærte jeg noe i dag også :)

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 15.1.2022 den 18.36):

Ofte gjør det det om man har et produkt som er klart for det. Tror det er svært mange fabrikker som bare settes opp og begynner å produsere. Faktisk tror jeg det er helt vanlig. Se på Mercedes. Det popper ut nye modeller uten at at har hørt om de. EQS EQC EQE osv plutselig kjører det en fremfor deg. Har ikke hørt om at de ligger å produserer en og en. Batterier klarer de visst å skaffe også. Faktisk så slår de vel mange teslabiler både i ladehastighet og rekkevidde

Nei, man gjør ikke ofte det. Dessuten er 4680-cellene altså et helt nytt produkt med nye produksjonsfasiliteter.

Vi snakker ikke om batterier generelt her. Tesla får tak i batterier. Vi snakker om de nye cellene de produserer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 15.1.2022 den 20.08):

Jo, det gjør de. De har produksjon ved Fremont-fabrikken. Faktisk snakker selv din egen artikkel fra august 2021 om at de produserte dem allerede da 🤣

Volumproduksjon er noe annet. Men at de har produsert 4680-celler på egen fabrikk er det ingen tvil om.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 minutter siden):

Jo, det gjør de. De har produksjon ved Fremont-fabrikken. Faktisk snakker selv din egen artikkel fra august 2021 om at de produserte dem allerede da 🤣

Volumproduksjon er noe annet. Men at de har produsert 4680-celler på egen fabrikk er det ingen tvil om.

Å lage er ikke det samme som å produsere. Så lenge ikke produktene kan brukes, så er det ikke snakk om noen produksjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 timer siden):

Jo, det gjør de. De har produksjon ved Fremont-fabrikken. Faktisk snakker selv din egen artikkel fra august 2021 om at de produserte dem allerede da 🤣

Volumproduksjon er noe annet. Men at de har produsert 4680-celler på egen fabrikk er det ingen tvil om.

Aha. Så alt som lages i laboratorium for test er produksjon for deg? Til og med når det er tredjepart som kjører labben?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Complexity said:

Selv om det meste i bilen er utrolig effektivt så genereres det noen watt i varme her å der. Ved å ha alt veskekjølt via ett ventilsystem kan man dirigere varmen dit det er nødvendig, som i de fleste tilfeller vil være batteriet.

Utstyret i en Tesla er ikke noe mer effektivt enn i andre biler. Det som skiller er graden av varmeintegrering.

14 hours ago, Complexity said:

Spesielt på vinteren når motoren fremme (induksjonsmotor) er hyppigere i bruk så tilføres det en del varme i batteriet bare ved vanlig kjøring. Motorene holder seg ikke på flere minusgrader når de brukes selv om det er mange minusgrader ute.

Ja, en elektromtor har tap som man delvis kan utnytte. Batteripakkene til Tesla har vesentlig større tap enn pakker med prisme eller poseceller så sånn sett er det mer varme å hente i en Tesla.

14 hours ago, Complexity said:

Når man flytter energien andre veien så gjelder det f.eks når bilen står parkert i solsteiken etter en frostnatt.

Du tenker at man tar varme fra batteriet til å varme opp kupeen? Det er vel ikke noen god ide etter en frostnatt, er vel bedre å kjøre varmepumpe. Man bør ha COP på minst 2,5 ved for eks. -7 grader.

14 hours ago, Complexity said:

Tror du bare er vanskelig med vilje og ikke vil se at dette systemet er overlegent det de andre leverer.

Varmeintegrering er smart i teorien, i praksis er det komplekst. Jeg har vært tilhenger av stor grad av varmeintegrering i endel av de prosjektene jeg har vært med på. Men dessverre gjør den økte kompleksiteten, de økte kostnadene, den reduserte tilgjengeligheten av anlegget samt den reduserte operasjonelle fleksibiliteten det umulig å gjøre det til en attraktiv business case.

Så å utnytte hver eneste lille kilde til varme er teoretisk overlegent men ikke nødvendigvis i praksis. Tesla har bestemt seg for å gjøre det uten nødvendigvis ha noe business case for det, all ære til de for det. At systemet er overlegent er din subjektive mening.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, 6RCURCGB said:

Utstyret i en Tesla er ikke noe mer effektivt enn i andre biler. Det som skiller er graden av varmeintegrering.

Ja, en elektromtor har tap som man delvis kan utnytte. Batteripakkene til Tesla har vesentlig større tap enn pakker med prisme eller poseceller så sånn sett er det mer varme å hente i en Tesla.

Du tenker at man tar varme fra batteriet til å varme opp kupeen? Det er vel ikke noen god ide etter en frostnatt, er vel bedre å kjøre varmepumpe. Man bør ha COP på minst 2,5 ved for eks. -7 grader.

Varmeintegrering er smart i teorien, i praksis er det komplekst. Jeg har vært tilhenger av stor grad av varmeintegrering i endel av de prosjektene jeg har vært med på. Men dessverre gjør den økte kompleksiteten, de økte kostnadene, den reduserte tilgjengeligheten av anlegget samt den reduserte operasjonelle fleksibiliteten det umulig å gjøre det til en attraktiv business case.

Så å utnytte hver eneste lille kilde til varme er teoretisk overlegent men ikke nødvendigvis i praksis. Tesla har bestemt seg for å gjøre det uten nødvendigvis ha noe business case for det, all ære til de for det. At systemet er overlegent er din subjektive mening.

Nei - bilen tar oppvarmet luft fra kupeen i bilen, og overfører til batteriet. Luft til vann for å si det slik.

Og systemet til Tesla er vel blandt de enkleste der ute? Har du lest på feil plass?

En Model Y har 6.5 meter med vannslanger.

Mustang Mach-e har 18.42 meter.

Tesla sitt sytem er 10 deler og Ford sitt system er 35 deler.

Tror ikke det er Tesla som gjør det komplisert her.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Nei - bilen tar oppvarmet luft fra kupeen i bilen, og overfører til batteriet. Luft til vann for å si det slik.

Og systemet til Tesla er vel blandt de enkleste der ute? Har du lest på feil plass?

En Model Y har 6.5 meter med vannslanger.

Mustang Mach-e har 18.42 meter.

Tesla sitt sytem er 10 deler og Ford sitt system er 35 deler.

Tror ikke det er Tesla som gjør det komplisert her.

Tesla sitt varmeapparat virker ikke når det er skikkelig kaldt ute. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Nei - bilen tar oppvarmet luft fra kupeen i bilen, og overfører til batteriet. Luft til vann for å si det slik.

Og systemet til Tesla er vel blandt de enkleste der ute? Har du lest på feil plass?

En Model Y har 6.5 meter med vannslanger.

Mustang Mach-e har 18.42 meter.

Tesla sitt sytem er 10 deler og Ford sitt system er 35 deler.

Tror ikke det er Tesla som gjør det komplisert her.

Liker i utgangspunktet Tesla sin løsning. Men, jeg klarer ikke helt å slå fra meg tanken om at de kanskje burde ha en liten PTC-heater i tillegg i denne kretsen for å hjelpe på i de kaldeste dagene. Ihvertfall i arktiske og nordiske strøk.

Dette basert på hva jeg leser at eierne erfarer. Altså en bil som trenger noe mere tid på å bli varm enn modellene uten Octovalve. Og at kupéen fort detter litt i temp når man begynner forvarming før lading.

Men vi får se når de får løst dette problemet med fastfrosne spjeld som kan opptre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Nei - bilen tar oppvarmet luft fra kupeen i bilen, og overfører til batteriet. Luft til vann for å si det slik.

Og systemet til Tesla er vel blandt de enkleste der ute? Har du lest på feil plass?

En Model Y har 6.5 meter med vannslanger.

Mustang Mach-e har 18.42 meter.

Tesla sitt sytem er 10 deler og Ford sitt system er 35 deler.

Tror ikke det er Tesla som gjør det komplisert her.

Denne nye teknikken med å ikke ha service, ha et superenkelt oppsett med OTA og enkelt design - hvordan virker det etter 10 år? 

Fortsatt flest feil pr bil og en vedvarende 2 år gammel feil med VP er forsatt ikke løst. Da blir det et litt dårlig argument i min bok 😅 Det argumentet virker ikke før bilene er ansatt som bedre enn andre på området.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snowleopard said:

Liker i utgangspunktet Tesla sin løsning. Men, jeg klarer ikke helt å slå fra meg tanken om at de kanskje burde ha en liten PTC-heater i tillegg i denne kretsen for å hjelpe på i de kaldeste dagene. Ihvertfall i arktiske og nordiske strøk.

Dette basert på hva jeg leser at eierne erfarer. Altså en bil som trenger noe mere tid på å bli varm enn modellene uten Octovalve. Og at kupéen fort detter litt i temp når man begynner forvarming før lading.

Men vi får se når de får løst dette problemet med fastfrosne spjeld som kan opptre.

En liten PTC varmer ville neppe skadet nei. Men legger man in kostnaden på en slik og kabling til den så blir det fort en ganske stor ekstra sum per bil så veldig forståelig at de ikke ønsker det. 

Har bare testet den nye firmabilen min nedi ca -20 hittil og varmepumpen leverte full effekt etter ca 2-3 minutter. Den gikk fra å ikke levere noe til full effekt da. Bilen hadde stått ca 24 timer i denne temperaturen.

Min gamle 2019 med PTC leverer varme med en gang, men mye mindre og det tar gjerne noen minutter før det er behagelig uansett.

Varmepumpen bråker mye i oppstarten, men grunnet effektiviteten ville jeg valgt den any day. Er surt å se at varmeapparatet drar 3-4kW konstant når de nye gjerne bruker 1/3 del av dette og leverer samme mengde varme.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En uoffisiell poll i Finland viste at 30% av Tesla-eiere med varmepumpe opplevde totalsvikt i kulda. Husk at dette er splitter nye biler så hva som skjer med de resterende 70%  etterhvert som tiden går er et åpent spørsmål.

Men i følge Musk er varmepumpa det beste ingeniørarbeidet Tesla har fått til. Lista er satt.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

En Model Y har 6.5 meter med vannslanger.

Mustang Mach-e har 18.42 meter.

Tesla sitt sytem er 10 deler og Ford sitt system er 35 deler.

Tror ikke det er Tesla som gjør det komplisert her.

Hvor mye koster en meter vannslange? 2 kroner?

Det er bare helt utrolig forenklet det du skriver. Ford sitt system kan godt være billigere. Standarddeler hvor all utvikling og produksjonsutstyr er nedbetalt for lengst. Og det å sette sammen deler effektivt og med kvalitet er noe de fleste bilprodusenter behersker.

Og så har du feilsøking og reparerbarhet. Finne feilen fort og skifte ut en liten del. Ser at folk som har levert inn Teslaen fordi den blåser minusgrader inn i kupeen har fått skiftet hele sulamitten. Sensorer, octovalve og varmepumpe. Plutselig ikke så billig og enkelt lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...