Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Regjeringens håndtering av pandemien i Norge


Per H

Anbefalte innlegg

Per H skrev (18 minutter siden):

Ok. Så neste stopp er egenandel på livvstilssykdommer da? dette spiser jo opp over 50% av helsebudsjettet direkte eller indirekte? den livsstilssykdommen som ikke får nevnes med navn på forumet har jo 78% økt risiko for innleggelse....

Jeg kan godt ha et privat helsevesen jeg, tjener godt, er ung og i god form, men da skal jeg ha fratrekk på skatten på det som gjelder bidraget til det offentlige helsevesenet - jeg gidder ikke betale hvis jeg ikke får offentlige tjenester tilbake, det er brudd på samfunnskontrakten etter mitt skjønn.

I prinsippet er jeg enig med deg og ønsker at vaksine skal være frivillig.

Men vi står i en knipe her.

I snart to år har regjeringene vist at de ikke vil, eller kan, oppgradere helsevesenet. Siden kapasiteten er som den er, blir hele samfunnet holdt som gisler og store deler av næringslivet kastet under bussen.

Om de uvaksinerte er årsaken til at jeg blir kastet under bussen, kaster jeg heller de under bussen. Jeg er ikke interessert i å sløse vekk flere gode år av livet mitt pga. folk med sprøyteaversjon.

Og slik har politikerne lykkes i å sette befolkningen opp mot hverande.

Endret av Fibonacci
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Per H said:

Det er bare en antakelse, jeg har ikke noe "bevis" for det. Med tanke på hvor mange innvandrere som sliter med D-vitaminmangel og hvor lite fokus det er på det fra FHI sin side, er det ikke utenkelig at innvandrere sliter mye med å forstå dette. Jeg leste en artikkel (sorry, har ikke lenken desverre) om at til og med i det solfylte middelhavslandet Hellas har de store problemer med D-vitaminmangel, så dette er nok en kulturell greie. De fleste nordmenn har fått tran inn med morsmelka.

Vi vet allerede at polakker har lav vaksinasjonsgrad og er den største gruppen med innvandrere og ingen benekter det, så skjønner ikke helt hvor du vil hen med det.

Hvorfor komma med dissa antagelserna? Är det tran som er lösningen nu? Hellas och polen tror jag ikke helt har samma klimat heller.

Det jag vill hen med det siste er ju det att du ignorerar det hela tiden. Ditt mål er ju uppenbart att argumentera för att ovaksinerade, i alla fall ikke infödda norrmän, ikke er ett problem. Sen försöker du göra det om och om igen genom att ikke ta opp vaksinations graden bland invandrarna och istället kommer du med andra förklaringar. Du gjorde det ju över där du tog opp hur många invandrare det var som var inlagda och kom med en möjlig orsak. Att en väldigt trolig orsak er vaksinations graden råkar du glömma nok en gång ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Fibonacci said:

Om de uvaksinerte er årsaken til at jeg blir kastet under bussen, kaster jeg heller de under bussen.

Og slik har politikerne lykkes i å sette befolkningen opp mot hverande.

Divide et impera. Det er skammelig å se at de som velger å ikke vaksinere seg nå blir gjort til syndebukker i samfunnet. Våre inkompetente ledere har lykkes i å rekruttere en hær av frådende gærninger (majoriteten) for å gå løs på en minoritet. Det diskuteres åpenlyst diskriminering, hat, vold, osv. Man har glemt den "liberale" delen av et liberalt demokrati, og står igjen med en sint mobb. Skammelig er det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Men en egenandel i en begrenset tidsperiode kunne vært en løsning. Så kunne uvaksinerte tatt store smittevernsforholdsregler eller gamblet på at det går bra frem til det er god kapasitet i helsevesenet igjen.

Jeg var i USA i tre måneder uten helseforsikring for noen år siden. Hadde jeg havnet på sykehus, kunne jeg blitt ruinert. Jeg gamblet på at det ville gå bra og var over normalt forsiktig. Det gikk bra, men jeg hadde ikke klaget om jeg måtte innlegges.

Jeg kjører også for fort til tider, men tar det med et smil om jeg får fartsbot. Det er noe jeg selv har valgt å gjøre.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Per H said:

Divide et impera. Det er skammelig å se at de som velger å ikke vaksinere seg nå blir gjort til syndebukker i samfunnet. Våre inkompetente ledere har lykkes i å rekruttere en hær av frådende gærninger (majoriteten) for å gå løs på en minoritet. Det diskuteres åpenlyst diskriminering, hat, vold, osv. Man har glemt den "liberale" delen av et liberalt demokrati, og står igjen med en sint mobb. Skammelig er det.

De er ju orsaken till många inläggelser och därför att vi har mer tiltak än vad som annars hade varit möjligt. Livstidsjukdommar som kan verka onödiga har ikke samma effekt, de kostar bara samfundet pengar (har dock sett noen analys om att många av dem egentligen ikke gör det då de dör så tidigt att man sparar in på annat).

Förstår ikke varför du ikke ens verkar tycka att de grupperna som enligt dig står för majoriteten av de ovaksinerades inläggelser bör vaksinera sig, utlänningar som ikke har levt på tran hela livet, överviktiga, allmänt sjuka etc.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, fredrik2 said:

Hvorfor komma med dissa antagelserna? Är det tran som er lösningen nu? Hellas och polen tror jag ikke helt har samma klimat heller.

Det jag vill hen med det siste er ju det att du ignorerar det hela tiden. Ditt mål er ju uppenbart att argumentera för att ovaksinerade, i alla fall ikke infödda norrmän, ikke er ett problem. Sen försöker du göra det om och om igen genom att ikke ta opp vaksinations graden bland invandrarna och istället kommer du med andra förklaringar. Du gjorde det ju över där du tog opp hur många invandrare det var som var inlagda och kom med en möjlig orsak. Att en väldigt trolig orsak er vaksinations graden råkar du glömma nok en gång ...

Jepp, løsningen jeg lanserer nå er "tran-pass" - dette er drevet av "vitenskapen" bak D-vitaminmangel. Alle nordmenn (innfødte og innvandrere) skal tvinges til å drikke en halv flaske tran om dagen, selv om det er risikabelt. At noen kanskje har adekvate nivåer med D-vitamin kan vi ikke ta stilling til. De som ikke drikker tranen, de kan bare glemme å leve ett normalt liv, fordi de utsetter det norske helsevesenet for potensiell overbelastning hvis de blir syke.

Den neste løsningen jeg utreder er "livsstilspass" - jeg kan ikke gå inn på alle detaljene ennå, men kort fortalt vil det være slik at du må være innenfor en viss BMI for å delta i samfunnet. Dette er basert på "vitenskapen" dette også, vi vet jo at livsstilssykdommer er vesentlig overrepresentert i innleggelsestallene.

PS: jeg utreder også om retten til helsehjelp ikke skal gjelde de som har alvorlige underliggende lidelser - det koster jo samfunnet så mye penger, og spiser av den sårt trengte intensivkapasiteten.

PS: for de som ikke tok den, var dette innlegget ment som ironi ;)

 

Endret av Per H
Lenke til kommentar

Hvorfor kan du ikke bara vara lite mer positiv till vaksinen istället för att försöka argumenentera för att brist på den ikke er en orsak till noe som helst eller som nu försöka visa hur absurt det er att bry sig om folks livstilsval?

Nu er vi faktiskt i en krise. Hvis vaksinen ikke hade funnits hade vi varit i en helt annan situation. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Fibonacci said:

Jeg leste den, og ble ikke imponert av den gode Raymond. Har roter noe fryktelig med tall, og vet tydeligvis ikke hva intensivavdeling er. 

Quote

– Er det riktig at kapasiteten er 1200 intensivplasser og 4500 sykehussenger, slik det ble opplyst før jul? Hvis så er tilfelle, er vi da i en så dramatisk situasjon at vi må stenge ned når det for tiden ligger rundt 300 coronapasienter på intensivavdelinger rundt omkring i landet?

...

– Hvis det er riktig at 300 av 1200 er opptatt, mener jeg det ikke er noen grunn til å påstå at vi er i en så krevende situasjon at hele landet vårt må være stengt ned.
 

Nei, Raymond, det er 91 innlagt på intensiv nå. Men nesten 300 totalt. Og før jul opptok covid-pasienter 30% av intensivplassene, det er andre som havner på intensiven også, ikke bare covid-pasienter, som du later til å tro.

Edit: Mulig han har blitt feilsitert, og det er journalisten som roter.

Endret av ToxicTed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 timer siden):

snart to år har regjeringene vist at de ikke vil, eller kan, oppgradere helsevesenet. Siden kapasiteten er som den er, blir hele samfunnet holdt som gisler og store deler av næringslivet kastet under bussen.

Dette er jo et av de viktigste ankepunktene mot det som skjer nå. Hvor lenge skal man forsvare dette med forholdsmessighet iht smittevernloven når det gjort så lite for å oppgradere helsevesenet? Det mest kritikkverdige er jo ikke bare at dette gjelder også politikere men også HDir siden de har et overordnet ansvar for helseberedskapen i Norge. Og så vidt meg bekjent har det ikke kommet noen skarpe advarsler fra dem under pandemitiden om svak beredskap og at myndighetene bør starte en umiddelbar og kraftig oppskalering av helsevesenet. At ikke pressen tar mer tak i dette i stedet for å drive heksejakt på de relativt få uvaksinerte er intet mindre enn en unnlatelsessynd av dimensjoner. 

Endret av OlavEH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, OlavEH said:

Dette er jo et av de viktigste ankepunktene mot det som skjer nå. Hvor lenge skal man forsvare dette med forholdsmessighet iht smittevernloven når det gjort så lite for å oppgradere helsevesenet? Det mest kritikkverdige er jo ikke bare at dette gjelder også politikere men også HDir siden de har et overordnet ansvar for helseberedskapen i Norge. Og så vidt meg bekjent har det ikke kommet noen skarpe advarsler fra dem under pandemitiden om svak beredskap og at myndighetene bør starte en umiddelbar og kraftig oppskalering av helsevesenet. At ikke pressen tar mer tak i dette i stedet for å drive heksejakt på de relativt få uvaksinerte er intet mindre enn en unnlatelsessynd av dimensjoner. 

Bra skrevet. Vi skal nå kaste det liberale demokratiet og alle dets prinsipper på sjøen, i prinsippet fordi en rekke regjeringer med 12.000+ milliarder på bok synes helsevesenet på 170 milliarder  i året er litt dyrt å drifte, og nødig vil bruke noen milliarder til i året. Setter du det på spissen, er det slik det er. Uttrykket "spare seg til fant" har aldri vært mer passende.

Vi må aldri glemme at på 80-tallet var det over 20.000 sengeposter, nå er det ca 11.000. I samme tidsrom har befolkningen økt med 1.3 millioner mennesker. Intensivkapasiteten har blitt bygget ned tilsvarende i samme periode. I løpet av pandemiens snart 2-årige forløp er ingenting gjort for å øke intensivkapasiteten - den samme intensivkapasiteten som brukes som argument for å stenge ned landet. For dette skal altså de uvaksinerte behandles som rotter og skitne dyr, og være syndebukker for fadesen politikerne selv har skapt.

Folk som støtter dette, lider etter mitt skjønn av massehysteri. Synes wikipediartikkelen er ganske passende faktisk.

https://no.wikipedia.org/wiki/Massehysteri

Endret av Per H
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 timer siden):

Kanskje en egendandel på innleggelse om uvaksinert? 100.000 kr f.eks.?

Så kan det fremdeles være frivillig å både vaksinere seg og benytte seg av sykehuset.

Samme for alle som kategoriseres med BMI på 30+ da, stemmer for den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Per H skrev (52 minutter siden):

Bra skrevet. Vi skal nå kaste det liberale demokratiet og alle dets prinsipper på sjøen, i prinsippet fordi en rekke regjeringer med 12.000+ milliarder på bok synes helsevesenet på 170 milliarder  i året er litt dyrt å drifte, og nødig vil bruke noen milliarder til i året. Setter du det på spissen, er det slik det er. Uttrykket "spare seg til fant" har aldri vært mer passende.

Vi må aldri glemme at på 80-tallet var det over 20.000 sengeposter, nå er det ca 11.000. I samme tidsrom har befolkningen økt med 1.3 millioner mennesker. Intensivkapasiteten har blitt bygget ned tilsvarende i samme periode. I løpet av pandemiens snart 2-årige forløp er ingenting gjort for å øke intensivkapasiteten - den samme intensivkapasiteten som brukes som argument for å stenge ned landet. For dette skal altså de uvaksinerte behandles som rotter og skitne dyr, og være syndebukker for fadesen politikerne selv har skapt.

Folk som støtter dette, lider etter mitt skjønn av massehysteri. Synes wikipediartikkelen er ganske passende faktisk.

https://no.wikipedia.org/wiki/Massehysteri

Nå kan jeg ytterst lite om hva som skal til for å bli godt nok trent til å behandle alvorlig syke koronapasienter, men jeg vil tro problemet ligger der, det er ikke bare å skaffe veldig mange leger og intensivpleiere på veldig kort tid. Sengeplasser og utstyr kunne man sikkert kjøpt inn, men det må jo også betjenes av personell. Her tror jeg hovedutfordringen ligger, hvordan få folk utdannet og klare til å behandle disse pasientene.  De som jobber med dette er jo overarbeidet, så skulle man økt antall plasser, så måtte man også kraftig økt bemanning og personell. 

Så er jeg også usikker på hvor liten intensivkapasiteten er mtp normale tider, det er jo dette kapasiteten skal behandle, man kan ikke ha plasser og personell på standby for en pandemi som skjer hvert 50.år. 

At antall sengeposter er for lavt er nok riktig, behandlingstid er for mange ganske lang, det burde vi tatt oss råd til å utbedre uansett. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Stoic skrev (2 timer siden):

Blir en lett match 😂

Kunne overført den på TV. Men ærlig talt, nå må det snart bli slutt på disse klagetalene fra sykehusene, rettet mot befolkningen. Vi er i et nytt år nå. Men det betyr vel dessverre ikke noe for dem. Om noe, kunne de rettet klagetalene til politikerne. I stedet for å drive med vaksinepress mot befolkningen i måned etter måned, kvartal etter kvartal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (11 timer siden):

Men en egenandel i en begrenset tidsperiode kunne vært en løsning. Så kunne uvaksinerte tatt store smittevernsforholdsregler eller gamblet på at det går bra frem til det er god kapasitet i helsevesenet igjen.

Jeg var i USA i tre måneder uten helseforsikring for noen år siden. Hadde jeg havnet på sykehus, kunne jeg blitt ruinert. Jeg gamblet på at det ville gå bra og var over normalt forsiktig. Det gikk bra, men jeg hadde ikke klaget om jeg måtte innlegges.

 

DET hadde virkelig aldri jeg turt. Det er mye sjanser jeg har tatt i livet men å reise til USA uten helseforsikring, noe som kan ende opp med at man må selge boligen sin hjemme om uhellet skulle vært ute; nei den sjansen hadde ikke jeg tatt nei.

Jeg ser den med egendanel i en tidsbegrenset periode og det er fristende å tenke slikt når man pliktoppfyllende og lojalt har gjort alt myndighetene ba deg om å gjøre for så å bli holdt som gissel på ubesemt tid fordi en del uvaksinerte fyller opp intensivplassene. På den annen side tror jeg ikke det spiller så mye rolle om man er vaksinert eller ikke i den nærmeste fremtid når omicron tar over basert på absolutt alle tall man har tilgjengelige om denne varianten nå. Og så er det jo det prinsipielle i dette også samt det illegitime i hele lockdown-politikken som nå flere og flere går etter i sømmene, inkludert opposisjonspartiet SV.

OlavEH skrev (9 timer siden):

Dette er jo et av de viktigste ankepunktene mot det som skjer nå. Hvor lenge skal man forsvare dette med forholdsmessighet iht smittevernloven når det gjort så lite for å oppgradere helsevesenet? Det mest kritikkverdige er jo ikke bare at dette gjelder også politikere men også HDir siden de har et overordnet ansvar for helseberedskapen i Norge. Og så vidt meg bekjent har det ikke kommet noen skarpe advarsler fra dem under pandemitiden om svak beredskap og at myndighetene bør starte en umiddelbar og kraftig oppskalering av helsevesenet. At ikke pressen tar mer tak i dette i stedet for å drive heksejakt på de relativt få uvaksinerte er intet mindre enn en unnlatelsessynd av dimensjoner. 

Jeg må bare si det rett ut: Jonas Gahr Støre er den verste statsministeren Norge har hatt noensinne. Ihvertfall i mine levedager. Arrgogant, nedlatende og lytter ikke til noe som helst av kritikk. Når en vaksineforsker slår fast at pandemien er over for de fleste; da slår han seg i vranglås og vet så mye bedre selv og forklarer det med HØYT SYKEFRAVÆR! Han bruker altså SYKEFRAVÆR som en NY begrunnelse for å fortsette å stenge ned samfunnet og kriminalisere en stor del av befolkningen. Jepp, her fortsetter det å flytte målstrekene for hva man holder på med ustanselig og nye unnskyldninger for opphevelse av menneskerettihgetene og å sette rettstaten til side. Uten skam. "Nå er det vanlige folks tur til å bli ruionert og stå i brødkøer".

Dette "høye sykefraværet" han bruker som skremsel for å true med fortsatte nedstenginger skyldes jo ikke sykdom, det skyldes jo at man driver en helt ekstrem over-the.top massetesting av kreti og pleti av alt som kan krype og gå; slik at hundrtusenvis av friske mennesker settes i husarrest: og det for en virusmutasjon som ikke er verre enn en forkjølelse. Dette er hva som kalles "pingdemic" på folkemunne i England; hvor mange setttes i karantene fordi det plinger på smittesporingsappen. Altså noe som i realiteten ikke er en pandemi, men en parodi på en pandemi, hvor ingen dør, nesten ingen blir alvorlig syke lenger men samfunnsfunskjoner settes ut av funksjon rett og slett på grunn av et destruktivt og samfunnsskadelig testsystem som gjør uhorvelig større skade enn nytte i samfunnet. i et kost/nytte-perspektiv er dette testsystemet nå gått ut på dato og er et nødvendig onde kun i en kritisk fase hvor man opplever mye død og alvorlig sykdom. Den tiden er nå forbi og TISK-systemet er utelukkene et unødvendig onde som kun skaper problemer.

Uten at jeg er noen fan av Erna, så var hun da statsminister på det tidspounktet vi virkelig hadde en pandemi, våren 2020 var definisitvt det og også senere; Støre derimot, kommer inn på tidspunktet hvor pandemien har gått mer over til en "pingdemic". Han er altså en "pingdemic"-statsminister som forsvarer lockdown med at mange må i karantene på grunn av TISK-systemet som lever på overtid og bør, som i Sør-Afrika avvikles med umiddelbar virkning.

Som et apropos til beredskapsnivået i helsevesenet: flere enn meg som husker HVEM som var helseminister det siste året av Jens Stoltenbergs regjering?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (8 timer siden):

 

Folk som støtter dette, lider etter mitt skjønn av massehysteri. Synes wikipediartikkelen er ganske passende faktisk.

https://no.wikipedia.org/wiki/Massehysteri

Og Jonas Gahr Støre, som forøvrig er en ganske dyktig retoriker(det er det eneste han egentlig er dyktig til i mine øyne)nører opp under denne frykten. "Det er alvor nå; vet du hva, det er jeg ikke enig i".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Stoic skrev (9 minutter siden):

Og nå har Astrid Meland i VG (som jeg personlig synes har et ensporet syn på pandemien forankret i frykt) sugd til seg retorikken til Støre. Kilde

 

Screenshot_20220107-060439_Chrome.jpg

 

VG er jo selve PR-organet til Jonas Gahr Støre. Journalistisk integritet er det lenge siden de har hatt. Det Astrid Meland tar til orde for her er en "pingdemic"-politikk. Altså et selvforsterkende problem eller selvoppfyllende profeti om man vil. Hva er vitsen med en ekstrem jakt på asymptomatiske tilfeller når covid har mutert til noe som er langt mildere enn influensa og langt mindre dødelig enn før?

Danmark viser vei som vanlig, men Støre representerer det arrogante "Norge vet best og mye bedre enn alle andre land i hele verden"-holdningen som desverre en alt for stor del av befolkningen lar seg villede til å tro på.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er dette med selvoppfyllende profetier:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BjqmE7/helseministeren-svarer-raymond-johansen-forstaar-frustrasjonen

Legg merke til: 

Helseministeren opplyser om at fastleger og legevakter i kommunene har høy belastning og at kommunene bruker mye ressurser på testing, smittesporing og vaksinering.

Sitat slutt.

Med andre ord: det er ikke ting som går på overbelastning på sykehusene som er problemet, men heller den maniske og over the top ekstreme massetestingen av alt som kan krype og gå, noe som er totalt unødvendig og kan skortes på dagen uten at befolkningen vil merke noe som helst. Testing og smittesporing er kun en unødig belastning på helsevesenet og atskillige ressurser kan her frigjøre til sykehusene. Hun bekrefter i en setning hvor fullstendig illegitim hele nedstengingspolitikken har blitt og ikke har noen lovlig juridisik forankrign i Smittevernsloven. Det er bra SV nå begynner å gå dette etter i sømmene for dette kan ikke fortsette og det må ta slutt NÅ!

Ikke at man ikke skal bruke ressurser på vaksinering; er helt for det; men smittesporing bør skrotes da omicron slik det er ikke legitimerer massive ressurser på noe slikt.

Viktigst: helsevesenets oppgave er å behandle pasienter, ikke drive ekstrem massetesting og jakt etter et virus som flertallet av befolkningen er fullvaksinerte mot og som nå har mutert til en i all hovedsak godartet variant som ikke på noen som helst måte overhodet legitimerer at man på ubestemt tid parkerer menneskerettighetene og rettstaten.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...