Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Regjeringens håndtering av pandemien i Norge


Per H

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Per H said:

Enig. For å dra analogien videre, så har vi erklært krig, men vi har ikke rekruttert noen soldater eller bygget våpen, vi har bare ventet på å bli reddet av en mektig alliert (vaksinene). Når den strategien ikke viste seg å være god nok, vet vi ikke hva vi skal gjøre, fordi vi ikke har rekruttert soldater og vi har ikke laget noen våpen... Når jeg tenker meg om høres jo dette ganske "typisk norsk" ut :D

 

 

Likevel er Norge et av de landene som har klart seg best pandemien. Så 'typisk norsk' er kanskje ikke så ille. Dessuten skjønner jeg meg ikke på dere. Dere virker jo å være mot de fleste tiltak, men vil likevel gå 'til krig' mot pandemien. Uten at jeg helt ser for meg hva dere mener. Er det feltsykehus og tvangsinnrullering av medisinsk personell dere ser for dere? Noe som ville hatt enda større innvirkning på folks hverdag.

Edit: Dessuten har vi laget våpen. Det kalles vaksine, og krigen hadde vært vunnet  hvis bare flere tok den. Men den virker jo du å være rimelig skeptisk til. Så hva slags våpen er det du ser for deg?

Endret av ToxicTed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Per H skrev (15 minutter siden):

Enig. For å dra analogien videre, så har vi erklært krig, men vi har ikke rekruttert noen soldater eller bygget våpen, vi har bare ventet på å bli reddet av en mektig alliert (vaksinene). Når den strategien ikke viste seg å være god nok, vet vi ikke hva vi skal gjøre, fordi vi ikke har rekruttert soldater og vi har ikke laget noen våpen... Når jeg tenker meg om høres jo dette ganske "typisk norsk" ut :D

Ja, tidlig i pandemien var det et par vittige kommentarer om at den største innsatsen man kunne gjøre var å ligge på sofaen hjemme.

Det ser ut til at det var omtrent den eneste "mobiliseringen" man planla.

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Fibonacci said:

Ja, tidlig i pandemien var det et par vittige kommentarer der man sa at den største innsatsen man kunne gjøre nå var å ligge på sofaen hjemme.

Det ser ut til at det var omtrent den eneste "mobiliseringen" man planla.

Ikke sant. Man har ansatt massevis av folk i kommunene for å hanskes med dette. Smittesporing, vaksinering, testing osv.

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (4 minutter siden):

Likevel er Norge et av de landene som har klart seg best pandemien.

Basert på hvilke kriterier? 

ToxicTed skrev (5 minutter siden):

Edit: Dessuten har vi laget våpen. Det kalles vaksine, og krigen hadde vært vunnet  hvis bare flere tok den. Men den virker jo du å være rimelig skeptisk til. Så hva slags våpen er det du ser for deg?

I følge FHI skulle jo vaksineringen være en suksess om 90 % av befolkningen over 18 år tok den. Det er oppnådd. 

Kanskje man burde hatt en ørliten plan B? I stedet for å satse hus, hytte, bil, kjærring og unger på plan A og at to doser med vaksinene skulle bety mer eller mindre slutt på pandemien i Norge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, ToxicTed said:

Likevel er Norge et av de landene som har klart seg best pandemien. Så 'typisk norsk' er kanskje ikke så ille. Dessuten skjønner jeg meg ikke på dere. Dere virker jo å være mot de fleste tiltak, men vil likevel gå 'til krig' mot pandemien. Uten at jeg helt ser for meg hva dere mener. Er det feltsykehus og tvangsinnrullering av medisinsk personell dere ser for dere? Noe som ville hatt enda større innvirkning på folks hverdag.

At Norge er ett av de landene som har klart seg best tror jeg har lite med regjeringens håndtering å gjøre, og mer med attributter ved det norske folk og land som demografi, befolkningstettet, rikdom, helsevesen osv. å gjøre. Med andre ord: faktorer utenfor regjeringens kontroll.

 Dette er visstnok den største krisa i moderne historie. Responsen har ikke vært, som man kanskje skulle tro å "mobilisere" (øke kapasitet, bruke penger). men nesten bokstavelig talt å be folk gjemme seg under senga og håpe det går bra til vaksinene kommer. Det er latterlig tafatt, og det er analogien med en krigssituasjon. Det eneste regjeringen har klart, har vært å tukte egen befolkning.

 

Endret av Per H
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (Akkurat nå):

At Norge er ett av de landene som har klart seg best tror jeg har lite med regjeringens håndtering å gjøre, og mer med attributter ved det norske folk og land som demografi, befolkningstettet, rikdom, helsevesen osv. å gjøre. Med andre ord: faktorer utenfor regjeringens kontroll.

Uten tvil. Mange land har gjort svært mye av det samme som Norge og der har det gått mye verre. Det er helt andre faktorer enn at myndighetene har håndtert dette på en så fryktelig god måte som gjør at Norge har hatt klart færre døde, alvorlig syke, innlagte etc., enn mange andre land i f.eks Vest-Europa.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Per H said:

At Norge er ett av de landene som har klart seg best tror jeg har lite med regjeringens håndtering å gjøre, og mer med attributter ved det norske folk og land som demografi, befolkningstettet, rikdom, helsevesen osv. å gjøre. Med andre ord: faktorer utenfor regjeringens kontroll.

 Dette er visstnok den største krisa i moderne historie. Responsen har ikke vært, som man kanskje skulle tro å "mobilisere" (øke kapasitet, bruke penger). men nesten bokstavelig talt å be folk gjemme seg under senga og håpe det går bra til vaksinene kommer. Det er latterlig tafatt, og det er analogien med en krigssituasjon. Det eneste regjeringen har klart, har vært å tukte egen befolkning.

 

Som jeg skrev over: de soldatene du etterlyser finner du ute i kommunene. Man har bemannet opp betraktelig for å håndtere pandemien. Og sentrale helsemyndigheter sprenger overtidsbudsjetter, ansatter nye, utvikler nye tjenester. Å si at det eneste man har gjort er å gjemme seg under senga er så langt fra sannheten det kan få blitt.

Edit: Det som langt på vei hadde reddet oss var at flere tok vaksinen. Men det virker jo du å være i mot.

Endret av ToxicTed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (Akkurat nå):

Som jeg skrev over: de soldatene du etterlyser finner du ute i kommunene. Man har bemannet opp betraktelig for å håndtere pandemien. Og sentrale helsemyndigheter sprenger overtidsbudsjetter, ansatter nye, utvikler nye tjenester. Å si at det eneste man har gjort er å gjemme seg under senga er så langt fra sannheten det kan få blitt.

Det er gjort svært lite for å oppbemanne primær- og spesialisthelsetjenesten, verken på kort eller langt sikt. 100 ekstra studieplasser for videreutdanning av intensivsykepleiere er en lusen økning på rundt 3 % av dagens allerede snaue kapasitet. Økning i studieplasser for sykepleiere kommer neste høst, i august 2022, omtrent 2,5 år etter at pandemien startet. Og sentrale helsemyndigheter ansetter nye? Altså Hdir eller lignende? Det er ikke flere helsebyråkrater vi trenger i dagens situasjon.

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (15 minutter siden):

Ikke sant. Man har ansatt massevis av folk i kommunene for å hanskes med dette. Smittesporing, vaksinering, testing osv.

Men smittesporing burde være mer og mer overflødig med tanke på hvor mye mindre omicron er en tidligere varaianter og fordi det tar ressurser fra behandling av pasienter som tross alt er viktigere enn å finne ut nøyaktig hvor mange i all hovedsak friske mennesker som har spor av covid-smitte i seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, ToxicTed said:

Som jeg skrev over: de soldatene du etterlyser finner du ute i kommunene. Man har bemannet opp betraktelig for å håndtere pandemien. Og sentrale helsemyndigheter sprenger overtidsbudsjetter, ansatter nye, utvikler nye tjenester. Å si at det eneste man har gjort er å gjemme seg under senga er så langt fra sannheten det kan få blitt.

Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at regjeringen, billedlig sett, har bedt oss gjemme oss under senga og vente på vaksinen, og det er grovt sett sant. At kommunene har ansatt et smittesporingsteam for å følge opp smitte og brukt litt mer ressurser på testing er ikke akkurat en stor "mobilisering" i mine øyne. At noen helsebyråkrater har jobbet overtid for å finne på nye og kreative "tiltak" som bare går ut over befolkningen er heller ikke så veldig imponerende synes jeg. Jeg forventer faktisk mer fra en regjering i krisetider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Men smittesporing burde være mer og mer overflødig med tanke på hvor mye mindre omicron er en tidligere varaianter og fordi det tar ressurser fra behandling av pasienter som tross alt er viktigere enn å finne ut nøyaktig hvor mange i all hovedsak friske mennesker som har spor av covid-smitte i seg.

Du er veldig opptatt av at omicron er så ufarlig. Og for den enkelte vaksinerte av oss virker den også å være det. Men den er langt fra ufarlig for de uvaksinerte, der virker å være nesten på nivå med det opprinnelige Wuhan-viruset. Og vi så jo hvordan det herjet med en uvaksinert verden våren 2020. Pluss på at den i tillegg er veldig mye mer smittsom, så har vi fortsatt et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, ToxicTed said:

Men den er langt fra ufarlig for de uvaksinerte, der virker å være nesten på nivå med det opprinnelige Wuhan-viruset

Og dette kan du selvfølgelig dokumentere? for dette tror jeg ikke på et sekund. Det har jo knapt nok dødd noen av omikron, skulle det ikke ligget uvaksinerte strødd i gatene da? som Andy Dufresne påpekte i en annen tråd, har jo bare 7% av innleggelsene de siste 4 ukene vært omikron, så du kan ikke vise til den statistikken.... Igjen synes jeg dette blir et eksempel på frykt-drevet tenkning - Er det ikke mer positivt at knappest noen i det hele tatt har dødd av omikron, selv om spredningen har vært stor?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (3 minutter siden):

 Men den er langt fra ufarlig for de uvaksinerte, der virker å være nesten på nivå med det opprinnelige Wuhan-viruset. 

Det er en veldig sterk påstand som jeg vil be deg pent å gi meg link og kilde på. Absolutt alle erfaringer, inkludert fra episenteret Sør-Afrika forteller noe helt annet. La meg minne på at i SA er det store flertallet av befolkningen uvaksinerte, mange har HIV/AIDS og de opplever likevel ikke noen massedød fra omicron overhodet. Så en såpass sterk påstand bør du begrunne med kilder og linker til seriøs forskning på akkurat det.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Per H said:

Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at regjeringen, billedlig sett, har bedt oss gjemme oss under senga og vente på vaksinen, og det er grovt sett sant. At kommunene har ansatt et smittesporingsteam for å følge opp smitte og brukt litt mer ressurser på testing er ikke akkurat en stor "mobilisering" i mine øyne. At noen helsebyråkrater har jobbet overtid for å finne på nye og kreative "tiltak" som bare går ut over befolkningen er heller ikke så veldig imponerende synes jeg. Jeg forventer faktisk mer fra en regjering i krisetider.

De har gjort langt mer enn bare å ansette smittesporingsteam. I min kommune (en litt over middels stor Østlandskommune) har de ansatt to nye kommuneleger (i tillegg til den ene vi hadde fra før), mange som jobber med vaksinering, testing, rådgivning osv. Sykepleierstudenter settes i arbeid før de er ferdig med utdanning, sykehuspersonell jobber nesten døgnet rundt osv. Så det er langt flere enn bare 'noen helsebyråkrater' som gjør en innsats.

Dessuten sier du at vaksinen ikke var løsningen. Jo, den er langt på vei løsningen. Problemet er at ikke mange nok vil ta den.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (4 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/XqpEng/norge-paa-bristepunktet

Omsider noen kritiske spørsmål fra noen av de store riksmediene. Aglen er ganske mye bedre kommentator enn Meland. Synd dette ikke er gjengs oppfatning blant de 5-6-7 største avisene og mediene. Da kunne de i samlet flokk drevet regjeringen fra skanse til skanse og nesten tvunget de til å oppheve en del av de tiltakene og restriksjonene som gjelder i dag.

Det var helt nydelig å lese her i morgentimene. Aglen har baller som Meland ikke har. Det har vist seg tidligere også. Det burde være helt opplagte spørsmål/kritikk hun kommer med, men nesten alle går på tåhev. 

Lenke til kommentar
Per H skrev (1 minutt siden):

Og dette kan du selvfølgelig dokumentere? for dette tror jeg ikke på et sekund. Det har jo knapt nok dødd noen av omikron, skulle det ikke ligget uvaksinerte strødd i gatene da? som Andy Dufresne påpekte i en annen tråd, har jo bare 7% av innleggelsene de siste 4 ukene vært under omikron, så du kan ikke vise til den statistikken.... Igjen synes jeg dette blir et eksempel på frykt-drevet tenkning - Er det ikke mer positivt at knappest noen i det hele tatt har dødd av omikron, selv om spredningen har vært stor?

Til og med FHI innrømmer at det er en langt mildere variant, og i SA hvor den dukket opp og hvor 75% er uvaksinerte har det ikke død et menneske av denne varianten så en såpass sterk påstand bør man absolutt kunne dokumentere.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (3 minutter siden):

Det var helt nydelig å lese her i morgentimene. Aglen har baller som Meland ikke har. Det har vist seg tidligere også. Det burde være helt opplagte spørsmål/kritikk hun kommer med, men nesten alle går på tåhev. 

Meland har jo nesten ikke noe mening i debatten. Hun driver stort sett oppsummering av situasjonen og ikke mye annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

12 minutes ago, Morromann said:

Det er en veldig sterk påstand som jeg vil be deg pent å gi meg link og kilde på. Absolutt alle erfaringer, inkludert fra episenteret Sør-Afrika forteller noe helt annet. La meg minne på at i SA er det store flertallet av befolkningen uvaksinerte, mange har HIV/AIDS og de opplever likevel ikke noen massedød fra omicron overhodet. Så en såpass sterk påstand bør du begrunne med kilder og linker til seriøs forskning på akkurat det.

Nå er ikke dere store Meland-fans, men vg har ikke funnet på disse tallene selv:

Pandemien er ikke over – VG

SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation (publishing.service.gov.uk)


 

 

risiko_3.JPG

Endret av ToxicTed
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Morromann said:

Til og med FHI innrømmer at det er en langt mildere variant, og i SA hvor den dukket opp og hvor 75% er uvaksinerte har det ikke død et menneske av denne varianten så en såpass sterk påstand bør man absolutt kunne dokumentere.

Ja, langt mildere enn delta. Som var langt mer alvorlig enn det opprinnelige Wuhan-viruset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...