Gå til innhold

Ny nettleie: Andreas programmerer for harde livet for å betale minst mulig [Ekstra]


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Salvesen. said:

Ja du har jo unormalt lavt forbruk, og det er snakk om småkroner. Ved å jevne ut effekten din(om du noen gang er over trinn 1) samt flytte forbruk til natt/helg vill du nok spare penger.

For majoriteten av Elvia sine kunder i Oslo som bor i leilighet er nok ikke dette unormalt lavt forbruk. Jeg fyrer med strøm, bor i en blokk fra 60 tallet som er kald. Nye mer isolerte leiligheter bruker nok enda mindre.

Men ja, nettopp - for meg er dette småkroner fordi forbruket er lavt. De med høyt forbruk får det tilsvarende dyrere - så hvordan man kan påstå at det blir billigere for de fleste, når selv mitt bittelille forbruk blir dyrere syntes jeg er rart. Mattematikken går ikke opp.

Jeg tror nok din netteier har vært snillere enn Elvia.

Som nevnt så kan jeg i løpet av 2021 kun komme under 5kW én gang, det er 90 kr spart. Fortsatt en økning på 200 kr i året.
Varmtvann og oppvask kjører jeg om natten allerede. Vaskemaskin vil jeg ikke kjøre om natten for sentrifugering er bråkete så å flytte mer forbruk uten å kjøpe batterier går nok ikke. Har lekt med tanken om å styre varmekabler på badet til å varme seg opp om natta - men smartstyring av det er dyrt og lønner seg neppe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MegaMann2 skrev (45 minutter siden):

For majoriteten av Elvia sine kunder i Oslo som bor i leilighet er nok ikke dette unormalt lavt forbruk. Jeg fyrer med strøm, bor i en blokk fra 60 tallet som er kald. Nye mer isolerte leiligheter bruker nok enda mindre.

Men ja, nettopp - for meg er dette småkroner fordi forbruket er lavt. De med høyt forbruk får det tilsvarende dyrere - så hvordan man kan påstå at det blir billigere for de fleste, når selv mitt bittelille forbruk blir dyrere syntes jeg er rart. Mattematikken går ikke opp.

Jeg tror nok din netteier har vært snillere enn Elvia.

Som nevnt så kan jeg i løpet av 2021 kun komme under 5kW én gang, det er 90 kr spart. Fortsatt en økning på 200 kr i året.
Varmtvann og oppvask kjører jeg om natten allerede. Vaskemaskin vil jeg ikke kjøre om natten for sentrifugering er bråkete så å flytte mer forbruk uten å kjøpe batterier går nok ikke. Har lekt med tanken om å styre varmekabler på badet til å varme seg opp om natta - men smartstyring av det er dyrt og lønner seg neppe.

Elvia har vell lagt ut undersøkelse basert på sine kunder, går jeg ut i fra? Det har iallefall mitt og lede iallefall. Det samsvarer med mine observasjoner. 

Min netteier har økt de faste kostnadene, noe jeg forøvrig ikke liker. 

Har du faktisk testet å komme under 5kW i større deler av året? Har du sett på forbruket ditt på elhub og sjekket hvordan du kommer ut totaltsett? 

 

Her er en random måned hos meg, selv med veldig høy effekt øker kostnadene lite. Reduserer jeg effektbruken og holder forbruket likt fordelt over døgnet vill jeg spare 200 på fastleddet. 

image.thumb.png.d5fac7f08f87d2067c4438df7d8cec01.png

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Har du faktisk testet å komme under 5kW i større deler av året? Har du sett på forbruket ditt på elhub og sjekket hvordan du kommer ut totaltsett?

Ja, jeg har analysert alt basert på forbruksdata fra Elvia.

Vanligvis ligger peak time på mellom 2.8 kW (september) og 5.4 kW (januar). Utenom januar er neste peak 4.0 kW (april). Den i Januar kan jeg nok unngå, og det er eneste over 5kW. Alle andre er under. Under 2 kW blir umulig uten at alt er smartstyrt hvilket ikke lønner seg.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg har analysert alt basert på forbruksdata fra Elvia.

Vanligvis ligger peak time på mellom 2.8 kW (september) og 5.4 kW (januar). Utenom januar er neste peak 4.0 kW (april). Den i Januar kan jeg nok unngå, og det er eneste over 5kW. Alle andre er under. Under 2 kW blir umulig uten at alt er smartstyrt hvilket ikke lønner seg.

Men har du prøvd å gjøre tiltak som å ikke kjøre ting samtidig og flytte forbruk?

Lenke til kommentar
On 12/4/2021 at 7:59 AM, Ivar Nesje said:

Kan noen prøve å forklare meg hvordan vi skal spare milliarder i nettinvesteringer (nettleie) ved å gi nerdene rabatt på nettleien (på bekosting av alle andre) hvis de installerer utstyr som flytter forbruk fra siste kvarteret i timen til første kvarteret i neste time?

Dette har jo absolutt ingen ting med å gjevne ut forbruket gjennom døgnet?

finansnerdene sparer også mye penger på div. tricks. Skal vi hate dem litt også?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Men har du prøvd å gjøre tiltak som å ikke kjøre ting samtidig og flytte forbruk?

Ja, men kan såklart gjøre mer - derfor jeg tror jeg skal klare å unngå å gå over 5kW til Januar. Men under 2kW har jeg ingen tro på at går ettersom jeg har en basislast med pcer/servere osv som står for rundt 400W. Skal det gå å komme under 2kW så må samtlige andre enheter sørge for at de kan styres innenfor et budsjett på rundt 1500Wh. Varmekabler, panelovner, varmtvann. De må også gi rom for at jeg kan bruke strøm til å lage middag ol. Det blir såklart dyrt å skulle styre så mye enheter.

Og om målet er å være under 2kW så får jeg ikke utnytta lavere strømpris (fult ut) om natten til å kjøre varmtvannet.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (Akkurat nå):

Ja, men kan såklart gjøre mer - derfor jeg tror jeg skal klare å unngå å gå over 5kW til Januar. Men under 2kW har jeg ingen tro på at går ettersom jeg har en basislast med pcer/servere osv som står for rundt 400W. Skal det gå å komme under 2kW så må samtlige andre enheter sørge for at de kan styres innenfor et budsjett på rundt 1500Wh. Varmekabler, panelovner, varmtvann. De må også gi rom for at jeg kan bruke strøm til å lage middag ol. Det blir såklart dyrt å skulle styre så mye enheter.

Ja 2kW grensen er litt latterlig, så og si umulig for de fleste vill jeg anta. 

Lenke til kommentar
On 12/4/2021 at 10:50 AM, Salvesen. said:

Det trenger en ikke være. Enkle huskeregler:

-lag mat for seg selv

-vask klær for seg selv

-kjør oppvask for seg selv

-kjør tørk for seg selv

-reduser effekten der du kan, som elbil. 

-flytt forbruk over på natt/helg, der det er forsvarlig såklart.

De små tiltakene her kan spare en god del penger i ny løsning. 

Dette er patetisk! Vi går baklengs inn i fremtiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Neida, all mulighet til å pøse på så mye hovedsikringen orker. Du må bare betale kostnaden. Helt fair i mine øyne:) slipper den trygdede familien på hjørnet betale ekstra mye pga du pøser på.

Jeg er enig i mye du skriver, men ikke alt 😛

Spørsmålet slik jeg oppfatter det er jo ikke at man ikke skal betale mer om man bruker mer strøm. Det har vi jo gjort i alle år (pr. kWh). Vi er jo på full vei inn i en ny elektrisk tidsalder (i mangel av et bedre begrep..) hvor myndighetene ønsker at flesteparten i Norge kjører elbil. Samtidig sier de at vi har et for gammelt el.nett, og at man ikke må lade for mye på en gang (peak). Det å lade en elbil på det jeg mener er en vanlig hastighet (11kW) burde ikke straffes. Da må jo flere tilpasse seg dette og el-bil blir mindre attraktivt. En av de store fordelene med elbil i mitt syn er å kunne fylle drivstoff hjemme. Jeg synes det er helt greit å utsette ladingen til kveld/natt, men ikke straff meg for å "kjøre på" med ladingen om natta da.... 😕

Som nevnt i tråden tror jeg også at det er industrien som lager de største utfordringene, ikke husholdningene. 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (1 time siden):

Jeg er enig i mye du skriver, men ikke alt 😛

Spørsmålet slik jeg oppfatter det er jo ikke at man ikke skal betale mer om man bruker mer strøm. Det har vi jo gjort i alle år (pr. kWh). Vi er jo på full vei inn i en ny elektrisk tidsalder (i mangel av et bedre begrep..) hvor myndighetene ønsker at flesteparten i Norge kjører elbil. Samtidig sier de at vi har et for gammelt el.nett, og at man ikke må lade for mye på en gang (peak). Det å lade en elbil på det jeg mener er en vanlig hastighet (11kW) burde ikke straffes. Da må jo flere tilpasse seg dette og el-bil blir mindre attraktivt. En av de store fordelene med elbil i mitt syn er å kunne fylle drivstoff hjemme. Jeg synes det er helt greit å utsette ladingen til kveld/natt, men ikke straff meg for å "kjøre på" med ladingen om natta da.... 😕

Som nevnt i tråden tror jeg også at det er industrien som lager de største utfordringene, ikke husholdningene. 

Nei her er det mange feiltolkninger. 

Strøm, dette er egentlig energi. Vi har betalt fastpris + energiledd tidligere. Men, vi har ikke betalt for effekt. Effekten øker kostnadene i nettet. Det er ingen som sier at nettet er for gammelt og en må redusere effekten. Det en sier er at effekten vill øke og dette kommer til å øke kostnadene i nettet, så de som har økt effekt må betale mer enn de som ikke har økt effekt. Les de som øker kostnadene betaler for kostnadene. 

Det er ingen som setter noen grense for hvor mye effekt en kan dra fra nettet, en må bare betale for det.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at jeg bruker begrepene feil. For å presisere (pkt. 2 er hovedpoenget mitt):

1) Korriger meg gjerne om dette er feil: Jeg tenker i alle fall at effekten husholdningene tar ut er såppass liten ift. hva industrien og andre som trekker strøm/effekt fra samme nett, gjør. Klart, alle monner drar og all økning i effekt koster mer på detaljnivå, men er det signifikant? 
Det samme gjelder sikkert vann og rør også: Skal vi betale mer om vi dusjer med mye vann ila. fem minutter sammenlignet med lite vann over 15 minutter? Det koster sikkert mer på detaljnivå å kjøre hardt vanntrykk... (ok, muligens litt dårlig eksempel)

2) Det jeg har påpekt tidligere som jeg synes er mest feil er jo at straffegebyret (les: effektleddet) gjelder for hele måneden uavhengig av hvor mange ganger du "råkjører" i nettet. Du skriver - som jeg forsåvidt er enig i - at man kan ta ut så mye effekt man vil, men man må betale for det. Enig det, men hvorfor ikke gjøre det mer dynamisk og rettferdig da? Er det rettferdig at jeg - som tar ut 60 kWh ila. fem timer én gang i måneden (effektkategori 10-15kW) og forøvrig ligger i området 5-10kW, skal betale like mye som naboen som hver eneste dag trekker 60 kWh over fem timer? 

 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Anterialis said:

Det samme gjelder sikkert vann og rør også: Skal vi betale mer om vi dusjer med mye vann ila. fem minutter sammenlignet med lite vann over 15 minutter? Det koster sikkert mer på detaljnivå å kjøre hardt vanntrykk... (ok, muligens litt dårlig eksempel)

 

Da diskusjonene om effektariffen startet for fler år siden løftet jeg samme tanker som du kommer inn på her.

Det er ikke bare strøm som har en brukskurve som varierer mellom morgen, dag, kveld og natt. Mange andre tjenester vi som samfunn er avhengig av har et slikt bruksmønster. Følgelig koster det mye mer å produsere tjenesten når den har høy last enn når den har liten last.

Vann, avløp, internett, strøm, mobiltelefoni, TV/streaming - osv. Det er helt selfølgelig at man fordeler kostnadene for den dyreste tiden gjennom hele døgnet og måneden. For det er faktisk urimelig å be folk se mindre på TV på kvelden og heller gjøre det på dagen, eller installere vann og kloaktanker i eget hjem så de kan forskyve vannforbruket sitt.

Vi som samfunn må, selv om vi har teknologier til å flate ut disse kurvene, innse at for samfunnet så er det hensiktsmessig at vi alle spytter inn og dekker kostnaden for peakene. Jeg tipper mange her som forsvarer effektprising på strøm, ikke ønsker seg tilsvarende systemer for vann, kloak, internett, tv osv. For meg er det naturlig at kostnaden med å håndtere peaker i strømnettet skal dekkes inn ved at kosten tas inn hele døgnet. Akkurat som at jeg ikke skal betale mer til Telenor for å lese diskusjon.no mellom kl. 20 og 23 enn om jeg gjør det på natten.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Anterialis said:

Du har helt rett i at jeg bruker begrepene feil. For å presisere (pkt. 2 er hovedpoenget mitt):

1) Korriger meg gjerne om dette er feil: Jeg tenker i alle fall at effekten husholdningene tar ut er såppass liten ift. hva industrien og andre som trekker strøm/effekt fra samme nett, gjør. Klart, alle monner drar og all økning i effekt koster mer på detaljnivå, men er det signifikant?

Husholdninger og industri er ikke på samme nett hele veien. Nettet spenner fra høyspent distibusjon og regionnett helt ned til lokale nabolagsnett der siste trafo gjerne bare forsyner et begrensett sett husttander. Så det som er dimensjonert for husstnader deler ikke kapasitet med det som er for industri.

Ta en kikk neste gang du er ute. Her og der finner du skap og kabinetter som eies av netteier. Disse inneholder ofte transformatorer og annet utstyr for å forsyne det lokale nabolaget. Dette må dimensjoneres for en forventet maksimaleffekt.

9 minutes ago, Anterialis said:

Det samme gjelder sikkert vann og rør også: Skal vi betale mer om vi dusjer med mye vann ila. fem minutter sammenlignet med lite vann over 15 minutter? Det koster sikkert mer på detaljnivå å kjøre hardt vanntrykk... (ok, muligens litt dårlig eksempel)

TIl en viss grad er det en lignende sammenheng. En forskjell er imidlertid at vanntrykk kan tåle å falle mye mer enn hva du kan tåle at spenningen faller. Du har dermed en langt mer gradvis feilsituasjon hvor det bare renner litt mindre i kranen om du momentant har overforbruk. I det elektriske anlegget brytes strømmen om du får et momentant overforbruk da det ikke er akseptabelt å levere strømforsyning utenfor spec.

12 minutes ago, Anterialis said:

2) Det jeg har påpekt tidligere som jeg synes er mest feil er jo at straffegebyret (les: effektleddet) gjelder for hele måneden uavhengig av hvor mange ganger du "råkjører" i nettet. Du skriver - som jeg forsåvidt er enig i - at man kan ta ut så mye effekt man vil, men man må betale for det. Enig det, men hvorfor ikke gjøre det mer dynamisk og rettferdig da? Er det rettferdig at jeg - som tar ut 60 kWh ila. fem timer én gang i måneden (effektkategori 10-15kW) og forøvrig ligger i området 5-10kW, skal betale like mye som naboen som hver eneste dag trekker 60 kWh over fem timer? 

Dere betaler jo ikke like mye. Mye av nettregningen er fortsatt proporsjonal med forbruket. Naboen din vil ha en mye høyere nettregning. (I.e. selv når vi holder strømprisen utenom)

Det kapasitetsleddet modellerer er kostnaden for å dimensjonere trafoer og annet utstyr som må tåle verste-tilfelle maksimalbelastning innenfor et temmelig høyt konfidensintervall (Siden vi helst ser at uplanlagte strømbrudd skal være ekstremt sjeldne) Og selv om frekvensen av høyt bruk har en betydning, så får vi at når konfidensen for tilstrekkelig kapasitet blir høy (slik at strømbruddene blir sjeldne) så er det viktigere hva summen av topplastene er fordi før eller siden har dere samme topplasten samtidig, og det så blir dimensjonerende.

Man kan alltidt diskutere innordningen av hvordan nettkostnadene fordeles, men millimeternøyaktighet er neppe realistisk siden det som faktisk er dimensjonerende for kostnadene er summen av opptredenen på alle som deler samme utstyr.

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (23 minutter siden):

Du har helt rett i at jeg bruker begrepene feil. For å presisere (pkt. 2 er hovedpoenget mitt):

1) Korriger meg gjerne om dette er feil: Jeg tenker i alle fall at effekten husholdningene tar ut er såppass liten ift. hva industrien og andre som trekker strøm/effekt fra samme nett, gjør. Klart, alle monner drar og all økning i effekt koster mer på detaljnivå, men er det signifikant? 
Det samme gjelder sikkert vann og rør også: Skal vi betale mer om vi dusjer med mye vann ila. fem minutter sammenlignet med lite vann over 15 minutter? Det koster sikkert mer på detaljnivå å kjøre hardt vanntrykk... (ok, muligens litt dårlig eksempel)

2) Det jeg har påpekt tidligere som jeg synes er mest feil er jo at straffegebyret (les: effektleddet) gjelder for hele måneden uavhengig av hvor mange ganger du "råkjører" i nettet. Du skriver - som jeg forsåvidt er enig i - at man kan ta ut så mye effekt man vil, men man må betale for det. Enig det, men hvorfor ikke gjøre det mer dynamisk og rettferdig da? Er det rettferdig at jeg - som tar ut 60 kWh ila. fem timer én gang i måneden (effektkategori 10-15kW) og forøvrig ligger i området 5-10kW, skal betale like mye som naboen som hver eneste dag trekker 60 kWh over fem timer? 

 

bedriftene har hatt effektledd lenge. 

 

Og ja, jeg er enig i at modellen er utrettferdig og at man burde gått for første forslag til NVE. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Dere betaler jo ikke like mye. Mye av nettregningen er fortsatt proporsjonal med forbruket. Naboen din vil ha en mye høyere nettregning. (I.e. selv når vi holder strømprisen utenom)

Men her sier jeg som Salvesen. at naboen betaler jo da mer for strømmen, men ikke mer for effekten han tar ut...

Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 minutter siden):

Det kapasitetsleddet modellerer er kostnaden for å dimensjonere trafoer og annet utstyr som må tåle verste-tilfelle maksimalbelastning innenfor et temmelig høyt konfidensintervall

Jo, men det har vel noe å si om du tar ut toppeffekten én eller mange ganger ila. en måned? Jeg synes ikke jeg og naboen skal betale like mye for effekten, da naboen jo benytter seg av den høye effekten mange ganger flere enn meg.

Som tidligere skrevet: Det bør ikke koste 600kr hver måned du har en peak-effekt på 10-15kW. Det burde kostet (600kr pr måned / 30 dager i måneden) 20 kr de dagene du har en peak-effekt på 10-15kW. Eller enda bedre, (20 kr pr dag / 24 timer) 0,8 kr hver time du har tatt ut 10-15kWh. Det hadde blitt mer rettferdig, og en modell jeg ville forstått og akseptert uten problemer.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...