Gå til innhold

Ny nettleie: Andreas programmerer for harde livet for å betale minst mulig [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler ALLE til å basere påstandene sine om den nye nettleien på empiri/fakta og ikke følelser. Bruk denne kalkulatoren sammen med elhub data for å sjekke hva din nye pris blir. Noen av de større nettene er på plass allerede, lag gjerne en issue om du ønsker andre implementert eller finner feil. Eller better yet bidra i prosjektet :) 

https://github.com/salvesen/Ny-nettleie-kalkulator-elhub-data-

image.thumb.png.c65779cd90f536db49d294f3742f1705.png

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Dokumentasjon har jeg jo kommet med flere ganger, men se energidagene 2017 som startet dette for eksempel om du sliter med å lese. Lett underholdning der en kan lene seg tilbake og få harde fakta på bordet. Siden du er inne på fakta og mener hans tall om 140 mrd er feil så vis gjerne til kilder. 

Typisk innlegg fra deg, intet nytt. Jeg har gått gjennom Energidagene 2017 flere ganger. Videre har jeg over hodet ikke bestridt behovet for 140 milliarder kroner i ivesteringer. Jeg hevder bare at dette investeringsbehovet har lite å gjøre med husholdningene. 

Hvis du evner å ta frem utredningen jeg henviser til (som er meget mer håndfast enn kåseriet til Sanderud (som også sier mye tull, snakker for eksempel om den "strålende suksessen" som AMS-målerne er)).  

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (Akkurat nå):

Typisk innlegg fra deg, intet nytt. Jeg har gått gjennom Energidagene 2017 flere ganger. Videre har jeg over hodet ikke bestridt behovet for 140 milliarder kroner i ivesteringer. Jeg hevder bare at dette investeringsbehovet har lite å gjøre med husholdningene. 

Hvis du evner å ta frem utredningen jeg henviser til (som er meget mer håndfast enn kåseriet til Sanderud (som også sier mye tull, snakker for eksempel om den "strålende suksessen" som AMS-målerne er)).  

Ja jeg hører du sier det, men jeg ser ingen kilder. Om en er enig i at husholdningene skal betale og om de faktisk inngår i kostnadene er også to forskjellige ting. Er en uenig må en politisk til verks. 

Som sagt, prøv å regn litt. Eller bruk kalkulatoren her, så får du kanskje delt litt fakta også. https://github.com/salvesen/Ny-nettleie-kalkulator-elhub-data-

Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (2 minutter siden):

Da burde de designet et nett som takler det. Det er det vi betaler dem for. Ikke for at vi skal danse etter deres pipe. 

Ok da forstår jeg det altså slik at du helst ønsker at vi skal betale unødvendig mye for ett overdimensjonert nett. Dette er jeg skinnsykt uenig i, liker ikke å sløse med pengene mine altså. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Salvesen. said:

Ok da forstår jeg det altså slik at du helst ønsker at vi skal betale unødvendig mye for ett overdimensjonert nett. Dette er jeg skinnsykt uenig i, liker ikke å sløse med pengene mine altså. 

Disse rutinene de vil ta oss inn i for å fordele strømforbruket, er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Om ikke lenge er ikke det nok.

En god del ting som krever energi har man blitt advart mot å flytte til natten, slik som tørketrommel.

Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (1 minutt siden):

Disse rutinene de vil ta oss inn i for å fordele strømforbruket, er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Om ikke lenge er ikke det nok.

En god del ting som krever energi har man blitt advart mot å flytte til natten, slik som tørketrommel.

Ja og da har de hentet inn pengene fra rett folk. 

Ja, nettselskapene advarer fortsatt om dette. Intet nytt altså.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, sverreb said:

Dermed blir det slik at vi er ikke intressert i å senke frekvensen på de høyeste lastene med noen få titalls prosent, vi må se etter muligheter til å få ned frekvensen med magnituder slik at vi med høy konfidens si at vi oppnår en lavere verste tilfelle topplast. Da blir det naturlig å tilordne hele prisen over et langt tidsintervall. Ikke for at du skal føle deg fri til å bruke mye resten av perioden, men fordi det da har lite å si og at prisen må bli høye nok til at den ihvertfall er merkbar.

Vel, da bør man jo først og fremst "bøtelegge" folk for å bruke mye strøm på tider hvor det er statistisk høy sannsynlighet for overlast. Eller når det virkelig er høy last.  Det kan muligens en gang i fremtiden skje ved at folk "jakter" på timer med lav strømpris om natten. Men da er det mye bedre å ha mulighet for å koble ut ikke-kritisk last som elbil lading og vannoppvarming. Slik last, som nettselskapet kan koble ut når de ønsker,  bør ikke ha noen form for effektbetaling. Om en ikke får på plass slik fjernstyring, så kan en bare koble ut last når spenningen faller lokalt. Tidligere var jeg tilkoblet en trafo som ga litt lav spenning. Da koblet elbilen ut ladingen av seg selv rundt 200V,

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Ja jeg hører du sier det, men jeg ser ingen kilder. Om en er enig i at husholdningene skal betale og om de faktisk inngår i kostnadene er også to forskjellige ting. Er en uenig må en politisk til verks. 

Som sagt, prøv å regn litt. Eller bruk kalkulatoren her, så får du kanskje delt litt fakta også. https://github.com/salvesen/Ny-nettleie-kalkulator-elhub-data-

Om du må ha det inn med teskjeer, så er utredningen her: https://www.publikasjoner.nve.no/rapport/2018/rapport2018_103.pdf

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Linken din fungerer ikke.

 

Men du mener nve har publisert ett dokument som sier de lyver?😅

Søk på Internett med denne tekststrengen og du kommer direkte til den (jeg satte den også opp i det første større innlegget mitt om du hadde vært litt interessert!):

Status og prognoser for kraftsystemet 2018

At det er dårlig sammenheng mellom hva NVE sier ett sted og ett annet sted er jo intet nytt!

Det var begredelig å se på Debatten i kveld da tre til fire personer gjentok teorien om at alle kommer til å lade elbilene sine med høy effekt straks de kom hjem fra jobben. Trodde politikerne og bransjefolk var litt mer opplyst nå. Men de kommer gjerne med bevisst propaganda for å forvirre folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (7 timer siden):

Søk på Internett med denne tekststrengen og du kommer direkte til den (jeg satte den også opp i det første større innlegget mitt om du hadde vært litt interessert!):

Status og prognoser for kraftsystemet 2018

At det er dårlig sammenheng mellom hva NVE sier ett sted og ett annet sted er jo intet nytt!

Det var begredelig å se på Debatten i kveld da tre til fire personer gjentok teorien om at alle kommer til å lade elbilene sine med høy effekt straks de kom hjem fra jobben. Trodde politikerne og bransjefolk var litt mer opplyst nå. Men de kommer gjerne med bevisst propaganda for å forvirre folk.

Har du data som tilsier noe annet?

 

Men de burde jo bare få data fra elhub, der ligger jo fasit pr i dag. Men det er gjerne i mot gdpr.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 4.12.2021 den 9.27):

Nei det er ikke totalt mot sin hensikt. Hensikten er å jevne ut effekten. Og det er akkurat det du gjør:)

Det er akkurat det han gjør med sitt forbruk, fint for kablene i leiligheten hans. For det felles strømnettet er det mer effektivt å få ned forbruket når det peaker, selv om det hjelper å bare jevne ut alles forbruk så er det suboptimalt. 

Lenke til kommentar
quantum skrev (2 minutter siden):

Det er akkurat det han gjør med sitt forbruk, fint for kablene i leiligheten hans. For det felles strømnettet er det mer effektivt å få ned forbruket når det peaker, selv om det hjelper å bare jevne ut alles forbruk så er det suboptimalt. 

ja jeg er absolutt enig i at det ikke er den beste løsningen, 100%. Men jeg liker den bedre en tidligere(ikke effektbasert og "låst") løsning. Også er jeg optimist og tror at denne kommer til å justeres i årene fremover til vi tilslutt ender opp med ett relativt "smart" nett. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Har du data som tilsier noe annet?

 

Men de burde jo bare få data fra elhub, der ligger jo fasit pr i dag. Men det er gjerne i mot gdpr.

Har du klart å få tak i dette på Internett: "Status og prognoser for kraftsystemet 2018"?

Vil tro at ca 99% av leserne på dette kommentarfeltet klarer dette. Ting tyder på at du er blant den ene prosenten.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (54 minutter siden):

Har du klart å få tak i dette på Internett: "Status og prognoser for kraftsystemet 2018"?

Vil tro at ca 99% av leserne på dette kommentarfeltet klarer dette. Ting tyder på at du er blant den ene prosenten.

Alltid hyggelig du oldefar, har du klart å sjekke kalkulatoren med elhub data? Faktisk regne på hvordan du kommer ut med ny nettleie? 

Men ja, jeg fant dokumentet men jeg fant ingenting som tyder på at dine påstander stemmer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...