Gå til innhold

Ny nettleie: Andreas programmerer for harde livet for å betale minst mulig [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Så la oss si at dagens situasjon er at de fleste elbileiere lader med høy effekt på natten slik at vi får en spissbelastning på akkurat dette forbruket da - noe som jo er fint, for da er det lite annet som bruker strøm.

Hva skjer da nå, når "alle" får smartladere med støtte for effektleddet - da vil jo alle elbilene stå og lade maks det de kan trekke innenfor hver time for ikke å gå over til neste trinn hver eneste time på akkurat samme tidspunkt? La oss si de siste 15 minuttene i hver time?

Dette må da føre til mye høyere spissbelastninger, og behov for å sette opp prisene ytterligere for å bygge ut?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (58 minutter siden):

Selvfølgelig finnes det bedre løsninger, ingen som har sagt noe om det. Men denne løsningen er allerede 5 år på overtid. Hadde en implementert når planlagt så hadde vi kanskje hatt en bedre løsning i dag basert på utvikling og impiri. Men nei, alle skulle syte å klage så mye over 5 år.

Det skyldes at nettselskapene vegrer seg, slik de vegrer seg for utgifter til vedlikehold og nødvendige investeringer. Men det er egentlig kommuner og stat som er drittsekkene her. De forlanger enorme utbytter på bekostning at optimal drift og vedlikehold. De inviterer også utlandske eiere på netteier siden. Altså skal det norske folk betale det hvite ut av øynene for at utbyttet skal sendes til utlandske pensjonsfond. Altså det er så gjennområttent det kan få blitt. Innavl politikerne i Stat og kommune har ryggmargsrefleks å sende alle utgifter til privatfolket istedenfor å jobbe for folket, så er de blitt de korrupte og selvopptatte grisene (George Orwel: animal farm). 
At Norge tjener på utlandskablene og kan fungere som ultralønnsomt «pumpekraftverk» for Tyskland etc, er ikke noe motsetning her. Litt mer omtanke for folket å innføre smartgrid istedenfor dette time-terror regimet, så kunne vi veltet oss i inntekter på utlandskabler _og_ hatt billig nettleie uten at folket må bli spesialister på smarhus dingser, batteribanker og alskens unødvendig drit fordi dette blir investert sentralt til en brøkdel av prisen med 100 ganger bedre styring av effekten i lokal og sentralnettet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (55 minutter siden):

Så la oss si at dagens situasjon er at de fleste elbileiere lader med høy effekt på natten slik at vi får en spissbelastning på akkurat dette forbruket da - noe som jo er fint, for da er det lite annet som bruker strøm.

Hva skjer da nå, når "alle" får smartladere med støtte for effektleddet - da vil jo alle elbilene stå og lade maks det de kan trekke innenfor hver time for ikke å gå over til neste trinn hver eneste time på akkurat samme tidspunkt? La oss si de siste 15 minuttene i hver time?

Dette må da føre til mye høyere spissbelastninger, og behov for å sette opp prisene ytterligere for å bygge ut?

Smart grid ble beskrevet bla av dansk elbilforening at ladeboksene til elbiler burde styres av kraftselskapene, slik at når vindkraften går på full trøkk om natten, så kan elbilene lades maksimalt. Grønne avgiftslettelser (logisk elbil på fornybar vindkraft burde ikke belastes med C02 og forurensing avg.) skal gjøre elbilovergangen mer rettferdig. Hvis man trenger å lade elbilen utenom styringen, så kan man trykke på «overstyr» knappen på boksen (eller i app), så kan man toppe opp til trening eller andre ærend rett etter middagen. Unntaket blir da belastet med vanlig strømpris inkl avgifter på denne ladingen. Altså nettselskapene burde utvikle smart grid her, men de skyndter seg sakte. Tyskland legger ned atomkraftverkene, for å utnytte / tømme sine egne kullreserver, mens det ennå er lovlig. De skal rive landsbyer og hugge ned de siste restene av europeisk gammelskog (trær som er helt tilbake til romertiden) for å åpne dagbrudd under dem. Vi trenge altså ikke å vise til Kina for å finne miljøversting, ei heller de dummeste løsningene for utvikling av strømnettet (Norge). Norge kunne altså gå foran i hele eu å bane vei for smart grid, da vi har AMS målere installert i hele landet. Men de velger å bruke det til time-terror idioti istedenfor. What a waste…

Endret av N8591NB4
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 4.12.2021 den 15.17):

Ja for det er _det_ det handler om… 

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bGj25d/lite-lys-og-lite-varme

I artikkelen så var det en dame som kjøpte Fjordland heller enn å koke opp vann.

En pakke Fjordland koster typisk mellom 50 og 100 kroner:

https://meny.no/Sok/?query=fjordland

1 time med 1 kW koster i dag 2 kroner på Østlandet. Jeg lagde 5 liter kraft på svinelabber i helga ved å trekke dem 10 timer ved anslagsvis 100Watt. Ca 2 kroner i koking? Mesteparten sluppet ut som varme i eget hus som gjør at varmekablene på kjøkkenet kan trekke litt mindre effekt.

https://www.skandiaenergi.no/dagens-strompriser-2/

Jeg klarer å lage ok (sunn,variert,appetittelig,moderat innsats) mat til 4 personer for under 100,-. La gå at det ikke skalerer perfekt ned til 25,- for en person, og at ikke alle er like glad i å lage mat, men det synes som om løsningen hennes er dårlig. Jeg har lagd løksuppe til 5,- per person, og den slo veldig godt an. Å kjøpe kjøtt til 50% som går ut på dato og råvarer heller enn halvfabrikat trumfet strømforbruket ved matlaging.

Jeg nekter ikke for at noen har stram økonomi, ei heller for at økt strømregning kan være et problem hvis man har stram økonomi og samtidig stor avhengighet av strøm. Men jeg lurer på om:

1) folk gjør en rimelig vurdering av smerten strømprisen påfører dem

2) folk agerer rasjonelt

3) om landets fattige dyttes fram av en middelklasse som misliker høye strømregninger

4) Når en opplagt smart og monetært motivert fyr som Spetalen går ut i media og kritiserer politikken mhp strøm så tar jeg på meg aluminiumshatten og spør meg "what is in it for him?"

 

For eldre som bor i dårlige boliger, har dårlig økonomi og har helseproblemer som leddgikt så burde det være mulig å tilby hjelp mer spesifikt. Kommunale boliger burde ha en ok standard. Boliger bør ha en alternativ varmekilde til strøm (feks ved). Når man har agert fornuftig og likevel har for lite penger til å varme opp boligen så bør vi tre støttende til. 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
6 minutes ago, knutinh said:

1) folk gjør en rimelig vurdering av smerten strømprisen påfører dem

2) folk agerer rasjonelt

3) om landets fattige dyttes fram av en middelklasse som misliker høye strømregninger

For meg fremstår det litt som hudfarge, religion, "klasse", politikk. Alt er ting som brukes for å splitte folket og få dem til å angripe hverandre istedet for å gå mot dem som styrer dette spetakkelet. I det store og hele en distraksjon mot de store ting som egentlig skjer og man bør være mer oppmerksom på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

For meg fremstår det litt som hudfarge, religion, "klasse", politikk. Alt er ting som brukes for å splitte folket og få dem til å angripe hverandre istedet for å gå mot dem som styrer dette spetakkelet. I det store og hele en distraksjon mot de store ting som egentlig skjer og man bør være mer oppmerksom på.

Hva er de store ting da?

Lenke til kommentar
On 12/4/2021 at 7:59 AM, Ivar Nesje said:

Kan noen prøve å forklare meg hvordan vi skal spare milliarder i nettinvesteringer (nettleie) ved å gi nerdene rabatt på nettleien (på bekosting av alle andre) hvis de installerer utstyr som flytter forbruk fra siste kvarteret i timen til første kvarteret i neste time?

Dette har jo absolutt ingen ting med å gjevne ut forbruket gjennom døgnet?

¨Med gjevn forbruk kan de selge mer strøm til utlandet 

Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (4 timer siden):

Det skyldes at nettselskapene vegrer seg, slik de vegrer seg for utgifter til vedlikehold og nødvendige investeringer. Men det er egentlig kommuner og stat som er drittsekkene her. De forlanger enorme utbytter på bekostning at optimal drift og vedlikehold. De inviterer også utlandske eiere på netteier siden. Altså skal det norske folk betale det hvite ut av øynene for at utbyttet skal sendes til utlandske pensjonsfond. Altså det er så gjennområttent det kan få blitt. Innavl politikerne i Stat og kommune har ryggmargsrefleks å sende alle utgifter til privatfolket istedenfor å jobbe for folket, så er de blitt de korrupte og selvopptatte grisene (George Orwel: animal farm). 
At Norge tjener på utlandskablene og kan fungere som ultralønnsomt «pumpekraftverk» for Tyskland etc, er ikke noe motsetning her. Litt mer omtanke for folket å innføre smartgrid istedenfor dette time-terror regimet, så kunne vi veltet oss i inntekter på utlandskabler _og_ hatt billig nettleie uten at folket må bli spesialister på smarhus dingser, batteribanker og alskens unødvendig drit fordi dette blir investert sentralt til en brøkdel av prisen med 100 ganger bedre styring av effekten i lokal og sentralnettet. 

At man ikke er fornøyd med utbytte i nettselskapene er egentlig en annen diskusjon. Selv uten utbytte bør en fortsatt prøve å redusere kostnadene I nettet.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 5.12.2021 den 14.47):

For min og de fleste sin del betyr dette reduserte kostnader.

Jeg fortsetter å tvile på at dette er sant. 
 

Fra DinSide idag:

«Beregninger av ny nettleie for 55 tilfeldige forbrukere viser at de fleste må belage seg på å betale høyere nettleie på nyåret.»

I artikkelen skriver dem jo tilnærmet ordrett det jeg har nevnt i tråden her tidligere, og som er min største kritikk til hele opplegget:

«For de husholdningene som lader elbil hjemme, for eksempel, vil de fort havne på trinn fire. Det vil innebære en økning fra 115 kroner til 375 kroner, altså vil fastleddet øke med 226 prosent, påpeker hun.»

Jeg gjentar; hvorfor straffes for en måned av gangen dersom du kun har høy effekt (eg. 11kw ila. en time én eller noen få ganger i måneden?? Hvorfor ikke helle regne ut straffen for høy effekt per dag? Eller per time? …

Endret av Anterialis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (24 minutter siden):

Jeg fortsetter å tvile på at dette er sant. 
 

Fra DinSide idag:

«Beregninger av ny nettleie for 55 tilfeldige forbrukere viser at de fleste må belage seg på å betale høyere nettleie på nyåret.»

I artikkelen skriver dem jo tilnærmet ordrett det jeg har nevnt i tråden her tidligere, og som er min største kritikk til hele opplegget:

«For de husholdningene som lader elbil hjemme, for eksempel, vil de fort havne på trinn fire. Det vil innebære en økning fra 115 kroner til 375 kroner, altså vil fastleddet øke med 226 prosent, påpeker hun.»

Jeg gjentar; hvorfor straffes for en måned av gangen dersom du kun har høy effekt (eg. 11kw ila. en time én eller noen få ganger i måneden?? Hvorfor ikke helle regne ut straffen for høy effekt per dag? Eller per time? …

Ja alle som er i høye trinn vill få økte kostnader. Det er planen for hele omleggingen. Men generelt sett ligger majoriteten i laveste nivå og får mindre utgifter. Dette har NVE gjort beregninger på for faktisk brukt energi for tusenvis av kunder samt netteierene for sine kunder.

Min netteier drar på med at over 80% får mindre eller like utgifter. Her tror jeg de drar med reduksjonen i avgifter fra 1.1.22 også så det er ikke hele sannheten. Men jeg har ikke gjennomgått deres beregning. Har dog sett på mitt forbruk, det øker noe om jeg fortsetter å lade bil med høy effekt, men sparer en del om jeg reduserer dette. Noe jeg såklart har tenkt å gjøre:)

 

Ang dette med å straffes for hele måneden, dette er konsekvensen av at bransjen har gått i mot nve sine forslag gang på gang. I 2017 når de presenterte løsning hadde de abonnement hvor en betalte fastpris for sitt abonnement(si 4kW) også betalte en en god del ekstra de få gangene en går over. Så det svarte seg å gå over en del av året mot å øke abonnement. Mye bedre løsning enn det vi får i dag, etter min mening. Men bransjen ødla dette...

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (3 minutter siden):

Enig med mesteparten du skeiver. Jeg har ikke ettergått «studien» til DinSide, men de skriver jo at de tok ut «55 tilfeldige…» og det må man vel tolkes som et forsøk på å finne et gjennomsnitt? 
 

Dog absolutt ikke sikkert de egentlig fant gjennomsnittet, da. Men det er jo argumentet deres.

55 er jo veldig lavt, og media er glad i klikk...

Skal ikke si de har gjort dette med vilje, men det ville nok vært lurt økonomisk for de:)

 

Som sagt, selskapene selv har tatt større undersøkelser i sine nett. Og en kan jo alltids be om datagrunnlaget. Men det beste er å gå på elhub å regne på eget forbruk. Se hvor en havner uten tiltak og se hva en kan oppnå med justeringer:)

For min del vill jeg spare ca 11 øre på halve forbruket mitt og 1 øre på resten. Og om jeg går for laveste nivå så går fastprisen opp 65 kroner. 

Da har jeg ikke tatt med bevegelige helligdager, sparer 11 øre hele dagen her.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Skal ikke si de har gjort dette med vilje, men det ville nok vært lurt økonomisk for de:)

Hehe, jeg er helt enig at dette nok ikke er et spesielt godt datagrunnlag for en god studie...

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Men det beste er å gå på elhub å regne på eget forbruk. Se hvor en havner uten tiltak og se hva en kan oppnå med justeringer:)

Hvordan tar dette verktøyet stilling til en toppeffekt? Som jeg har vært inne på tidligere synes jeg det er uheldig å straffe fremtidsrettede elbilister som ønsker å lade bilen sin hjemme. Ja, jeg er helt enig i at daglig elbil-strømbehov er lavt (5-10 kWh) og at dette forbruket kan lades jevnt over natten (gjerne 1 kW over 7-8 timer). Men - og hele poenget mitt - problemet oppstår den éne gangen i måneden du har kjørt ganske langt med elbilen og trenger fylle på 50-70 kWh. Dersom du skal lade på nattestid mellom 23-06, må du plutselig trekke 60 kW på syv timer = 8,5 kw jevnt. Så slår varmekablene seg på eller andre litt energikrevende duppedingser seg på og trekker strøm i én time. Da er du plutselig i energi-kategorien 10-15 kW den måneden. All insentiv til å holde toppforbruket under 10 er nå borte for hele denne måneden. Og alle månedene i året om dette alltid skjer en gang i måneden slik at du holder deg i 10-15 kW-kategorien...

Da har jeg sikkert repetert meg 10 ganger denne tråden 😛 Jeg gjentar; jeg håper du har rett og jeg tar feil, men tror flere enn "noen få" vil havne i en høyere effekt-kategori enn opprinnelig tenkt..

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (5 minutter siden):

Hehe, jeg er helt enig at dette nok ikke er et spesielt godt datagrunnlag for en god studie...

Hvordan tar dette verktøyet stilling til en toppeffekt? Som jeg har vært inne på tidligere synes jeg det er uheldig å straffe fremtidsrettede elbilister som ønsker å lade bilen sin hjemme. Ja, jeg er helt enig i at daglig elbil-strømbehov er lavt (5-10 kWh) og at dette forbruket kan lades jevnt over natten (gjerne 1 kW over 7-8 timer). Men - og hele poenget mitt - problemet oppstår den éne gangen i måneden du har kjørt ganske langt med elbilen og trenger fylle på 50-70 kWh. Dersom du skal lade på nattestid mellom 23-06, må du plutselig trekke 60 kW på syv timer = 8,5 kw jevnt. Så slår varmekablene seg på eller andre litt energikrevende duppedingser seg på og trekker strøm i én time. Da er du plutselig i energi-kategorien 10-15 kW den måneden. All insentiv til å holde toppforbruket under 10 er nå borte for hele denne måneden. Og alle månedene i året om dette alltid skjer en gang i måneden slik at du holder deg i 10-15 kW-kategorien...

Da har jeg sikkert repetert meg 10 ganger denne tråden 😛 Jeg gjentar; jeg håper du har rett og jeg tar feil, men tror flere enn "noen få" vil havne i en høyere effekt-kategori enn opprinnelig tenkt..

På elhub ligger bare all data, beregningen må en gjøre selv:)

Ta en måned med timesmålinger, sorter fra høy til lav verdi. Da har du fastledd kostnaden. Så må du legge til pris for hver time og legge sammen:)

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (22 minutter siden):

Den nye nettleien virker å være et tiltak for at folk skal betale for smarte løsninger.

Tror jeg kan spare litt penger i strøm og nettleie med å bruke et koblingsur til varmtvannstanken slik at den kobler inn kun om natten.

Enig dette. 

Er det noen som vet hvordan dette fungerer dersom man har balansert ventilasjon? Altså VVB som varmes opp via balansert vent. anlegg? Jeg har forstått det sånn at det spiller mindre rolle å flytte på oppvarmingen av en slik VVB da man e.g. ila./etter en varm dusj vil resirkulere varmen på badet (fra varmt vann) via inn/ut luftfilteret i anlegget, og på den måten hente ut mye av varmen. Den siste delen av varmen (siste ti-tals gradene) tilføres vannet via elektrisitet, men består angivelig kun av 1/3.. Så igjen, mindre å hente.. Men allikevel mulig? Det er et Nilan-aggregat. 

Lenke til kommentar

Vedrørende toppeffekt:

i Tibber-appen for i dag ser jeg at jeg har en toppeffekt på 7,1 kW. Det er dog ikke timesgjennomsnitt, så den er falsk høy, men dog. Leier nå 110 kvm med vannbåren varme (ikke el.) inkl. i leia og har ikke leiebil. Legg til leiebillading og oppvarming så snuser jeg fort på 10-15 kategorien vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
On 12/5/2021 at 12:46 PM, Salvesen. said:

Elvia har gått igjennom mange av sine kunder og det er fortsatt slik at majoriteten kommer ut billigere.

 

Sikker på at du har regnet rett?

Ja det er jeg sikker på. Nå har jeg fått mail fra Elvia nå hvor de har estimert ca hvor mye dyrere det blir og det beløpet de kommer frem til ligner veldig.

"Forbruksdata fra din strømmåler viser et årsforbruk på mellom 0 og 8.000 kWh. En typisk kunde i denne gruppen vil kunne få en prisøkning på 25 kroner i måneden uten å gjøre noen endringer."

Det stemmer det, men kun én måned i 2021 jeg realistisk kunne dempe forbruket - så det blir uansett dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (3 timer siden):

Ja det er jeg sikker på. Nå har jeg fått mail fra Elvia nå hvor de har estimert ca hvor mye dyrere det blir og det beløpet de kommer frem til ligner veldig.

"Forbruksdata fra din strømmåler viser et årsforbruk på mellom 0 og 8.000 kWh. En typisk kunde i denne gruppen vil kunne få en prisøkning på 25 kroner i måneden uten å gjøre noen endringer."

Det stemmer det, men kun én måned i 2021 jeg realistisk kunne dempe forbruket - så det blir uansett dyrere.

Ja du har jo unormalt lavt forbruk, og det er snakk om småkroner. Ved å jevne ut effekten din(om du noen gang er over trinn 1) samt flytte forbruk til natt/helg vill du nok spare penger. Jeg har regnet mye på dette i det siste, har en leilighet jeg eier, der vill jeg stort sett spare penger. Og ett rekkehus jeg eier øker kostnaden noen få kroner men her vill jeg senke effekten og også spare penger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...