Gå til innhold

NordPool varsler skyhøy strømpris mandag morgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huttetu, denne toppen kan bety en ekstrakostnad på formidable 10 kroner for november måned, for en gjennomsnittlig husstand. Nå står ikke verden til påske!

Sånn til sammenligning, hva betaler folk ekstra hver måned i kommunale avgifter i år, sammenlignet med i fjor? Jeg betaler rundt 150 kr mer hver måned enn i fjor. Hvordan har prisveksten på mat vært det siste året?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (55 minutter siden):

Huttetu, denne toppen kan bety en ekstrakostnad på formidable 10 kroner for november måned, for en gjennomsnittlig husstand. Nå står ikke verden til påske!

Sånn til sammenligning, hva betaler folk ekstra hver måned i kommunale avgifter i år, sammenlignet med i fjor? Jeg betaler rundt 150 kr mer hver måned enn i fjor. Hvordan har prisveksten på mat vært det siste året?

Var det ikke slik at du bor i Tromsø?

Det begynner å haste med de overføringslinjene mellom nord og sør, så vi slipper slike tåpelige kommentarer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ser at prisen for regionen der jeg bor for i morgen topper seg på 19,77 øre så det går helt fint for min del og Simen1 får en toppris på 1 øre mer en meg.
Sjekka nettop faktura for strømmen jeg brukte i oktober og den kom seg på 94 øre pr. kWh alt inkludert som er vesentlig billigere en prisene som har vært tidligere i løpet av høsten.
Heldigvis for regionene som får den værste prisen ser det ut som det kun varer 5-6 timer før det er nede på rundt krona pr. kWh.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (8 minutter siden):

Var det ikke slik at du bor i Tromsø?

Det begynner å haste med de overføringslinjene mellom nord og sør, så vi slipper slike tåpelige kommentarer.

Du får flytte nordover så slipper du de høye strømprisene i bytte mot koselig nordnorsk natur og klima som er bra for fattigdomsbegrensning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
perpyro skrev (5 minutter siden):

Du får flytte nordover så slipper du de høye strømprisene i bytte mot koselig nordnorsk natur og klima som er bra for fattigdomsbegrensning.

Som mange andre har jeg også hatt et mer eller mindre frivillig opphold i området rundt Tromsø. For min del var det der hvor det blir ny offshorebase eller hva det har endt opp i til slutt.  Jeg har ingen behov for å returnere, og en av grunnene er at det var i overkant mange selvutnevnte verdensmestere der oppe. Det ser ut som om det fortsatt er en del av dem. Ingen nevnt, ingen glemt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Én kilowattime vil ifølge NordPool i snitt koste 1,24 kroner i store deler av Sør-Norge mandag"

Jeg merker meg:

-Kablene til Nederland, Tyskland og UK, blir i hovedsak brukt til eksport.

Resultatet er høyere strømpriser i Norge.

-Merker meg at vi fra tid til annen har de høyeste prisene i Norden, dette skyldes forbindelsene til de nevnte land og at vi har noe svake forbindelser til Sverige som ofte har overskudd på vindkraft.

-Merker meg at vi noen sjelden ganger importer strøm til Norge fra Tyskland og energien blir i samme sekund reeksportert til Nederland. Et faktum som viser hvor dårlig det står til med kraftforbindelsene internt i EU. Norsk krafteksport til disse landene må ikke bli en sovepute for Tyskland, Nederland og (UK).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (51 minutter siden):

ar det ikke slik at du bor i Tromsø?

Det begynner å haste med de overføringslinjene mellom nord og sør, så vi slipper slike tåpelige kommentarer.

Jeg skulle nok klart den tikroningen selv om jeg bor i Tromsø ;)

Men det er interessant å se hvor mye medieoppmerksomhet noen timer med strøm til 2-3 kr får, sammenlignet med andre og større prisøkninger i samfunnet.

Lenke til kommentar
G3F198A1 skrev (1 time siden):

Strømpris i november i fjor var i snitt 6,24 øre netto (uten avgifter og nettleie). I november blir de anslagsvis 150 øre pr. kwt.

I fjor var det et spesielt billig år. I år et spesielt dyrt år og snittprisen hittil i november 21 er rundt 90 øre pr kWh. (900 kr/MWh). Sånn vil det fortsette å variere fra år til år. Noen ganger dyrt, andre ganger billig. Det interssante må jo være snittet over tid, ikke hvorvidt akkurat denne høsten var spesielt tørr eller våt.

1758971317_Screenshot2021-11-21at23-01-19Marketdata.png.003f0f3e95fecca34357bca51ff5bca3.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Jeg skulle nok klart den tikroningen selv om jeg bor i Tromsø ;)

Men det er interessant å se hvor mye medieoppmerksomhet noen timer med strøm til 2-3 kr får, sammenlignet med andre og større prisøkninger i samfunnet.

Vi hadde nok fått høre det hvis dere fikk sør-norske strømpriser, særlig med en kald vinter. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Muligens ikke alle har fått det med seg men i fjor så var både kabelen til Sverige og Danmark nede for vedlikehold og reparasjon, i år så har vi i tillegg fått en ny kabel til Tyskland og en til Storbritannia, at vi vil få betydelig lavere priser fremover kontra det vi har nå kan jeg ikke se noe argument for.

Det må isåfall være at gassprisene synker, men da vil mest sannsynlig også kronekursen falle og vi handler strømmen i euro så det vil noe utligne seg.

Det mest bisarre er at strømlobbyen og mange globalister som aktivt jobber mot norske folks interesser argumenterte for at en av fordelen med disse kablene var at prisene skulle bli mer stabile.

Endret av bruker-540634
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Straumprisane i fjor var unormalt låge så dei kan ein ikkje samanlikne med.
Store nedbørsmengder kombinert med feil på ein av kablane til Danmark og planlagt vedlikehald på linjer til Sverige gjorde at vi ikkje hadde nok eksport kapasitet og magasina rann over.

Dette året er det motsett samtidig som prisar for anna kraft har gått rett til vers.

Hugs på at NordPool prisen er utan mva og avgifter.
Bør nok unngå det store forbruket mellom 06:00 og 10:00 om ein har spotpris avtale.

Endret av Gazer75
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (53 minutter siden):

Jeg skulle nok klart den tikroningen selv om jeg bor i Tromsø ;)

Men det er interessant å se hvor mye medieoppmerksomhet noen timer med strøm til 2-3 kr får, sammenlignet med andre og større prisøkninger i samfunnet.

Prisene akkurat nå er ikke så mye å engste seg over. Men når januar kommer med forbruk på 3.000 kWh og 2 kr høyere per kWh så kan noen hver merke det (altså 6.000 mer enn normalt for januar måned)!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...