Gå til innhold

NordPool varsler skyhøy strømpris mandag morgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ketill Jacobsen skrev (50 minutter siden):

Nå ser jeg på Nord Pool at prisen for strøm vil være 156 øre i Tromsø mellom 18 og 19 i morgen. Det er knapt jeg tror det hvordan prisbildet endrer seg fort! Hadde virkelig trodd at Norge nord for Sognefjorden ville være forskånet for høye priser denne vinteren. Men det er kanskje noe helt spesielt som har slått til i det nordlige Norge og Sverige. Jeg håper inderlig det.

For Trøndelag sin del har vi nettop kommet oss etter noen uker med mere eller mindre mye nedbør som kullminerte i går med en del oversvømmelser rundtom, merkelig at prisen skulle skyte til himmels fordi det brått og plutselig blei litt kaldere i været.
Blir morsomt å se i historisk perspektiv hvordan strømprisene var i vinter og hva man kan lære av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Prisene i Nord Norge er vel beregnet til å falle igjen om en ca. uke når mildværet kommer tilbake?

Det påståes så...

Men nå er det vel ikke mildvær som er ventet, det er mer at svenske kraftverk i nord skal begynne å produsere mer. Lite vind er det og akkurat nå, så de kan begynne å blåse litt mer og.

Når det er sagt, jeg tror det når jeg ser det, at prisene kommer ned til det de var tviler jeg på. Et sted mellom 50 øre og ei krone er det jeg vil tippe på for resten av vinteren. Og mellom ei og to kroner sørpå. Kan bare kondolere til de som bor der 😐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (58 minutter siden):

Det fryser til i de svenske elvene 😂

Og i morgen må nordlendingene betale 170 øre i snittpris:
Strømprisen setter nok en ny årsrekord – E24

Så lenge de svenske elvene ikke er bunnfrosne det ingen problem med vann til turbinene! Men det visste du sikkert fra før😜

Flere gode forklaringer på at strøm fra velfylte vannlagre plutselig blir ti ganger dyrere over natta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Så lenge de svenske elvene ikke er bunnfrosne det ingen problem med vann til turbinene! Men det visste du sikkert fra før😜

Flere gode forklaringer på at strøm fra velfylte vannlagre plutselig blir ti ganger dyrere over natta?

Har du lest artikkelen ?

Ikke det nei ?
Prøv det før du rakker ned på folk 🤬

"Analytikerne har pekt på utfordringer med vannkraften i Sverige på grunn av islegging i elvene.
Strømproduksjonen har gått ned, etter som det er lite vind og fordi det har lagt seg is på svenske vassdrag, ifølge Olsen.

– Det skjer hvert år, sier Olsen og peker på isleggingen."

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Har du lest artikkelen ?

Ikke det nei ?
Prøv det før du rakker ned på folk 🤬

"Analytikerne har pekt på utfordringer med vannkraften i Sverige på grunn av islegging i elvene.
Strømproduksjonen har gått ned, etter som det er lite vind og fordi det har lagt seg is på svenske vassdrag, ifølge Olsen.

– Det skjer hvert år, sier Olsen og peker på isleggingen."

Elvekraftverk er avhengige av tilsiget og det er på denne tiden på et minimum (ca 10% av maksimum). Rister for inntak inn til turbinene ligger på bunn ved dammen for eksempel 10 meter under overflaten og i noen tilfeller kan risten fryse på grunn av underkjølt vann. Ellers kan isgang for en kortere tidsperiode hindre/sperre vanngangen i elven.

Det største problemet er gjerne manglende tilsig til elva når omliggende områder er nedfrosset. Olsen oppgir ikke noe om omfanget av det han kaller "islegging".

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

Elvekraftverk er avhengige av tilsiget og det er på denne tiden på et minimum (ca 10% av maksimum). Rister for inntak inn til turbinene ligger på bunn ved dammen for eksempel 10 meter under overflaten og i noen tilfeller kan risten fryse på grunn av underkjølt vann. Ellers kan isgang for en kortere tidsperiode hindre/sperre vanngangen i elven.

Det største problemet er gjerne manglende tilsig til elva når omliggende områder er nedfrosset. Olsen oppgir ikke noe om omfanget av det han kaller "islegging".

Ro-ro til fiskeskjær 😂
Du har ikke flere "gode" bortforklaringer på lager vel ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Ironivarsel)

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
perpyro skrev (5 timer siden):

[rant]Jasså, skal du begynne med lokal partikkelforurensning for egen vinning? Trodde du var i mot vedfyring av prinsitt.[/rant]

Godt poeng og godt husket på! Du har helt rett - jeg er generelt i mot vedfyring og liker ikke tanken på å forurense nabolaget eller klimaet, men nå har jeg flere år gammel ved som bare ligger og tar opp plass i en bod og vil frigjøre plassen, samt at strømmen er rekorddyr og da svelger jeg bare en kamel og slår et par fluer i en smekk. ;) Veden stammer fra arbeid i egen hage og et fellesområde i nærheten, så det er ikke noe jeg har blakket meg på bensinstasjonen for å tå tak i.

Edit: Må få legge til at ved er en god backup i tilfelle langvarig strømbrudd og god primærvarmekilde i hytter som bare benyttes sporadisk om vinteren. Jeg er altså ikke helt kategorisk på å unngå vedfyring. :)

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (3 timer siden):

Ro-ro til fiskeskjær 😂
Du har ikke flere "gode" bortforklaringer på lager vel ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Ironivarsel)

Det er godt mulig jeg tar feil om problemer med "islegging". Men da kan jo du forklare hva problemet egentlig er og omfanget av det og hvor mange prosent denne "isleggingen" reduserer strømproduksjonen i Norge nord for Sognefjorden og i Nord-Sverige med de siste par dagene? Så kjære Frank Olsen, opplys oss uvitende!

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (7 timer siden):

Det er godt mulig jeg tar feil om problemer med "islegging". Men da kan jo du forklare hva problemet egentlig er og omfanget av det og hvor mange prosent denne "isleggingen" reduserer strømproduksjonen i Norge nord for Sognefjorden og i Nord-Sverige med de siste par dagene? Så kjære Frank Olsen, opplys oss uvitende!

Nei jeg vet ikke hvor stort problemet er, men det kan jo tenkes at det er noe i det siden de skylder på det 🙂
Du får spørre Sigbjørn Seland i Storm Geo eller Tom Eirik Olsen i Ishavskraft.

Men alle vet at hovedgrunnen til at Sverige har for lite kraft nå om vinteren er bortfallet av kjernekraften.
Men det kan de jo ikke skrive vet du 😂

Endret av Frank Olsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg hadde så langt flaks med 3-mnd-avtalen med 63 øre pristak. Ser for meg at fleire kan bli freista til pristak eller prisgarantiar framover, men leverandørane vil vel legge dei avtalane høgt nok i pris.

Uansett blir det litt vedfyring no når vinteren har satt inn.

Det mest bekymringsverdige akkurat no er at me framleis er i november. Det er vel januar og februar som typisk er dei kaldaste månadane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...