Gå til innhold

NordPool varsler skyhøy strømpris mandag morgen


Anbefalte innlegg

Denne situasjonen vil få konsekvenser for mange. Jeg betaler ca 300 øre / kWh i snitt i dag, ca 350 i morgen.

Jeg hørte en historie om en som fikk 60 tusen i strømregning på en måned, 4x så mye som vanlig. Han måtte slutte i sitt virke, det ble for dyrt å drive. Tenk på alle butikker, lagerbygg, kontorer osv. Kostnadene går opp, og dette vil spre seg videre i kjeden med dyrere varer til alle. De fleste får mindre å rutte med, og sparer inn der de kan. Redusert omsetning for de som sliter allerede kan fort bety kroken på døra for små bedrifter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gazer75 skrev (1 time siden):

Er litt glad for at eg har flytande kraft og ikkje spot. Fekk SMS for to veker sidan med ny pris frå måndag på 132,50 øre/kWh.

Tja, du betaler nok et godt påslag i gjennomsnitt likevel. Når du vedder mot et stort selskap med eksperter på strømpriser og trender så skal det mye til for å vinne veddemålene i det lange løp.

.berZerk skrev (1 time siden):

Så det du sier er at 23 000 boliger til salgs ikke har peis :) ?

Det ser sånn ut ja. Som sagt, helt frivillig å avstå fra disse eller kjøpe en av de. Nå er selvsagt ikke peis det eneste kriteriet folk velger bolig ut fra. Noen svelger den kamelen for å få andre fordeler og vise versa.

bruker-540634 skrev (1 time siden):

De høye strømprisene i norge er ikke forårsaket av været, markedet eller det norske folks forbruk, det er kun politikerskapt gjennom eksport og avgifter. Likevel så driver folk å stemmer på de samme partiene som aktivt jobber for at den vanlige mannen i gata skal få nedsatt livskvalitet. Enten det gjelder sosial dumping fra mena og øst europa til nå strømprisene

Kraftprodusentene og nettselskapene er i hovedsak offentlig eid. De burde vært 100% offentlig eid og utbyttet bør føres tilbake til folk f.eks ved senking av andre avgifter som det offentlige pålegger oss. Jeg har ikke noe i mot høye strømpriser bare jeg får det igjen et annet sted i husholdningsbudsjettet.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (45 minutter siden):

Merkelig hvor stille det er på SP/AP i denne saken. «vanlige folk» var mer på agendaen for noen uker siden…….

Sp er jo en vandrende miljøkatastrofe slik de har ofret klima og miljø som perler på en snor i det siste. Skremmende at det ikke blir gått hardere i mot summen av alt det bakoverstreverske Sp finner på.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (4 minutter siden):

Kjøp el-bil sa dem så kjekt!

To elbiler i daglig drift setter sine spor på strømregninga skal jeg si deg.

Noen som har regnet på om det med dagens , og for ikke å snakke om morgendagens strømpris i det hele tatt lønner seg å kjøre elbil? 

Tja, la oss si bilen bruker 0,2kWh/km, det blir 2kWh/mil. Sammenligner så med en dieselbil som bruker 0,65l/mil. Si 16kr/liter, det gir kr10,40/mil. Hvis strømmen koster, ink avgift og nettleie, kr 5,20/kWh så blir det samme prisen som for dieselbilen. Da forutsettes det at man lader hjemme selvsagt. Med alle avgifter/mva/nettleie så er strømprisen tidvis over dette nivået sørpå, f.eks mange timer i morgen.

Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (15 minutter siden):

Noen som har regnet på om det med dagens , og for ikke å snakke om morgendagens strømpris i det hele tatt lønner seg å kjøre elbil? 

Det kommer an på når du lader. Hvis du av en eller annen grunn MÅ lade for 5 kr/kWh (kl 17-19 i mårra) så tilsvarer det hurtiglader-pris. Regner vi i tillegg med 50% høyere enn WLTP forbruk pga lave temperaturer og småkjøring så ender vi opp med 15 kr/mila, som tilsvarer en bensinbil som bruker 0,75 på mila * 20 kr/l . Men nå bytter man jo ikke bil som man bytter sokker så man bør selvsagt regne på den langsiktige prisen i stedet for. I hvert fall for oss som ikke har to biler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 time siden):

Regner med at om strømprisene som er nå vedvarer over litt tid så vil det komme opp på den politiske agendaen for om det ikke gjør det så skyter dagens regjering seg selv i foten og partiet rødt vil øke i oppslutning fremover, og det tror jeg ikke de ønsker.

 

Dette er ikke bare et norsk problem. Norge har faktisk muligheter til å gjøre en del, for eksempel svært høy skatt på super-profitt av strømproduksjonen. Det som tas inn der, kan fordeles uten at det gir reelle tap (i forhold til en normal situasjon) for kraftprodusentene.

Det er et mye større problem å løse i de landene hvor de brenner opp fysiske energibærere som de må kjøpe fra andre.

Det er mange fattige i Europa, og mange sliter allerede mye på grunn av viruset. Hvis denne krisen med høye energipriser vedvarer, har det potensiale til sette full fyr på Europa i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar

Vi har en liten gruppe befolkning som har konsesjonskraft, bl.a her hos er prisen nå 49.50(var 39.50 en mnd siden) Blir 59.50 ved neste regulering(varsel). Typiske (små)kraftkommuner rundt om i landet. Kraft kan ikke selges utenfor kommunegrenser her.

Spørs hvor lenge dette varer da..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Denne situasjonen vil få konsekvenser for mange. Jeg betaler ca 300 øre / kWh i snitt i dag, ca 350 i morgen.

Jeg hørte en historie om en som fikk 60 tusen i strømregning på en måned, 4x så mye som vanlig. Han måtte slutte i sitt virke, det ble for dyrt å drive. Tenk på alle butikker, lagerbygg, kontorer osv. Kostnadene går opp, og dette vil spre seg videre i kjeden med dyrere varer til alle. De fleste får mindre å rutte med, og sparer inn der de kan. Redusert omsetning for de som sliter allerede kan fort bety kroken på døra for små bedrifter.

Hvis det er problematisk for deg om den prisen vedvarer er det bare å plukke opp telefonen og bestille en fastprisavtale. F.eks Poar Kraft tilbyr 6 mnd. fastpris på 76,80 øre + 39,- pr. måned. Eller 72,88 øre om du vil binde deg i 5 år. 

En pris på ca. 80 øre/kWh inkl. fastbeløp bør alle som eier egen bolig klare, hvis ikke er man fucked det øyeblikket renta går opp en halv prosent...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 21.11.2021 den 21.02):

Huttetu, denne toppen kan bety en ekstrakostnad på formidable 10 kroner for november måned, for en gjennomsnittlig husstand. Nå står ikke verden til påske!

Sånn til sammenligning, hva betaler folk ekstra hver måned i kommunale avgifter i år, sammenlignet med i fjor? Jeg betaler rundt 150 kr mer hver måned enn i fjor. Hvordan har prisveksten på mat vært det siste året?

Fantastiske mattekunnskaper du har der:-)

Hvis man betaler 0,85 mer pr kWt i 24 timer og det koster kr 10,-, så hevder du at snittforbruk pr døgn er 10:0,85=11,8 kWt eller 500 watt i timen kontinuerlig på en kald vinterdag.

Jeg bruker 2600 kWt/mnd på vinteren eller 86 om dagen eller ca 3500 watt kontinuerlig eller 7x det du antyder. 70,- for ett eneste døgn ekstra er håndterbart, men prisene lå før på ca 1,- pr kWt totalt, så økning fra dengang for min del er 1,85x3,5x24= 155 kroner i morgen. Og hvis det holder seg slik, så snakker vi innpå 5000,- ekstra pr mnd fra i fjor på vinteren. Mot din økning på... hva var det... 150 i mnd? Ja, huttetu, nå står ikke verden til påske når kommunale avgifter øker SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mye.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (48 minutter siden):

Hvis det er problematisk for deg om den prisen vedvarer er det bare å plukke opp telefonen og bestille en fastprisavtale. F.eks Poar Kraft tilbyr 6 mnd. fastpris på 76,80 øre + 39,- pr. måned. Eller 72,88 øre om du vil binde deg i 5 år. 

En pris på ca. 80 øre/kWh inkl. fastbeløp bør alle som eier egen bolig klare, hvis ikke er man fucked det øyeblikket renta går opp en halv prosent...

Gjelder kun dei i NO4, altså Nord-Norge. Lågaste eg fann for NO1 med 6 mnd. på strompris.no var 113 kr/øre pluss 29 kr/mnd i fastpris hos GE.

Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (39 minutter siden):

Fantastiske mattekunnskaper du har der:-)

Hvis man betaler 0,85 mer pr kWt i 24 timer og det koster kr 10,-, så hevder du at snittforbruk pr døgn er 10:0,85=11,8 kWt eller 500 watt i timen kontinuerlig på en kald vinterdag.

Jeg bruker 2600 kWt/mnd på vinteren eller 86 om dagen eller ca 3500 watt kontinuerlig eller 7x det du antyder. 70,- for ett eneste døgn ekstra er håndterbart, men prisene lå før på ca 1,- pr kWt totalt, så økning fra dengang for min del er 1,85x3,5x24= 155 kroner i morgen. Og hvis det holder seg slik, så snakker vi innpå 5000,- ekstra pr mnd fra i fjor på vinteren. Mot din økning på... hva var det... 150 i mnd? Ja, huttetu, nå står ikke verden til påske når kommunale avgifter øker SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mye.

må du ikke glemme at strøm prisen er eks. moms

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (2 timer siden):

Fantastiske mattekunnskaper du har der:-)

Hvis man betaler 0,85 mer pr kWt i 24 timer og det koster kr 10,-, så hevder du at snittforbruk pr døgn er 10:0,85=11,8 kWt eller 500 watt i timen kontinuerlig på en kald vinterdag.

Jeg bruker 2600 kWt/mnd på vinteren eller 86 om dagen eller ca 3500 watt kontinuerlig eller 7x det du antyder. 70,- for ett eneste døgn ekstra er håndterbart, men prisene lå før på ca 1,- pr kWt totalt, så økning fra dengang for min del er 1,85x3,5x24= 155 kroner i morgen. Og hvis det holder seg slik, så snakker vi innpå 5000,- ekstra pr mnd fra i fjor på vinteren. Mot din økning på... hva var det... 150 i mnd? Ja, huttetu, nå står ikke verden til påske når kommunale avgifter øker SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mye.

Følg med på datoene dette var skrevet og timeprisene gjennom mandag 22. Det var snakk om en topp med 4 timers varighet, ikke 24. Snittspotprisen lå på ca 1 kr/kWh resten av det døgnet. 1 kr/kWh regner jeg som normalt nivå.

Du kan altså ikke sammenligne med fjordåret som hadde ekstraordinært lave priser. Det var ikke mye syting og klaging, eller jubel eller annen oppmerksomhet da. Det gikk stille forbi. Et år du kunne lagt av differansen mellom 1 kr/kWh til et "sikringsfond" du kunne brukt til å dekke de ekstraordinære toppene nå. Men gjorde du det? Eller andre for den del? Neppe, det ble nok brukt på allskens andre ting også står man uten sikringsfond den dagen prisene vipper andre veien igjen. Hvem sin feil er det? Strømselskapene?

Er det min feil at mange ikke eier nok økonomisk sans til å sette av en buffer til dårligere dager, når det er gode dager? Skal vi bare erklære de som kronisk økonomisk utilregnelige og be NAV gi de påfyll hver gang de kunne hatt behov for bufferen sin? Er det NAV sin feil at folk handler seg blakke på snurrepiperier på BF?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig,  det er bare å sette til sides det man sparer på billig strøm så har man nok til å betale uansett hvor dyr strømmen blir. Det vil alltid gå opp-i-opp!

Og disse toppene vi hadde tidligere var bare forvarsel på det vi ser nå. Skyhøye gjennomsnittspriser. Og vinteren er bare så vidt i gang.

Men hey.... fuck de fattige. Ikke sant? :D

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Følg med på datoene dette var skrevet og timeprisene gjennom mandag 22. Det var snakk om en topp med 4 timers varighet, ikke 24. Snittspotprisen lå på ca 1 kr/kWh resten av det døgnet. 1 kr/kWh regner jeg som normalt nivå.

Du kan altså ikke sammenligne med fjordåret som hadde ekstraordinært lave priser. Det var ikke mye syting og klaging, eller jubel eller annen oppmerksomhet da. Det gikk stille forbi. Et år du kunne lagt av differansen mellom 1 kr/kWh til et "sikringsfond" du kunne brukt til å dekke de ekstraordinære toppene nå. Men gjorde du det? Eller andre for den del? Neppe, det ble nok brukt på allskens andre ting også står man uten sikringsfond den dagen prisene vipper andre veien igjen. Hvem sin feil er det? Strømselskapene?

Er det min feil at mange ikke eier nok økonomisk sans til å sette av en buffer til dårligere dager, når det er gode dager? Skal vi bare erklære de som kronisk økonomisk utilregnelige og be NAV gi de påfyll hver gang de kunne hatt behov for bufferen sin? Er det NAV sin feil at folk handler seg blakke på snurrepiperier på BF?

Synes du det er greit med opplegget som vi har nå at vi skal betale snart ekstra 2 kr per kWh (utover vanlig pris), mens gjennomsnittlig merkostnad for europeisk strøm nå kanskje er 30 øre (og i Norge ca null øre)? Det er noe grunnleggende galt i systemet og det politikerne har lagt opp til. Dette må det sees på øyeblikkelig og en plan for hvordan Norge skal kunne komme ut av denne situasjonen på litt sikt (et par år) må utarbeides. I mellomtiden bør svært mange kompenseres for de svært høye prisene som er nå og da på en helt annen måte enn noen få øre i redusert elavgift.

Her i Oslo får vi strøm fra kommunens egen strømprodusent Eco. Om vi forutsetter overpris på 2 kr per kWh denne måneden, har Eco (eid av Hafslund) et overskudd på 2,25 milliarder kr bare i November (de påstår å produsere nok strøm til å dekke halve Norges befolkning). Om de pengene ble fordelt på Oslo's husholdninger, ville det være kr 6428 kr per husholdning (nå leverer Eco til lang flere naturligvis, andre kommuner, industri og næringsliv etc).

Om vi kommer til en kald januar og overprisen ligger i området 2 til 3 kr per kWh, så bør nok politikerne isolere seg fra folkets vrede ved å låse Stortingets dører og alle regjeringslokaler og vente med å komme ut til våren kommer!

For å si det på en annen måte. I Norge kan vi ikke leve med et strømsystem som er så vilkårlig som det er nå. Jeg vil si at enhver strømpris utover 70 øre per kWh (ren strømpris uten avgifter) er uakseptabel i Norge. Vi må snart få et system som sikrer dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...