Gå til innhold

Anbefalte innlegg

RJohannesen skrev (17 minutter siden):

Man kan sjekke dagens og neste dags strømpriser for hver time og hver sone på nordpoolgroup.com, neste dags priser blir lagt ut kl 13 norsk tid. https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table

Det finnes også andre som speiler spotprisene, bl.a. tibber som jeg selv byttet til for noen uker siden har en veldig oversiktlig app. Der kan man også sette opp push-varsel ved spesielt høye priser eller forbruk. De har også en webshop hvor man kan kjøpe en del tilbehør som kommunikajsonsehnet til strømmåleren slik at man får direkte avlesing av måleverdier, og elbil-ladestasjon som kan begrense lading avhengig av forbruk i huset eller pris osv. De har også 500kr i vervepremie til nye kunder og ververe, sender deg en pm da så jeg ikke går utover forumreglene her, andre interesserte kan også sende meg pm om de ønsker mer info om dette.

Men jeg kjører ikke vaskemaskin og tørketrommel om natta, det er ikke verdt risken, men man kan unngå de verste toppene ved å planlegge litt om man vil.

Nordpool lenken vet jeg om, men ikke det å se priser i forkant osv. Den appen du viste til er eksempler som er fint å vite om. Ser for meg å ha en mobil eller noe alltid på kun for å se priser.

Vi er familie på fire og dusjer nå to ganger uken. Ellers vann i vask og klut. Har kun oppvarming i stue og bad. Jakter på paller som brennes. I rom med 6-8 grader har man jakke på og pledd over bena. Gammelt lite hus....

Blir å leve litt som før man fikk strøm. Alle er i stua der varmekilden er.

Brannvarsler på bad skal hektes av og på, grunnet vanndamp fra dusj. 

Varmtvannet er i kald kjeller, delvis krypkjeller. Hus på skrått fjell.Vurderer å pakke bereder inn med isolasjon.

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mephisto- skrev (3 timer siden):

Evt. kjøp en varmesensor, selv om jeg synes det høres ut som en dårlig ide å vaske klær på nattestid

Varmesensor er kanskje ikke dumt, eksempelet er et godt innspill.æä En røykvarsler er tiltak som bør være bra.

Ingen ønsker å kjøre mye utstyr på natt, men drastiske priser krever tilsvarende drastiske tiltak. Tørketrommel røres ikke, den er forøvrig satt ut i garagen, så ingen får brukt den. 

Prøver nå å finne ut om det finnes noen løsninger på å tenne opp peisen en bestemt tid, noe før man står opp.

I november 2020 brukte vi 1000 kwt, november 2021 900 kwt. Har ikke fått for desember. Overrasket over den lille reduksjonen.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Planlegg etter spotpris kvart døgn. Ofte er det ikkje så store forskjellar midt på natta og morgon eller føremiddag at det er så veldig mykje å hente på nattvask. Kanskje ha VVB av på dagtid og på på natta så den varmar opp når det er lågast pris. Ev. unngå dei største toppane midt på dagen.

Lenke til kommentar

Det er idioti. Men folk skrur opp prisen når de kan. "Aldri la en god krise gå til spille".

Hvis man fyrer med varmepumpe og får 80 % av prisen over 70 øre dekket er man nok langt under 1 krone per kwh varme fra denne. Faktisk tror jeg ved til 1000 kroner for 1000 liter gir varmekostnad på ca 1 krone / kWh, men dette vil nok varirere litt etter hvilken tørrhetsgrad, tresort og ovn man har. Tingen er vel å spille på at det er mangel på noe, da betaler en del folk hva som helst. "Se, det er tomt! Nå blir det dyrt for dere! Kjøp før det blir ennå dyrere!".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, kremt said:

Det er idioti. Men folk skrur opp prisen når de kan. "Aldri la en god krise gå til spille".

Hvis man fyrer med varmepumpe og får 80 % av prisen over 70 øre dekket er man nok langt under 1 krone per kwh varme fra denne. Faktisk tror jeg ved til 1000 kroner for 1000 liter gir varmekostnad på ca 1 krone / kWh, men dette vil nok varirere litt etter hvilken tørrhetsgrad, tresort og ovn man har. Tingen er vel å spille på at det er mangel på noe, da betaler en del folk hva som helst. "Se, det er tomt! Nå blir det dyrt for dere! Kjøp før det blir ennå dyrere!".

Bjørk, som er ganske vanlig å selge har ca. 2,6kWh (igjen, varierer på tørrhetsgrad, men 17% som er antatt er normalt). Så da kommer jeg til 0,38 kr/ kWh. Men uansett er jeg enig, jeg hadde aldri fyrt med så mye ved dersom jeg ikke hadde hatt fri tilgang

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+46315

Jeg har benk vvb på kjøkkenet mitt så jeg har åpnet dørene så den avgir en del varme.

 

koster bestikk og tallerkner rent med kalt vann og kjører hurtig program på 30 min på oppvaskmaskinen når den er full

Lenke til kommentar

Eg har bestilt fastprisavtale 1 år på 115 øre med 1200 i bruddgebyr og 600 etter seks månader.

Med nettleige blir prisen for oppvarming med varmefolie mykje likt prisen for vedfyring iht. Smartepenger sin kalkulator ved ein pris på 89,- per 40L-sekk. Det er ein del faktorar å ta omsyn til, så litt slingringsmonn må ein ha, men det er neppe dramatiske forskjellar.

Så me kjem til å bruke begge delar. Har ikkje varme på på natta, så det blir fyring tidleg på dag og ev. folie ved behov seinare.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Ole.80 skrev (På 20.1.2022 den 10.05):

Jeg har benk vvb på kjøkkenet mitt så jeg har åpnet dørene så den avgir en del varme.

 

koster bestikk og tallerkner rent med kalt vann og kjører hurtig program på 30 min på oppvaskmaskinen når den er full

Du oppnår bare at VVB mister varmen raskere fordi døren er åpnet, slik at den må varme opp vannet oftere enn om døren er lukket.

Du verken sparer eller mister energi på den måten.

Kortprogrammer på oppvaskmaskin og vaskemaskin bruker mer strøm enn standardprogrammer fordi det innebærer at mer vann må varmes opp til samme temperatur. Hvis det derimot er programmet for kun bestikk og tallerkner, og det er alt du vasker opp, så kan det hende du sparer noen øre pr. oppvask. Hvis du derimot betaler vannavgift etter måler, tror jeg ikke det har noe for seg. Bare vær obs på det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Lenge siden denne tråden var aktiv, men problemstillingen er høyst aktuelt ennå.

Vi har overtatt et nytt hus bygget etter dagens energikrav. Hovedoppvarming vil være varmekabler, varmefolie, panelovner etter hvert og en Jøtul vedovn på 6-7 kW. Jeg sitter og lurer på om dag- og nattsenkinnstillinger på varmekabler og panelovner er verdt forsøket og om noen har erfaring med dette.

Jeg tenker at et slikt program kutter tempen mellom 4-10 grader i tidsrommet 22-04 og fra 08-14. Håper at huset er såpass tett at dette vil være besparende kontra å "holde" på varmen gjennom dag og natt. Er det noen som har gitt dette et forsøk?

Lenke til kommentar

Strøm er som regel billigere på natta. Med dagens strømstøtteordning så risikerer du å tape penger på å bruke mindre strøm når prisen er lav. 

Bordplate skrev (53 minutter siden):

Lenge siden denne tråden var aktiv, men problemstillingen er høyst aktuelt ennå.

Vi har overtatt et nytt hus bygget etter dagens energikrav. Hovedoppvarming vil være varmekabler, varmefolie, panelovner etter hvert og en Jøtul vedovn på 6-7 kW. Jeg sitter og lurer på om dag- og nattsenkinnstillinger på varmekabler og panelovner er verdt forsøket og om noen har erfaring med dette.

Jeg tenker at et slikt program kutter tempen mellom 4-10 grader i tidsrommet 22-04 og fra 08-14. Håper at huset er såpass tett at dette vil være besparende kontra å "holde" på varmen gjennom dag og natt. Er det noen som har gitt dette et forsøk?

 

Endret av HW1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bordplate said:

Lenge siden denne tråden var aktiv, men problemstillingen er høyst aktuelt ennå.

Vi har overtatt et nytt hus bygget etter dagens energikrav. Hovedoppvarming vil være varmekabler, varmefolie, panelovner etter hvert og en Jøtul vedovn på 6-7 kW. Jeg sitter og lurer på om dag- og nattsenkinnstillinger på varmekabler og panelovner er verdt forsøket og om noen har erfaring med dette.

Jeg tenker at et slikt program kutter tempen mellom 4-10 grader i tidsrommet 22-04 og fra 08-14. Håper at huset er såpass tett at dette vil være besparende kontra å "holde" på varmen gjennom dag og natt. Er det noen som har gitt dette et forsøk?

Varmekabler er en dyr måte å varme opp et rom på og det tar veldig lang tid å varme opp et kaldt rom på den måten siden det må varme opp ~10 cm med sement først (i al fall i mitt tilfelle), så tror tidsstyring på gulvvarme vil fungere dårlig; det passer bedre for panelovne.  Vil uansett anbefale varmepumpe istedet; betydelig billigere og det er kjapt å varme opp et rom på den måten.  Hvis det er etter TEK17 standard, vil dere sikkert få problemer med for mye varme på sommeren og da er varmepumpen igjen en livredder.  Det er i al fall min erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (20 minutter siden):

Varmekabler er en dyr måte å varme opp et rom på og det tar veldig lang tid å varme opp et kaldt rom på den måten siden det må varme opp ~10 cm med sement først (i al fall i mitt tilfelle), så tror tidsstyring på gulvvarme vil fungere dårlig; det passer bedre for panelovne.  Vil uansett anbefale varmepumpe istedet; betydelig billigere og det er kjapt å varme opp et rom på den måten.  Hvis det er etter TEK17 standard, vil dere sikkert få problemer med for mye varme på sommeren og da er varmepumpen igjen en livredder.  Det er i al fall min erfaring. 

 

10 cm?! Må jo ta en uke å varme opp gulvet hos deg.

Varmepumpe er definitivt på tapetet til sommeren igjen. I første omgang er jeg mest nysgjerrig på om noen har erfaring med dag og nattsenk. Betong og fliser (underetasjen vår har for øvrig folie under parkett) vil jo til en viss grad magasinere varmen. I mitt hodet kan det jo være et sparepotensiale ved at kablene holder en lavere temperatur på natt og dagtid. Poenget med strømstøtte hadde jeg faktisk ikke tenkt på, men det er jo sant at strømmen er rimeligst fra 22-05 ish.

 

 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (4 timer siden):

Strøm er som regel billigere på natta. Med dagens strømstøtteordning så risikerer du å tape penger på å bruke mindre strøm når prisen er lav. 

Mulig jeg er litt treig, men jeg skjønner ikke helt hvordan man kan tape penger på å spare på strømmen? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...