Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan faktisk være en ide å dusje i badekaret med proppa i, og vente til vannet har avgitt nok varme til huset, til at det er romtemperert, før man åpner proppa. Synker tempen fra 40 til 20 grader før man tapper det ut så har man faktisk gjenbrukt over halvparten av energien.

Bare legg plast over for å unngå for fuktig luft og råteskader.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe problem å grille inne, så lenge den plasseres under avsug på kjøkkenet (ikke kullfilter)

Jeg har tilgang på gratis ved, men peisen ble kastet ut for å spare på feiing, og fordi det var enklere med varmepumpe.
Har ikke savnet vedovn, inntil i år.

Skrudde av varmepumpen tidligere i dag, og temperaturen har gått fra 21 til 19 grader.
Noterte ikke ned tidspunkt når den ble slått av, men det er over 5 timer siden.

Lenke til kommentar

Hei

Første gang jeg skriver på et forum så vær vennlig å bær over med meg hvis jeg gjør noe feil :-)

Har lest endel her men finner ikke så mye om en av de store strømtyvene i boligen: VVB.

Selv fikk jeg ny bereder for et år siden og da var ikke høye strømpriser, for meg i alle fall, et tema.

Denne berederen (OSO Saga 200) trekker 2kw og om jeg ikke bruker varmtvann slår den seg på en halvtimes tid hver ca. 7. - 8. time (oftest hver 8. time). Strømforbruk ca. 1 kwt hver gang.

På toppen av berederen er det en ventil for kaldt vann inn / varmt ut og i bunnen av tanken er det en dreneringsventil.

Begge disse ventilene er i kopper og kopper leder varme meget godt så de var (er) glovarme pga oppvarming fra varmtvannet i tanken.

For et par uker siden pakket jeg inn ventilene i først noen isoporbiter, så litt varmeisolerende matter rundt det hele.

Nå ser jeg på forbruket mitt at det går ca. en time mer mellom hver gang berederen slår seg på; altså hver 8. - 9. time (oftest hver 9. time) (Lettest å se gjennom nattetimene.)

Hvis dette stemmer skulle det tilsi noe sånt som:

Uten isolasjon: 24 t x 30 dager = 720 t/mnd / 8t = 90 ganger berederen slår seg på = 90 kwt.

Med isolasjon: 24 t x 30 d = 720 t/mnd / 9t = 80 ganger berederen slår seg på = 80 kwt.

Besparelse: 10 kwt./mnd (sånn veldig grovt regnet da.)

Jeg vet at jeg mister den avgitte varmen i rommet berederen står, men det er i kjelleren og der er det varmt nok fra kjøleskap og fryseboks.

Noen synspunkter?

Vennlig hilsen OYO

Lenke til kommentar

Ser jo rimelig ut dette, men å si at VVB er den store strømtyven har jeg litt hardt for å være med på. Jeg har forsøkt å se om det skulle lønne seg å skru av eller regulere på noe vis. Finner at tilbakebetalingstiden på kostnadene fort blir over mange år før man tjener den inn. Jeg venter heller på en smartere VVB 

Men det sagt, jeg har også isolert kobber rørene og rørene som går i gulvet til kjøkkenet

Lenke til kommentar

Har prøvd å slå av vvb under strømtoppene. Trur det ikke har noe å si. Bedre å redusere bruken av varmtvann. Kortere dusjer, ikke så varmt og kun bruke vann for skylling. Er vant med dette fra camping der en pollet til 5DKK varer i 3 minutter. 

Plugger man ut VVBen og glemmer å plugge inn igjen vil det ta nesten hele natten å varme opp vannet igjen. 

Varmen fra VVBen varmer opp boden/vaskerom. Vi tørker klær der, f.eks. ullundertøy. Tørketrommelen avgir lite varme. Måtte sjekke hvilken Tørketrommel jeg hadde etter å ha lest Simen's post angående varmepumpe Tørketrommel,  hadde ikke peiling på dette. Jeg bare kjøpte en da den forrige sluttet å fungere. Min bruker veldig lite strøm. Kan like godt tørke klær i den som å henge opp innvendig. 

 

 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 14.12.2021 den 14.32):

Her er det jo litt spekualsjoner over hvor godt de forskjellige sparetiltakene virker. Det kan se ut som at disse antakelsene eller overslagene faktisk kan erstattes med en ganske konkret og sikker viten.

Her i Stavanger så er det lyse som er strømleverandør (lyse.no) og Lyse Nett (l-nett.no) sem leverer tilkoblingen til elnettet.

Når jeg logger meg inn på lyse.no, da får jeg bare en oversikt over forbruket måned for måned. (Tror jeg det er.) Altså faktura for faktura.

Når jeg der i mot logger meg inn på nettleverandøren (l-nett.no) da får jeg opp forbruket time for time, for hver time i døgnet.

Hvis man lurer på ha man sparer mest på, så kan man bare koble opp varmekildene på en måte det ene døgnet og på en annen måte det annet døgnet og så kan man få en eksakt informasjon om hva de to forbruksmønstrene blir time for time og på døgnbasis.

Selvfølgelig kan man bruke lengre testintervaller, hvis man vil la varmepumper og slikt gå seg til.

Hvis man tester ut, måler og ser hva det faktiske resultatet blir, så oppdager i alle fall jeg at det er forholdvis enkelt å spare 50% eller mer. 

 

Hei

På "Min side" hos Lyse.no får du også dag for dag og time for time oversikt på forbruk, sammen med timespris for spotpris, påslag og mva.

Etter ca. klokken 14 strømprisen i morgen.

På Lnett får du ca. samme opplysninger men (såvidt jeg husker) bare kostnaden for nettleien.

Lenke til kommentar

@COYOS Velkommen til forumet! Håper du finner deg godt til rette her og blir fast inventar :)

Beregningen ser riktig ut. 90 kWh/mnd delt på 30 og 24 = 125 watt varmeavgivelse. Spesifikasjonene sier 66 W, men er antagelig litt optimistisk med høy innetemperatur og lav beredertemperatur.

Besparelsen på 10 kWh/mnd er ~17 kr/mnd med snittprisen i Sør-Norge hittil i desember så det er ikke all verden å spare på det.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

vil ikke største delen av det som står på komfyren forsvinne ut avtrekksviften?

Nei. Delar av varmen frå avdamping vil sjølvsagt gå ut der, men først etter å ha lagt igjen litt varme i lufta, ventilator og kanal. For dei som ikkje har utkast går det ingenting ut.

Uansett er det meste av varmen i ovnen, platene, gryter og panner og sjølve maten, som avgjev varme til innredninga og lufta på kjøkenet.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Subara said:

Om det ikke allerede er nevnt. Slå av den elektriske julepynten om natten og skru den på igjen når det blir mørkt.

Det bruker 0,9W per dekorasjon og om vinteren trenger man den varmen.

Du kan regne på hvor lenge en dekorasjon må stå på før du har brukt ei krone. Hos meg er det over 40 dager. Hvis jeg skrur av en dekorasjon om natta har jeg spart 1 krone etter 120 dager.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (36 minutter siden):

Det bruker 0,9W per dekorasjon og om vinteren trenger man den varmen.

Du kan regne på hvor lenge en dekorasjon må stå på før du har brukt ei krone. Hos meg er det over 40 dager. Hvis jeg skrur av en dekorasjon om natta har jeg spart 1 krone etter 120 dager.

Det var jo ikke ille 🙂

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, COYOS said:

Denne berederen (OSO Saga 200) trekker 2kw og om jeg ikke bruker varmtvann slår den seg på en halvtimes tid hver ca. 7. - 8. time (oftest hver 8. time). Strømforbruk ca. 1 kwt hver gang.

Jeg har en tilsvarende men ca 20 år eldre. Rørene ut på toppen er isolerte, men jeg har oppdaget det samme, at selv om man er bortreist slik at man ikke bruker varmtvann, så er det er stadig strømforbruk som følge av lekasje av varme ut i fra tanken.

Hvis jeg kobler fra strømmen, så tar det ca 3 dager før vannet er ganske kaldt, slik at det er en hel del som lekker ut selv om man ikke har et forbruk.

Har koblet opp ved hjelt av et tidsur som tåler 3.5 Kw for å ha litt margin. Ved å flytte oppvarmingen av vannet til kvelden og natten så oppnår man to "fordeler":

1. Man flytter belastningen fra den perioden om morgenen når prisene ligger høyest.

2. Gjennomsnittsverdien for delta T, forskjell mellom omgivelsestemperaturen og temperaturen inne i tanke blir redusert. Når man venter til kvelden med å varme opp, så har man ikke bare flyttet forbruket i tid, man har også redusert varmetapet i løpet av dagtiden da temperaturen i tanken blir liggende lavere enn ellers. (Hvis man har dusjet.) 

På den annen side. Hvis man har varmtvannsbereder i kjelleren så vil jo varmetapet fra berederen sørge for en kjellertemperatur som ligger litt høyere enn utetemperatur, slik at man kan forebygge "frostskade". 

Men har man en tank på 2.000 Watt som er helt ny, så skal det jo ikke være noe stikkontakt pga nye krav i NEK400. (I virkeligheten så er det vel bare å legge hånden på stikkontakten nå og da og kjenne etter om man har noen varmgang.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...