Jump to content

Recommended Posts

Det er jo riktig at en senking av temperaturen kan gi kondensering av vann og påfølgende sopp og råteskader. Det er jo ikke slik at det nødvendivis må være slik. Det er jo ikke slik at kald luft inneholder mer fuktighet enn varm luft. Det forholder seg jo omvendt. Det er den varme luften som inneholder den fuktigheten som leder til kondensering av vann, sopp og råteskader. Hvis den varme fuktige luften kjøles ned, da oppstår det kondensering av vann, med påfølgende skader. Det er selvfølgelig mulig å ha en viss form for kontroll over i hvilken grad dette skjer eller ikke skjer.

Under visse forhold så er det jo også mulig å få en større grad av kondens ved en høy innetemperatur enn ved en tilsvarende lav innetemperatur, slik at det faktisk forholder seg akkurat motsatt av det som framgår av artikkelen. (Men i de fleste "vanlige tilfeller" så vil jo artikkelen ha rett.)

"Sparer man rett" så behøver man jo ikke å ha noen kondensproblemer. (Dvs man må ikke ha en strøm av fuktig varm luft ut i et kaldt område, der innholdet av vann kondenseres.)

Kald luft inneholder mye mindre fuktighet enn varm luft, når den relative fuktighetsgraden er lik.

Edited by arne22

Share this post


Link to post
10 hours ago, Subara said:

Slik sparer du penger: Strøm

Lurer du på hva panelovnen, oppvaskmaskinen eller timene med Playstation kan koste deg i strømkroner? Svaret vil kanskje overraske.

Det er så trist at kompetente mennesker ikke poengterer at når man varmer opp boligen med elektrisitet, så er det nesten gratis å bruke strøm på tv, tørketrommel, stekeovn, etc. gitt at de er i rom som skal varmes opp.

Absolutt all strøm TV-en bruker blir til varme i rommet. Det er idiotisk å kutte alt annet en dumme panelovner, som strengt tatt bare kaster bort mulighetene i energien.

 

Share this post


Link to post
WiiBoy skrev (9 minutter siden):

Det er idiotisk å kutte alt annet en dumme panelovner, som strengt tatt bare kaster bort mulighetene i energien.

En 800W panelovn til 1000 kr kan sikkert erstattes av fire store TVer på 200W, men nå koster de sikkert også en hel del mer og jeg er ikke interessert i å la TVen(e) stå på om natta og når jeg ikke er hjemme. Det er også en del rom jeg vil ha varme i, men ikke TV. Det samme gjelder varme i f.eks baderomsgulvet. I teorien kunne jeg bygget inn noen TVer i gulvet, men det er hverken praktisk eller billig så jeg er fornøyd med varmekabler. Kunne sikkert byttet ut panelovner og sånt med mining-rigger, men næh. Av og til er det enkleste både billigst og best. Panelovner gjør kun den jobben den skal og ikke en hel masse annet man ikke har bedt om.

  • Like 3

Share this post


Link to post
3 minutes ago, Simen1 said:

Av og til er det enkleste både billigst og best.

Men panelovnene bruker 2-3-4 ganger så mye som en varmepumpe. Billigst er å redusere temperaturen i mesteparten av huset, mesteparten av tiden og slå av varmtvannsberederen og gulvet på baderommet. Da må man jo passe på problematikken rundt kondens, for ellers kan billigst bli dyrest. Skal man leve normalt i en normal bolig, og fyre elektrisk, så er nok varmepumpe alternativet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
56 minutes ago, Simen1 said:

 Panelovner gjør kun den jobben den skal og ikke en hel masse annet man ikke har bedt om.

Ja, dersom man ikke skal bruke det tven, brødristeren eller tørketrommelen leverer, så er det mye bedre å bruke panelovner.

Her var det snakk om å spare energi.

  • Det å ikke bruke kondensetørketrommel i et vaskerom som varmes opp av en panelovn for å spare energi er helt idiotisk. Du får tørre klær "gratis"
  • Det å ikke se på tv i et rom som varmes opp av panelovner for å spare energi er helt idiotisk. Du får tvtittingen "gratis.
  • osv. 

All energi brukt blir til varme. Panelovner lager kun varme, andre apparater har varme som "avfallsprodukt". 
Ps. hvor varmekilden står har selvfølgelig mye å si på opplevelsen av varmen.

Share this post


Link to post

Jeg skulle gjerne hatt noen tips til evt. alternativ oppvarming av et kjellerrom i huset.
Bor i midt-Norge, men er fortsatt "Oslo-pris" på strømmen...

Eneste direkte oppvarming så lenge jeg kan huske har vært en 1000W Glamox 3001 veggovn (pr. nå satt til ~17°C).
https://www.billigvvs.no/glamox-tpa-el-radiator-uten-termostat-1000w230v-hvit-10-m2-208823

Rommet er ca. 19m² i hjørnet av huset (enebolig). Rommet brukes i hovedsak som kontor / oppholdsrom, med en PC uten dedikert GPU så "oppvarming" fra PCen er minimal. Rommet brukes også som lager, så ledig plass til alternative varmekilder er begrenset.

Det er ingen vannbåren varme noe sted i huset, dette rommet har ingen vedovn og heller ingen annen elektronikk (TV etc.) utover 2 skjermer og en UPS som produserer avfallsvarme under bruk.

Vegglampene (3x E27 60W) + taklampen (R7s 100W) har jeg skiftet til LED-pærer. Er nøye med å lukke døren til rommet så varmen ikke forsvinner ut i kjellergangen.

Er ganske normalt med en vintertemperatur på -20°C her vi bor. En varmepumpe til dette rommet alene er uaktuelt av både plass og prishensyn.

Er f.eks. en Delonghi Dragon oljefylt radiator noe bedre alternativ enn panelovnen?
https://www.power.no/hjem-og-fritid/inneklima/varmeovner/gulvovn/delonghi-trd40820-oljeovn/p-211986/
https://www.komplett.no/product/1200273/hjem-fritid/klima-varme/panelovn-og-varmeovn/mill-invisible-steel-panelovn-1000w?q=Mill panelovn 1000

Share this post


Link to post
7 minutes ago, PaladinNO said:

 

Er f.eks. en Delonghi Dragon oljefylt radiator noe bedre alternativ enn panelovnen?
 

Ovnen lever nøyaktig like mye varme som den bruker strøm uavhengig av hva den er fylt med. Oljefylte ovner "holder" lengre på varmen, siden de maganiserer varme i oljen. Det betyr at du får mindre opplevd varme mens oljen varmes opp, og du får mer opplevd varme etter at ovnen er slått av.

Share this post


Link to post
WiiBoy skrev (1 minutt siden):

Ovnen lever nøyaktig like mye varme som den bruker strøm uavhengig av hva den er fylt med.

Jepp, 1000 Watt er 1000 Watt, uansett, jeg vet.

Rommet brukes i mange timer når det først er i bruk, noe som er noe sporadisk. Så tanken var om en radiatorovn vil være mer effektiv over tid ved å slå den av og på når rommet skal forlates eller brukes.

Vel, det hjalp å skrive problemstillingen for å innse at en radiatorovn ikke er noe bedre alternativ i dette tilfellet. :)

Har en Delonghi Dragon 1500W stående på naborommet som jeg bruker, men jeg har et RTX 3080 i PCen, så jeg bare starter et spill når jeg ønsker høyere temperatur i rommet (~15°C er litt lavt når jeg kommer ned med PCen i idle...til tross for at den stortrives i den temperaturen).

Share this post


Link to post

Bruker en kombinasjon av oljefylte ovner og vifteovnet. Hvis det er "kjapt varme i rommet" som er behovet så er det vifteovn som gjelder. Man kan for eksempel kombinere og la den oljefylte ovnen ta over når ok arbeidstemperatur for legemet har blitt oppnådd.

Bruker 2.000 watt med vifteoven i en forholdvis kort periode for å få opp temperatuen i et forholdsvis lite rom. Første trinn er å få varmet opp luften. Så kommer omgivelsene litt etter hvert. 1.000 watt tar for lang tid. 

Edited by arne22

Share this post


Link to post
arne22 skrev (15 timer siden):

Det er jo riktig at en senking av temperaturen kan gi kondensering av vann og påfølgende sopp og råteskader. Det er jo ikke slik at det nødvendivis må være slik. Det er jo ikke slik at kald luft inneholder mer fuktighet enn varm luft. Det forholder seg jo omvendt. Det er den varme luften som inneholder den fuktigheten som leder til kondensering av vann, sopp og råteskader. Hvis den varme fuktige luften kjøles ned, da oppstår det kondensering av vann, med påfølgende skader. Det er selvfølgelig mulig å ha en viss form for kontroll over i hvilken grad dette skjer eller ikke skjer.

Under visse forhold så er det jo også mulig å få en større grad av kondens ved en høy innetemperatur enn ved en tilsvarende lav innetemperatur, slik at det faktisk forholder seg akkurat motsatt av det som framgår av artikkelen. (Men i de fleste "vanlige tilfeller" så vil jo artikkelen ha rett.)

"Sparer man rett" så behøver man jo ikke å ha noen kondensproblemer. (Dvs man må ikke ha en strøm av fuktig varm luft ut i et kaldt område, der innholdet av vann kondenseres.)

Kald luft inneholder mye mindre fuktighet enn varm luft, når den relative fuktighetsgraden er lik.

Hvordan passer man på kondensen på vinteren?

I en artikkel stod at man skulle lufte alle rom ved å åpne vinduene hver dag 5-10 min selv på vinteren. Det kalles for "å fyre for kråka".

Jeg pleier å stenge av rom og ikke ha på varmen der. Rom må ikke bli kaldere enn 10 grader. Det ble anbefalt min. 14 grader i underetasjen hos oss av en byggmester.

Måle luftfuktigheten med et hygrometer og bruke avfukter. Vi har på avfukter året rundt i et rom i underetasjen pga saltutslag.

Ventilasjonen er luftespalter over vinduene og luker med snor, som jeg pleier å stenge om vinteren. Det er kanskje ikke så lurt, men kald vind blåser rett igjennom. De står åpne på sommeren når luftfuktigheten er høyere.

Gulvvarmen er alltid på på badet for å forhindre fuktskade. Hvis dørene til badet står oppe, begynner gulvvarmen på badet å varme opp rommene rundt.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...