Gå til innhold

Kraftkablene ut av Norge kan også gi lavere strømpris på sikt


Anbefalte innlegg

kremt skrev (1 time siden):

Her i området er det (i praksis) intet valg. Det er vel også enklere å drifte et fjernvarme anlegg for senere tid. Og enklere for utbygger. Boring av brønner etc er vel søknadspliktig, og er det rasfare kan man glemme det. Det er vel Statkraft varme som leverer varmen gjennom ulike forbrenningsanlegg av søppel.

Har man ikke et vesentlig bedre alternativ så har man ikke det. Da gjelder tilknytningsplikten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (På 15.9.2021 den 9.33):

Det er bare dumt å beholde gamle sløse-uvaner fordi man er bortskjemt med kunstig lave priser (mye lavere enn markedspris i markedet rundt). Prisen bør bli Europeisk men inntektene bør tilfalle Norge og ikke utenlandske eiere. Norske forbrukere vil få høyere strømpris men får til gjengjeld bedre offentlige tjenester eller skatteletter på andre områder.

Ja, du mener f.eks. at strøm til oppvarming om vinteren er sløseri? 

I godt isolert bolig med varme i gulvene er det ganske lavt årlig forbruk og år over år ca samme forbruk.  Eneste som har endret seg drastisk er strømprisen, så ser ikke noe argument ift "sløsing".   Varen (strømmen) har en ganske konstant produksjonspris, så da er det mer at prisen reflekterer en vanvittig fortjenestemargin hos kraftverk, energimeglere og andre. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Tilknytningsplikt, men ikke bruksplikt så vidt jeg har forstått. Dvs. at man kan koble seg til fjernvarme og ha den som backup mens hovedkilde er bergvarmepumpe. For eksempel.

Vil det ikke koste ganske mye å montere noe slikt inkl boring av brønn? Og drift med alt det innebærer? La oss si 100 leiligheter, og dimensjonering på 4 kW per (inkl varmtvann). Hvor mange brønner trenger man på la oss si 250 meter?

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Vil det ikke koste ganske mye å montere noe slikt inkl boring av brønn? Og drift med alt det innebærer? La oss si 100 leiligheter, og dimensjonering på 4 kW per (inkl varmtvann). Hvor mange brønner trenger man på la oss si 250 meter?

Jo, kostnaden med å installere bergvarme er ganske drøy. Du må ha ganske høyt forbruk for å forsvare den investeringen. Sjekket for mitt eget forbruk for endel år siden (enebolig, 22000kWh-ish) og jeg var ikke i nærheten.

Har ikke eksempler for leiligheter for hånden men Akershus Universitetsykehus installerte energibrønner for 15 år siden. Snakk om 350 stykk 200m dype brønner for å dekke 85% av energibehovet til sykehuset. Brukes året rundt, varme om vinteren og kjøling om sommeren.
https://www.aftenposten.no/oslo/i/EyPPG/her-henter-sykehuset-varme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 2021-9-15 den 16.12):

At vi sløser med strømmen sammenlignet med andre land er vi jo enige i, men vi sløser jo ikke bare på de måtene som kan kompensere på dag til dag-basis. Omtrent 2/3 av boligmassen i landet ble bygget før teknisk forskrift, TEK, ble oppfunnet og mange av disse er bygget på en måte som sløser med strømmen.

Ja, noen sløser kanskje mer enn andre, men det kan jo bero på flere forskjellige ting. Der er en forskjell mellom mennesker for hvilken innetemperatur som er behagelig å ha, og i hvilken grad man er aktiv eller stillesittende. De aller fleste lander på en innetemperatur på mellom 20- 22 grader. Men fyring for å ha en behagelig innetemperatur regner ikke jeg for sløsing, her kan det kanskje dreie seg om de som har varmekabler både her og der. SSB sin melding fra 2018 skriver at strømforbruket i hjemmene har gått ned siden 1993, men at velstandsøkningen i samme periode har gjort at strømforbruket på hytter har tredoblet seg. Så en kan jo si at den jevne forbruker har et sundt forbruk. Det er nok all ny teknologi som har medført denne type nedgang hvor alt elektrisk materiell til hjemmet bruker mindre og mindre watt. Størst bidrag er kanskje utskiftning til varmepumper. En varmepumpe erstatter vel mellom 3 til 5 panelovner, men er dyre i innkjøp. Bedre isolering på hus har sikkert også gjort god innvirkning.
Selv valgte jeg en eneboligtype som hadde innført 15cm kryssisolasjon så tidlig som i 1983, den gang var det vanlig med 10cm, men går man 25-30 år lengre tilbake i tid kunne isolasjonen være nede i 5cm, men ikke så mye panelovner da nei.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (3 timer siden):

I godt isolert bolig med varme i gulvene er det ganske lavt årlig forbruk og år over år ca samme forbruk.  Eneste som har endret seg drastisk er strømprisen, så ser ikke noe argument ift "sløsing".   Varen (strømmen) har en ganske konstant produksjonspris, så da er det mer at prisen reflekterer en vanvittig fortjenestemargin hos kraftverk, energimeglere og andre. 

Varmekabler i gulv er for kalde føtter og skjeggkre... En må heller ikke glemme at det hele tiden bygges nye boliger som gjerne vil dele på strømmen, om dette også skjer med strømregningene tviler jeg på...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (4 timer siden):

Det ser ut til at kapasiteten ut av Norge er satt ned ca 3000MW, er dette bevisst for å spare vatn til vinteren? 

Det må de vel gjøre ellers kommer dette? Nå er strømprisen på nytt rekordnivå: – Kan ende med rasjonering – E24

Det skal ta seg ut at elbilene mister drivstoffet sitt til våren - kjøp aggregat!

Endret av Wall Dorf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 timer siden):

Tilknytningsplikt, men ikke bruksplikt så vidt jeg har forstått. Dvs. at man kan koble seg til fjernvarme og ha den som backup mens hovedkilde er bergvarmepumpe. For eksempel.

Det er tilknytningsplikten jeg pratet om tidligere i dag som et krav til bygg over 1000 m2. Det er denne som står i fjernvarmeforskriften og som man unntas dersom man kan dokumentere bedre løsninger, som f.eks bergvarmepumpe.

Ingen har bruksplikt. Det begrepet finnes ikke. Skjønt jeg har en historie på lager fra før disse unntaksreglene i fjernvarmeforskriften kom. Da hørte jeg om et bygg de ikke fikk fritak for tilknytningsplikt til tross for at de hadde en bedre fyringsløsning. Der blindet de bare fjernvarmerørene rett innenfor veggen og hadde da selvsagt null forbruk. De fyrte kun med den bedre metoden. De blindede rørene, med graving og alt som hører med kom visstnok på over 100 000 kr. Helt hull i hodet.

Det var jo en stor faglig debatt med flere artikler på TU da de omgjorde fjernvarmeforskriften. Rør og grave-bransjene lobbyerte hardt for at tilknytningsplikten skulle skrives i stein og være ufravikelig. Sånn ble det nå heldigvis ikke, men noen bransjen pusher tilknytningsplikt som rene mafiaen fortsatt. Synt, men i mange byggeprosjekter gir de fullstendig opp å krangle med kommunen og fjernvarmeselskapet og gir dem til slutt beskyttelsespengene deres.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 timer siden):

Ja, noen sløser kanskje mer enn andre, men det kan jo bero på flere forskjellige ting. Der er en forskjell mellom mennesker for hvilken innetemperatur som er behagelig å ha, og i hvilken grad man er aktiv eller stillesittende. De aller fleste lander på en innetemperatur på mellom 20- 22 grader. Men fyring for å ha en behagelig innetemperatur regner ikke jeg for sløsing, her kan det kanskje dreie seg om de som har varmekabler både her og der.

Var sløsepåstanden min uklar? Denne delen av innlegget ditt handler ikke om sløsing slik jeg bruker begrepet og mente det. Det jeg snakker om er sløsing som har blitt en del av vår byggeskikk over hundre år og i svært liten grad kan fikses over natta hverken teknisk eller holdningsmessig. Tar det f.eks 50 år med renovering av norske bygg for å legge om vår sløsing, mens strømprisene spretter opp til Tysk nivå i løpet av et tiår, da har vi en 50 år lang smertefull overgangstid.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 timer siden):

Det må de vel gjøre ellers kommer dette? Nå er strømprisen på nytt rekordnivå: – Kan ende med rasjonering – E24

Det skal ta seg ut at elbilene mister drivstoffet sitt til våren - kjøp aggregat!

Siden du først nevner elbiler. Jeg kjører min elbil ca 15 000 km i året på ca 3 000 kWh. Da jeg installerte varmepumpe i mitt nokså energisløsende hus gikk strømforbruket ned med 10 000 kWh/år. Så elbil + varmepumpe frigjør netto 7 000 kWh/år. (omtrentlige tall, og forutsetning om at jeg bare lader hjemme)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med mitt enorme forbruk er jeg glad jeg ikke bor i sør nå. Etter planen hadde jeg skulle bodd mellom Kristiansand og Oslo.

Det skal tas mange dårlige avgjørelser i Norge før kabler til utland fører til lavere priser. I Norge er man flink med kostnadsdrivende baklengs handling, så muligheten er til stede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Var sløsepåstanden min uklar? Denne delen av innlegget ditt handler ikke om sløsing slik jeg bruker begrepet og mente det. Det jeg snakker om er sløsing som har blitt en del av vår byggeskikk over hundre år og i svært liten grad kan fikses over natta hverken teknisk eller holdningsmessig. Tar det f.eks 50 år med renovering av norske bygg for å legge om vår sløsing, mens strømprisene spretter opp til Tysk nivå i løpet av et tiår, da har vi en 50 år lang smertefull overgangstid.

Nei, du har helt rett i at for eksempel eldre næringsbygg ol. er strømsluk, ofte kan det dreie seg om flere hundre kwh pr m2. Hvordan man kan få fortgang til å få tettet igjen sluket er ikke godt å si, kanskje burde man gå tilbake til den gamle ordningen med overforbruk? Da tenkte man i hvert fall over forbruket sitt, men i forretningsbygg med mange ansatte tror jeg ikke strømforbruk ofres så mange tanker på. Særlig om bygningene leies ut, da er ansvaret for dette ganske fjernt. Så det vil gå sakte med renoveringsarbeid inntil strømprisene uheldigvis blir svindyre. 

Lenke til kommentar

Tar nok ikke 50 år komme seg bort fra oppvarming som er 1:1 strøm.

- Pelletsovn får man fyring til ca. 80 øre/kWh. Koster 40 000 + montering.

- Varmepumper koster vel ca. 25 kNOK inkl. Montering. 1/3 fyringskostnaden av strøm, kanskje lavere.

Begge disse er ganske lite tiltak på byggsiden i Norge. Så tror ikke vi går helt tom for håndtverkere som gjør denne oppgaven om det blir gjort mye over 3--4 års periode.

Husene har ikke så dårlig isolasjon bygd fra 80-tallet og fremover. Så ikke sikkert det blir økonomisk forsvarlig å gjøre noe etterisolering. Uansett så ender vi opp med tiltakene over på fyring til godt under 1 kr/kWh.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (16 timer siden):

Her i distriktet følges strømpris for fjernvarmen så det gir ingen tap eller gevinst økonomisk sett for bruken. Om de hadde lokket med lavere pris ville vel flere vurdert å koble seg på (tross høye installasjonskostnader). Nå vet ikke jeg om fjernvarme er subsidiert for å gå rundt økonomisk.

Høres ut som en dårlig deal. Vi er tilknyttet BKK sitt fjernvarme anlegg i Bergen, og her følger energi prisen markedspris på strøm, med tak på 59øre/kWh. I tillegg kommer overføring på 33,73øre/kWh og fastbeløp på 3520,- 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Daywalker skrev (1 time siden):

Høres ut som en dårlig deal. Vi er tilknyttet BKK sitt fjernvarme anlegg i Bergen, og her følger energi prisen markedspris på strøm, med tak på 59øre/kWh. I tillegg kommer overføring på 33,73øre/kWh og fastbeløp på 3520,- 

Høres ikke ut som noe særskilt god deal dette heller. Det beste er nok å holde seg unna fjernvarme om man har mulighet.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (12 timer siden):

Varmekabler i gulv er for kalde føtter og skjeggkre... En må heller ikke glemme at det hele tiden bygges nye boliger som gjerne vil dele på strømmen, om dette også skjer med strømregningene tviler jeg på...

Eller primær oppvarming.  Mer effektivt enn panelovner da samme temp i rommet føles varmere med lunk i gulvet - ergo kan man senke innetemperaturen litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...