Gå til innhold

Kraftkablene ut av Norge kan også gi lavere strømpris på sikt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (24 minutter siden):

Vet du i det hele tatt at finnes en verden utenfor din liter med melk på tilbud? Hvor mye mer bagatellisering, nedladenhet og arroganse har du tenkt å komme med her? Hva blir det neste? Titusenvis i økte strømpriser satt opp mot prisen for en pakke tyggegummi? At pensjonister skal slutte å bruke penga på sprit, dyre viner og kamferdrops? 

Du har gjennom hele diskusjonen hatt friheten til å fortelle hvorfor folks anekdoter er viktige, hvorfor SSB sine tall er feil eller misvisende, hvorfor strømprisene skal øke med 10X osv, men velger i stedet å supplere med påstander om bagatellisering, nedlatenhet og arroganse. Ord som du fint eksemplifiserer med de to siste setningene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (27 minutter siden):

Vet du i det hele tatt at finnes en verden utenfor din liter med melk på tilbud? Hvor mye mer bagatellisering, nedladenhet og arroganse har du tenkt å komme med her? Hva blir det neste? Titusenvis i økte strømpriser satt opp mot prisen for en pakke tyggegummi? At pensjonister skal slutte å bruke penga på sprit, dyre viner og kamferdrops? 

Hvis Norge produserer strøm til en verdi på X, som kan eksporteres til utlandet for ca X, så virker det feil å skulle selge den for noe mindre enn X her i Norge. Gitt at strømleverandørene er Norsk eid og/eller at vi har et rimelig skatteregime, og at de som får ulempene ved vannkraft er rimelig kompensert. Hvis jeg får økt strømregning, men kommunen min eller staten min får mer inntekter fra sitt eierskap i krafleverandøren så vil jeg få bedre tjenester eller lavere skatt og ha insentiver til å redusere mitt forbruk, og alle kommer bedre ut av det.

Dette er gitt noen idealiseringer som kanskje ikke er helt rett. Hvis kraftselskapet er eid av en privat aktør, og kraftledningene betales av nårværende strømkunder (uten at de kan velge det bort) slik at strømprisene går opp og denne private aktøren kan sylte ned mer penger i et skatteparadis så er det ikke fullt så pent. I en idealisert markedsstyrt verden med fri konkuranse så blir ting veldig rasjonelt og enkelt. Når man har statlig intervensjon og monopol så blir det fort litt grisete.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kraftkrevende industri vil få strøm til noen få øre per kWh. Dette sammen med gunstige skatteregler og bruk av øst europeisk arbeidskraft både til bygging og drift er grunnen til at noen bygger her. Staten gir dem en gavepakke og de tar gladelig imot. Men det er ganske usikkert hvor mye de faktisk bidrar til fellesskapet. Store corporations betaler stort sett ikke en krone i skatt. De må betale arbeidsgiveravgift dog. Store deler av omsetningen går rett til utlandet, både av eiere, overskudd og arbeidere. Norge sitter igjen med svarteper og alt blir finansiert av at forbrukere betaler 2-3 kroner per kWh for strømmen sin.

Lenke til kommentar
kremt skrev (30 minutter siden):

Her ødelegger man familieøkonomien til hundretusenvis av familier bare for moro skyld og dra inn ekstra 10-talls mlliarder i rene skatter.

Folk skal tåle en renteoppgang på (minimum) 5% på boliglånet sitt. Siden det ikke har vært noen store renteøkninger eller er ventet det framover så skal altså boligeiere ha ganske romslig økonomi, til å takle ulike svingninger.

Jeg vet ikke hvor du har antallet familier eller beløpet fra, men du står fritt til å dokumentere eller komme med eksempler på at strømpriser ødelegger familieøkonomien til noen.

En annen ting er at det virker som du mener at skatt er tapte penger. Det vil jeg bare slenge inn en protest på. Skatt kommer befolkningen til gode, særlig de med de dårligste levekårene.

kremt skrev (31 minutter siden):

Jeg er forøvrig ikke overrasket. Her har man i lang tid promotert at folk må gå over til elektrisk oppvarming med varmepumper osv. Og oppvarming med fyringsolje har blitt forbudt. Elektriske biler må alle mann snart kjøre, men vil det etterhvert lønne seg? Strømmen koster allerede 2 kroner per kWh mange plasser i landet og det er enda bare september. Dette er i grunn ikke noe annet enn et stort ran av den norske befolkning. Staten tjener milliarder i ekstra skatter og avgifter. De store strømprodusentene går med store overskudd der stat og kommuner tar ut fete utbytter. Snik skatting i beste ånd.

Her sauser du sammen strømpriser med klimapolitikk og avgifter på fossile drivstoff. Det er fullt mulig å ta to hensyn separat uten å dra i gang en slags konspirasjon om at det er meningen å plage folks familiebudsjetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Nå er det nok 2020 som var et eksepsjonellt billig år. Juster for at du også bruker mer og sammenlign med 2019 istedet.

For å ta hele regnestykket, inkludert 2019:

2019  1069kWt - 1105kr   1,03 kr/kWt
2020: 1178kWt - 760kr    0,65 kr/kWt
2021: 1374kWt - 2065kr   1,50 kr/kWt

Lengre tilbake finner jeg ikke i farten. 
Foreløpig tyder tallene på at denne trenden bare forsterkes utover høsten. Fasiten får vi når vinteren er over.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (14 minutter siden):

Kan vi si oss ferdig med målpostflyttingen nå, og så kan du akseptere at prisene i norge var ekstremt lave i 2020 og heller sammenligne 2021 prisene med 2019.

Siden @bruker-540634 ikke svarer så trør jeg til med litt hjelp. Siden det er månedene januar-mars man bruker mest strøm (som påpekt av flere her) så henter jeg fram dokumentert prisstatistikk for 1. kvartal 2019 og 2021:

691298660_Screenshot2021-09-15at13-05-5509387KraftprisnettleieogavgifterforhusholdningeretterkvartalKraftognettial....png.e1f69e1c03775e3843e43012b4ed173c.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Siden @bruker-540634 ikke svarer så trør jeg til med litt hjelp. Siden det er månedene januar-mars man bruker mest strøm (som påpekt av flere her) så henter jeg fram dokumentert prisstatistikk for 1. kvartal 2019 og 2021:

Nå er det vel ingen som har snakket om prisene i 1. kvartal?
Det er prisutviklingen vi ser på sensommeren og utover vinteren som er spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste som duger nå er å:

*melde Norge ut av ACER

*melde Norge ut av Nordpool

*meld Norge ut av alle globalistiske og regionale kraftunioner og samarbeidsavtaler, gjerne ut av EØS også

*kappe alle kablene til utlandet

*stoppe eller reversere elektrifiseringen av samfunnet, begynn med plattformene

*bygge et par atomkraftverl

Norge har hatt en særdeles god fordel fordi vi satset på vannkraft i over 100 år, en strømkilde som for lengst er nedbetalt. Nå skal vi selvskade oss selv ved å selge den billige vannkraften til utlandet og importere rådyr strøm fra kontinentet.

Vi fortjener de idiotene vi velger til å representere oss på Stortinget.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (31 minutter siden):

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Monthly/?view=chart

Kan vi si oss ferdig med målpostflyttingen nå, og så kan du akseptere at prisene i norge var ekstremt lave i 2020 og heller sammenligne 2021 prisene med 2019.

 

Gjennomsnittsprisen i sør Sverige var på 25,86 eur i 2020, mens den i Norge var på 9,26 eur MWh. Det var heller ikke slik at kablene var ute av drift hele året.

Altså du beviser selv at du tar feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En annen ting som er ille er at bransjen selv ikke har styring da de har sagt siden januar/februar at prisene straks vil gå ned. De har gått motsatt vei. Altså en gjeng med idioter som styrer strømmen, og en gjeng idioter som styrer landet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Frank Olsen skrev (1 minutt siden):

Dagens magasinstatistikk lover ikke godt:

Magasinstatistikk - NVE

Den blir ikke bedre som følge av eksport av strøm om dagen. Magasinene kunne vært ha vært mer mot normalt nivå om man hadde unngått eksport samtidig som prisene hadde vært lave her i landet.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (12 minutter siden):

Nå er det vel ingen som har snakket om prisene i 1. kvartal?

Jo, det er flere som har påpekt at strømprisen som gjelder mest er den der man trenger strømmen mest. Februar måned har spesifikt vært dratt fram i eksempler.

sk0yern skrev (12 minutter siden):

Det er prisutviklingen vi ser på sensommeren og utover vinteren som er spennende.

Er det? Sensommerprisene er å gå i anekdote-fella ennå en gang, og prisutviklingen utover vinteren er det for tidlig å si noe om nå. Det jeg mener er spennende er den langsiktige prisutviklinga. Akkurat som forholdet mellom værmeldinga og klima.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Jo, det er flere som har påpekt at strømprisen som gjelder mest er den der man trenger strømmen mest. Februar måned har spesifikt vært dratt fram i eksempler.

Er det? Sensommerprisene er å gå i anekdote-fella ennå en gang, og prisutviklingen utover vinteren er det for tidlig å si noe om nå. Det jeg mener er spennende er den langsiktige prisutviklinga. Akkurat som forholdet mellom værmeldinga og klima.

Er det? Det er jo fyllingsgraden no som sett prisane sammen med prisnivået rundt oss.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (15 minutter siden):

Det jeg tar opp er ikke noen anekdoter, men absolutt alle spådommene om at vi kan få skyhøye strømpriser i vinter noe som kan bety titusenvis i ekstrakost for folk. Hvis du ikke vet det så er Europa i en energikrise akkurat nå med rekordpriser på gass og futures på elektrisitet på veldig høye nivåer. Kombiner det med økt overføringskapasitet og lav fyllingsgrad i magasinene og man kan med litt uflaks ende opp i en situasjon som er kritisk for manges privatøkonomi.

Meget mulig, men kan du bidra med en lenke slik at vi som ikke har fulgt så nøye med kan komme opp på ditt nivå?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...