Gå til innhold

Kraftkablene ut av Norge kan også gi lavere strømpris på sikt


Anbefalte innlegg

Redaksjonen. skrev (22 timer siden):

Det er en påstand man aldri vil kunne få målt siden de alt ligger der/ for å kunne finne ut av påstanden burde vi hatt et Norge på si' uten kabler ut av det. Sannsynligvis vil ikke påstanden holde som argument ettersom kraftselskaper gnir seg i hendene etter å selge strøm til et varmt Europa som sårt trenger nedkjøling, og derfor ikke finner balansen om kald eller varm etterfølgende vinter i Norge, hvor man da må kjøpe strøm fra Europa produsert fra kullkraftverk. Jeg tror ikke tekniske utregningsmaskiner klarer å spå kommende vær bedre enn meteorologene, og de klarer heller ikke se for seg om det blir en rekordvarm sommer, eller en iskald vinter. Prognoser er noe man satser på under valg, men det er veldig sjeldent de treffer noe særlig bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Simen1 said:

Men seriøst, vi har faktisk lagt til oss en del strømvaner som er ganske sløsete sett med utenlandske øyne. Uvaner som vi nå later til å både benekte og hevde vår rett til å fortsette med, med moraliseringer som "hvis ikke så ødelegger man familieøkonomien til hundretusenvis av familier bare for moro skyld".

Jeg er helt enig i at nordmenn er dårlige til å slå av lyset og har en del strømvaner som er sløsete. Det har jeg alltid ment selv. Men! Jeg synes det er litt vanskelig å kombinere det med hva du kommenterte til meg tidligere (se under), når jeg påpekte at strømprisen er oftest dyrest når man kan kutte minst.

Quote

Jeg tror ikke folk kutter strømforbruk på dag til dag-basis eller uke til uke. Det er noe man typisk gjør enten når man flytter eller med oppussing med mange års mellomrom. Et tak har typisk 20-50 års levetid avhengig av taktype, ytre kledning 25-50 år, vinduer og ytterdører 20-25 år, indre veggflater og tilhørende elektrisk anlegg 20-30 år, varmekilder 10-30 år, varmtvannsbereder 15-20 år, gulv med tilhørende gulvvarme 20-30 år osv.

Det er praktisk talt bare de som har vedfyring som kan kutte strømforbruket på dag til dag basis.

Hvis det er bare de som har vedfyring som kan kutte strømforbruket på dag til dag basis, så kan du ikke bruke det at folk sløser med strøm som unnskyldning for å invalidere bakgrunnen for at folk uroer seg over hvilken prisøkning de nye strømkablene kan føre til under pristoppene på vinteren. Noe som mest sannsynligvis er veldig velbegrunnet.

Jeg kommenterer dette her forresten som en av de som støtter kablene.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 minutter siden):

Britene hadde allerede en spot-pris på over 30 kroner kWh i andre enden av den kabelen vil har lagt dit. Dette vil påvirke oss og at vi kan få 10X prisen på noen titallls øre vi har hatt før er ikke utenkelig.

Du mener vel under 30 kr/kWh? Kilde: Din egen link.

"10X prisen på noen titalls øre" - Takk. Det er bedre med en vag presisering enn ingen presisering.

Jeg sliter litt med å finne tall som kan bygge opp under påstanden "titusner i ekstrakost for folk" fordi jeg finner bare gjennomsnittstall på energiforbruk (16 000 kWh/år pr husstand, 2016). Nå vil jo selvsagt halvparten ha høyere forbruk enn gjennomsnittet, men at det skal "ødelegge familieøkonomien til hundretusenvis av familier" sliter jeg likevel med å kunne regne meg fram til. Har du noe mer konkret underlag på det?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (18 minutter siden):

Takk. I uke 36 så ligger vi altså på 64.9% mens minimum for samme tidspunkt historisk er 61.9% og maksimum er 93.3%

Er Sinha Ashank en analytiker? Det kartet viser at dagen-før-prisen på energi for EU var i toppen av skalaen for morgendagen?

Mener du at fyllingsgraden ikke gir noen grunn til å frykte høyere priser? Fordi den har vært lavere før?
Kartet viser vel først og fremst at energiprisene i Europa for tiden er veldig høye, eller?
Ellers har man jo denne: https://www.europower-energi.no/kraftmarked/ny-nordisk-prisrekord-priseksplosjon-i-england/2-1-1067464

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En lyspære tar lite strøm og vi har nok ingen sære uvaner her i Norge. Det vi derimot mangler er dagslys og alternativ energi som gass. Det er til og med forbud mot vedfyring i enkelte byer, så lett skal det ikke være.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, kremt said:

På den annen side: Hva er din bakgrunn og hvorfor argumenterer du for stadig høyere strømpriser? Hvis skrekkscenarioene slår til kan vi ende opp med at folk fyrer opp sitt personlige dieselaggregat og det vil bli billigere. Med 2-3 kroner per kWh gjennom vinteren (ikke utenkelig siden september priser ligger på 146 øre) vil det hvertfall bli mye vedfyring hos de som har mulighet for det. Med svevestøv og alt det innebærer. Mange har også kastet ut vedovn siden de har montert dyre varmepumper som krever strøm. Og de har da ingen alternativer enn å bruke strøm til oppvarming.

Kikket litt på vedpriser i større volum. Jeg finner noe omkring 2-3kr pr. kg når man kjøper noen tonn. Med et energiinnhold på ca 4.5kWh og en virkningsgrad på en moderne ovn på ca 70% blir det ca 60-100 øre pr. kWh varme. Med dagens strømpriser er det bedre enn en panelovn, men strømprisene må nok over 2-3 kr/kWh før det slår en varmepumpe, sannsynligvis mer.

Hugger du din egen ved får du sette prisen på tiden din selv.

Hvilket dieselaggregat spesifikt er det du tenker på? Jeg vet ikke virkningsgraden på de, men i ren brennverdi koster vel diesel nå ca 1.5kr kWh. Jeg forestiller meg at går du via et dieselaggregat egnet for privatbruk kan du gange dette med 2-3x minst men du kan jo lede eksosen og kjøleluften inn for å få med resten 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Minner om at før ACER-ordet ble oppfunnet og kablene lagt i vann så har vi solgt og kjøpt strøm.
Kabler og avtaleverk er ene og alene årsaken til prisene. Fyllingsgraden er ikke noe tema.

Lenke til kommentar
kremt skrev (21 minutter siden):

På den annen side: Hva er din bakgrunn og hvorfor argumenterer du for stadig høyere strømpriser? Hvis skrekkscenarioene slår til kan vi ende opp med at folk fyrer opp sitt personlige dieselaggregat og det vil bli billigere. Med 2-3 kroner per kWh gjennom vinteren (ikke utenkelig siden september priser ligger på 146 øre) vil det hvertfall bli mye vedfyring hos de som har mulighet for det. Med svevestøv og alt det innebærer. Mange har også kastet ut vedovn siden de har montert dyre varmepumper som krever strøm. Og de har da ingen alternativer enn å bruke strøm til oppvarming.

Jeg vil gjerne ha lavest mulige regninger selv. Men det må da gå an å tenke lengre enn sin egen lommebok? Jeg vet det er en vanskelig øvelse for mange, men det skal verden fremover man tenke lengre enn egeninteresser. Jeg prater altså rent prinsippielt og ser helt bort fra mine og dine egeninteresser. Strømprisene bør ideelt sett være nokså like uavhengig av sted for å gi rettferdige forutsetninger og totalt sett best energieffektivitet og lavest utslipp.

Med en slik prinsippiell vinkling (mot mine egeninteresser) så følger det også med litt selvinnsikt i hvordan vi egentlig har brukt strøm her på berget, den tiden vi drev "øydrift". Kraftkrevende industri levde lenge godt på vår overflod av strøm. Husholdningenes forbruk kunne minne om sovjet-tilstander. Vi har vært bortskjemte. Ja, det er hardt å miste privilegier man er bortskjemt med og som kanskje ikke var så sunne om man klarer å se situasjonen utenfra. Men det må til for å skape en bedre og mer rettferdig verden.

"Mange har også kastet ut vedovn siden de har montert dyre varmepumper" - jaha daså - smartinger. Hva har de tenkt til å gjøre om varmepumpa ryker lille julaften? Bestille ny med levering tidligst 4. januar?

Lenke til kommentar
uname -i skrev (45 minutter siden):

Din tone var ikke spesielt mye bedre og det er litt slapt å bare skrive "LINK takk" midt i en diskusjon uten å konkretisere hva det er du selv har prøvd å finne ut av, men ikke klart.

Det er stygt å lyve. Dette er hva jeg sa:

"Meget mulig, men kan du bidra med en lenke slik at vi som ikke har fulgt så nøye med kan komme opp på ditt nivå?"

Hvis du synes at det var noe galt med tonen min i den setningen så tar jeg gjerne imot tilbakemelding, fortrinnsvis på PM.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (30 minutter siden):

Jeg er helt enig i at nordmenn er dårlige til å slå av lyset og har en del strømvaner som er sløsete. Det har jeg alltid ment selv. Men! Jeg synes det er litt vanskelig å kombinere det med hva du kommenterte til meg tidligere (se under), når jeg påpekte at strømprisen er oftest dyrest når man kan kutte minst.

Hvis det er bare de som har vedfyring som kan kutte strømforbruket på dag til dag basis, så kan du ikke bruke det at folk sløser med strøm som unnskyldning for å invalidere bakgrunnen for at folk uroer seg over hvilken prisøkning de nye strømkablene kan føre til under pristoppene på vinteren. Noe som mest sannsynligvis er veldig velbegrunnet.

Jeg kommenterer dette her forresten som en av de som støtter kablene.

Jeg ser ingen motsetning i det jeg skrev der. At vi sløser med strømmen sammenlignet med andre land er vi jo enige i, men vi sløser jo ikke bare på de måtene som kan kompensere på dag til dag-basis. Omtrent 2/3 av boligmassen i landet ble bygget før teknisk forskrift, TEK, ble oppfunnet og mange av disse er bygget på en måte som sløser med strømmen. Det er ikke gjort over natta å slutte å sløse. Men vi kan angre bittert nå på hvordan vi egentlig la oss til en ukultur over det siste århundret. Jeg har ikke sagt det blir enkelt å slutte å sløse. Det blir en hard kur som går over flere tiår. Det skal bli mange løpemeter med eder og galle i kommentarfelter før samfunnet er ferdig omlagt til energibesparende.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Det er stygt å lyve. Dette er hva jeg sa:

"Meget mulig, men kan du bidra med en lenke slik at vi som ikke har fulgt så nøye med kan komme opp på ditt nivå?"

Hvis du synes at det var noe galt med tonen min i den setningen så tar jeg gjerne imot tilbakemelding, fortrinnsvis på PM.

-k

Ja, det er ekvivalent med "LINK takk".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Ja, det er ekvivalent med "LINK takk".

Det er kanskje slik for noen som har utfordringer med folkeskikk, men det er faktisk en vesentlig forskjell mellom de to.

Hvis du skal sitere meg for framtiden så foretrekker jeg at du bruker sitat-knappen heller enn gåseøyne så jeg slipper å bli utsatt for dine falske ekvivalenser.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

England har for tida peakpriser på opp mot 30 kr/kwt, og døgnprisar på kring 5 kr/kwt... Å tru att kabelen til England som skal settast i drift i oktober skal føre til reduserte kraftpriser, er fri fantasi.. Dersom dette er kunnskapnivået på dei høgt utdanna i Norge er vi ille ute.https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/#/n2ex/map

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Jeg ser ingen motsetning i det jeg skrev der. At vi sløser med strømmen sammenlignet med andre land er vi jo enige i, men vi sløser jo ikke bare på de måtene som kan kompensere på dag til dag-basis. Omtrent 2/3 av boligmassen i landet ble bygget før teknisk forskrift, TEK, ble oppfunnet og mange av disse er bygget på en måte som sløser med strømmen. Det er ikke gjort over natta å slutte å sløse. Men vi kan angre bittert nå på hvordan vi egentlig la oss til en ukultur over det siste århundret. Jeg har ikke sagt det blir enkelt å slutte å sløse. Det blir en hard kur som går over flere tiår. Det skal bli mange løpemeter med eder og galle i kommentarfelter før samfunnet er ferdig omlagt til energibesparende.

Savner at enova støtter etterisolering og utskiftning av vinduer, det ville redusert forbruk og hjelpt mange som bor i gamle kalde hus. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (16 minutter siden):

 Strømprisene bør ideelt sett være nokså like uavhengig av sted for å gi rettferdige forutsetninger og totalt sett best energieffektivitet og lavest utslipp.

Vi har vært bortskjemte. Ja, det er hardt å miste privilegier man er bortskjemt med og som kanskje ikke var så sunne om man klarer å se situasjonen utenfra. Men det må til for å skape en bedre og mer rettferdig verden.

"Mange har også kastet ut vedovn siden de har montert dyre varmepumper" - jaha daså - smartinger. Hva har de tenkt til å gjøre om varmepumpa ryker lille julaften? Bestille ny med levering tidligst 4. januar?

Strømprisene kan brukes til å styre næring, folk og fe dit man vil. Ved å øke strømprisene i Oslo kraftig vil folk flytte ut av byen.

Løsningen på kraftmangel er å øke produksjonen.

Fyring med ved er forbudt i feks. Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...