Gå til innhold

Kraftkablene ut av Norge kan også gi lavere strømpris på sikt


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (2 minutter siden):

Mistenker dessuten at det blir billigst på sikt med et sentralt anlegg i bygget.

Jeg mistenker det motsatte pga masseproduksjon vs store custom-anlegg. 20 varmepumper a 3 kW er nok billigere å både produsere og montere enn et edderkoppnett av inneenheter som skal fungere på samme kjølesløyfe + et monstrøs 60 kW uteenhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Som følge av store energieffektive boligkompleks velger altså strømbransjen og pålegge effekttariff på disse, selv om hver enkelt bolig er mer energieffektiv enn en enebolig. Hvor er logikken?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (13 minutter siden):

Som følge av store energieffektive boligkompleks velger altså strømbransjen og pålegge effekttariff på disse, selv om hver enkelt bolig er mer energieffektiv enn en enebolig. Hvor er logikken?

Jeg har uthevet grunnen til at dette ikke har noen sammenheng. Effekttariffen er der for å redusere effekt, ikke energibruk. Det er effekten, ikke energibruken, som gir investeringsbehov i kraftnettet og dermed påvirker nettleia.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Blokker med vannbåren varme og sentralfyr burde være i målgruppa for bergvarmepumpe. 

Blir litt værre om de ikke har vannbåren varme i utgangspunktet.

Såvidt jeg vet har svært mange kommuner krav til at man SKAL koble seg til fjernvarme nettet når man bygger nytt. Man har altså intet valg rundt dette, men må følge det offentlige. Og betale deres priser på varme og vann.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (43 minutter siden):

Hvordan er døgnsvingningene for tiden? Ville det lønne seg å lade opp en batteribank når prisen er lavere og bruke av den når prisen er høy?

Det er ikke så store forutsigbare døgnsvingninger i Norge. Ca 10 øre/kWh forskjell mellom dagtid og natt. En Tesla powerwall er på 13,5 kWh så du kan tjene ca 1,35 kr pr døgn. Det tar altså "en stund" å betale ned en Powerwall til 60 000 kr. (Nå ser jeg helt bort fra renter og inflasjon).

Selv en bankkonto med 0,1% rente på gir bedre avkastning på sparepengene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg har uthevet grunnen til at dette ikke har noen sammenheng. Effekttariffen er der for å redusere effekt, ikke energibruk. Det er effekten, ikke energibruken, som gir investeringsbehov i kraftnettet og dermed påvirker nettleia.

Ja, men man bor i mer energieffektive boliger enn eneboliger, og man rammes hardere. Igjen så mangler logikken da også folk i eneboliger koker poteter kl. 1600. Jeg vil påstå at effektbruken pr. leilighet også er lavere enn i eneboliger.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Det er ikke så store forutsigbare døgnsvingninger i Norge. Ca 10 øre/kWh forskjell mellom dagtid og natt. En Tesla powerwall er på 13,5 kWh så du kan tjene ca 1,35 kr pr døgn. Det tar altså "en stund" å betale ned en Powerwall til 60 000 kr. (Nå ser jeg helt bort fra renter og inflasjon).

Selv en bankkonto med 0,1% rente på gir bedre avkastning på sparepengene.

Finn ein vraka elbil og bruk batteriene frå den. Manglar vel litt elektronikk og kjipp-kjapp, men det står vel mange gode batteribankar i skrota bilar rundt omkring.

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 minutter siden):

Såvidt jeg vet har svært mange kommuner krav til at man SKAL koble seg til fjernvarme nettet når man bygger nytt. Man har altså intet valg rundt dette, men må følge det offentlige. Og betale deres priser på varme og vann.

Det stemmer ikke. Fjernvarmeforskriften er helt klar på at "kravet" bare gjelder bygg over 1000 m2 og at kravet settes til side dersom byggeier kan dokumentere at kravet er gir en vesentlig dyrere eller dårligere løsning enn det alternativet byggeier ellers velger. Varmepumper er generelt svært gode grunner til å forkaste kravet.

Problemet er at kommunenes monopol-fjernvarmeselskap ofte fremstår som mafia. De fremstiller kravene som skrevet i stein og sier ikke et ord om unntak og andre muligheter. Byggeiere som ikke har lest seg godt opp på jussen lar seg føre av mafiametodene og tror de ikke har noe valg. Kommunene spiller som regel på lag med fjernvarmemafiaen fordi fjernvarmeselskapene ofte er helt eller delvis kommunale og sydd inn i kommunale planer. Hver gang noen byggeiere takker nei til fjernvarme så blir det dyrere for de resterende som skal betale for graving av traseene osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her i området er det (i praksis) intet valg. Det er vel også enklere å drifte et fjernvarme anlegg for senere tid. Og enklere for utbygger. Boring av brønner etc er vel søknadspliktig, og er det rasfare kan man glemme det. Det er vel Statkraft varme som leverer varmen gjennom ulike forbrenningsanlegg av søppel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her i distriktet følges strømpris for fjernvarmen så det gir ingen tap eller gevinst økonomisk sett for bruken. Om de hadde lokket med lavere pris ville vel flere vurdert å koble seg på (tross høye installasjonskostnader). Nå vet ikke jeg om fjernvarme er subsidiert for å gå rundt økonomisk.

Lenke til kommentar

Dersom dette vedvarer et par år med slike priser tror jeg flisfyring kan få sin renessanse. Det er allerede mange som har bygd ut som har gård med mange bygninger og uansett har ganske stort energibehov, man får også tilskudd til dette. De fleste går da fra enten diesel eller propan og til flis. Brenselet er ganske billig og man kan supplere selv fra egen skog. Kratt og busker går helt fint å fyre med.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Her i distriktet følges strømpris for fjernvarmen så det gir ingen tap eller gevinst økonomisk sett for bruken. Om de hadde lokket med lavere pris ville vel flere vurdert å koble seg på (tross høye installasjonskostnader). Nå vet ikke jeg om fjernvarme er subsidiert for å gå rundt økonomisk.

Følger den prisen 1:1 eller betalar du mindre per kWh? I det eine tilfelle eg har hatt fjernvarme så trur eg det var ca. halve prisen per kWh samanlikna med ein varmeovn.

Følgjer produksjonskostnaden av varmen straumprisane eller er det berre ein måte å hente ut meir profitt på?

Lenke til kommentar
Quote

En utveksling av kraft kan derfor være en viktig sikkerhet. På sikt trenger det ikke å bety høye priser, selv om det har vært den kortsiktige konsekvensen. 

Tidenes mest ulne artikkel når det kommer til det viktige - tidsperspektivet. Siden ble nesten gul når jeg tastet inn ordet "sikt" i søkefeltet.

Jeg har betalt for strøm, kabler og nett i Norge i 30+ år. Hvor lenge må jeg betale blodpris for at vi "på sikt" skal få normale priser igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Zeph skrev (35 minutter siden):

Følger den prisen 1:1 eller betalar du mindre per kWh? I det eine tilfelle eg har hatt fjernvarme så trur eg det var ca. halve prisen per kWh samanlikna med ein varmeovn.

Følgjer produksjonskostnaden av varmen straumprisane eller er det berre ein måte å hente ut meir profitt på?

Meg bekjent følger de to selskapene her i området 1:1 - altså ikke en krone å tjene, snarere tvert i mot. Fordi man får lav effekt ut av radiatorene vil det være uaktuelt å skru ned om natten og ellers andre tidspunkt det måtte passe. Videre er installasjonskostnadene enorme målt opp mot en luft/luft varmepumpe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå kom epost fra netteier om prisøkning.
Politikerene må på banen å fjerne alt av avgifter tilknyttet den forhatte nettleien, alternativt forby bruk av kablene til eksport av strøm.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (55 minutter siden):

Ja, men man bor i mer energieffektive boliger enn eneboliger, og man rammes hardere. Igjen så mangler logikken da også folk i eneboliger koker poteter kl. 1600. Jeg vil påstå at effektbruken pr. leilighet også er lavere enn i eneboliger.

Eneboliger bruker ofte mer strøm jevnt over døgnet til oppvarming, enn blokkleiligheter. Derfor vil potetkokinga gi en prosenvis lavere topp over døgngjennomsnittet, enn i en blokkleilighet.

Eksempel hus: 4 kW oppvarming hele døgnet + 1 kW potetkoking = 25% effekt-topp.

Eksempel leilighet: 1 kW oppvarming hele døgnet + 1 kW potetkoking = 100% effekt-topp.

NB. Eneboliger huser ofte flere personer enn leiligheter. I leiliegheta koker man f.eks poteter til i gjennomsnitt 1,5 person, mens i huset koker man poteter til f.eks 3 personer i gjennomsnitt. Vannet skal opp til 100°C i begge tilfeller.

Zeph skrev (49 minutter siden):

Finn ein vraka elbil og bruk batteriene frå den. Manglar vel litt elektronikk og kjipp-kjapp, men det står vel mange gode batteribankar i skrota bilar rundt omkring.

Med et sparepotensial på ~500 kr/år så skal man slite med å regne hjem selv en rimelig batteripakke fra den lokale huggeren + styreelektronikk osv. Men har man en saftig UPS av andre grunner enn døgnpris-optimalisering så kan man nok programmere inn utnyttelse av døgnvariasjon som tillegg til den primære oppgaven den har.

Lenke til kommentar

Ja, det er mest eit moro tankeeksperiment.

Så har du dei med Ioniq 5 som har V2L med ut-effekt på 1.9 kW. Der er i alle fall all teknikk på plass. 8.3 A  er ikkje all verden, men hadde ein klart å bruke den til noko fornuftig på fast basis så hadde det kanskje blitt ei krone og to. Det er jo avhengig av store nok døgnvariasjonar, men har du ikkje behov for så mykje kapasitet til å kjøre bilen og den kan stå i garasjen så kan du forsyne ein liten varmeovn delar av dagen. Kanskje ei litta varmepumpe som ikkje brukar meir enn 1900 W. Mange artige moglegheiter om ein pønsker litt.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Nidar2 said:

Nå kom epost fra netteier om prisøkning.
Politikerene må på banen å fjerne alt av avgifter tilknyttet den forhatte nettleien, alternativt forby bruk av kablene til eksport av strøm.

Vi har nå denne uken fått vår tredje økning på nettleie siden juni i år. Dette er bullshit.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...