Gå til innhold

Kraftkablene ut av Norge kan også gi lavere strømpris på sikt


Anbefalte innlegg

43 minutes ago, bruker-540634 said:

Gjennomsnittsprisen i sør Sverige var på 25,86 eur i 2020, mens den i Norge var på 9,26 eur MWh. Det var heller ikke slik at kablene var ute av drift hele året.

Altså du beviser selv at du tar feil.

Jeg sa prisene var lave ikke at de var like, se på utviklingen over tid.

Ferdig med å flytte målposter snart?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (2 minutter siden):

Meget mulig, men kan du bidra med en lenke slik at vi som ikke har fulgt så nøye med kan komme opp på ditt nivå?

Kan du konkretisere hva du ikke selv gidder å finne ut av så blir det litt lettere for alle andre? Er det:

  • fyllingsgrad?
  • Gasspriser i Europa?
  • Spådommen om høye priser i vinter?
  • Prisen på en liter melk?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, sk0yern said:

For å ta hele regnestykket, inkludert 2019:


2019  1069kWt - 1105kr   1,03 kr/kWt
2020: 1178kWt - 760kr    0,65 kr/kWt
2021: 1374kWt - 2065kr   1,50 kr/kWt

Lengre tilbake finner jeg ikke i farten. 
Foreløpig tyder tallene på at denne trenden bare forsterkes utover høsten. Fasiten får vi når vinteren er over.

Og da ser du også at det fra 2019 til 2021 er under 50% økning, resten av økningen kommer av økt forbruk. Det er ingen som betviler at strømprisene i år er høye. Det har vært tørt og lite vind tross alt.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (20 minutter siden):

Det er du som kommer med helt absurde anekdoter om 1 liter melk som din lokale bonde gir deg tilbud på

Les bakover i tråden og finn ut hvorfor jeg kom med den anekdoten.

uname -i skrev (20 minutter siden):

og at folk like lett kan klare seg uten strøm i kulda som de klarer seg uten å handle sprit på polet.

Link please? Trolling fungerer dårlig når man blir bedt om å dokumentere påstnader.

uname -i skrev (22 minutter siden):

Det jeg tar opp er ikke noen anekdoter, men absolutt alle spådommene om at vi kan få skyhøye strømpriser i vinter noe som kan bety titusenvis i ekstrakost for folk. Hvis du ikke vet det så er Europa i en energikrise akkurat nå med rekordpriser på gass og futures på elektrisitet på veldig høye nivåer. Kombiner det med økt overføringskapasitet og lav fyllingsgrad i magasinene og man kan med litt uflaks ende opp i en situasjon som er kritisk for manges privatøkonomi.

Joda, det ligger an til å bli høye strømpriser i vinter, men hvor har du "titisenvis i ekstrakost for folk" og "kritisk for manges privatøkonomi" fra? Boligeiere forskriftsmessig påkrevd å ha rikelig med margin til å ta unna uforutsette prisøkninger (riktignok boliglån, men det er nå egentlig ett fett om pengene renner ut via den ene eller andre fakturaen). I tillegg bør man ha både buffer og margin til å ta andre uforutsette utgifter.

Har man hverken det forskriftne krever eller følger økonomiske bør-anbefalinger så har man seg selv å takke. Har man en netto inntekt på 50k/mnd, ingen buffer og faste utgifter på 50k/mnd så er det ikke strømprisenes skyld at man driter på draget.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (13 minutter siden):

Og da ser du også at det fra 2019 til 2021 er under 50% økning, resten av økningen kommer av økt forbruk. Det er ingen som betviler at strømprisene i år er høye. Det har vært tørt og lite vind tross alt.

Det har vore tørt,  men det har også vore jamn eksport i den tørre perioden 

Screenshot_20210915-142027_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
sverreb skrev (17 minutter siden):

Og da ser du også at det fra 2019 til 2021 er under 50% økning, resten av økningen kommer av økt forbruk. Det er ingen som betviler at strømprisene i år er høye. Det har vært tørt og lite vind tross alt.

Jeg er litt usikker på om du er uenig med meg eller ikke :)
Strømprisene er høye akkurat nå, og mye tyder på at de også vil stige markant utover.
Slik jeg tolker deg, mener du 50% er en liten økning? Jeg synes den er markant.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, sk0yern said:

Jeg er litt usikker på om du er uenig med meg eller ikke :)
Strømprisene er høye akkurat nå, og mye tyder på at de også vil stige markant utover.
Slik jeg tolker deg, mener du 50% er en liten økning? Jeg synes den er markant.

Det er en merkbar økning ja, men i et marked hvor produksjonen er så avhengig av vær må vi forvente en hel del volatilitet. Tatt i betraktning av alt det vi sparte i fjor (Og forhåpentligvis satte til side for en regnfattig dag) ser jo ikke snittet over tid håpløst ut.

Hva prisen bir i vinter er tidlig å si, men blir høsten fortsatt tørr kan det nok bli merkbart dyrt ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, HF- said:

Det har vore tørt,  men det har også vore jamn eksport i den tørre perioden 

 

Jeg lurer jo også på hvor mye kraftproduksjon som er utbygd i norge som ikke vill vært bygd om ikke muligheten for eksport hadde eksistert, eller hvor mange dyre peakere vi ville måtte hatt og finansiert om vi ikke kunne importert kraft. Det blir for enkelt å se på den hypotetiske 'hva om vi bare kapper kablenene' hele kraftsystemet er utviklet med forutsetningen om et felles marked. Erfaringen er da også at å utvide markedene er til sist best for alle selv om man ikke får ekstreme overskuddsituasjoner like lett.

De kablene som eksporterer kan også brukes til import senere om vinteren viser seg å ha litt mer vind enn hva sommern har vist seg og om gassforsyningene til europa bedrer seg. Det kan dempe utslagene av lite regn siden det dekorrelerer kraftprisene fra å bare være avhengig av nedbør. Om alle kraftkilder opplever knapphet samtidig vil imidlertid prisene likevel bli høye, akkurat slik prisene ble høye i norge før i tørre år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (45 minutter siden):

Kan du konkretisere hva du ikke selv gidder å finne ut av så blir det litt lettere for alle andre?

Hva er grunnen til å bruke en slik tone? Når du introduserer påstander for tråden så etterspør jeg hvor disse påstandene kommer fra. Det har ingenting med å "gidde" fra min side, og alt å gjøre med å starte en diskusjon med like forutsetninger. Vanlig praksis er at byrden for å dokumentere påstander faller på den som introduserer påstanden, ikke alle leserene.

Sitat

Er det:

  • fyllingsgrad?
  • Gasspriser i Europa?
  • Spådommen om høye priser i vinter?
  • Prisen på en liter melk?

"prisen stiger 10X over natta"

"spådommene om at vi kan få skyhøye strømpriser i vinter"

"titusenvis i ekstrakost for folk".

"Europa i en energikrise akkurat nå med rekordpriser på gass og futures på elektrisitet på veldig høye nivåer."

"lav fyllingsgrad i magasinene"

"Det kan bli mange kroner per kWh i vinter"

 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
HF- skrev (1 time siden):

Er det? Det er jo fyllingsgraden no som sett prisane sammen med prisnivået rundt oss.

 

Fyllingsgraden påvirker ikke prisene da antall mann på jobb er lik helt uavhengig av dette.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

 

"Europa i en energikrise akkurat nå med rekordpriser på gass og futures på elektrisitet på veldig høye nivåer."

"lav fyllingsgrad i magasinene"

 

https://twitter.com/SinhaAshank/status/1438113813241421826

https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/magasinstatistikk/

https://www.ft.com/content/7c31ca15-aa4f-4a32-bb90-ebc1341ed374

https://twitter.com/JavierBlas/status/1437811650627874824

At prisene skal stige "10x over natta" har vel ingen påstått?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sosialist57 skrev (23 minutter siden):

Kraftkablene gjør Norge bare fattige . Og nå ser vi at det skjer. Om ikke regjeringen og Storting griper inn så vil dette rasere industri og føre til kø på Nav etter krisepenger til strømregningen. 

Alt annet skriverier er løgner.  

Det samme med eksport av laks og aluminium og Kygo. Vi burde sikre oss sjæl heller enn å drive å selge varene våre til utlendinger.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 minutt siden):

Takk. I uke 36 så ligger vi altså på 64.9% mens minimum for samme tidspunkt historisk er 61.9% og maksimum er 93.3%

Sitat

Er Sinha Ashank en analytiker? Det kartet viser at dagen-før-prisen på energi for EU var i toppen av skalaen for morgendagen?

Sitat

At prisene skal stige "10x over natta" har vel ingen påstått?

Det kan diskuteres om det er en påstand eller et hypotetisk argument, men setningen finnes i første side:

uname -i skrev (5 timer siden):

Hele vårt samfunn er bygget rundt billig elektrisk kraft. Når prisen stiger 10X over natta så er det for enkelt å bare si "kutt å sløse".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

Hva er grunnen til å bruke en slik tone? Når du introduserer påstander for tråden så etterspør jeg hvor disse påstandene kommer fra. Det har ingenting med å "gidde" fra min side, og alt å gjøre med å starte en diskusjon med like forutsetninger. Vanlig praksis er at byrden for å dokumentere påstander faller på den som introduserer påstanden, ikke alle leserene.

Din tone var ikke spesielt mye bedre og det er litt slapt å bare skrive "LINK takk" midt i en diskusjon uten å konkretisere hva det er du selv har prøvd å finne ut av, men ikke klart.

knutinh skrev (9 minutter siden):

"prisen stiger 10X over natta"

Britene hadde allerede en spot-pris på over 30 kroner kWh i andre enden av den kabelen vil har lagt dit. Dette vil påvirke oss og at vi kan få 10X prisen på noen titallls øre vi har hatt før er ikke utenkelig.

knutinh skrev (13 minutter siden):

"spådommene om at vi kan få skyhøye strømpriser i vinter"

Samme artikkel som over.

knutinh skrev (13 minutter siden):

"titusenvis i ekstrakost for folk".

Ja, det skjer om prisen øker med 1-1,5 kroner/kWh og man putter det inn i en kalkulator.

knutinh skrev (14 minutter siden):

"Europa i en energikrise akkurat nå med rekordpriser på gass og futures på elektrisitet på veldig høye nivåer."

Europe's record-high gas and electricity prices are a taste of what's in store for global commodity markets, Goldman Sachs says

knutinh skrev (16 minutter siden):

"lav fyllingsgrad i magasinene"

OK, om jeg ikke mistenkte det før så er det til fulle bevist her at du bare prøver å være litt atal. I tillegg til at lav fyllingsgrad er kjent så er det i tillegg dokumentert i den forumtråden du engasjerer deg i.

knutinh skrev (17 minutter siden):

"Det kan bli mange kroner per kWh i vinter"

Man snakker allerede om 2-3 kroner og ingen vet sikkerthvor mye magasinene fyllles opp eller hva som kommer av kuldeperioder/vindstille.  Risikoen er stor for mange kroner. Ergo ordet "kan".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi kunne sikkert bygd hus av aluminium og brukt laks som hundemat, på samme måte som vi før nøyde oss med 10 cm isolasjon i våre trekkfulle panelovnsfyrte boliger.

Må vel bruke </sarkasme>-tagen for å unngå at folk skal sitere meg på dette som om det var 100% saklig.  Men seriøst, vi har faktisk lagt til oss en del strømvaner som er ganske sløsete sett med utenlandske øyne. Uvaner som vi nå later til å både benekte og hevde vår rett til å fortsette med, med moraliseringer som "hvis ikke så ødelegger man familieøkonomien til hundretusenvis av familier bare for moro skyld".

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Uvaner som vi nå later til å både benekte og hevde vår rett til å fortsette med, med moraliseringer som "hvis ikke så ødelegger man familieøkonomien til hundretusenvis av familier bare for moro skyld".

På den annen side: Hva er din bakgrunn og hvorfor argumenterer du for stadig høyere strømpriser? Hvis skrekkscenarioene slår til kan vi ende opp med at folk fyrer opp sitt personlige dieselaggregat og det vil bli billigere. Med 2-3 kroner per kWh gjennom vinteren (ikke utenkelig siden september priser ligger på 146 øre) vil det hvertfall bli mye vedfyring hos de som har mulighet for det. Med svevestøv og alt det innebærer. Mange har også kastet ut vedovn siden de har montert dyre varmepumper som krever strøm. Og de har da ingen alternativer enn å bruke strøm til oppvarming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...