Gå til innhold

Kraftkablene ut av Norge kan også gi lavere strømpris på sikt


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (26 minutter siden):

Hele vårt samfunn er bygget rundt billig elektrisk kraft. Når prisen stiger 10X over natta så er det for enkelt å bare si "kutt å sløse".

Hvor har du 10x fra og hvor har du over natta fra? Det er snakk om en gradvis økning over mange år og økningen er neppe i nærheten av 10x.

kremt skrev (4 minutter siden):

Og dette tror du på basert på hva?

Det er det som er prinsippielt riktig. Norsk kraft tilhører det norske folk og bør altså være vår inntekt og ikke gå til utenlandske selskaper. Med vår inntekt mener jeg enten saftig skatt på utnyttelse av våre naturressurser eller offentlig eierskap som altså kommer oss til nytte gjennom inntekt til det offentlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (17 minutter siden):

gradvis over mange år har nå blitt formildnet fra over natta til i løpet av februar?

.. og 10x har blitt formildnet til mange kroner?

Foreløpig ser det ut som storm i et vannglass.

Sjekket min faktura for august nå, og sammenlignet med august i fjor:

2020: 1178kWt - 760kr
2021: 1374kWt - 2065kr

Det er vel nesten en tredobling, og det er foreløpig bare august måned.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (2 minutter siden):

Sjekket min faktura for august nå, og sammenlignet med august i fjor:

2020: 1178kWt - 760kr
2021: 1374kWt - 2065kr

Det er vel nesten en tredobling, og det er foreløpig bare august måned.

Jeg sjekket prisen på 1L melk i min nærmeste butikk på mandag. Da kostet den ca 11 kr. Tirsdag koster den ca 16 kr. Det er en økning på 5 kr/døgn. Med dette kan jeg stipulere at prisen runder 1800 kr/l om et års tid.

Har du flere verdiløse anekdoter på lager?

Glidende gjennomsnittspriser har steget fra ca 80 til ca 110 øre i løpet av 9 år. Det er en økning på rundt 35-40%, der inflasjonen (KPI) utgjør ca 20%. @uname -i fantaserer om 10-gangeren. Det er bare fordomsfull skremselspropaganda og virkelighetsfjerne spådommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Glidende gjennomsnittspriser har steget fra ca 80 til ca 110 øre i løpet av 9 år. Det er en økning på rundt 35-40%, der inflasjonen (KPI) utgjør ca 20%. @uname -i fantaserer om 10-gangeren. Det er bare fordomsfull skremselspropaganda og virkelighetsfjerne spådommer.

110 øre? Ok, vi får se til vinteren og diskutere på nytt hvem som er virkelighetsfjern.

Forøvrig noterer jeg at din rørende omtanke for de som får sin privatøkonomi ruinert fortsetter med uforminsket arroganse.

Edit: Denne gjennomsnittsprisen ser ut til å være daglig kraftpris over en periode. Det er ikke et reelt gjennomsnitt som er kosten over en periode delt på forbruket. Med andre ord at den ikke tar hensyn til at forbruket er høyt når prisen er høy. Som igjen betyr at det ikke er til særlig hjelp at det er en lav kraftpris på en varm dag i mars når den er skyhøy i kuldeperioder.

 

Endret av uname -i
  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -i skrev (14 minutter siden):

110 øre? Ok, vi får se til vinteren og diskutere på nytt hvem som er virkelighetsfjern.

Se diagrammet lengre opp her. Ca 110 øre, i glidende gjennomsnitt. At prisen svinger litt opp og ned rundt et gjennomsnitt bør ikke ruinere noen.

Har man et så ekstraordinært forbruk av strøm, bensin, potetgull, kaffe, alkohol eller andre ting at en forbigående prisøkning ruinerer privatøkonomien så mener jeg man har seg selv å takke. Man bør ha rom i privatøkonomien til variasjoner i postene. Den største posten er ofte boliglån og der har man faktisk en forskrift som krever at man har et visst rom i privatøkonomien til å takle endringer. Siden det ikke har vært noen store renteøkninger på veldig mange år så bør alle ha rikelig med monn der til å takle økte utgifter nå. Hvis det blir noen økning da, det vet vi jo ikke med sikkerhet på forhånd.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Se diagrammet lengre opp her. Ca 110 øre, i glidende gjennomsnitt. At prisen svinger litt opp og ned rundt et gjennomsnitt bør ikke ruinere noen.

Har man et så ekstraordinært forbruk av strøm, bensin, potetgull, kaffe, alkohol eller andre ting at en forbigående prisøkning ruinerer privatøkonomien så mener jeg man har seg selv å takke. Man bør ha rom i privatøkonomien til variasjoner i postene. Den største posten er ofte boliglån og der har man faktisk en forskrift som krever at man har et visst rom i privatøkonomien til å takle endringer. Siden det ikke har vært noen store renteøkninger på veldig mange år så bør alle ha rikelig med monn der til å takle økte utgifter nå. Hvis det blir noen økning da, det vet vi jo ikke med sikkerhet på forhånd.

Jeg tror det du bommer litt på, er at da man trenger strømmen mest er tradisjonelt da den er dyrest. Det er også da man har minst mulighet til å kutte i forbruket av strøm. Tenker da på vintre som er tørre og vindstille. Tørre vintre er også ofte veldig kalde. Da har man mindre mulighet til å kutte strømforbruket enn hva man har i f.eks. mai. Det jeg tror folk er redd for er at dette skal gjøre disse pris outlierne på vinteren større etter at vi kobler oss på UK, selv om gjennomsnittet bare får en moderat vekst.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Kan du fortelle hvordan man bare kan slutte med denne "sløsingen" når man bor i et hus og det er 20 minus og 5 kr/kWh?

Se svar under.

shockorshot skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det du bommer litt på, er at da man trenger strømmen mest er tradisjonelt da den er dyrest. Det er også da man har minst mulighet til å kutte i forbruket av strøm. Tenker da på vintre som er tørre og vindstille. Tørre vintre er også ofte veldig kalde. Da har man mindre mulighet til å kutte strømforbruket enn hva man har i f.eks. mai.

Jeg tror ikke folk kutter strømforbruk på dag til dag-basis eller uke til uke. Det er noe man typisk gjør enten når man flytter eller med oppussing med mange års mellomrom. Et tak har typisk 20-50 års levetid avhengig av taktype, ytre kledning 25-50 år, vinduer og ytterdører 20-25 år, indre veggflater og tilhørende elektrisk anlegg 20-30 år, varmekilder 10-30 år, varmtvannsbereder 15-20 år, gulv med tilhørende gulvvarme 20-30 år osv.

Det er praktisk talt bare de som har vedfyring som kan kutte strømforbruket på dag til dag basis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Jeg sjekket prisen på 1L melk i min nærmeste butikk på mandag. Da kostet den ca 11 kr. Tirsdag koster den ca 16 kr. Det er en økning på 5 kr/døgn. Med dette kan jeg stipulere at prisen runder 1800 kr/l om et års tid.

Har du flere verdiløse anekdoter på lager?

Det er vel du som kommer med anekdotene her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, sk0yern said:

Sjekket min faktura for august nå, og sammenlignet med august i fjor:

2020: 1178kWt - 760kr
2021: 1374kWt - 2065kr

Det er vel nesten en tredobling, og det er foreløpig bare august måned.

Nå er det nok 2020 som var et eksepsjonellt billig år. Juster for at du også bruker mer og sammenlign med 2019 istedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 minutt siden):

Det er vel du som kommer med anekdotene her?

Ja, jeg har heller ikke opplevd at prisen på melk har variert med 5 kroner literen fra én dag til en annen eller at det er store oppslag i avisene om skyhøye "futures" på eurepeiske melkepriser.

Men slike ting er kanskje noe som trekkes fram av folk som lever i en boble og nekter for at det finnes en verden utenfor.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (17 minutter siden):

Det er vel du som kommer med anekdotene her?

Jeg tenkte det var best å illustrere hvor verdiløs din anekdote var ved å tilføye en like verdiløs en om melk.

uname -i skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg har heller ikke opplevd at prisen på melk har variert med 5 kroner literen fra én dag til en annen eller at det er store oppslag i avisene om skyhøye "futures" på eurepeiske melkepriser.

Min nærmeste butikk har fast tilbud på melk på mandager.. Det var kun en anekdote for å vise hvor verdiløst det er å slenge frem anekdoter og ekstrapolere en hel masse skremselspropaganda ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, bruker-540634 said:

Ja i 2020 så var det i lange perioder store problemer med kablene til danmark og sverige, med tilhørende lave priser her.

Det som er løsningen kanskje, bombe disse kablene sønder og sammen med dynamitt. Her ødelegger man familieøkonomien til hundretusenvis av familier bare for moro skyld og dra inn ekstra 10-talls mlliarder i rene skatter.

Jeg er forøvrig ikke overrasket. Her har man i lang tid promotert at folk må gå over til elektrisk oppvarming med varmepumper osv. Og oppvarming med fyringsolje har blitt forbudt. Elektriske biler må alle mann snart kjøre, men vil det etterhvert lønne seg? Strømmen koster allerede 2 kroner per kWh mange plasser i landet og det er enda bare september. Dette er i grunn ikke noe annet enn et stort ran av den norske befolkning. Staten tjener milliarder i ekstra skatter og avgifter. De store strømprodusentene går med store overskudd der stat og kommuner tar ut fete utbytter. Snik skatting i beste ånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge har de største batteriene i form av vannmagasiner.

Norge har råd til å bygge kraftlinjer store nok til å ta toppene.

Norge bør slutte å selge vannkraft til utlandet for deretter å øke prisen til norske forbrukere når vannmagasinene begynner å bli tomme. Det er den norske forbrukeren som tar regningen. Kraftleverandørene ler hele veien til banken, når de kan manipulere prisene opp ved å selge kraft til utlandet. De tjener to ganger.

Norsk kraftkrevende industri taper konkuranseevne og norske arbeidsplassene blir usikre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

Det som er løsningen kanskje, bombe disse kablene sønder og sammen med dynamitt. Her ødelegger man familieøkonomien til hundretusenvis av familier bare for moro skyld og dra inn ekstra 10-talls mlliarder i rene skatter.

Jeg er forøvrig ikke overrasket. Her har man i lang tid promotert at folk må gå over til elektrisk oppvarming med varmepumper osv. Og oppvarming med fyringsolje har blitt forbudt. Elektriske biler må alle mann snart kjøre, men vil det etterhvert lønne seg? Strømmen koster allerede 2 kroner per kWh mange plasser i landet og det er enda bare september. Dette er i grunn ikke noe annet enn et stort ran av den norske befolkning. Staten tjener milliarder i ekstra skatter og avgifter. De store strømprodusentene går med store overskudd der stat og kommuner tar ut fete utbytter. Snik skatting i beste ånd.

Ja, å ikke minst er det store problemer for den kraftkrevende industrien. Hvorfor vil noen bygge kraftkrevende industri her når man uansett får de samme strømprisene i hele europa?

Yara, Hydro osv.. Norsk industrieventyr, det hadde ikke skjedd den dag i dag.

Nå får vi i tillegg høyere co2 avgift enn de fleste europeiske land, enda en ulempe vi må leve med.

Er en grunn til at jeg ikke har en eneste norsk krone i banken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...