Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, tommyb said:

Jo, vanlige folk blir sykemeldt når belastningen er større enn man klarer. Det har skjedd i min familie, og det er vanlig. Så det skillet du setter opp mellom politikere og vanlige folk finnes ikke. NAV forsøker å få det ned for å spare penger, men psykisk overbelastning og fysisk overbelastning er begge gyldige grunner til sykemelding.

Om det finnes noe skille, er det mellom folk som klarer å forklare legen sin hva som er problemet, og folk som ikke klarer forklare legen sin hva som er problemet. Der tenker jeg at ingen politikere kommer i siste kategori.

Det er poengløst for oss å diskutere akkurat dette, for jeg har andre referanser enn du har, og de viser det stikk motsatte. Jeg har blitt med som moralsk støtte med et familiemedlem som var havnet i en konfliktsituasjon på arbeidsplassen og som var svært belastende for henne. Hun fikk ikke sykemelding, men beskjed om å si opp om hun ikke taklet å stå i jobb. Dette var ikke en situasjon hun selv hadde skapt. Likevel var det ingen sykemelding å få. Det hjalp heller ikke å bytte fastlege. At hun hadde 2 små barn og var alenemor hjalp heller ikke, hun kunne jo ikke si opp jobben, fordi hun måtte ha inntekt slik at barna fikk mat hver dag. 

Men. Det blir anekdoter fra meg og det blir anekdoter fra deg. 

Poenget er uansett at Moxnes står i en kjip situasjon han selv har skapt, også har han selv gjort den verre. Uansett hva fin-jussen sier rundt hans sykemelding tror jeg folkets dom vil være entydig. Typisk politikertrekk. Snike til seg max sykelønn selv om han selv har skapt elendigheten. 

Både Moxnes og Tajik løp til legen når de dreit seg ut - beklager kjære politikere. Det blir for enkelt. Slutt å misbruke sykelønnsordningen og vær voksen nok til å stå i sirkuset dere selv har skapt. Blir ting for tungt så kan dere alltids gjøre som vanlige arbeidsfolk får beskjed om. Si opp og finn en vanlig jobb. Dere kan trekke dere fra alle politiske verv da forsvinner også presset. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er et typisk politikertrekk.

Edit:
Han kan forresten ikke trekke seg som stortingsrepresentant. Jeg tenker derimot at det er naturlig at han trekker seg som partileder og ikke stiller til gjenvalg, og jeg tenker at stadig flere i partiet kommer til å komme til samme slutning om han ikke gjør det.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Du må gjerne forsøke fjase dette vekk. Alvoret i politikernes kriminelle adferd står uansett. 

I et par tiår har vi hørt politikere snakke om "opp om morran", "alle kan bidra", "arbeidslinja" og vi så feks hvordan uførepensjon ble til uføretrygd fordi det skaper mer stigma og er mer belastende. Også fikk politikerne jommen økt skatten til de uføre ved å bytte navnet fra pensjon til trygd. Mitt familiemedlem som jeg engang hjalp til legen er senere blitt ufør. Hun fikk i perioder transport via pasientreiser når hun skulle i behandling eller til lege eller sykehus. Og når hun stod i venteværelse hang det og store plakater på veggen med fete typer - TRENGER DU VIRKELIG PASIENTTRANSPORT? Som om ikke hverdagen hennes var skambelagt nok allerede. Neida hun skulle shames til å ikke benytte pasientreiser. 

Men politikerne de tar ut sykemelding om de blir tatt for noe kriminelt. Og den sykemeldingen er jo i og for seg også en ny kriminell handling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De snakker om at den og den politikeren har "full tillit" i partiet eller på stortinget men dette betyr null og niks! Det som betyr noe er hvor stor tillit de har i befolkningen. Det er faktisk oss de jobber for. Det er folket de skal representere og tale for. Denne tilliten er nå på vei rett ned som en blyballong!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

De snakker om at den og den politikeren har "full tillit" i partiet eller på stortinget men dette betyr null og niks! Det som betyr noe er hvor stor tillit de har i befolkningen. Det er faktisk oss de jobber for. Det er folket de skal representere og tale for. Denne tilliten er nå på vei rett ned som en blyballong!

Samtidig så er folk lettpåvirkelige og har kort hukommelse. Jeg vil anta at Rødt ikke med en gang kaster Moxnes, fordi det kan tenkes at situasjonen kan reddes, eller at folk snur og får en slags sympati pga kjøret mot han. Jeg ville ikke blitt overrasket over sistnevnte. Det er nok riktig av rødt å ikke forhaste seg riktig enda, hendelsen har nådd sitt klimaks og vil roe seg fort, så sant det ikke da dukker opp flere tilfeller av lignende situasjoner med Moxnes. 

 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, bojangles said:

Men politikerne de tar ut sykemelding om de blir tatt for noe kriminelt. Og den sykemeldingen er jo i og for seg også en ny kriminell handling. 

De tar ikke ut sykemelding fordi de har gjort noe kriminelt, men fordi det er ekstremt vanskelig å takle den mediastormen som følger etterpå. Har man ikke lært noe av Tønne-Saken? Dersom jeg skulle stjele et par solbriller blir det ikke engang en notis i avisa. Det er virkelig ikke sammenliknbart.

Når Søviknes fortsatt er politiker, klarer nok også Moxnes seg greit etterhvert.

Endret av Reg2000
  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Baranladion said:

Jeg vil anta at Rødt ikke med en gang kaster Moxnes, fordi det kan tenkes at situasjonen kan reddes, eller at folk snur og får en slags sympati pga kjøret mot han.

Kjøret mot ham? Det er da virkelig ingen heksejakt eller et enormt kjør på Moxnes. Det er sommerferie på stortinget og dermed agurktid. Klart saken får noe mer spalteplass enn ellers, men Moxnes er jo selv skyldig i at folk fortsatt prater om saken. Hadde Moxness ikke forsøkt å lyve seg ut av saken, og ikke tatt ut sykemelding så ville nok det meste vært over nå. Og sentralstyret i Rødt bar jo faktisk ved til bålet og sørget for rikelig med trekk ved å erklære fortsatt full tillit. 

Det som skrives om saken er ikke mer enn hva en må forvente når en partileder og kjent politiker blir tatt for noe så simpelt som butikktyveri og deretter forsøker å lyve seg ut av saken. 

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Reg2000 said:

De tar ikke ut sykemelding fordi de har gjort noe kriminelt, men fordi det er ekstremt vanskelig å takle den mediastormen som følger etterpå. Har man ikke lært noe av Tønne-Saken? Dersom jeg skulle stjele et par solbriller blir det ikke engang en notis i avisa.

Når Søviknes fortsatt er politiker, klarer nok også Moxnes seg greit etterhvert.

Nei ærlig talt. Tore Tønne var en skurk som bevist strekte regler og forsøkte snike til seg penger. Han utnyttet etterlønnsordningen, til tross for millionlønn fra Røkke. Og når saken sprakk så hengte han seg. Kjipt for familien men Tønne saken gjør ikke at politikere har fritt frem til å oppføre seg som tosker, tjuver eller bedrive skattesvik. Folk i utsatte posisjoner får tenke seg ekstra grundig om når det kommer fristelser. 

Pressen tok lærdom og vi fikk "vær varsom plakaten" i landets redaksjoner etter Tønne sakkken. Politikerne burde også tatt lærdom. "Ikke sett deg selv i situasjoner du ikke vil takle om de blir allment kjent" burde hengt på veggen hos enhver politiker. Det er faktisk ikke verre enn det. Folk flest i landet klarer jo å leve et helt liv uten å stjele, bedrive skattesvik eller jukse til seg hundretusenvis av kroner. 

Hvorfor er det så innmari vanskelig for politikere? Er det kanskje fordi vi har blitt for blaute i forhold til reaksjoner? Om du hadde jukset på skatten for hundretusenvis av kroner, tror du at saken ville stoppet med at du fikk krav om å betale tilbake? Eller tror du at du ville fått enten fengselsstraff eller straffeskatt og renters rente? Kanskje en skjønnsligning eller to helt på toppen bare fordi? 

Politikere er bare folk de også, men de får faktisk lære seg å trå innenfor lover og regler. Det er ikke vanskelig. Folk flest gjør det hver eneste dag. Men ikke på stortinget der er nesten halvparten av politikerne tyver og banditter. 

Moxnes hadde sikkert også fått folkets tilgivelse om han i det minste hadde hatt folkeskikk nok til å innrømme sine synder. Men nei han gjorde ting verre med å lyve som så mange politikere før han. Og når han skjønte at folket også oppdaget løgnen så løp han og tok ut sykemelding. Han gjorde en pinlig sak til noe langt verre med løgn og sykelønnsbedrag. For i mine øyne er det sykelønnsbedrag at kriminelle politikere får sykemelding. Har aldri hørt at gangstere kan få en sykemelding og fulle sykepenger når de blir tatt. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Kjøret mot ham? Det er da virkelig ingen heksejakt eller et enormt kjør på Moxnes. Det er sommerferie på stortinget og dermed agurktid. Klart saken får noe mer spalteplass enn ellers, men Moxnes er jo selv skyldig i at folk fortsatt prater om saken. Hadde Moxness ikke forsøkt å lyve seg ut av saken, og ikke tatt ut sykemelding så ville nok det meste vært over nå. Og sentralstyret i Rødt bar jo faktisk ved til bålet og sørget for rikelig med trekk ved å erklære fortsatt full tillit. 

Det som skrives om saken er ikke mer enn hva en må forvente når en partileder og kjent politiker blir tatt for noe så simpelt som butikktyveri og deretter forsøker å lyve seg ut av saken. 

Det er da et ganske massivt kjør, omtrent kontinuerlig forside-stoff i 5 dager. Så er jeg helt enig i at det er berettighet, jeg prøver ikke å forsvare noe av det Moxnes har gjort eller sagt, men hvis det går så langt at han faktisk blir syk og ødelagt, så er det heller ikke umulig at folk mener mediapresset har vært for høyt, når røyken har lagt seg, - selvom han kun har seg selv å takke. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Baranladion said:

Det er da et ganske massivt kjør, omtrent kontinuerlig forside-stoff i 5 dager. Så er jeg helt enig i at det er berettighet, jeg prøver ikke å forsvare noe av det Moxnes har gjort eller sagt, men hvis det går så langt at han faktisk blir syk og ødelagt, så er det heller ikke umulig at folk mener mediapresset har vært for høyt, når røyken har lagt seg, - selvom han kun har seg selv å takke. 

 

 

Opp i alt kaoset som nå rår får en huske på at politikere og partiledere har gjentatt kursing i hvordan de skal håndtere og takle pressen. Så Moxnes vet inderlig vel hva som setter punktum i denne saken, og han vet også at han kan velge å punktere saken når som helst. Litt ærlighet og en uforbeholden unnskyldning stopper kaoset. Dette vet også Moxnes. Men han er smart nok til å velge noe annet - en sykemelding og taushet fordi han håper og tror at dette vil blåse over om han bare er utilgjengelig lenge nok. Og Moxnes er også klar over at om han punkterer ballen nå, så kan det i teorien felle ham som politiker. Han velger faktisk helt selv at presset fortsetter. Og han kunne lagt ballen død når som helst ved å bare si at han tar ansvar for sine handlinger ved å trekke seg fra sine verv. Men han er ikke villig til det - for livet som politiker på stortinget er svært godt betalt og de har så mange frynsegoder andre bare kan drømme. 

*Jeg må bare beklage altså, men jeg klarer virkelig ikke ha veldig stor omsorg for Moxnes her. For han en en simpel butikktyv som både lyger og forsøker å narre det norske folk, også tar han ut falsk sykemelding for å overleve politisk. Dette er så simpelt gjort at jeg har ikke ord. *

Den samme strategien valgte jo Hadia Tajik og den virket jo fantastisk godt. Hun ble innstilt som nestleder fra Rogaland for kun kort tid siden. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (9 minutter siden):

Opp i alt kaoset som nå rår får en huske på at politikere og partiledere har gjentatt kursing i hvordan de skal håndtere og takle pressen. Så Moxnes vet inderlig vel hva som setter punktum i denne saken, og han vet også at han kan velge å punktere saken når som helst. Litt ærlighet og en uforbeholden unnskyldning stopper kaoset. Dette vet også Moxnes. Men han er smart nok til å velge noe annet - en sykemelding og taushet fordi han håper og tror at dette vil blåse over om han bare er utilgjengelig lenge nok. Og Moxnes er også klar over at om han punkterer ballen nå, så kan det i teorien felle ham som politiker. Han velger faktisk helt selv at presset fortsetter. Og han kunne lagt ballen død når som helst ved å bare si at han tar ansvar for sine handlinger ved å trekke seg fra sine verv. Men han er ikke villig til det - for livet som politiker på stortinget er svært godt betalt og de har så mange frynsegoder andre bare kan drømme. 

*Jeg må bare beklage altså, men jeg klarer virkelig ikke ha veldig stor omsorg for Moxnes her. For han en en simpel butikktyv som både lyger og forsøker å narre det norske folk, også tar han ut falsk sykemelding for å overleve politisk. Dette er så simpelt gjort at jeg har ikke ord. *

Den samme strategien valgte jo Hadia Tajik og den virket jo fantastisk godt. Hun ble innstilt som nestleder fra Rogaland for kun kort tid siden. 

Jeg har heller ingen særlig sympati for Moxnes, og jeg er helt enig i at han helt på egenhånd har malt seg selv inn i dette hjørnet. Når det er sagt, så er det ikke sikkert alle tenker slik, dersom "mobbingen" og "trakasseringen" fortsetter. Det kan fort bikke over i at nok er nok. 

Det er derfor jeg sa at folk glemmer fort, og at det ikke nødvendigvis er kroken på døra dersom Rødt avventer situasjonen. Hverken for partiet eller Moxnes. Hadji og Giske er to andre eksempler på mennesker som de aller fleste var enige i om at ikke har noe i politiske verv å gjøre pga deres oppførsel, mediakjøret var hardt og brutalt, men så skjer det jo allikevel at begge kommer seg på beina igjen, politisk. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Baranladion said:

Det er derfor jeg sa at folk glemmer fort, og at det ikke nødvendigvis er kroken på døra dersom Rødt avventer situasjonen. Hverken for partiet eller Moxnes. Hadji og Giske er to andre eksempler på mennesker som de aller fleste var enige i om at ikke har noe i politiske verv å gjøre pga deres oppførsel, mediakjøret var hardt og brutalt, men så skjer det jo allikevel at begge kommer seg på beina igjen, politisk. 

Kanskje er det på tide at vi faktisk begynner å stille krav til våre folkevalgte? At vi får på plass regler som gjør at vi ikke aksepterer lovbrudd, skattesvik og svindel fra politikerne? For politikerne evner jo ikke å skjøtte dette selv. Partiet Rødt har fortsatt full tillit til Moxnes som i et forsøk på å ivareta sitt politiske liv løy gjentatte ganger til hele nasjonen etter at an ble tatt for tyveri. Og rundet av med trygdesvindel.

Hadia Tajik feks burde aldri kunnet fortsette som politiker. Fordi hennes sak var eksepsjonell i den forstand både at hun var utdannet jurist og veldig klar over lover og regler - og at hun faktisk bevist også begikk dokumentforfalskning i saken. Og boligjukset var jo ikke hennes eneste forbrytelse. Hun trikset også vekk skatten av et boligsalg eller var det to kanskje? Igjen via dokumentforfalskning.

I lys av alt som har skjedd blant bandittene på stortinget de siste 3-4 tiår burde vi skjerpe spillereglene. Kriminelle politikere bør straks en sak sprekker kunne settes i time-out (der de må stå på sidelinjen) til saken er utredet og dersom de er skyldige bør de fradømmes alle sine politiske verv. Lengden på dommen kan settes ut fra alvorlighetsgrad, feks strafferamme. 

Endret av bojangles
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (18 minutter siden):

Kanskje er det på tide at vi faktisk begynner å stille krav til våre folkevalgte? At vi får på plass regler som gjør at vi ikke aksepterer lovbrudd, skattesvik og svindel fra politikerne? For politikerne evner jo ikke å skjøtte dette selv. Partiet Rødt har fortsatt full tillit til Moxnes som i et forsøk på å ivareta sitt politiske liv løy gjentatte ganger til hele nasjonen etter at an ble tatt for tyveri. Og rundet av med trygdesvindel.

bojangles skrev (18 minutter siden):

I lys av alt som har skjedd blant bandittene på stortinget de siste 3-4 tiår burde vi skjerpe spillereglene. Kriminelle politikere bør straks en sak sprekker kunne settes i time-out (der de må stå på sidelinjen) til saken er utredet og dersom de er skyldige bør de fradømmes alle sine politiske verv. Lengden på dommen kan settes ut fra alvorlighetsgrad, feks strafferamme. 

Tja, vi kan kanskje begynne der, men det er problematisk å forvente at våre folkevalgte aldri skal gjøre noe som helst galt. Det vil også kunne føre til en heksejakt, der man kan eliminere politisk motstand ved å finne dritt på dem, som igjen kan bety at penger og makt vil kunne styre hvem som leder politikken. 

Jeg tror nøkkelen ligger i at partier som godtar å ha slike banditter i sine rekker, merker det på målingene, så det betyr egentlig at vi nordmenn er for veike og tilgivende og egentlig ikke så veldig opptatt av hvem som styrer og hvordan de gjør det, vi har det rett og slett for behagelig (?). Jeg tror også veldig mange stemmer av gammel vane, eller enkelte også bare det samme som foreldrene alltid har gjort. 

Hvis du ser til andre land, som feks Frankrike, så sier befolkningen tydelig ifra når noe urett skjer, uten at jeg vil at vi skal bli like som dem og måten de holder på. 

En annen faktor er jo at jeg tror det er vanskelig for folk i partiene å faktisk si ifra hva de mener. Det blir merkelig for meg når nær sagt alle i partiledelsene og fylkeslagene går ut å sier de fremdeles har tilitt til MOxnes.. Det er altså ikke en flik av mistillit, alle skal liksom stå fullt og helt bak. For meg så er det et tegn på at takhøyden innad i partiene ikke er særlig høy, og at man pent og stille bare for følge det ledelsen mener er rett. 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Baranladion said:

Tja, vi kan kanskje begynne der, men det er problematisk å forvente at våre folkevalgte aldri skal gjøre noe som helst galt. Det vil også kunne føre til en heksejakt, der man kan eliminere politisk motstand ved å finne dritt på dem, som igjen kan bety at penger og makt vil kunne styre hvem som leder politikken. 

Vel tross all dritten politikerne driver på med, så er de jo mennesker de med. Så det er klart de vil gjøre menneskelige feil. Kanskje kjøre på rødt lys, glemme blinkelys eller kjøre over lovlig tillat hastighet. Dersom det er små saker trenger det ikke bety fot i ræv - det ville jo bare blitt håpløst. Men alvorlig kriminalitet det synes jeg ikke vi skal akseptere av politikerne. 

Skattesvik feks det er svært alvorlig. Hele vårt velferdssamfunn er tuftet på skatteinngang. At ALLE betaler skatt. Vi trenger faktisk ikke politikere som stjeler, bedrar og jukser på skatten. For da har de jo vist sitt sanne ansikt og vist at vi ikke kan regne med at de vil ta avgjørelser til det beste for landet. Da vet vi at dette er kyniske mennesker som først og fremst tenker på seg selv og personlig vinning. Selv om det betyr at de må utføre kriminelle handlinger. 

Det er da ingen problemer om noen leier inn privatetterforskere for å studere om de finner dritt på politikerne. Om noen av dem har gjort store kriminelle gjerninger fortjener de å bli avslørt og sparket ut av politikken. Så får feks strafferamme sette lengden på utestengelsen. Først når vi har et reelt ris bak speilet kan vi ha forhåpninger om at politikerne skal oppføre seg som mennesker og ikke som griske svin. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (13 minutter siden):

Vel tross all dritten politikerne driver på med, så er de jo mennesker de med. Så det er klart de vil gjøre menneskelige feil. Kanskje kjøre på rødt lys, glemme blinkelys eller kjøre over lovlig tillat hastighet. Dersom det er små saker trenger det ikke bety fot i ræv - det ville jo bare blitt håpløst. Men alvorlig kriminalitet det synes jeg ikke vi skal akseptere av politikerne. 

bojangles skrev (18 minutter siden):

Skattesvik feks det er svært alvorlig. Hele vårt velferdssamfunn er tuftet på skatteinngang. At ALLE betaler skatt. Vi trenger faktisk ikke politikere som stjeler, bedrar og jukser på skatten. For da har de jo vist sitt sanne ansikt og vist at vi ikke kan regne med at de vil ta avgjørelser til det beste for landet. Da vet vi at dette er kyniske mennesker som først og fremst tenker på seg selv og personlig vinning. Selv om det betyr at de må utføre kriminelle handlinger. 

En kan argumentere for at det Moxnes gjorde var av mindre alvorlig karakter, feks. Det blir veldig vanskelig å sette en grense for hva som er lov og ikke lov for en politiker, og så må det nesten henge sammen med samfunnet forøvrig, man mister nødvendigvis ikke jobb, karriere og fremtidsmuligheter dersom man snyter på skatten, men man blir tatt og skal ha en streng straff. Når det er sagt, så er jeg egentlig enig med deg, jeg forventer også en høyere moralsk standard av våre politikere. Ikke bare fordi de er politikere, men fordi at dersom man er en høyt profilert og offentlig person, så bør det å ha vett til å holde seg unna kriminelle handlinger, være en ønsket egenskap. Lik jeg også forventer av mine ledere. 

bojangles skrev (18 minutter siden):

Det er da ingen problemer om noen leier inn privatetterforskere for å studere om de finner dritt på politikerne. Om noen av dem har gjort store kriminelle gjerninger fortjener de å bli avslørt og sparket ut av politikken. Så får feks strafferamme sette lengden på utestengelsen. Først når vi har et reelt ris bak speilet kan vi ha forhåpninger om at politikerne skal oppføre seg som mennesker og ikke som griske svin. 

Du skrev at du ønsket et regelverk som ikke tolererte lovbrudd. Hvis det hadde vært slik, så kunne man lettere havnet i en situasjon der man gravde opp drit fra politikere for å få de fjernet. Feks dersom Stoltenberg hadde røyka seg en bønne på en fest for 4 år siden. Så skjønner jeg nå at du mener grovere og mer alvorlig kriminalitet, men igjen, det er ganske vanskelig å finne en grense der, og jeg lurer på om det ikke er bedre at de etterforskes og straffes slik den normale mannen i gata gjør. Er det slik at overtredelsen gir fengselsstraff, så bør det være nok til at man mister sitt verv. 

Det er ihvertfall viktig, at politikere ikke slipper billigere unna, enn det andre ville gjort. 

 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Baranladion said:

Så skjønner jeg nå at du mener grovere og mer alvorlig kriminalitet, men igjen, det er ganske vanskelig å finne en grense der, og jeg lurer på om det ikke er bedre at de etterforskes og straffes slik den normale mannen i gata gjør. Er det slik at overtredelsen gir fengselsstraff, så bør det være nok til at man mister sitt verv. 

Nei dette kan gjøres så enkelt og forståelig at selv tungnemme politikere ikke kan misforstå reglene. Sett en absolutt grense for fot-i-ræv. Forenklede forelegg det tåler vi. Alle saker som tilsier feks straff på vann og brød fører til tvangspause fra alle politiske verv - og sleng gjerne også time out fra partipolitikken. Straffen må være stor nok til at det er avskrekkende og lang nok til at det faktisk svir. Politikere som får tvangspause mister naturligvis alle goder umiddelbart og må naturligvis forlate evt. politikerbolig raskest mulig. Om ingenting annet er tilgjengelig får de oppsøke hotell eller hospits. Etterlønn? Glem det. De får banke på hos NAV. 

Feks skattesvik fra politikere er både alvorlig og kan få svært uheldige konsekvenser, da vanlige folk kan bruke det som argument for at også de skal bedrive skattesvik. 

Vi kan rett og slett ikke fortsette med et system som ikke kan fjerne kriminelle politikere. For det undergraver all tillit til politikerne og på sikt kan det underminere demokratiet. Det er tross alt ingen menneskerett å være politiker. Det er et tillitsverv. Og brytes tilliten er det jo egentlig kontraktsbrudd og burde medføre utestengelse. 

Og når jeg først er igang burde man gjøre noe med avlønning. Jeg er drittlei av å høre at politikerne trenger høy lønn for at vi skal få de beste politikerne. Se hva vi har fått, et jævla sirkus der nesten halvparten av politikerne er banditter. Neste år burde vi feks ta siste års lønnsforhøyelse og trekke det av på lønnen. Kanskje en repeat også de to neste årene slik at lønnen tipper sør om 1 million i året? Og etter det kan politikerne få maks halvparten av generell lønnsvekst i lønnsoppgjøret. Og om det medfører at enkelte politikere trekker seg så plager det meg ikke. Faktisk tror jeg det hadde gagnet landet om vi hadde fått politikere på lavere lønn som faktisk ville skape endringer, reformere og gjøre noe for folket fremfor å bruke all ledig tid på pønske ut neste kupp og hvordan de kan snyte skatt og bedrive svindel. 

 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (12 timer siden):

"Ikke sett deg selv i situasjoner du ikke vil takle om de blir allment kjent" burde hengt på veggen hos enhver politiker. Det er faktisk ikke verre enn det. Folk flest i landet klarer jo å leve et helt liv uten å stjele, bedrive skattesvik eller jukse til seg hundretusenvis av kroner.  

Så sant som det er sagt.

Alle politikere burde vite, spesielt de som har en stilling på nasjonalt nivå, at hvis de gjør noe galt blir det viden kjent hvis/når de blir avslørt. Det er ikke en vanlig 9-5-jobb, representerer de befolkningen som stortingsrepresentant eller høyere, får alle vite det hvis de blir tatt for å ha gjort noe ulovlig.

Det burde seriøst (hvis det ikke er sånn allerede) være en del av "opplæringen" i politikken at hvis du ikke takler stresset og presset du vil få hvis du blir tatt for noe - i beste fall inhabilitet eller uforstand med lover og regler, i verste fall skattejuks eller personlig berikelse av noe slag - så er ikke politikken noe for deg, i hvertfall ikke nasjonal politikk.

Vanlige folk risikerer store bøter og fengsel for skattejuks og tyveri. Det er ikke til å stikke under en stol at politikerne slipper langt billigere unna, avhengig av alvorlighetsgrad.
Jeg vil nesten si at den fordømmelsen de får er fortjent all den tid de som regel slipper mye billigere unna som politikere.

Det som overrasker meg mest er hvor mange på stortinget som tydeligvis ikke evner å forstå at hvis de gjør noe galt, får det langt større oppmerksomhet når det blir kjent. Skulle tro de hadde vett nok til å innse dette før de tok sjanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 timer siden):

Nei dette kan gjøres så enkelt og forståelig at selv tungnemme politikere ikke kan misforstå reglene. Sett en absolutt grense for fot-i-ræv. Forenklede forelegg det tåler vi. Alle saker som tilsier feks straff på vann og brød fører til tvangspause fra alle politiske verv - og sleng gjerne også time out fra partipolitikken. Straffen må være stor nok til at det er avskrekkende og lang nok til at det faktisk svir. Politikere som får tvangspause mister naturligvis alle goder umiddelbart og må naturligvis forlate evt. politikerbolig raskest mulig. Om ingenting annet er tilgjengelig får de oppsøke hotell eller hospits. Etterlønn? Glem det. De får banke på hos NAV. 

Det er ganske langt mellom vanlige forelegg og fengselsstraff også. Moxnes fikk feks vanlig forelegg, og jeg er ikke nødvendigvis av den oppfatning at et solbrilletyveri skal føre til tap av verv. Så finnes det selvfølgelig variasjoner her også, det er verre om han hadde stjålet fra et blindt barn, enn fra en av matvarekjedene som mange mener lurer kundene med pris. Så det er ikke nødvendigvis så enkelt å lage firkantede regler som skal gjelde spesielt for politikere. Jeg syns det bør gjenspeile hvordan vanlige folk blir straffet. 

Når det gjelder fengselsstraff, så er jeg helt enig, det bør føre til tap av goder, slik det gjør for for alle andre. 

bojangles skrev (8 timer siden):

Feks skattesvik fra politikere er både alvorlig og kan få svært uheldige konsekvenser, da vanlige folk kan bruke det som argument for at også de skal bedrive skattesvik. 

Vi kan rett og slett ikke fortsette med et system som ikke kan fjerne kriminelle politikere. For det undergraver all tillit til politikerne og på sikt kan det underminere demokratiet. Det er tross alt ingen menneskerett å være politiker. Det er et tillitsverv. Og brytes tilliten er det jo egentlig kontraktsbrudd og burde medføre utestengelse.

Skattesvik er alvorlig, det er det også dersom du og jeg gjør det, og straffereaksjonen for slikt er ganske høye økonomiske bøter eller fengsel (usikker på hvor ofte det skjer?) . Hvis du gjør noe galt i skattemeldingen, selvom det er en misforståelse, så finnes det ingen unnskyldninger, slik skal det selvsagt være, også for politikere, og så savner jeg en mye bedre kontroll av deres reiseregninger, utlegg og bruk av goder, rett og slett fordi det er så mange av de, og tilsynelatende altfor enkelt å utnytte. Så er det også høy sannsynlighet for at du får sparken eller en sterk advarsel dersom du gjør slikt mot din arbeidsgiver, det samme burde gjelde også på stortinget. 

Selve tillitsdelen er den jeg også er opptatt av, og den kan man faktisk ha, selvom man begår lovbrudd. Det jeg derimot mener er synd og dumt, er at den sjeldent forsvinner, fordi partiene alltid støtter sine egne, og folk flest glemmer fort. 

Det viktigste våpenet i demokratiet er jo hver enkelt persons stemme, og dersom vi stemmer på et parti som bevisst lar folk som vi ikke har tillit til fortsette, så er vi jo nesten medskyldige. Det samme gjelder alle nikkedukkene i partiet, som ikke tør å si hva de egentlig mener, fordi de da risikerer å bli uglesett av andre i partiet. 

N-4K0 skrev (4 timer siden):

Det som overrasker meg mest er hvor mange på stortinget som tydeligvis ikke evner å forstå at hvis de gjør noe galt, får det langt større oppmerksomhet når det blir kjent. Skulle tro de hadde vett nok til å innse dette før de tok sjanser.

Det her er også det jeg ikke klarer å forstå. Det er ganske lett å ikke gjøre ulovlige ting, og jeg forventer at det for landets ledere og tillitsvalgte bør være elementær kunnskap at man ikke skal gå i de fellene, uansett hvor mye det frister eller hvor lett det er. At media blåser opp slike saker, er veldig viktig, siden det ikke er noen særlige kontrollfunksjoner innad på stortinget. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...