Gå til innhold

Test av Tesla Model Y: Imponerende effektiv – skuffende hurtiglading


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (22 minutter siden):

Model Y LR AWD koster fra ca. 550.000, og ca. 575.000 hvis du tar med vinterhjul. Så jeg er ikke sikker på hva du snakker om her.

Hvis man ikke vil ha en kritthvit bil eller felger som ser helt forjævlige ut så blir det 600k.

 

keramikklampe skrev (8 timer siden):

En annen forglemmelse er at Tesla ikke har "oh shit" håndtak (håndtakene oppe i taket), vet ikke hvorfor, men er en komfortabel ting å ha med.

Pluss:
Rear Cross Traffic Alert
Cruisekontroll som virker
Vindusviskere som virker
Waypoints i navigasjonen

Lang, lang liste.

Ser ellers at det er nevnt at Y er veldig stiv akkurat som om det er en stor prestasjon å få til. Nok av senka 240'er som har klart det samme. Utfordringen er å tune understellet slik at bilen er sportslig samtidig som den er nogenlunde komfortabel og ikke føles som en handlevogn som rutsjer ned en trapp.  Tesla.-Bjørn måtte visstnok skifte til dekk som ikke ble tilbydt av Tesla for å prøve å gjøre noe med sin Y.

Ioniq 5 skal vel komme i en performance-utgave og da med adaptiv fjæring. Da skulle bruksområdene sportslig og komfort begge være vel ivaretatt. Foreløpig får man nøye seg med en bil som testerne mener er svært komfortabel og moderat sportslig, noe jeg tror burde treffe markedet ganske bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Zeph said:

Det er nok her mange ikkje forstår korleis VDA-metoden fungerer (antar du veit det).

Dette er ein Ioniq 5.

1C2D746A-1FDA-44B8-AA62-212407DDA411.thumb.png.c63777afe883128d476a092ec2aedf5e.png

Om Hyundai hadde latt taket gå rett ned etter baksetene og latt det gå flatt i høgde med baksetene langs resten av lengda på bilen så ville den framleis hatt 540 liter. Volumet over bakseteryggen er ikkje ein del av VDA-verdien, så bilar med ganske lik VDA-verdi kan ha ulik utforming på bakdelen og bakluka som i praksis får betydning for kor enkelt det er å laste inn større objekt, som barnevogner, kofferter og andre større objekt.

Ja der ser man tydelig begrensningene, Har du en lignende tegning til Model Y?

Det virker å være godt med plass baki Y iallefall:
2020_tesla_model-y_crg_lt_50121_1600.thumb.jpg.de5331919bcd1aa2de9d2c68d1e1cf33.jpg

Pluss at man har den fine plassen under bagasjerommer:
MODEL_Y_TRUNK_ORGANIZER_angle2_1024x1024.jpg.f0ca52d9b85df93b6771cdce3abed4ff.jpg

Bare synd at de har blingsa med nyttelasten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (18 minutter siden):

I følge hyundai.no koster Ioniq 5 fra 575.000, noe som er 25.000 dyrere enn Model Y. Hvor har du prisene dine fra?

Og så har du laget en liste som for meg mer virker som stort sett irrelevante ting. Men for all del, du velger jo selv hva som er viktig for deg.

Jeg vet ikke hvilken "hyundai.no" du har brukt for å finne dette, men da jeg brukte Hyundai sin konfigurator for ett minutt siden, fikk jeg 504900 kr som pris med kun ett tilvalg, firehjulstrekk, siden Model Y LR har det. Model Y LR koster, uten noen tilvalg, 549142 kr. Det er rundt 45000 kr billigere for Hyundai Ioniq 5. Legg merke til at dette er priser uten vinterhjul, uten tilhengerfeste, med billigste lakk og med 19-tommers felger for begge bilene.

Når man først sammenligner biler, så kan man bestille en VW ID.4 GTX, også med firehjulstrekk, men med 20 tommers felger og fritt lakkvalg utenom rødt (1600 kr ekstra) for 456080 kr. Det er nesten 50000 billigere enn Hyundai Ioniq 5, og ikke langt unna 100000 billigere enn Model Y. Den har selvfølgelig mindre utstyr, men man kan ikke ta bort utstyr på IONIQ 5 eller Model Y dersom man vil ha en billigere bil, så det er en fordel for ID.4.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (47 minutter siden):

Bare synd at de har blingsa med nyttelasten.

Veldig lang tråd om dette på elbilforum.. Umulig å si hva det ender med men for TMY eksportert til Europa er det et 'gap' mellom summert aksellast og nyttelast som ikke er der for øvrige modeller fra Tesla. Snakkes om i overkant av 200kg nyttelast som er 'borte'. 

Uansett, jeg ville ikke anbefalt å kjøpe TMY før dette er ryddet opp i om nyttelast er viktig for deg. For meg personelig vil nåværende nyttelast være tilstrekkelig(sier selvfølgelig ja takk til mer). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Ja der ser man tydelig begrensningene, Har du en lignende tegning til Model Y?

Det virker å være godt med plass baki Y iallefall:
2020_tesla_model-y_crg_lt_50121_1600.thumb.jpg.de5331919bcd1aa2de9d2c68d1e1cf33.jpg

Pluss at man har den fine plassen under bagasjerommer:
MODEL_Y_TRUNK_ORGANIZER_angle2_1024x1024.jpg.f0ca52d9b85df93b6771cdce3abed4ff.jpg

Bare synd at de har blingsa med nyttelasten.

Her er lignende for Tesla Model Y https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-y-interior-trunk-trunk-well-frunk-and-other-measurements

Men tror ikke dette tydeliggjør hva du mener, målene er jo nesten identiske.

Model Y vs Ioniq 5:

Bredde: 94cm vs 102cm

Høyde: 70cm vs 74cm

Dybde: 108cm vs 99-107cm (setene kan skyves frem 8cm).

 

Lurer på om problemet du nevner er på grunn av "hattehylle-rullen", men det er mulig å fjerne denne.

Er ytterlig imponert over hvor mye plass Ioniq 5 har klart å levere både i kupeen og bagasjerommet med tanke på bilens ytre mål.

Model Y vs Ioniq 5:

Lengde: 475cm vs 464cm

Bredde: 213cm vs 189cm

Høyde: 162cm vs 161cm

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 timer siden):

I følge hyundai.no koster Ioniq 5 fra 575.000, noe som er 25.000 dyrere enn Model Y. Hvor har du prisene dine fra?

Og så har du laget en liste som for meg mer virker som stort sett irrelevante ting. Men for all del, du velger jo selv hva som er viktig for deg.

Hvorfor lyver du? (Hah, der fikk du den :p).

Tror du har sett feil, Ioniq 5 begynner på 475.000, ikke 575.000.

Greit det er irrelevant for deg, men å få alt dette når bilen i tillegg er billigere, setter ting litt i perspektiv. Det er ikke som om bilen blir dårligere av å ha flere funksjoner. En får alt dette "inkludert" i prisen, om du aldri har bruk for å f.eks justere midt konsollen, er det jo bare å la den stå der den står. Er uansett greit å ha muligheten å kunne justere den.

Antar du ville valgt Model Y fremfor Ioniq 5, men hvorfor?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

- "Det er bare plass til to store og to små kofferter i Ioniq5. Uansett hvordan jeg stabler er det umulig å få plass til mer"

image.thumb.png.230c32cc705a89077fb188d818deecaf.png


Samtidig med Model Y (som er lastet til taket):
- "Se hvor OVERLEGEN TMY er i forhold til Ioniq5"

image.thumb.png.a4750d73443be860ba885b282220fba8.png

 

(fritt sitert fra minne fra diverse forumbrukere her og på elbilforum.no)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (9 minutter siden):

- "Det er bare plass til to store og to små kofferter i Ioniq5. Uansett hvordan jeg stabler er det umulig å få plass til mer"

(Snippet vekk bildet)

Samtidig med Model Y (som er lastet til taket):

(Snippet vekk bildet)

- "Se hvor OVERLEGEN TMY er i forhold til Ioniq5"

(fritt sitert fra minne fra diverse forumbrukere her og på elbilforum.no)

Skulle glatt ha klart å pakke om den Ioniqen til å ta de kofferten inn i bagasjerommet, og samtidig sittet igjen med plass til å stable inn ett likt sett i tillegg. Og sannsynligvis fremdeles h plass til mer.

Dette var imponerende dårlig pakket, ja.

:thumbs:

Lenke til kommentar
46 minutes ago, keramikklampe said:

Her er lignende for Tesla Model Y https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-y-interior-trunk-trunk-well-frunk-and-other-measurements

Men tror ikke dette tydeliggjør hva du mener, målene er jo nesten identiske.

Model Y vs Ioniq 5:

Bredde: 94cm vs 102cm

Høyde: 70cm vs 74cm

Dybde: 108cm vs 99-107cm (setene kan skyves frem 8cm).

 

Lurer på om problemet du nevner er på grunn av "hattehylle-rullen", men det er mulig å fjerne denne.

Er ytterlig imponert over hvor mye plass Ioniq 5 har klart å levere både i kupeen og bagasjerommet med tanke på bilens ytre mål.

Model Y vs Ioniq 5:

Lengde: 475cm vs 464cm

Bredde: 213cm vs 189cm

Høyde: 162cm vs 161cm

Nei det er vanskelig å førklare bare med disse målene. 

Men de første 20+ centimeterne fra bakluken og frem på Ioniq 5 er nesten ubrukelig. Kan ikke ha en barnevogn (med liggedel) inn på langs f.eks da bakluken vil kræsje i den. man kan kjøre baksetene fremover og få litt mere lengde. Dette gir også en glippe mellom baksetet og bagasjerommet som er fin til å putte bananesker i. Det er også en fin samleplass for skit og søppel som det var en del av i bilen jeg prøvekjørte.

Er en fyr på elbilforumet som har både Ioniq 5 og Model Y, og vedkommende sier at det er betydelig bedre plass i Yen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Snowleopard said:

Skulle glatt ha klart å pakke om den Ioniqen til å ta de kofferten inn i bagasjerommet, og samtidig sittet igjen med plass til å stable inn ett likt sett i tillegg. Og sannsynligvis fremdeles h plass til mer.

Dette var imponerende dårlig pakket, ja.

:thumbs:

Annbefaler at du låner deg en og prøver. Kommer til å bli overasket :p

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Nei det er vanskelig å førklare bare med disse målene. 

Men de første 20+ centimeterne fra bakluken og frem på Ioniq 5 er nesten ubrukelig. Kan ikke ha en barnevogn (med liggedel) inn på langs f.eks da bakluken vil kræsje i den. man kan kjøre baksetene fremover og få litt mere lengde. Dette gir også en glippe mellom baksetet og bagasjerommet som er fin til å putte bananesker i. Det er også en fin samleplass for skit og søppel som det var en del av i bilen jeg prøvekjørte.

Er en fyr på elbilforumet som har både Ioniq 5 og Model Y, og vedkommende sier at det er betydelig bedre plass i Yen.

Aha. Da tror jeg endelig jeg forstår. Takk for du tok deg tid og tålmodighet for å forklare.

Det er altså "spoileren" på Model Y som er høyere, slik at høyden bakerst i bagasjerommet er høyere enn i Ioniq 5.

hyundai-ioniq-5-vs-tesla-model-y.jpg

Praktisk at om en først har med seg barnevogn, går det greit å kjøre baksete frem ettersom benplass ikke er så kritisk :)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (39 minutter siden):

Annbefaler at du låner deg en og prøver. Kommer til å bli overasket :p

 

Har fått sjekket ut bagasjerommet allerede. Skal være enig at den kunne vært høyere/ha lavere gulv og ikke ionst at rolloen hadde vært plassert bedre (trekket i flukt med toppen av seteryggen).

Men jeg trenger ikke mere enn øyemålet for å se at jeg kan få inn 4 slike store kofferter, og fire små carry-on, og ikke bruke mere gulvareal enn det som brukes på det bildet.

For mitt behov, er den mer enn romslig nok, selv om jeg absolutt ikke ville sagt nei til større høyde opp til taket, større frunk og et rom under gulvet slik som på TM3 og TMY. Kunne sikkert klart meg godt med TM3, om jeg ikke skulle hatt inn noe som krever en femte dør, som en vaskemaskin eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, NERVI said:

Merkelig hvor lite som nevnes av det som tidligere var tema i bilanmeldelser. Kjøre-egenskaper for eksempel, svingete vei, humpete vei, støy fra dekk, vind osv. Inn og utstiging lastehøyde, er setene gode, er bilen komforabel å kjøre langt med????

Eller denne fra Dagbladet i 2016:

Quote

I dette eksempelet vil det si at bilen har et godt seigdrag i det midtre arbeidsregisteret. Det vil si mellom 2.000 til 4.000 omdreininger i minuttet. Utover det må man se på momentkurven for å bedømme hvor godt motoren trekker i de ulike turtallsregistrene, forteller Moberg.

😆

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Eller denne fra Dagbladet i 2016:

😆

Hvilket dreie moment motoren leverer er kun interessant for den som beregner gear kasse og drivverk. Det er KW som teller.

For oss som regner om til middeltrykk på stempel motorer er det også interresant.

Men for vanlige kunder betyr det lite.  

Gi meg en lang stang så lager jeg fint 10 000Nm. Å lage en KW er for toppidretts utøvere. 

At Kw er motorens vinkelhastighet i radianer pr sekund ganger moment i Nm er sammenhengen men uten å vite om motoren surrer 5000 eller 15000rpm er det helt uvisst hvem som er sterkest.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 minutter siden):

At Kw er motorens vinkelhastighet i radianer pr sekund ganger moment i Nm er sammenhengen men uten å vite om motoren surrer 5000 eller 15000rpm er det helt uvisst hvem som er sterkest.

Helt enig. Jeg tror dog at grunnen til at dreiemoment har hatt en så stor plass er at siden stempelmotorer for veikjøretøy har mange fellestrekk i karakteristikken (fasong på kurvene og turtallsområde, grovt sett) så vil forholdet mellom toppeffekt og maksimalt dreiemoment verdiene implisitt fortelle oss noe om motorkarakteristikken. X hk og X Nm = turtallsmotor. Y hk og 3Y Nm = seig jævel. Absoluttverdien på maksimalt dreiemoment er som du sier uinteressant. 

Lenke til kommentar
mr. papp skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Jeg tror dog at grunnen til at dreiemoment har hatt en så stor plass er at siden stempelmotorer for veikjøretøy har mange fellestrekk i karakteristikken (fasong på kurvene og turtallsområde, grovt sett) så vil forholdet mellom toppeffekt og maksimalt dreiemoment verdiene implisitt fortelle oss noe om motorkarakteristikken. X hk og X Nm = turtallsmotor. Y hk og 3Y Nm = seig jævel. Absoluttverdien på maksimalt dreiemoment er som du sier uinteressant. 

Det er mye du kan si om karakteristikken til en motor ut ifra moment kurven. (Har selvfølgelig laget regneark for dette også) Min bil har fullt moment fra 1200rpm til ca 4500 og full effekt fra 4500 til 6500. Det som betyr noe er effekt og gearing. Så langt grep på drivhjul begrenser det er det å få mest mulig effekt ut av motoren ved akselerasjon som er viktig. Selv om jeg har max moment ved 1200rpm er det viktig å holde turtall mellom 4500 og 6500 eller oppimot 7000 om motoren yter mer der enn ved 4000rpm, selv om moment er høyere ved 4000. Dette fordi moment ved hjula er høyere pga at ved 7000rpm har man et lavere gear. 

Men som vi er enige om så kan en honda 2000 være mye kjappere enn en amerikansk V8 med høyere dreiemoment og lavere omdreining

Porsche har jo brukt 2 gear på taycan. Det øker ikke moment på motoren men motoren kommer opp i full effekt tidligere og moment på hjula øker. Det er garantert forklaringen på at den er raskere enn en Tesla S med 100hk mer og 150kg mindre vekt. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, Trestein said:

Hvilket dreie moment motoren leverer er kun interessant for den som beregner gear kasse og drivverk. Det er KW som teller.

Det er veldig bra å få litt fokus på dette. Det er ganske mye meningsløs informasjon om dreiemoment ute og går, spesielt i elbiltester. 

Det er forsåvidt mulig å bruke dreiemoment-informasjon til noe nyttig også for elbiler. Det er jo gjerne slik at motorene er dreiemomentbegrenset, slik at de har konstant dreiemoment på lave turtall. For de raskeste bilene ligger det helt opp mot hjulspinn, da er det ikke mulig å levere mer.

Et sted rundt 60-100 km/t, er det en "knekk" i momentkurven,  hvor de går over til å begrense på konstant effekt (så dabber det gjerne  litt av opp mot toppturtall).  Hvis en da kjenner maks motordreiemoment, girforhold,  hjuldiameter, kjøretøyvekt og "knekkhastighet", så kan en få en god idé om akselerasjonen ved lave hastigheter.  Sett bort fra luftmotstand og andre tap blir det:

a=(dreiemoment*girforhold)/(hjulradie*kjøretøyvekt)

under "knekken",  mens over det faller akselerasjonen av etter formelen:

a= effekt/(hastighet *kjøretøyvekt) 

En kan forsåvidt anslå "knekkhastigheten" hvis disse parameterene er kjent:

vk=(effekt*hjulradie)/(dreiemoment*girforhold)

I eksempelet under :

vk= (310kW*0.32m)/(600Nm*9.7)*3.6 =61 km/t

upload_2018-12-30_13-42-55-png.236600

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Skal man sammenligne Ioniq 5 sin pris mot Model Y burde man jo også se på serviceprisene. Hyundai er jo ikke så billig i drift med sitt kjempedyre kjølevann som må byttes ofte.

Det var det beste tesla argumentet til dags dato! Dyrt kjølevann på konkurrenter!!

om du kjøper det beste av det beste destillert vannn og den fineste glycol tviler jeg på at det blakker deg.

Må bremsene demonteres årlig på ionic? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...