Jump to content

Cleanupordie

Medlemmer
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

65 :)
  1. Håpløs argumentering så lenge dette handler om personbiler, ikke stridsvogner. Dessuten: Drivstoffknapphet kjenner man fra flere kriger, det er ikke så ulikt om strømnettet skulle gå ned i konfliktsonen f.eks. pga. sabotasje. Det er også naturlig å anta at flere elementer vil være på plass dersom militæret går over til fullelektrisk stridsvognflåte, bl.a. kontinuerlige forsyningslinjer til fronten med ladebiler, altså lastebiler med store, fulladete batterier som kan brukes til å lade flere kjøretøyer, omtrent som tankbiler man bruker i dag. Dette finnes det allerede eksempler på, leste en artikkel en gang om en ladetilhenger med mange hurtigladeuttak som ble brukt et sted i Norge. Militæret vil selvfølgelig være forberedt på alt, f.eks. med mobile kraftverk av flere typer. Russerne har jo f.eks. flytende atomkraftverk som kan flyttes på sjøen, her er det bare fantasien som setter grenser. Når det gjelder robustheten til elmotorer og dieselmotorer klarer jeg ikke å se i hvilke situasjoner diesel skulle være bedre enn elektrisk?
  2. Grunnen til at rekkevidden blir mindre påvirket av høydeforskjeller på fossilbiler, er den samme som grunnen til at de er mindre påvirket av f.eks. regn, vind og snø: Fossilbilenes motorer er så ineffektive at bare en liten del av drivstofforbruket går til framdrift av bilen. Selv om man f.eks. fikk en dobling av energibehovet til framdrift på en fossilbil, øker det totale drivstofforbruket bare litt, da det uansett er så mye tap til f.eks. spillvarme. Jeg erfarer at piggfrie vinterdekk støyer vesentlig mye mindre enn sommerdekk. De eneste vinterdekkene jeg har hatt som støyer mer, er på de biler jeg har kjøpt brukt hvor det har fulgt med piggdekk fra forrige eier, men selv liker jeg ikke piggdekk bl.a. pga støyen, så jeg har i de tilfellene raskt kvittet meg med piggdekkene og fått piggfrie dekk. Men jeg ser ikke bort fra at det kan finnes sommerdekk som er støysvake, jeg har muligens for vane å kjøpe de litt rimeligere dekkene hos dekkforhandler og det kan kanskje hende at de da støyer mer enn de dyre dekkene.
  3. Her ser jeg ikke problemet. Når man befinner seg i det offentlige rom, og har Bluetooth på, er dette ikke en privat hendelse. Man kunne like godt tenkt seg at det satt to personer i stedet for sensorer og observerte disse bilene og skrev ned skiltnummer og passeringstidspunkt, og så sammenlignet de to personene notatene sine for å finne reisetiden for de enkelte bilene mellom disse punktene, det er ikke ulovlig.
  4. Det er nokså vanlig å kalle gassen(e) som omgir deg for luft, uavhengig av hvilken sammensetning av gasser det er og hvilket trykk det er.
  5. Vanvittig mye penger å bruke på en Picasso som ikke er en Picasso.
  6. Ja, jeg er en av de som har bruk for det. Når det er glatt hjelper det ikke med piggdekk engang, det er kun firehjulstrekk (selv med piggfritt) som kommer seg ut av gården og opp til veien. Relativt sentralt beliggende enebolig med bratt utkjørsel opp til gata. Så denne bilen er uaktuell for meg.
  7. TIdenes tristeste arkitektur av typen grå, kjedelig 70-talls brutalisme, som alle syntes var malplassert, med en Picasso som ikke er utført av Picasso. Men så, når det skal rives, er det plutselig så mange som vil beholde det. Eller er det nå egentlig så mange som vil beholde det?
  8. Denne heter bare "E", ikke "Model E". Derfor er det greit. (Fordi Ford har registrert varemerket "Model E").
  9. Med denne er risikoen større enn vanlig for å ende opp på hytta med sommerdiesel som man ikke får startet bilen med neste dag, hvis man har kjørt noen måneder uten å fylle diesel i byen og det er bare -5 grader byen men -20/-30 på hytta når man skal hjem igjen... og så har man ulempen med to drivverk, hvor det fossile jo er kjent for sine tusenvis av bevegelige deler som slites og krever hyppig og dyr service. Girkasse, partikkelfilter, turbo, EGR-ventil osv. Heller en elbil og et ladestopp hvis man skal så langt!
  10. Hvis du bruker deksel, noe de fleste gjør på mobilen sin, vil jeg tippe kameraet ligger flatt med dekselet eller ikke langt unna i alle fall.
  11. Jeg er enig i alt det andre du skriver, men denne artikkelen antyder jo langt på vei at det nettopp har vært mye tilfeldigheter ute og gått i prosjekteringsfasen, hvordan fikk de ellers 16 uisolerte varmtvannsrør med 80 og 60 graders vann gjennom betongveggen mot soverommene?
  12. Jeg tenker det er med vilje for å hindre alle "tin foil hat"-folkene som kommenterer negative og ikke-dokumenterte påstander i alle kommentarfelt under artikler hvor det er den minste antydning til 5G. Det er vel sannsynligvis pga. begrensninger i maskinvaren. Og man kan jo ikke endre på standarden hver gang det kommer ny maskinvare som i teorien kunne gjort det bedre, så da blir det stegvis.
  13. En liten endring av vegger og annet i leiligheten, så kunne man kanskje hatt soverommet et annet sted og hatt gratis oppvarming av resten av leiligheten?
×
×
  • Create New...