Jump to content

Cleanupordie

Medlemmer
  • Content Count

    54
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

181 :)
  1. De er ressurssterke folk. Tidligere har jeg lest om ulovlig sprengning i tidligere Kongsberg sølvgruver og helikopterflyging til fjerne fjelltopper for å fly ut ulovlige steinprøver. Hva ville denne typen folk gjort for prøver av et mineral som ikke finnes noe sted lenger?
  2. Rimelig tragisk at dødsboet ble håndtert av folk som ikke tenkte mer på sikkerhet enn at de plasserte steinene i en carport, altså i praksis utendørs. Det burde være kjent for alle steininteresserte og geologer, som de vel er de som har vært med på å sortere og sette ut steinene, at i mineralmiljøet er det mange som er såpass steingalne at de kan bruke enorme summer og kriminelle framgangsmåter for å få tak i sjeldne mineralprøver. Nå kan steinene være tapt på det svarte markedet og fordelt til diverse samlere rundt forbi. Hagestein blir det nok ikke, denne steinsamlingen var sannsynligvis godt kjent i miljøet.
  3. Kommer an på hva slags bil du har. Min ID4 GTX er billigere å forsikre enn den nesten 10 år gamle dieselbilen jeg hadde før. Og jeg sparer mye mer enn det som er skissert i artikkelen her i året, selv med de strømprisene som er nå, og en relativt lav årlig kjørelengde. Å ja, og så glemte jeg helt å nevne alle reparasjonene jeg slipper nå, hvor det virkelig er mye å spare. Brukte i løpet av eiertiden på forrige bil nesten like mye på reparasjoner som bilen kostet da jeg kjøpte den brukt da den var 5 år gammel. Diverse dyre oljebytter for motor, girkasse og haldex-enhet, svinghjul, EGR-ventil, partikkelfilter, registerreim, dieselpumpe, glødeplugger osv. Så er det mye annet dyrt som kan gå i stykker fremdeles på den bilen, f.eks. turbo og innsprøytningsdyser, men nå trenger jeg ikke bekymre meg for det lenger...
  4. Det er ike meningen at bilen skal måtte være på et verksted når 3.0 kommer. Tror dessuten også at byttet har flere årsaker enn dette.
  5. Hvordan vet du (eller naboen) om kameraet filmer det samme som den (antagelig) infrarøde sensoren til lyskasteren kan se? Det er jo mulig å ha en lyskaster som skrur seg på for å skremme bort tyver, og så har man et helt separat kamera, uten at kameraet har noe med lyskasteren å gjøre.
  6. Ja, her svarer de nok bare ut fra antagelser, jeg tviler på at noen elbilbatterier brenner før jeg får det bekreftet av noen som kan kikke der etter at brannen er ferdig. Som på Sola kan man ikke gå nær nok så lenge det brenner til å få bekreftet dette. På Sola gikk det også ut meldinger mens det brant om at elbilbatterier var en utfordring for brannvesenet, men etterpå gikk brannsjefen ut og sa at ingen elbilbatterier hadde brent. Der ble det varmt nok til at stålet smeltet, så det trengs ikke litiumbatterier for å få til det.
  7. "Dette er bare begynnelsen"? Skipsbranner har man hatt så lenge man har hatt skip, og de er vanskelige å slukke uavhengig av elbiler. Se bare på den greske ferja som brenner ennå, der den har brent i 3 dager og det ennå kan ta mange dager å slukke den: https://www.nrk.no/urix/passasjer-funnet-i-live-etter-skipsbrann-1.15862253 Hvis jeg får tippe, så skjer det samme her som i brannen i parkeringshuset på Stavanger lufthavn, Sola. Ingen elbilbatterier kommer til å ta fyr. Brannen oppsluker alt annet. Batteriene er for godt sikret mot å ta fyr fra utsiden, det er i praksis kun kraftig støtskade eller produksjonsfeil som kan få batteriene til å brenne.
  8. Det som er relevant er hvordan de vanligvis blir kjørt, når en sammenligning skal gjøres. Kjøres lastebiler vanligvis tomme? Personbiler kjøres vanligvis/daglig så å si tomme i denne sammenhengen (forbruk). Dessuten var det du som begynte å sammenligne med lastebiler, ikke jeg. En annen ting, hvis du lurer på hvorfor forbruket er høyt på denne bilen så er det fordi de regner med diesel brukt til forvarming av bilen med dieselvarmer.
  9. Det må være en tom, liten lastebil. Vanlig forbruk på 40 tonn vogntog er 40+ liter per 100 km.
  10. Vet ikke om du har lagt merke til at forbruket for både elbil og dieselbil er oppgitt per 100 km, ikke per mil (10 km). På vinteren og spesielt på småkjøring bruker dieselmotorer mye mer enn ellers.
  11. Ja, hvis man bare kjører småkjøring, bruker også dieselbiler mye drivstoff. Min 2.0 TDI kunne gå ned i 0,45 på mila på langkjøring på sommeren, på sommerferie. Men på kjøringen jeg som regel gjorde året rundt, bykjøring under 20 km til dagen, ble det nærmere 0,6 på sommer og 0,75 på vinter. I tillegg kom alt av reparasjoner og service. Partikkelfilter, EGR-ventil osv. osv. Den billige lille dieselbilen, 6 år gammel ved innkjøp og kjøpt brukt til lav pris, tilsvarte en stor og dyr, splitter ny elbil i totale kostnader.
  12. Mange bensinstasjoner i Norge fjerner eller ødelegger denne tappen av en eller annen grunn. Så dette er ikke noe man kan gjøre overalt.
  13. Ja, det finnes eksempler på det, jeg leste om et firma dette skjedde med i en artikkel i fjor, men kommer ikke på hvem det var. Kanskje noen andre kjenner til saken.
  14. Korrekt, som jeg skrev er muligheten større i dag enn før for at jeg kunne ha kjøpt uten innlagt fiber, men sannsynligheten er fremdeles størst for at jeg hadde prioritert innlagt fiber pga. kvoter som du nevner. Er glad for at jeg har fiber, spesielt i disse dager hvor man ofte ser at folk som får nett via kobberledninger mister forbindelsen fordi reparasjoner ikke gjøres lenger. Kjenner til en som fikk ledningen ødelagt av naboens gravearbeid, vipps ble det mye mer aktuelt å få installert fiber i huset...
  15. Ikke noe nytt, da jeg var på husjakt lot jeg være å by på de husene som ikke hadde fiber innlagt, da jeg visst hvor vanskelig og dyrt det kunne være på det tidspunktet å få lagt inn fiber. Mange eldre folk hadde latt være å få fiberen lagt opp til husveggen engang da fiberselskapet la fiber forbi i gata, fordi de ikke hadde bruk for det selv, og det fikk nok konsekvenser for salgsverdien av huset med færre budgivere. Jeg eide da en leilighet i en gate hvor det var dårlige telefonlinjer som ga maks 4 mbit ned og 300 kbit opp. Det var ikke var planlagt å bygge ut fiber i denne gata, og åresvis med spørring fikk ikke det lokale fiberselskapet til å ombestemme seg. Med det bakteppet ville jeg ikke ha mer trøbbel med nettforbindelsen, og kjøpte et hus med fiber innlagt. Men i dag kan man få stadig bedre trådløst internett, så muligheten for at jeg kunne kjøpt et hus uten fiber er større i dag.
×
×
  • Create New...