Gå til innhold

Test av Tesla Model Y: Imponerende effektiv – skuffende hurtiglading


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (6 minutter siden):

Skal man sammenligne Ioniq 5 sin pris mot Model Y burde man jo også se på serviceprisene. Hyundai er jo ikke så billig i drift med sitt kjempedyre kjølevann som må byttes ofte.

Hyundai har i det minste kapasitet til å bygge delelager. Jeg trur folk svelger litt ekstra kroner til kjølevann når service-opplevelsen går unna, fremfor det at man må ha leiebil i månedsvis slik enkelte Tesla eiere opplever. 

Du må seriøst slutte å kaste stein i glasshus. Det å bruke Tesla som en eller annen "service-leder" er tøys. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Zeph said:

Ioniq 5 har vel akkurat fått lengre serviceinterval med 30 000 km i staden for 15 000.

Ang. det dyre kjølevatnet så har du vel pris og intervall sidan du kan fastslå at det er både dyrt og må skiftast ofte?

Her er prisene om man kjøper serviceavtale med bilen:

Screenshot_20210907-161710.thumb.png.bea3c8a19d2700564cbf0ef9fea53d4f.png

30000km er en ting men det er vel fortsatt årlig, så betyr jo bare at de som kjører mye slipper service 2 ganger i året.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Trestein said:

Det var det beste tesla argumentet til dags dato! Dyrt kjølevann på konkurrenter!!

om du kjøper det beste av det beste destillert vannn og den fineste glycol tviler jeg på at det blakker deg.

Må bremsene demonteres årlig på ionic? 

Smurte bremsene på min bil sist jeg bytta dekk. Tok 10 minutter per hjul.

Og jeg beholder garantien selv om jeg gjorde det selv.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Zeph said:

Ikkje avskrekkande summar om ein fordeler det på år det tar å kjøre så langt, men om Tesla har null i servicekostnad så er det sjølvsagt ein fordel.

Ja de har 0 påkrevdt service for å beholde garantien iallefall. Så da har man i det minste ett valg. Man kan ta servicen selv i garagen slik jeg gjør og fortsatt beholde garantien.

Somsakt er Hyundai sin service fortsatt årlig selv om det er 30000km. Så skal man ha bilen i 5 år er det jo en kostnad på 30 tusen ekstra, om de ikke kan ha noen mindre servicer imellom for å fylle kilometermangelen. Men de koster vel sikkert og litt. Og man må jo uansett levere fra seg bilen.

Og driter man i dem så forsvinner jo garantien.

Kia EV6 (som basicly er samme bil) har service hvert 2e år, så misstenker at Hyundai kun er ute etter å melke kundene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Trestein said:

Rar praksis. Om bremsene henger og du svir et hjullager så skifter tesla dette på garantien? Generøst, det må jeg si.

Morsomt å misforstå med vilje?

Om du ikke bytter vindusviskerne årlig hos Hyundai så får du ikke dekket noe hos dem. Garantien er kun gyldig om service er utført i henhold til serviceboka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kajac said:

For ordens skyld, dette er prisene på service-avtaler, ikke pr. service. Ser ut som noen misforstår dette på elbil-forumet. Bestiller du en 5 års service-avtale til 27990 utgjør dette 5598 kr pr. service.

Sant det. Men vet ikke om du da betaler alt når du henter bilen eller litt og litt? De 2 første årene er jo ikke så dyr men så skal kjølevannet byttes og det blir ett stort prishopp. Tipper prisen på 6e års service også er temmelig dyr da. Er vel 7 års garanti? Så man må vel punge ut i 2 ekstra år.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Morsomt å misforstå med vilje?

Om du ikke bytter vindusviskerne årlig hos Hyundai så får du ikke dekket noe hos dem. Garantien er kun gyldig om service er utført i henhold til serviceboka.

What? Er dette sant? Hvis noe som ikke blir sjekket av årlig service går i stykker (for eksempel bakruta sprekker), så får du ikke dekket dette fordi du ikke har hatt årlig service?? 

Garantien er med andre ord ikke inkludert i prisen? Høres merkelig ut..

Ellers er jo Ioniq 5 fremdeles billigere enn Model Y, selv med denne latterlige garanti prisen.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, keramikklampe said:

What? Er dette sant? Hvis noe som ikke blir sjekket av årlig service går i stykker (for eksempel bakruta sprekker), så får du ikke dekket dette fordi du ikke har hatt årlig service?? 

Garantien er med andre ord ikke inkludert i prisen? Høres merkelig ut..

Ellers er jo Ioniq 5 fremdeles billigere enn Model Y, selv med denne latterlige garanti prisen.

Screenshot_20210907-182324.thumb.png.fc2a505a1c3e51a480eb33d685c897d4.png

Det er vel helt vanlig praksis dette. Tesla er eneste produsenten jeg vet om hvor du beholder garantien selv om du driter i service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, uname -i said:

Mister man ikke garantien på Tesla om man er så frekk å gi den anti-rustbehandingen den så sårt trenger?

Bare om du sprayer den på elektronikken og blir plaget med den i ettertid. Var vel noen som ikke fikk dekket ny frontlykt da baksiden av den var dekket av antirust-klisj. Dette problemet kan du nok møte hos de fleste.

Forøvrig lite som tilsier at bilene virkelig trenger den antirust behandlingen som ett antirust firma påstod.

Men det er en bra ting med Hyundai at bilene blir behandlet med Mercasol når de kommer til Norge. Vet ikke om det gjelder Ioniq 5 men vet Hyundai har drevet med det tidligere så antar de fortsatt holder på.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (58 minutter siden):

Men det er en bra ting med Hyundai at bilene blir behandlet med Mercasol når de kommer til Norge. Vet ikke om det gjelder Ioniq 5 men vet Hyundai har drevet med det tidligere så antar de fortsatt holder på.

Alle Hyundaier får fullbehandling med Mercasol når de kommer til Norge. Ikke bare delbehandling slik som en del importører gjør. Om du følger rustprogrammet har du 15 års garanti i for rustskader. Men å kjøre bil i Norge uten understellsbehandling må være det dummeste man gjør. Hadde ikke Ioniqen min kommet med full behandling fra forhandler hadde jeg påspandert dette selv. Alle biler ruster dessverre her i Norge. Til og med Tesla Model S kan få rustskader i bærende konstruksjoner.

Ellers har Hyundai 5 års generell garanti uten begrensing på kilometer, 12 års garanti mot gjennomrusting, og 8 år/200 000 km for fremdriftsbatteriet. 

 

Complexity skrev (2 timer siden):

Sant det. Men vet ikke om du da betaler alt når du henter bilen eller litt og litt? De 2 første årene er jo ikke så dyr men så skal kjølevannet byttes og det blir ett stort prishopp. Tipper prisen på 6e års service også er temmelig dyr da. Er vel 7 års garanti? Så man må vel punge ut i 2 ekstra år.

Tror du betaler når du kjøper service-avtalen. Så normalt sett når du kjøper selve bilen. Den beryktede "kjølevæske-servicen" er etter fire år, og koster pr. i dag noe over 7000 kr da jeg snakket med forhandler om det. I og med at ingen biler så langt har fått denne servicen, er dette foreløpige priser. Forhåpentligvis blir det billigere når kjølevæsken blir billigere å produsere. Væsken i seg selv er den største utgiftsposten på den servicen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Alle Hyundaier får fullbehandling med Mercasol når de kommer til Norge. Ikke bare delbehandling slik som en del importører gjør. Om du følger rustprogrammet har du 15 års garanti i for rustskader. Men å kjøre bil i Norge uten understellsbehandling må være det dummeste man gjør. Hadde ikke Ioniqen min kommet med full behandling fra forhandler hadde jeg påspandert dette selv. Alle biler ruster dessverre her i Norge. Til og med Tesla Model S kan få rustskader i bærende konstruksjoner.

Ellers har Hyundai 5 års generell garanti uten begrensing på kilometer, 12 års garanti mot gjennomrusting, og 8 år/200 000 km for fremdriftsbatteriet. 

 

Tror du betaler når du kjøper service-avtalen. Så normalt sett når du kjøper selve bilen. Den beryktede "kjølevæske-servicen" er etter fire år, og koster pr. i dag noe over 7000 kr da jeg snakket med forhandler om det. I og med at ingen biler så langt har fått denne servicen, er dette foreløpige priser. Forhåpentligvis blir det billigere når kjølevæsken blir billigere å produsere. Væsken i seg selv er den største utgiftsposten på den servicen.

Enda ett antirust firma som sier Tesla ruster.. Rart det der..

Men antirusting på en bil av Aluminium må være veldig billig da når det bare er noen få deler i stål som må dekkes. Er vel gjerne noen foringer på de delene i stål så det er sånnsett deler man vil bytte etterhvert uansett.

Om man kjøper serviceavtalen i det man kjøper bilen så må det iallefall medregnes i prisen om man skal sammenligne da.

-Vil du ja garanti?

-Uhm..ja?

-Da blir det 40 tusen ekstra takk.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Enda ett antirust firma som sier Tesla ruster.. Rart det der..

Men antirusting på en bil av Aluminium må være veldig billig da når det bare er noen få deler i stål som må dekkes. Er vel gjerne noen foringer på de delene i stål så det er sånnsett deler man vil bytte etterhvert uansett.

Om man kjøper serviceavtalen i det man kjøper bilen så må det iallefall medregnes i prisen om man skal sammenligne da.

-Vil du ja garanti?

-Uhm..ja?

-Da blir det 40 tusen ekstra takk.

Nei, du må ikke følge service-programmet for å opprettholde garantien.

Sitat

Det er ikke et krav om at serviceprogrammene blir fulgt. Men hvis det er en årsakssammenheng mellom manglende service og feilen, dekker ikke garantien dette.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...