Gå til innhold

Test av Tesla Model Y: Imponerende effektiv – skuffende hurtiglading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ladekurven ser mer enn bra nok ut for mitt bruksmønster men kan jo kalles 'slapp' i følge Teslas lovnand om 270km på 15 minutter. ;)

Jeg mistenker at dette er et programmeringsspørsmål. På slutten av fjoråret kom de første Model 3 med 'octovalve' og varmepumpe til landet og vi fikk nesten umiddelbart rapporter om ladeeffekt ganske langt unna forventningene. Greia med octovale er at kjølevæske kan rutes mellom mange forskjellige systemer, den gir bilene en felles varme- og kjølebuss. Er for eksempel batteriet varmere enn det trenger å være kan varmen brukes til å varme kupeen. Problemet var at programmeringen ikke var helt optimal. Om du nærmet deg en superlader og bilen begynte å varme opp batteriet for å forberede lading med høy effekt så begynte varmepumpen/octovale å umiddelbart flytte den varme vekk fra batteriet og inn i kupeen. Ganske åpenbart at prioriteringen mellom de ulike funksjonene ikke var optimal.

I tilegg var det ujevn kvalitet på noen sensorer i bilens kjølesystem. I løpet av vinteren kunne eiere fortelle at sensorer ble byttet ut og programvare oppgradert. Har ikke hørt noen melde om problemer på lenge nå. Derimot var mer enn litt påfallende at det ble stille omtrent samtidig med at det ble varmere i været.. 

For å legge til enda litt forvirring så er det mulig at det forskjell på batteripakker. LR-biler har batterier fra enten LG eller Panasonic og det har kommet mange rapporter på at de ikke lades like fort(som igjen kan være et programmeringsspørsmål)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, keramikklampe said:

Tror Tesla er litt sent utemeddenne SUVen. Det er blitt forfå grunner til å velge Model Y, fremfor Hyundai Ioniq 5.

Om vi sammenligner Model Y LR mot Ioniq 5 AWD, får en såpass mye mer for pengene å gå for Hyundai. 

Model Y koster 30.000kr (evt 60.000kr*) mer enn Ioniq 5. 

Akselerasjon 0-100km/t:
Model Y - 5.0 sekunder vs Ioniq 5 - 5.2 sekunder.

Ioniq 5 funksjoner som mangler på Model Y:
Justerbar nakkestøtte på alle seter.
Ventilerte seter fremme.
Justerbar korsryggstøtte passasjersete fremme.
Motoriserte seter bak.
Individuell kontroll av setevarmer bak.
Ventilasjon i hodehøye bak. 
Integrerte vindu gardiner.
Justerbar midtkonsoll. 
Elektrisk solskjerm for glasstak. 
Legg støtte i setene fremme (recliner modus).
Uttrekkbar hattehylle. 
Instrument panel for fører (skjerm plassert bak rattet).
Automatisk blindsone kamera (aktiveres i førerskjerm ved blinklys).
Head Up Display.
230V stikkontakt inni bilen. 
Vehicle to Load (V2L) - 230V stikkontakt på utsiden av bilen. 
360-graders kameravisning. 
Android Auto og Apple Carplay.
Bedre støydemping av kupe (Hvor Ioniq 5 er på nivå med Tesla Model S Raven, er Model Y på nivå med VW ID3 1st Max - ref Tesla Bjørn).

*Automatisk filbytte (30.000kr ekstra for Model Y)
*Summon (30.000kr ekstra for Model Y)

Med mindre en må ha Tesla, vil jeg si at Ioniq 5 er ett bedre, smartere og mer fleksibelt valg.  

Fjæringen til Ioniq 5 er kjempemyk, hvorpå den er veldig stiv på Model Y, så blir jo litt preferanse hva man liker der og.

Lydanlegget i Y er ganske mye bedre enn i Ioniq 5 også, og Tesla har en overlegen app, hvorpå du (iallefall nå) må ha en fysisk nøkkel til Ioniq 5.

Tesla har og funksjoner som innebygget Dashcam og Sentry Mode, noe jeg bruker nesten hver eneste dag.

Og bakluken på Ioniq 5 gjør den veldig knotete for å ha store ting i. Man må tenke seg om bare for å få inn en barnevogn.

Men gode biler begge to.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Fjæringen til Ioniq 5 er kjempemyk, hvorpå den er veldig stiv på Model Y, så blir jo litt preferanse hva man liker der og.

Lydanlegget i Y er ganske mye bedre enn i Ioniq 5 også, og Tesla har en overlegen app, hvorpå du (iallefall nå) må ha en fysisk nøkkel til Ioniq 5.

Tesla har og funksjoner som innebygget Dashcam og Sentry Mode, noe jeg bruker nesten hver eneste dag.

Og bakluken på Ioniq 5 gjør den veldig knotete for å ha store ting i. Man må tenke seg om bare for å få inn en barnevogn.

Men gode biler begge to.

Så en YouTube hvor de sammenlignet demper komfort mellom Model Y, Model 3, Ioniq 5 og EV6, hvor de kom frem til konklusjonen at Ioniq 5 var stivere enn EV6 og mykere enn Model Y og Model 3. Konklusjonen var at demperen på Ioniq 5 var optimal for komfort mens å fremdeles være litt sportslig. Model Y (LR) var litt for myk til å være sportslig (dog mer gøy enn Ioniq 5), så en endte opp i en rar mellom følelse av hverken eller. Vil tro Model Y Performance er mer dedikert.

Har ikke hørt lyd systemet til begge bilene enda, men skal mye til for å slå Tesla der, selv om en bedre dempet kabin kan forbedre anlegget. Ser for meg sol gardinen til glasstaket på Ioniq 5 også er med å forbedre akustikken.

Dashcam (og sentry?) eksisterer på Asia versjonen, men det var noe komplikasjoner med personvern i Europa, mulig det kommer etterhvert..

Hva mente du var problemet med bagasjerom luka til Ioniq 5? De ser jo nokså like ut? Såkalte "banana box" testen til Tesla Bjørn gav 11 bokser til Ioniq 5 og 9 bokser til Model Y. 

Den "bratte" bakluken til Ioniq 5 er forøvrig greit for passasjerene bak, ettersom en kan recline setet uten at hodet treffer C-bjelken, som er ett problem på Model Y.

En ting jeg glemte å nevne er at brukergrensesnittet til Tesla er meget bra, og veldig kjapt (på nivå med smart telefoner). Her når ikke Ioniq 5 helt opp, i følge en youtube kunne en se at skjermen lugger når en panorerer i kart/GPS.

En annen forglemmelse er at Tesla ikke har "oh shit" håndtak (håndtakene oppe i taket), vet ikke hvorfor, men er en komfortabel ting å ha med.

Endret av keramikklampe
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, keramikklampe said:

Så en YouTube hvor de sammenlignet demper komfort mellom Model Y, Model 3, Ioniq 5 og EV6, hvor de kom frem til konklusjonen at Ioniq 5 var stivere enn EV6 og mykere enn Model Y og Model 3. Konklusjonen var at demperen på Ioniq 5 var optimal for komfort mens å fremdeles være litt sportslig. Model Y (LR) var litt for myk til å være sportslig (dog mer gøy enn Ioniq 5), så en endte opp i en rar mellom følelse av hverken eller. Vil tro Model Y Performance er mer dedikert.

Har ikke hørt lyd systemet til begge bilene enda, men skal mye til for å slå Tesla der, selv om en bedre dempet kabin kan forbedre anlegget. Ser for meg sol gardinen til glasstaket på Ioniq 5 også er med å forbedre akustikken.

Dashcam (og sentry?) eksisterer på Asia versjonen, men det var noe komplikasjoner med personvern i Europa, mulig det kommer etterhvert..

Hva mente du var problemet med bagasjerom luka til Ioniq 5? De ser jo nokså like ut? Såkalte "banana box" testen til Tesla Bjørn gav 11 bokser til Ioniq 5 og 9 bokser til Model Y. 

Den "bratte" bakluken til Ioniq 5 er forøvrig greit for passasjerene bak, ettersom en kan recline setet uten at hodet treffer C-bjelken, som er ett problem på Model Y.

En ting jeg glemte å nevne er at brukergrensesnittet til Tesla er meget bra, og veldig kjapt (på nivå med smart telefoner). Her når ikke Ioniq 5 helt opp, i følge en youtube kunne en se at skjermen lugger når en panorerer i kart/GPS.

En annen forglemmelse er at Tesla ikke har "oh shit" håndtak (håndtakene oppe i taket), vet ikke hvorfor, men er en komfortabel ting å ha med.

Det kommer en Performance utgave av Ioniq 5 og som nok har stivere fjæring.

Det var Bose anlegg i Ioniq 5'en som jeg tester, og lyden imponerte ikke. Det begynte også å skurre når man dro på, hvorpå det er ørene som gir ser først hos Tesla :p

Subwooferen stjeler og litt plass i luken under bagasjerommet hvor man gjerne vil ha kabler og slikt. Her er jo også Y overlegen som nesten har plass til en person under der selv om den og har subwoofer, dog er rommet ovalt så går bare 1 firkantig bananeske der.

Ioniq 5 er veldig fin til å frakte bananesker som man kan fylle opp til taket med, og stappe i glippen mellom bagasjerom og baksetet, men i praksis er det andre boller. På elbilforumet blir bagasjerommet til Ioniq 5 klassifisert som en vits av folk som har testet, og jeg er litt enig i den for det var velsig knotete å få inn ting uten at det tok i bakluken. Gulvet er veldig høyt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

På elbilforumet blir bagasjerommet til Ioniq 5 klassifisert som en vits av folk som har testet, og jeg er litt enig i den for det var velsig knotete å få inn ting uten at det tok i bakluken. Gulvet er veldig høyt.

Kom gjerne med kilder til dette, annet enn han ene som liksom ikke fikk plass til mer enn to store og to små kofferter. Han hadde virkelig gått inn for å ikke få plass 🤣. I test etter test får nemlig Ioniq 5 skryt av bagasjeplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor ofte har man egentlig bruk for å fylle bilen med banankasser? Hver gang man kjører flyttelass? 

Hverken banankasser eller de stive koffertene man drar med seg på flyet for å fylle opp 23kg-grensen er noe gode på å utnytte uregelmessig formede bagasjerom. Om du skal ha med mye i få kolli og fortsatt utnytte plassen er det bedre med myke bager. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ioniq 5 ligg som dei fleste konkurrentane i området 500-600 liter i bagasjerommet etter VDA-metoden. Design på bakparten er ikkje ein del av den verdien, så ein må alltid vurdere den totale kapasiteten ift. kva ein har behov for. Det er ikkje noko universell regel for kva som er bra og dårleg plass sidan alle har med seg ulike saker og ting. Du kjem eit stykke med verdiar på internett, men skal du ha eit inntrykk av lagringskapasiteten så ta ein tur og sjå på bilen.

For øvrig kan du kjøre baksetene litt fram på ein Ioniq 5 og framleis ha grei plass om det sit nokon der.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Kom gjerne med kilder til dette, annet enn han ene som liksom ikke fikk plass til mer enn to store og to små kofferter. Han hadde virkelig gått inn for å ikke få plass 🤣. I test etter test får nemlig Ioniq 5 skryt av bagasjeplassen.

Har ikke andre kilder enn det folk skriver på netter og personlig erfaring når jeg testa bagasjerommet på Ioniq 5.

Tok en barnevogn ut av en Nissan Leaf (!) Og det var litt plunder å få den inn i Ioniqen, noe man ikke skulle tro med tanke på hvor mange liter bagasjerommet er.

Annbefaler at du også prøver selv :)

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (37 minutter siden):

Tok en barnevogn ut av en Nissan Leaf (!) Og det var litt plunder å få den inn i Ioniqen, noe man ikke skulle tro med tanke på hvor mange liter bagasjerommet er.

Det er nok her mange ikkje forstår korleis VDA-metoden fungerer (antar du veit det).

Dette er ein Ioniq 5.

1C2D746A-1FDA-44B8-AA62-212407DDA411.thumb.png.c63777afe883128d476a092ec2aedf5e.png

Om Hyundai hadde latt taket gå rett ned etter baksetene og latt det gå flatt i høgde med baksetene langs resten av lengda på bilen så ville den framleis hatt 540 liter. Volumet over bakseteryggen er ikkje ein del av VDA-verdien, så bilar med ganske lik VDA-verdi kan ha ulik utforming på bakdelen og bakluka som i praksis får betydning for kor enkelt det er å laste inn større objekt, som barnevogner, kofferter og andre større objekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 timer siden):

Største problemet i den overgangen er vel å bla opp 600 000 for en crossover og få noe som er så langt unna "premium".

Model Y LR AWD koster fra ca. 550.000, og ca. 575.000 hvis du tar med vinterhjul. Så jeg er ikke sikker på hva du snakker om her.

Uansett er Model Y åpenbart verdt pengene. Det er en grunn til at den selger helt sinnssykt bra. Så nei, det er ikke noe problem for folk å bla opp det det koster. De vet de får verdi for pengene og vel så det. Det er ikke så mange andre biler som bare blir bedre over tid.

Så kan man kverulere og krangle over hva "premium" er, noe som virker bortkastet da ulike personer legger vekt på ulike ting. Det blir et verdiløst ord som nå om dagen mest ser ut til å bli brukt for å finne et eller annet å henge seg opp i når det gjelder Tesla.

Endret av hekomo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Trestein skrev (21 timer siden):

Om jeg hadde leid en tesla og kona satt ved siden av hadde hun nok lurt om jeg sa åpne hanskerom eller sett på setevarme!

Uansett så talestyring finnes på mange biler, hvor praktisk det er alltid er kan diskuteres. Juster speil 5 grader mot øst? Gi meg chill modus? Gi meg sports fjæring? Slå av antispinn? Jeg liker knapper for slikt

Hvis du skal begynne å fikle med slike innstillinger og tilpasninger så bør du stoppe bilen først - uansett hva slags bil du kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (18 timer siden):

Tror Tesla er litt sent utemeddenne SUVen. Det er blitt forfå grunner til å velge Model Y, fremfor Hyundai Ioniq 5.

Om vi sammenligner Model Y LR mot Ioniq 5 AWD, får en såpass mye mer for pengene å gå for Hyundai. 

Model Y koster 30.000kr (evt 60.000kr*) mer enn Ioniq 5. 

Akselerasjon 0-100km/t:
Model Y - 5.0 sekunder vs Ioniq 5 - 5.2 sekunder.

Ioniq 5 funksjoner som mangler på Model Y:
Justerbar nakkestøtte på alle seter.
Ventilerte seter fremme.
Justerbar korsryggstøtte passasjersete fremme.
Motoriserte seter bak.
Individuell kontroll av setevarmer bak.
Ventilasjon i hodehøye bak. 
Integrerte vindu gardiner.
Justerbar midtkonsoll. 
Elektrisk solskjerm for glasstak. 
Legg støtte i setene fremme (recliner modus).
Uttrekkbar hattehylle. 
Instrument panel for fører (skjerm plassert bak rattet).
Automatisk blindsone kamera (aktiveres i førerskjerm ved blinklys).
Head Up Display.
230V stikkontakt inni bilen. 
Vehicle to Load (V2L) - 230V stikkontakt på utsiden av bilen. 
360-graders kameravisning. 
Android Auto og Apple Carplay.
Bedre støydemping av kupe (Hvor Ioniq 5 er på nivå med Tesla Model S Raven, er Model Y på nivå med VW ID3 1st Max - ref Tesla Bjørn).

*Automatisk filbytte (30.000kr ekstra for Model Y)
*Summon (30.000kr ekstra for Model Y)

Med mindre en må ha Tesla, vil jeg si at Ioniq 5 er ett bedre, smartere og mer fleksibelt valg.  

I følge hyundai.no koster Ioniq 5 fra 575.000, noe som er 25.000 dyrere enn Model Y. Hvor har du prisene dine fra?

Og så har du laget en liste som for meg mer virker som stort sett irrelevante ting. Men for all del, du velger jo selv hva som er viktig for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Raude skrev (21 timer siden):

Enig. Tesla er overlegen alle andre hva gjelder programvare, men de skulle ha beholdt noen knapper. Det å måtte trykke seg igjennom skjermen for å åpne hanskerommet er idiotisk mener nå jeg, som anser meg selv som minimalist.

Hadde ikke behøvd å beholde knapper, men hatt noen faste knapper som alltid ligger fremme som brukeren selv kunne valgt hva skal være, slik at hver sjåfør kan tilpasse sine egne knapper.

Legge til slik at hver bruker av bilen kan ha sine egne profiler.

 

Virker som Tesla har bommet litt med prisene sine. Model 3 SR+ ser ut til å være priset for billig, mens Model Y for høyt. Y er jo i bunn og grunn 3 med bedre bakluke og 10cm ekstra mellom gulv og tak. Snytes det er lite for 200-250.000,- i prisforskjell. Spesielt nå som det har kommet en del alternativer på mellom-suv størrelsen. (VAG, Huyndai/Kia ect, PSA (Husker ikke det nye navnet))

 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (10 minutter siden):

I følge hyundai.no koster Ioniq 5 fra 575.000, noe som er 25.000 dyrere enn Model Y. Hvor har du prisene dine fra?

Og så har du laget en liste som for meg mer virker som stort sett irrelevante ting. Men for all del, du velger jo selv hva som er viktig for deg.

https://mobile.no/nybil/personbil/hyundai/ioniq-5/

Ligger fra 475.000,- og opp til 530.000,- med kjapt å huke av for alt utenom endre farge og vinterhjul

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...