Gå til innhold

Derfor er strømprisen så høy: Gassmangel, tørr sommer og lite vind


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 9/2/2021 at 9:07 PM, Powertrainer said:

Norge har jo solgt rekordmye kraft til utlandet, så skrur de opp prisen og skylder på lite vann i magasinene. Mye vil ha mer...

Var veldig mange som advarte mot nettopp dette når det ble lagt frem forslag om sjøkabler. De som var mest for la frem saken som om de kablene ville gi oss lavere strømpriser. Jeg lurer på noen har fulgt godt nok med på strømprisene over tid til at de kan si noe om akkurat dette? Gikk prisen på strøm opp eller ned når vi startet med å selge strøm til Europa? 

Endret av bojangles
  • Liker 9
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Jeg husker de sa noe sånt som "2-3 øre per kwh dyrere" etter de nye utenlandskablene ble satt i drift. 

Well, that was a lie.

Litt tidlig å konkludere enda. Det ble også sagt at vinterprisene sannsynligvis ville bli noe billigere med de nye kablene, så det er ikke sikkert at det blir så stor forskjell i prisen i forhold til om kablene ikke ble bygget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

Snakk for deg selv. Det ER forskjell på 5 øre og 130 øre/kWh

300 kwh kommer du ganske langt med på en måned i elbil. Da blir det 390 kr i stede for 15 kr. Fakturaene på vinteren er nok som regel mangedobbelt av dette for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fakta: Selve strømprisen er kun 1/3 av regningen. 1/3 går til netleie og den sidste 1/3 går til avgifter. Norpol er et godt sted at se prisen, fordi den avhænger også at de såkaldte CO2 kvoter. Prisen på strøm varierer også betydelig i Norge mellem syd, midt og nord. Undlad konspiratoriske teorier, TU skulle gerne være mere saglig end visse nyhetsmedier. Bemærk om vinteren, hvor det blæser kraftigt, da importerer Norge faktisk kraft på de såkaldte utenlandskabler fra vindturbineproduceret strøm, fordi strømprisen bliver så lav at vannkraftværkerne ikke vil/kan producere strøm. Det kan ses av graferne på norpol.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Utenlandskabler gir bedre forsyningsikkerhet og bedre utnyttelse av ikke regulerbar kraftproduksjon. Så utenlandskabler er positivt. Men det som mangler er et økonomisk insitament for å spare på vannet i magasinene til vinteren. En avgift på noen øre til Staten for hver kWh som mangler på passe fullt [1] magasin første oktober burde hjelpe. Norge har 86.5 TWh i magasinkapasitet. Med 1 øre/kWh i avgift må dameierne betale 86 MNOK hvis fyllingsgraden er 10% under mål-nivå.

[1] passe fullt så det er litt buffer for å regulere flom.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (24 minutter siden):

Utenlandskabler gir bedre forsyningsikkerhet og bedre utnyttelse av ikke regulerbar kraftproduksjon. Så utenlandskabler er positivt. Men det som mangler er et økonomisk insitament for å spare på vannet i magasinene til vinteren. En avgift på noen øre til Staten for hver kWh som mangler på passe fullt [1] magasin første oktober burde hjelpe. Norge har 86.5 TWh i magasinkapasitet. Med 1 øre/kWh i avgift må dameierne betale 86 MNOK hvis fyllingsgraden er 10% under mål-nivå.

[1] passe fullt så det er litt buffer for å regulere flom.

Selv om jeg leste nå nylig at de har måttet skru ned produksjonen pga lav fyllingsgrad så trur jeg rett å slett at spare på vannet i en slik grad du beskriver bryter med EØS avtalen, da alt er et marked og det er prisen og etterspørselen som skal bestemme.

EUs mål er jo at landene i Europa skal være fullstendig integrert, enten det er arbeidsmarkedet, velferd, lovverk, strøm, varer... og snart militært.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (18 minutter siden):

Selv om jeg leste nå nylig at de har måttet skru ned produksjonen pga lav fyllingsgrad så trur jeg rett å slett at spare på vannet i en slik grad du beskriver bryter med EØS avtalen, da alt er et marked og det er prisen og etterspørselen som skal bestemme.

EUs mål er jo at landene i Europa skal være fullstendig integrert, enten det er arbeidsmarkedet, velferd, lovverk, strøm, varer... og snart militært.

Jeg er ikke noen ekspert på EØS rett. Men jeg har vanskelig for å tro at en avgift skulle være EØS stridig så lenge den likebehandler alle eiere og alle kunder.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...