Gå til innhold

Derfor er strømprisen så høy: Gassmangel, tørr sommer og lite vind


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Wisd0m said:

Kraft er en vare på lik linje med olje og gass og begge er naturressurser.

Ja dessverre vil mange si. For vår del er jo kraften fornybar. Men at regnet fyller opp magasiner betyr jo ikke at vi på død og liv skal maksimere profitten til disse kraftselskapene. Kanskje er det langt smartere å komme opp med visse kjøreregler som også kommer strømkundene til gode og ikke kun ha fokus på maksimal profitt? 

Det å skattelegge hvermansen via strømregningen er en særdeles dårlig måte å skattelegge på. 1kr kwh. betyr ingenting for de som har midler plenty. For studenter, pensjonister og fattige så betyr det gjerne forskjellen mellom å ha et liv som er akseptabelt (lav strømpris)og ha et liv der de må oppholde seg innendørs mmed utejakke, lue og sko på fordi de ikke har råd til ha normal innetemperatur. Skatt via strømregning rammer de svakeste gruppene. 

https://www.nrk.no/klima/xl/elektrifisering-oker-stromprisen---blir-regningen-rettferdig_-1.15539835

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda en post som skal drive sosialpolitikk med strømprisene. Øk heller overføringene fra rik til fattig. Å betale markedspris er ikke skattlegging.

Edit: Hva tror dere skjer med mengden produsert strøm dersom man regulerer markedet slik at prisene synker? Det er ganske enkelt. Færre utbygginger, lavere BNP og mindre rikdom. Samlet blir vi fattigere.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Wisd0m said:

Olje- og gass selges til markedspris av selskaper som opererer på konsesjon. Det er særskatt for at grunnrenten skal tilfalle fellesskapet. Selskapene som utvinner er gjerne aksjeselskaper. Både offentlig og private eide.

Strøm selges til markedspris av selskaper som opererer på konsesjon. Det er særskatt for at grunnrenten skal tilfalle fellesskapet.  Selskapene som utvinner er gjerne aksjeselskaper.  Både offentlig og private eide.

Hvor er forskjellen?

 

Tror du liksom Statoil var en privat bedrift da det ble startet den gangen?

Tror du at private bedrifter generelt har bygget oljefeltene?

å ha konsjeson og å bygge noe 

er ikke det samme

Jeg kan få konsesjon til å drifte noe

det betyr ikke at jeg har vært med å bygge det opp

Jeg kjenner ikke til mange private selskaper som har bygget ut kraftverk og tilhørende kabler til kunder helt alene uten offentlige tilskudd enten direkte eller inndirekte.

Eller så har du denne varianten

Jeg kan få konsesjon til å drive jernbanetransport på norske skinner eller konsjesjon til å vedlikeholde linjene

likevel er de fleste jernbanelinjer i Norge statlige

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/4/2021 at 3:26 PM, Dubious said:

Jeg nesten halverte strømregningen ved å isolere mellom rom, og dele av stuen så den delen jeg bruker ble mindre.
Varmer kun opp stue/kjøkken og bad.

Kan være 4 grader på soverom og 20 grader i stuen, med bare en tynn dør imellom.

Flaks for deg at du er boligeier og har god nok økonomi og inntekt til å gjøre slike grep. Men livet er jo ikke helt slik for alle i Norge. Det blir stadig færre boligeiere og flere som må leie fordi de ikke har økonomi til å kjøpe. Leietakere får ikke gjort noe, hverken varmepumpe eller isolering. Leietakeren må enten bare betale for all strømmen selv om det er kaldt og trekkfullt i boligen hxn leier, evt. om det ikke er mulig oppholde seg minst mulig hjemme når det er kaldt eller ha på yttertøy, lue og sko inne for å spare strøm. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, bojangles said:

Flaks for deg at du er boligeier og har god nok økonomi og inntekt til å gjøre slike grep. Men livet er jo ikke helt slik for alle i Norge. Det blir stadig færre boligeiere og flere som må leie fordi de ikke har økonomi til å kjøpe. Leietakere får ikke gjort noe, hverken varmepumpe eller isolering. 

Leier man er man så heldig at man bare flytter ifra rønner som ikke er isolert tilstrekkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Den litt pinlige oljefyringen i Rosenholmveien 9 Oslo

Jeg lytter til miljøargumenter ang el-kraft, og lurer på om noen vet at 90% av det vi bruker av el er miljøvennlig vannkraft. Ofte kan det høres ut som vi driver kullkraftverk i Norge ... Vi skal spare strøm for å spare miljøet? Mye av de siste 10% er fjernvarme. Det skal være miljøvennlig, men det er fyrt av søppel, og når det er veldig kaldt så brukes det olje i tillegg. Ja - olje.

Litt hemmelig er det visst, men nå skal jeg røpe det for alle. I Rosenholmveien 9. Oslo ligger et oljefyrt varmeanlegg. Det lager varme til fjernvarmen på Holmlia når det er lenge veldig kaldt om vinteren. Selve de tre  15 meter høye eksospipene er masket bort, men du kan se skyggen av den på taket av byggene. De tre oljetankene er sølvfarget. Oljefyring er ikke miljøvennlig. Prisen på fjernvarmen følger strømprisene enda varmen egentlig kommer fra søppel og olje. Noen tar inn veldig mye penger på dette når strømprisen er høy. Litt som at prisen på korn skulle følge naturlig tidevann eller månefaser?

Alle borettslagene har gitt bort rettighetene til sine inntaksrør og pumper lokalt i borettslagets varmesentral via en kontrakt med Oslo Energi. Det er de blitt lurt til av Oslo Energi fordi borettslagene skulle fratas muligheten til å installere olje - el- eller pelletsbrennere som alternativ  til fjernvarmen. Styrene forsto ikke at de ble lurt, de bare var glade for at de slapp å ta ansvar for lekkasjer og vedlikehold. De leste ikke den lille skriften der det sto at de selv var ansvarlige for resten av rørene mellom husene og inne i husene. De ble lurt. Blir det lekkasjer og vedlikehold, så blir det på rørende de selv eier og skal vedlikeholde. Fordelen de fikk er null, og de ga fra seg en mulighet. Så nå har de ikke noe valg. De MÅ bruke fjernvarme, som Oslo Energi (og strømprisen) bestemmer prisen på. Blir det dyrt med fjernvarme, så kan de ikke lenger installere egen brenner og / eller koble seg fra. De må betale prisen selv om de blir flådd til skinnet.

Oljefyren i Rosenholmveien 9

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
bojangles skrev (9 minutter siden):

Flaks for deg at du er boligeier og har god nok økonomi og inntekt til å gjøre slike grep. Men livet er jo ikke helt slik for alle i Norge. Det blir stadig færre boligeiere og flere som må leie fordi de ikke har økonomi til å kjøpe. Leietakere får ikke gjort noe, hverken varmepumpe eller isolering. 

Det er dyrt å være fattig. Det er sikkert.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Lodium said:

Tror du liksom Statoil var en privat bedrift da det ble startet den gangen?

Tror du at private bedrifter generelt har bygget oljefeltene?

å ha konsjeson og å bygge noe 

er ikke det samme

Jeg kan få konsesjon til å drifte noe

det betyr ikke at jeg har vært med å bygge det opp

Jeg kjenner ikke til mange private selskaper som har bygget ut kraftverk og tilhørende kabler til kunder helt alene uten offentlige tilskudd enten direkte eller inndirekte.

Eller så har du denne varianten

Jeg kan få konsesjon til å drive jernbanetransport på norske skinner eller konsjesjon til å vedlikeholde linjene

likevel er de fleste jernbanelinjer i Norge statlige

Statoil/Equinor er ikke så genialt som mange skal ha det til. Under har du statens inntekter fra olje og gass:

image.png.0c4f162689aedd8b1b0886c40d7ef451.png

https://www.norskpetroleum.no/okonomi/statens-inntekter/

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Wisd0m said:

Poenget ditt var? Jeg var på leiemarkedet for under fem år siden. Ble tvunget inn i eiemarkedet for å redusere formeusskatten. Kunne personlig tenkt meg å leid hadde det ikke vært for skattesystemet.

Vel, det ene var det er ikke flust med nyere og gode boliger ledig på leiemarkedet til en pris de fattige har råd til. Slik at de dermed tvinges til å leie skrapet andre velger bort. 

Det andre er jo at flytting er ikke gratis. Leie av varebil for de som kan flytte selv koster. Og de som ikke har lappen må kanskje leie flyttebyrå. Og det er jo ingen utleiere som på visning sier "ja her er det kaldt og trekkfullt og du vil nok fryse ofte og mye til vinteren". Så folk vet ikke kvaliteten før de har flyttet inn. Og det kan ta mange måneder å spare opp nok penger til å leie varebil eller flyttebyrå. 

Så nei, det er ikke bare å velge noe bedre for de som er fattige. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (20 minutter siden):

Flaks for deg at du er boligeier og har god nok økonomi og inntekt til å gjøre slike grep. Men livet er jo ikke helt slik for alle i Norge. Det blir stadig færre boligeiere og flere som må leie fordi de ikke har økonomi til å kjøpe. Leietakere får ikke gjort noe, hverken varmepumpe eller isolering. 

Jeg leier og har dårlig økonomi.
Må bruke kredittkort for å få budsjettet til å gå opp.  (Jobber ekstra om sommeren)

Eier satte inn varmepumpe ved at pipen ble sperret og han slapp feieavgift.
 

Lenke til kommentar
Just now, Wisd0m said:

Da kan du gjerne forklare meg hva du vil frem til med postene dine. For meg virker det som om du misliker alt som er privat.

Dette er nok bare en falsk konstruksjon fra din side og ikke noe jeg har sagt

Det finnes svært få kraftverk som er bygd opp med en privat bedrifts penger

Dersom du er uenig i det kan du heller komme med eksempler på bedrifter som har betalt alt og så fått betalt etterpå

uten subsider av noe slag.

Ps. Husk å regne inn potenseielt ulønnsomme linjer også som hele norge er med på å sponse

eller lokale linjer som noen plasser kan ha få innbyggere som plasser med mye innbyggere har betalt for.

 

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Lodium said:

Dette er nok bare en falsk konstruksjon fra din side og ikke noe jeg har sagt

Det finnes svært få kraftverk som er bygd opp med en privat bedrifts penger

Dersom du er uenig i det kan du heller komme med eksempler på bedrifter som har betalt alt og så fått betalt etterpå

uten subsider av noe slag.

Ps. Husk å regne inn potenseielt ulønnsomme linjer også som hele norge er med på å sponse

eller lokale linjer som noen plasser kan ha få innbyggere som plasser med mye innbyggere har betalt for.

 

 

Hva skal du frem til?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dubious said:

Jeg leier og har dårlig økonomi.
Må bruke kredittkort for å få budsjettet til å gå opp.  (Jobber ekstra om sommeren)

Eier satte inn varmepumpe ved at pipen ble sperret og han slapp feieavgift.
 

Ok, så flaks for deg at du har en husvert som faktisk er fornuftig. Hva er kostnaden ved å få satt inn varmepumpe? Både montering og innkjøp? Det er nok ikke så veldig leietakere som er så heldig som du var at utleier faktisk orker å ta kostnader på å oppgradere leiligheten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...