Gå til innhold

Derfor er strømprisen så høy: Gassmangel, tørr sommer og lite vind


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, trikola said:

I Norge burde oljeprodukter selges til 5 kroner. Har vi oljeprodukter til overs kan de selges til markedspris og motsatt.

Vel

Det funker for ett par gulfstater

jeg tror ikke de tar mye for literen der og det er heller lite skatt og miljøavgifter i flere ledd å spore.

Likevel er de søkkrike

Nå kan det muligens argumentere med at disse landene har mer olje enn oss og ett par andre argumenter.

Merk: Nå foreslår ikke jeg at vi skal ha samme oljepolitikk som gulfstater bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nidar2 said:

Har du noe i mot velstand og rikdom?

Nei, Men det kan bli utfordringer med mer bilbruk av fosile typer slik dette pdf dokkumentet her skriver om

https://journals.uio.no/babylon/article/download/4144/3616/12780

Obs den lastes ned så hvis noen er skeptiske til nedlastbare filer

så er ett sitat her :  kuwaits bensinpriser er blant de laveste i verden og har blitt holdt uendret siden 1999, målt i innenlandsk valuta.2 Kuwaits bensinpriser bestemmes av regjeringen og følger ikke oljeprissvingningene, i motsetning til land hvor bensinprisene reguleres av markedskreftene. Da råoljeprisen steg kraftig like etter at sosial uro begynte å spre seg i Midtøsten og Nord-Afrika,3 ble Kuwaits bensinpriser holdt uendret og gapet mellom markedsprisene på bensin og Kuwaits regjeringsbestemte bensinpriser økte. I tillegg til sløsingen med statens ressurser, motiverer billig bensin høy bilbruk, slik biltettheten i Kuwait demonstrerer. Regjeringen har ifølge utviklingsplanen sin4 som målsetning å unngå både forurensning og sløsing med statens ressurser. Likevel holdes bensinprisene uendret.

 

Merk. Denne artkkkelen ble skrevet i 2012 så jeg vet ikke hvordan det er der nå

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
1 hour ago, Wisd0m said:

Enda en post som skal drive sosialpolitikk med strømprisene. Øk heller overføringene fra rik til fattig.

Om det var opp til meg å avgjøre så skulle det skjedd for lenge siden. Dessverre har det gått helt motsatt vei de 2 siste 4 års periodene. De rike har fått mer på bekostning av de som hadde minst. Og når har de fått det ennå vanskeligere. Vi får se etter valget åssen det går, men det er vel lite trolig at de fattige vil få noe særlig bedre kår denne gangen heller. Til det blir vel de som ønsker utjevningspolitikk for små og får dermed lite gjennomslag. Tror faktisk det er lettere å få til endringer på strømprisene via regulerende tiltak og politikk enn å få gjennomslag for å øke satsene til de fattige. Også Norge er blitt et land der forskjellene mellom de som ingenting har og de rike øker farlig fort. Og det er lite som tilsier at det blir noen endring nå heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
bojangles skrev (1 minutt siden):

Om det var opp til meg å avgjøre så skulle det skjedd for lenge siden. Dessverre har det gått helt motsatt vei de 2 siste 4 års periodene. De rike har fått mer på bekostning av de som hadde minst. Og når har de fått det ennå vanskeligere. Vi får se etter valget åssen det går, men det er vel lite trolig at de fattige vil få noe særlig bedre kår denne gangen heller. Til det blir vel de som ønsker utjevningspolitikk for små og får dermed lite gjennomslag. Tror faktisk det er lettere å få til endringer på strømprisene via regulerende tiltak og politikk enn å få gjennomslag for å øke satsene til de fattige. Også Norge er blitt et land der forskjellene mellom de som ingenting har og de rike øker farlig fort. Og det er lite som tilsier at det blir noen endring nå heller. 

De fattige har ikke fått det vanskeligere, men vi har flere fattige som følge av innvandring.

Fattige kan nå velge fritt sykehusvalg inkludert private sykehus. Flere ting enn noen gang inkluderes i egenandelskortet, også når det gjelder fysio og tannlegebehandling. Vi har ingen formueskatt og ingen arveskatt, og fattige nyter godt av dette også. Forøvrig trenger vi definere ordet fattig i kroner og øre.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 2.9.2021 den 21.19):

Var veldig mange som advarte mot nettopp dette når det ble lagt frem forslag om sjøkabler. De som var mest for la frem saken som om de kablene ville gi oss lavere strømpriser. Jeg lurer på noen har fulgt godt nok med på strømprisene over tid til at de kan si noe om akkurat dette? Gikk prisen på strøm opp eller ned når vi startet med å selge strøm til Europa? 

Jeg mener produksjpnskostnaden for norsk vannkraft er ca. 25 øre per kWh uansett hva kraften i utlandet koster, eller hva spotprisen er på kraftbørsen. Så går det årtier mellom hver gang vi har netto import. Tidligere var magasinene regulert med tanke på forsyningssikkerhet. Det vil si man lagret vann i stedet for å selge kraft selv om eksportprisen kunne være god. Jeg er derfor enig med de som mener at eksporten burde begrenses ut fra fyllingsgraden i magasinene, og ikke helt fritt etter pris. Nå selger man 46% av vannkraften for å oppfylle opprinnelsesgarantier, og kjøper tilbake varmekraft med karbonskatt som husholdninger må betale for gjennom høyere strømpriser. Men det er frivillig politikk.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nidar2 said:

De fattige har ikke fått det vanskeligere, men vi har flere fattige som følge av innvandring.

Fattige kan nå velge fritt sykehusvalg inkludert private sykehus. Flere ting enn noen gang inkluderes i egenandelskortet, også når det gjelder fysio og tannlegebehandling. Vi har ingen formueskatt og ingen arveskatt, og fattige nyter godt av dette også. Forøvrig trenger vi definere ordet fattig i kroner og øre.

Må nok si meg uenig her også

En rekke sosiale kutt har kommet på en rekke områder

så påstanden om at fattige har fått vanskligere kår er faktiskt riktig

artikkelen her beskriver det

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/rEzLVa/det-enkleste-er-aa-skylde-paa-innvandrere

Ps. artikkelen har ikke med kuttet i egenandel på medisin og lege

Ikke les bare overskriften

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er riktig at det har vært noen kutt, men det har også vært skattekutt.

Man kan ikke utelukkende se på de sosiale kuttene alene, man må i tillegg inkludere de nye tilskuddene som bla. egenandelskortet gir.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Just now, Nidar2 said:

Det er riktig at det har vært noen kutt, men det har også vært skattekutt.

Man ikke utelukkende se på de sosiale kuttene alene, man må i tillegg inkludere de nye tilskuddene som bla. egenandelskortet gir.

Skattekuttene har nok mest virknad for den som allerede har mye fra før

dersom du tjener lite så utgjør ikke skattekutt så mye av ekstra inntekter å sette bort

Merk, Jeg sier ikke her at det ikke har noen som helst effekt siden hver krone er kjerkommen for den som har lite

men husk at nærmest all støtte, barnetrygd osv har i flere år vert underegulert i forhold til prisvekst indeksen og inflasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er også verdt å nevne at selv om rike hadde betalt mer skatt vil det ikke filfalle de fattige. De vil IKKE få høyere inntekt om forskjellen utjevnes.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nidar2 said:

Det er også verdt å nevne at selv om rike hadde betalt mer skatt vil det ikke filfalle de fattige. De vil IKKE få høyere inntekt om forskjellen utjevnes.

Det stemmer nok

og en god del av pengene som skattes av rotes bort eller sløses bort i det byråkratiske systemet.

Dog, selv om det ikke gir økte inntekter til fattige (det kan kun bedre betalte jobber gjøre)

så kan det likevel gis som støtte

Dersom man er arbeidsøkende så er det vanskelig å lete etter jobb uten tilgang på telefon eller pc som koster penger

eller det kan være at den fattige trenger utdannelse og det er ikke gratis det heller selv om selve utdanningen er gratis

Utstyr koster

stipend gjøres om til lån dersom du ikke klarer å gjennomføre utdannelsen

eller du trenger bil for å kjøre ungene

støtte for å ha dem i barnehagen mens du selv er på jobb eller i utdanning

osv.

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vi kan ikke ha det slik at man skal søke støtte for alt mulig, og det må være mulig å leve av den inntekten/ytelsen man har. Om feks. alle pensjonister skulle fått så lite betalt at alle måtte søke om bostøtte ville hele pensjonsytelsen være bortkastet og man ville uansett ikke sitte igjen med mer da alt ville blitt avregnet mot pensjonen man ellers får utbetalt.

Feks er brillestøtten idiotisk. Hvorfor skal ikke jeg få støtte til mine barns briller når naboen får til sine, når årsaken er at mine ser bittelitt bedre enn naboens selv om de likevel må ha briller til alle gjøremål?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (40 minutter siden):

De fattige har ikke fått det vanskeligere, men vi har flere fattige som følge av innvandring.

Fattige kan nå velge fritt sykehusvalg inkludert private sykehus. Flere ting enn noen gang inkluderes i egenandelskortet, også når det gjelder fysio og tannlegebehandling. Vi har ingen formueskatt og ingen arveskatt, og fattige nyter godt av dette også. 

Er den helt borte?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Nidar2 said:

Vi kan ikke ha det slik at man skal søke støtte for alt mulig, og det må være mulig å leve av den inntekten/ytelsen man har. Om feks. alle pensjonister skulle fått så lite betalt at alle måtte søke om bostøtte ville hele pensjonsytelsen være bortkastet og man ville uansett ikke sitte igjen med mer da alt ville blitt avregnet mot pensjonen man ellers får utbetalt.

Feks er brillestøtten idiotisk. Hvorfor skal ikke jeg få støtte til mine barns briller når naboen får til sine, når årsaken er at mine ser bittelitt bedre enn naboens selv om de likevel må ha briller til alle gjøremål?

Jeg er enig der at man ikke burde kunne søke støtte for alt mulig

Jeg er foreksempel  for kutt i Kulturstøtte og u-hjelp

eøs midlene bør det også kuttes i siden en del av dem går til helt tullete prosjekter i utlandet

men da blir det rasling av sablene fa eu og eøs lobbyen

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nidar2 skrev (3 minutter siden):

Vi kan ikke ha det slik at man skal søke støtte for alt mulig, og det må være mulig å leve av den inntekten/ytelsen man har. Om feks. alle pensjonister skulle fått så lite betalt at alle måtte søke om bostøtte ville hele pensjonsytelsen være bortkastet og man ville uansett ikke sitte igjen med mer da alt ville blitt avregnet mot pensjonen man ellers får utbetalt.

Feks er brillestøtten idiotisk. Hvorfor skal ikke jeg få støtte til mine barns briller når naboen får til sine, når årsaken er at mine ser bittelitt bedre enn naboens selv om de likevel må ha briller til alle gjøremål?

Det er merkelig at briller ikke er "hjelpemidler", og at tenner ikke er en del av kroppen. Både øyne og tenner er kroppsdeler og hører til helsa. Byråkrater skulle ikke få gå løse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Poor Old Gil skrev (3 minutter siden):

Er den helt borte?

He-he, nei - jeg må ha drømt meg bort mens jeg skrev på tastaturet ;)

Dart skrev (1 minutt siden):

Det er merkelig at briller ikke er "hjelpemidler", og at tenner ikke er en del av kroppen. Både øyne og tenner er kroppsdeler og hører til helsa. Byråkrater skulle ikke få gå løse.

Egentlig helt enig :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Lodium skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig der at man ikke burde kunne søke støtte for alt mulig

Jeg er foreksempel er for kutt i Kulturstøtte og u-hjelp

eøs midlene bør det også kuttes i siden en del av dem går til helt tullete prosjekter i utlandet

men da blir det rasling av sablene fa eu og eøs lobbyen

Alle burde kunne styre hva de vil la deler av skattepenga gå til. Det er fullstendig mulig i vår tid.

Tyskere ansatt i staten får en liste på hver lønnslipp det det står hva skatten går til og en prosentsats. Ca 15 ulike hovedposter i statsbudsjettet. F eks 3,1% til gjenforeningen med øst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...