Gå til innhold

Oljebrølet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aslak Sira Myhre fra tidligere Rødt la ut noen ganske gode tanker rundt det hele samme dag som FB gruppen oppstod. NRK har oppsummert en del i en artikkel fra tidligere i dag.

https://www.nrk.no/nordland/oljebrolet-tar-facebook-med-storm_-dette-handler-det-egentlig-om-1.15630624

Det å fornekte at vi må endre oss siden global oppvarming er tøv er like tullete som å ønske å strupe oljekrana helt.. Det må jo være en gradvis prosses hvor vi finner andre løsninger mens vi sakte men sikkert faser ut deler av olje konsumet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Hvilke voldshandlinger peker du til?

Må det være vold for å være ekstremisme? Holder det ikke at de aktivt bryter loven, selv om det er ikke-voldelig?

 

Edit: Ikke lenge til de når 200k nå. Har aldri sett en facebook-gruppe vokse så raskt før. De sa at "Redd SBanken fra DNB"-gruppen vokste raskt, men det var jo bare brødsmuler i forhold til dette. Det viser jo tydelig at klima"hysteriet" i media og blant politikerne ikke er så veldig godt forankret i befolkningen akkurat.

image.png.f8671a806a61311c1b81db44e0c90955.png

 

Edit igjen:
image.png.e15ddbc3e2f56d81c4494bdf4505552b.png

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Kajac skrev (14 minutter siden):

Må det være vold for å være ekstremisme?

Ja. Det er nemlig forskjellen på radikalisme og ekstremisme. Sistnevnte blir ofte misbrukt som en form for hersketeknikk ved å trekke paralleller til høyreekstremister og terrorister, derav min umiddelbare krasse kritikk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (18 minutter siden):

Ja. Det er nemlig forskjellen på radikalisme og ekstremisme. Sistnevnte blir ofte misbrukt som en form for hersketeknikk ved å trekke paralleller til høyreekstremister og terrorister, derav min umiddelbare krasse kritikk.

Nja, så svart hvitt er det ikke i følge SNL: https://snl.no/ekstremisme

Sitat

Ekstremisme er en samlebetegnelse for handlemåter eller ideologier preget av ytterliggående holdninger, særlig i politiske spørsmål. En ekstremist er en person som utviser eller er tilhenger av slike ytterliggående holdninger. 

Sitat

Ekstremister og revolusjonære har også det til felles at de, i det minste i teorien, ser for seg at det er mulig og i noen tilfeller ønskelig å bruke vold for å få til politiske endringer.

Jeg vil fremdeles si at Extension Rebellion kvalifiserer til ekstremisme siden de er veldig åpen på at de er villig til å bryte både lover og regler med sine protester. Det er kanskje ikke "Væpna revolusjon", men ekstremisme likevel. 

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 timer siden):

Skal du ikke lese resten?

Jeg leste da hele siden. Ut i fra det er det tydelig at det ikke er så svart hvitt som du vil ha det til (ekstremiske = vold).

shockorshot skrev (10 timer siden):

Når bønder truer med (og gjennomfører) sivil ulydighet, er de da ekstremister? Var Arne Næss en ekstremist? Hva med de som var med f.eks. Mardøla-aksjonen, var de ekstremister da og er de det isåfall også nå?

Det er en uting når man vanner ut viktige utrykk som dette. Støtter @Gavekort ganske hardt her.

Kombinasjonen av ekstreme meninger, og blokkering av trafikk, blokkering av at ansatte skal kunne dra på jobb, "invasjon" av myndighetenes kontorer gjør at jeg til sammen anser Extinsion Rebellion som mer ekstrem enn bønder som kjører traktor igjennom Oslo og dumper ut melk. Men det finnes nok garantert ekstreme bønder også ;)

Men dette er vel uansett et sidespor i denne tråden. Og nå har "Oljebrølet" fått over 210k medlemmer. Er det noen som har eksempler på andre norske facebook-grupper (eller andre kampansjer) som har vokst så raskt?

Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 minutter siden):

Det er mange folk som er rasister men holder det for seg selv. Hvis dere er redd for rasister kan dere ikke handle eller gå noe sted.

Eg er ikkje redd for at dei går til angrep på meg, men eg vil ikkje ha noko med dei å gjere så sant eg kan unngå det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan ikke unngå det for skap-rasister er overt alt. Sannsynligvis flere du kjenner og omgås.Media har gjort folk en bjørnetjeneste ved å late som det er få rasister. De fleste holder det for seg selv fordi det er sosialt selvmord og terminering av karrieren

Folk blir ikke mindre rasistiske av at de kun sier det inni seg slik at du ikke vet noe om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...