Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vaksinefiasko i Norge?


rotekte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (2 timer siden):

den eneste troverdige måten å forsøke bevise at en vaksine virker er å påføre smitten på vaksinerte frivillige.

Nei, det er ikke slik det fungerer:

https://theconversation.com/explainer-how-clinical-trials-test-covid-19-vaccines-146061  

Mr.M skrev (1 time siden):

Pfizer og Moderna har "testet" i den forstand at de hadde en gruppe frivillige (var vel rundt 3-4000 forsøkspersoner) hvorav halvparten fikk vaksine og de øvrige fikk placebo. Og så sjekket de forekomsten av smitte blant deltakerne noen uker senere for å se hvor mange som var blitt smittet og hvordan smitten fordelte seg blant de to gruppene av forsøkspersoner. Og, da fant de ut at det var færre smittede blant de som hadde fått "ekte" vaksine vs. de som fikk placebo.

3-4000? Ikke i følge denne pressemeldingen, der de snakker om over 40.000 deltakere i fase 3-studien.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

"Tenke sjøl" fordi ein har lest seg opp ein "doktorgrad" på Facebook dot com. 

Om folk har spørsmål angående vaksine, effektivitet, etc, er det ikkje værre enn å gå til sin nærmeste lege, og spørre. Som er akkurat det ein ville gjort om ein har hodeverk, smerter i lungene, etc etc. Det ein ikkje gjer, er å finne tilfeldige flåsemikler på facebook, kanskje under eit dekke av å "tenke sjøl", være ein innbilt "tøffing" som er mot det etablerte, som ein drittunge i ein særdeles rar og sein trassalder, for så å prøve å fremstå som ein mester i kritisk tankesett. 

Patetisk!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (14 minutter siden):

kan du utype hvilket sted i artikkelen du mener motbeviser det jeg har skrevet tidligere?

Benekter du at såkalte Human Challenge forsøk med koronavaksine, gir eneste sikre svar om effektivitet?

Du ser selv hvordan fase 3-testing fungerer. Og som jeg påpekte så var det ikke 3-4000 i fase 3 for Pfizer, men over 40.000.

Du må slutte å spre løgner om vaksinene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Du ser selv hvordan fase 3-testing fungerer. Og som jeg påpekte så var det ikke 3-4000 i fase 3 for Pfizer, men over 40.000.

Du må slutte å spre løgner om vaksinene.

antallet deltakere forandrer ikke noe prinsippielt på hva vi diskuterer, dvs. om hva slags metode for testing som gir mest mulig troverdig svar.

Du er en flisespikker som bare leter detaljer og fant at jeg bommet på antallet personer. (som altså ikke har egentlig betydning for hva saken gjelder)

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Selv med 10 vaksinedoser vil det fremdeles forekomme dødsfall. Ingen vaksine er 100 % effektiv. Men det er mye mer effektivt enn å ikke vaksinere seg. Helt ærlig, corona-vaksinen burde vært påbudt for alle som ikke har en medisinsk grunn til å ikke ta den. Samfunnet har ikke råd til at noen få vaksinemotstandere skal ødelegge for alle andre.

Ja det er påbudt fordi det vil koste mere med sykehusinnleggelser og verstefall sykepenger.

Så synd for de fattlige landene norge betaler overpris siden de kjøper morderna fra andre land, så får resten de dårlige vaksinene. Rettferdig er det ikke men er jo slik at de rikeste landene har fordel mot de fattige. Vi gir bort de dårligste vaksinene til andre land.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

i gir bort de dårligste vaksinene til andre land.

Akkurat dette har jeg faktisk reagert litt på selv. AstraZeneca og Johnson ble jo omtalt som så farlig at man ikke engang kunne få den frivillig med mindre man hadde en svært god grunn, og en fastlege som ikke reserverte seg mot det. Men å sende de til andre har visst myndighetene ingen problemer med. Men det skal jo sies at de helt sikkert vil gjøre mer nytte enn skade på steder som har vært langt mer angrepet av covid enn norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rotekte skrev (5 timer siden):

Hallo alle sammen. Jeg kjenner jo dere nordmenn og vet at dere er godtroende, blåøyde og naive til de grader. Verdensmestre i å logre for øvrigheten og gjøre som dere blir tilsagt uten å mukke. Nisselua godt trukket ned over øynene. Et folk av husmenn. Dere kritiserer aldri noe som kommer ovenfra, protesterer aldri, mistror aldri myndighetene. Sånn er dere bare og jeg vet ikke hvordan det skal gå med dere i en ond verden.

 

 

Skal si meg enig i at dette beskriver den gjevne Nordmann ganske godt, men etter dette så falt jeg helt av.

Lenke til kommentar

NEJM-artikkelen med resultater fra Pfizer/BioNTech-vaksinen: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2034577

21 720 frivillige fikk vaksine, mens kontrollgruppen på 21 728 fikk saltvann (placebo):

image.thumb.png.febed6bff9ea1d6e2951992d02a19842.png

 

NEJM-artikkelen med resultater fra Moderna-vaksinen: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2035389

15 210 frivillige fikk vaksine, mens kontrollgruppen på 15 210 fikk saltvann (placebo):

image.thumb.png.284a117e0bd9b2878c7565e32f279c2d.png

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rotekte skrev (6 timer siden):

[...] Har dere noensinne lest en vitenskapelig artikkel som prøver å bevise at en vaksine beskytter mot Covid-19? [...]

... var altså spørsmålet fra TS. 

Smith-Mundt-Act2012 skrev (13 minutter siden):

komme med eldre data enn vaksine utrulling lol. Jævla urelevant du var da, gå under broa de ngo troll.

... var altså din reaksjon da jeg linket til de vitenskapelige artiklene som var grunnlaget for at BioNTecc- og Moderna-vaksinene etterhvert fikk "Betinget godkjenning" i Norge. 

Det er selvsagt en svakhet at de ikke ble testet mot Delta-varianten, men den fantes altså ikke da. Og nye varianter kommer i fremtiden, våre celler er ikke veldig gode kopimaskiner og lager stadig feil (=mutasjoner) på virus som vil kopieres.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (4 timer siden):

Breeek!

🐑

Jeg har valgt å vaksinere meg, og er nå fullvaksinert, men jeg respekterer at andre kan være skeptiske. Det er tross alt frivillig å ta vaksinen eller ikke. Men da forventer jeg at dere vaksineskeptikere også respekterer mitt valg, uten å ty til infantile utspill. De fleste vaksineskeptikere klarer ikke å respektere andres valg og meninger, og må kalle de for eksempel "sauer", og det tyder på ganske lav intelligens.

Og nei, jeg fulgte ikke flokken som en sau. Jeg leste meg opp på vaksinen, men stoler mer på seriøse kilder enn en eller annen tilfeldig Youtube-video med en tilfeldig lege jeg aldri har hørt om før.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og etter å ha lest dette innlegget er det klart at folk som tror de er smarte bare fordi de "går mot øvrigheta" fremdeles er de samme lettvekterene som alltid... 

Men, du er sikkert god og varm innvendig etter å ha postet denne teksten som du trodde fikk deg til å se smart ut. Bra for deg. Man kan leve lenge på lite selvinnsikt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
rotekte skrev (7 timer siden):

Hallo alle sammen. Jeg kjenner jo dere nordmenn og vet at dere er godtroende, blåøyde og naive til de grader....

 

Til og med helten din, Donald J. Trump, har nå gått ut og offentlig anbefalt folk å ta vaksinen. Så da tror du kanskje litt mer på at den faktisk har noe for seg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Smith-Mundt-Act2012 skrev (46 minutter siden):

"Ja klarer du ikke å lure en nordmann klarer du ikke lure noen" Gammelt russisk PROVERB. NRK må legges ned ASAP for en pytt med søl. All avis støtte må stoppe. Null integritet.

Alanis Morissette Reaction GIF by MOODMAN

 

Er det nåken russerne klarer å lure, er det dei lettlurte høgrevridde Trump kultistene. Eller FRPere, og Demokratene i Norge. 

Endret av Pallehysa
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men problemet er vel hvis man blander vaksiner, finnes det liste over ting som gjør vaksine ikke vil virke? F.eks ved skade eller blodtap?

Er det så lett å få vaksinen å gi mindre effektivitet? Da både pfizer og morderna må vel ha 80 minus eller har kort holdbardhet astrazeneca og  johnson and johnson kan oppbevares bedre i romtempratur lengere. Så egnes dårligere i fattige land der vil koste mye å oppbevare det i lengere periode.

For de vi vet er i risikosonen og som har kreft f.eks bruker selvgift har vel mindre beskyttelse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
rotekte skrev (19 timer siden):

Hallo alle sammen. Jeg kjenner jo dere nordmenn og vet at dere er godtroende, blåøyde og naive til de grader. Verdensmestre i å logre for øvrigheten og gjøre som dere blir tilsagt uten å mukke. Nisselua godt trukket ned over øynene. Et folk av husmenn. Dere kritiserer aldri noe som kommer ovenfra, protesterer aldri, mistror aldri myndighetene. Sånn er dere bare og jeg vet ikke hvordan det skal gå med dere i en ond verden.

Jeg har lest litt rundt her i Covid-avdelingen og funnet dere som jeg ventet. Ingen dyperegripende kritikk av noenting. Nå har vi den situasjon at nesten hele det norske folk er vaksinert mot Covid-19, men samtidig satte smitteraten ny rekord både i forgår og i går. Ingen av dere stusser over dette :) Ikke en kjeft. Alt er såre vel. Så lenge regjeringen og folkehelsa og nrk og vg sier det så er det det. Den som sier noe annet er en farlig konspirasjonsteoretiker, et internett-troll som dere personlig aldri har støtt på IRL men som dere vet - grøss! - finnes her ute på nettet blant Utgard-maktene. Han burde bures inn på Dikemark!

Ja, så kommer jeg da, Fenris-ulven som skal rase fram over jorda på den ytterste dag og sluke alt. Hold dere fast! I et normalt folk forventet jeg å finne en tråd hvor man slåss så fillene fyker om vaksinene virker eller ei. Det finner man ikke her i et norsk forum, selvfølgelig ikke, og det forventet jeg heller ikke. Så jeg får selv ymte frampå, forsiktig forsiktig så ikke tråden går rett i papirkurven. Altså: Har dere noensinne spurt dere selv hvor effektiv en Covid-vaksine er mot smitte, sykdom eller død? Klødd dere litt i hodet og sagt hmm? Når Folkehelsa rykker ut og sier at vaksinene fungerer alldeles utmerket, har det falt dere inn å spørre hvordan de vet det, hva de bygger det på?

Har dere noensinne lest en vitenskapelig artikkel som prøver å bevise at en vaksine beskytter mot Covid-19? Har dere tenkt over hvordan man skulle kunne gå fram for å bevise dette - eller mislykkes i å bevise det? Jeg er av den ekle sorten som ikke tror på noenting før det er bevist. Minst av alt når det kommer fra myndigheter og autoriteter eller legemiddel-industrien som tjener svimlende summer på dette styret. Uten ansvar! Ja, for det har de ikke, må vite. Ikke spor. Kan ikke saksøkes for skadevirkninger, å nei du. Hvis det norske folk tar skade av Pfizer-vaksinen er det nordmenn selv som skal erstatte det! Sånn funker det. Det er fordi Pfizer stoler fullt og fast på at vaksinen ikke har noen skadevirkninger men redder oss alle fra sykdom og død. Selvfølgelig. Bare spør Rockefeller (Folkehelsa).

Og effektiv er den. Til de grader. Så vi nå har satt ny rekord i antall smittede på en dag. Jeg hører dere si at alt ville vært mye verre uten 4 millioner vaksinerte nisser, men nå vil jeg gjerne høre mer: Hvordan det egentlig? Og ikke nøy dere med å papegøye videre hva dere har hørt på TV, men legg pannen i dype folder og tenk litt. Vær ikke flinkeste gutten i klassen nå, rekk ikke hånden ivrig opp, jeg har det, frøken! Vær heller litt rampete, sitt bakerst i klasserommet og vipp på stolen og le av det som foregår på tavla. Blås i dårlige karakterer men tenk selv!

 

Vaksinene virker som de skal. Det at man leser at så det likevel er så ufattelig mange smittede nå er fordi man massestester befolkningen under en lav sko; men det overveldende flertall av de som tester positivt er veldig lite syke. Det er noe som heter at man finner om man leter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...