Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vaksinefiasko i Norge?


rotekte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest d6894...6ff skrev (4 minutter siden):

Tror du det kan ha noe med at vi bor i verdens beste og fredeligste land? Der de fleste blir tatt godt vare på, hvis de vil. 

Anonymous poster hash: d6894...6ff

Tja kan jo diskuteres så sant man ikke bor i syria eller saudiarabia og afrika så. Samt russland som har lattlig få vaksinerte.

Stemmer lite med eldre og ungdom forøvrig, årsaken de ikke blir prioritert er fordi de som jobber er høyere fortjeneste, folk som går på skole eller i fengsel er utgift derfor blir de lite prioritert.

De som overrasket meg er norge snart mulig før england på vaksinerte selv om england begynte tidligere. Men godt mulig england bruker vaksiner som ikke er godkjent dermed gjelder ikke prosent satsen og noen vil ikke la seg vaksineres.

https://www.vg.no/spesial/corona/risiko-eu/

Er litt rart polen, rumania og tjekkia ungaria er eneste som er grønne. Norge er ganske rød på sørsiden. Spessielt fra bergen til kristiansand og oslo.

Lenke til kommentar

Fagpersoner til opprop mot vaksinering av barn. 

https://resett.no/2021/09/03/fagpersoner-til-opprop-mot-vaksinering-av-barn-dette-er-ikke-rakettforskning/

Dette oppropet når ikke førstesida til Dagbladet (eller andre steder). 

Både vaksinerte barn og voksne kan bære smitten med seg. Litt rart at de fremdeles har et mål om flokkimmunitet. Men etter hvert som bølgen går over, kan en jo si at alle får immunitet. På samme måte som den britiske varianten har forsvunnet, og den sørafrikanske. 

Lenke til kommentar

Problemet med restriksjonene er ikke at de har vært for strenge men at regjeringen gang på gang har åpnet opp alt for tidlig, og alle topper bortsett fra den første er direkte relatert til lettelser og dispensasjoner. Hadde de beholdt og gjennomført en streng politikk ville "alt" gått som normalt innenfor Norges grenser inntil vaksinasjon med 2 doser var gjennomført for alle.

Frisleppet som denne overlegen forfekter ville har resultert i store dødstall. Det ser man jo fra Brasil, Italia, USA og England blant annet.

Forøvrig er jeg helt enig med en annen lege, kunne nok ikke sagt det bedre selv:

https://www.nrk.no/trondelag/kommuneoverlege-i-midtre-gauldal-med-klar-beskjed-til-vaksinemotstandarar-1.15636251

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Haiku skrev (5 timer siden):

Problemet med restriksjonene er ikke at de har vært for strenge men at regjeringen gang på gang har åpnet opp alt for tidlig, og alle topper bortsett fra den første er direkte relatert til lettelser og dispensasjoner. Hadde de beholdt og gjennomført en streng politikk ville "alt" gått som normalt innenfor Norges grenser inntil vaksinasjon med 2 doser var gjennomført for alle.

Frisleppet som denne overlegen forfekter ville har resultert i store dødstall. Det ser man jo fra Brasil, Italia, USA og England blant annet.

Forøvrig er jeg helt enig med en annen lege, kunne nok ikke sagt det bedre selv:

https://www.nrk.no/trondelag/kommuneoverlege-i-midtre-gauldal-med-klar-beskjed-til-vaksinemotstandarar-1.15636251

Jo de var for strenge i vinter da spesielt i Oslo.

 

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Han er overlege på nevrologisk avdeling. 

Synes det er en grei ordning at nevrologene ikke håndterer epidemier og heller overlater det til fagpersoner :) 

Morsomt at alle leger og utdanne folk som er imot andre sine meninger blir satt i bås som lite begavet.

Men hadde det vært motsatt mening de hadde.........

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Morsomt at alle leger og utdanne folk som er imot andre sine meninger blir satt i bås som lite begavet.

Men hadde det vært motsatt mening de hadde.........

Lite begavet har jeg ikke fått med meg at noen mener han er, men han er nå ikke akkurat en fagperson hva gjelder epidemiologi eller sykdommer som covid-19. Jeg har alltid ment at man må lytte til ekspertene, og denne nevrologen har ikke noe ekspertise på dette fagfeltet.

Skal også nevnes at Haukeland sykehus gikk ut offentlig og sa at han ikke representerer meningene deres og at de ikke deler hans syn.

Lenke til kommentar

I reportasjen jeg linker til, presiserer han selv at han DA uttaler seg som privatperson.

Det er forøvrig en uting at "eksperter" som "uttaler seg som privatperson" anvender eller tillater at det bli anvendt titler/arbeidssted mm i forbindelse med disse "private" uttalelsene. Enkelte av disse har høy utdanning og kan være ganske så meritert innen sine fagfelt, men det betyr hverken at de har tyngde når de uttaler seg om noe annet eller at de er helt riktig sammenskrudd.

De må selvsagt gjerne uttale seg og diskutere på lik linje med alle andre, men å bruke f.eks en tittel som ikke er relatert til temaet for å tilføre uberettiget tyngde til argumentene er en uting. 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (18 minutter siden):

Jo de var for strenge i vinter da spesielt i Oslo.

Nei, det var de ikke.

Regjeringen var alt for slepphendte med arbeidsinnvandrere til b.la byggevirksomhet o.a, og de tok ikke skikkelig tak i utfordringene i de bydelene som er fattigst og mest trangbodd. MANGE av utbruddene skyldtes dispensasjoner til b.la verftsindustri på kysten. 

Hadde regjeringen hatt kontroll langs grensene og på flyplassene ville det ikke ha vært nødvendig med så strenge tiltak. Regjeringen har under hele pandemiforløpet forårsaket utbrudd med sin mislykkede strategi. At vi har sluppet forholdsvis billig unna skyldes at vi har mye penger og at en stor andel av befolkningen har vært lojale mot smitteverntiltak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Haiku skrev (10 minutter siden):

I reportasjen jeg linker til, presiserer han selv at han DA uttaler seg som privatperson.

Det er forøvrig en uting at "eksperter" som "uttaler seg som privatperson" anvender eller tillater at det bli anvendt titler/arbeidssted mm i forbindelse med disse "private" uttalelsene. Enkelte av disse har høy utdanning og kan være ganske så meritert innen sine fagfelt, men det betyr hverken at de har tyngde når de uttaler seg om noe annet eller at de er helt riktig sammenskrudd.

De må selvsagt gjerne uttale seg og diskutere på lik linje med alle andre, men å bruke f.eks en tittel som ikke er relatert til temaet for å tilføre uberettiget tyngde til argumentene er en uting. 

 

Mange gjør det i Norge bare se på NNPF.

Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Lite begavet har jeg ikke fått med meg at noen mener han er, men han er nå ikke akkurat en fagperson hva gjelder epidemiologi eller sykdommer som covid-19. Jeg har alltid ment at man må lytte til ekspertene, og denne nevrologen har ikke noe ekspertise på dette fagfeltet.

Skal også nevnes at Haukeland sykehus gikk ut offentlig og sa at han ikke representerer meningene deres og at de ikke deler hans syn.

Vaksinere barn er noe helt annet enn voksne og når man tydelig gjør det fordi man vil hindre smitte er det på kanten noe jeg forstår godt at folk reagerer på..

Jeg ser faktisk begge sider her og tror selv vaksinene er relativt trygg også for barn, men risk vs reward for de unge mener jeg personlig er ikke eksisterende , men det er jo frivillig i så måte utenom vaksinepresset så foreldre for selv ta dette valget og lese gjennom all informasjon på begge sider av spektre forhåpentligvis før dem tar en så stor avgjørelse for barna sine.

 

Lenke til kommentar
Haiku skrev (2 minutter siden):

Nei, det var de ikke.

Regjeringen var alt for slepphendte med arbeidsinnvandrere til b.la byggevirksomhet o.a, og de tok ikke skikkelig tak i utfordringene i de bydelene som er fattigst og mest trangbodd. MANGE av utbruddene skyldtes dispensasjoner til b.la verftsindustri på kysten. 

Hadde regjeringen hatt kontroll langs grensene og på flyplassene ville det ikke ha vært nødvendig med så strenge tiltak. Regjeringen har under hele pandemiforløpet forårsaket utbrudd med sin mislykkede strategi. At vi har sluppet forholdsvis billig unna skyldes at vi har mye penger og at en stor andel av befolkningen har vært lojale mot smitteverntiltak.

Jo de var for strenge rundt personlig valg man kunne gjøre, da spesielt i Oslo siden det varte så lenge der.

Ang grenser osv så er jeg enig og det er diskutert i covid tråden ganske mye når det skjedde.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, DaniNichi said:

Morsomt at alle leger og utdanne folk som er imot andre sine meninger blir satt i bås som lite begavet.

Når han mener at Covid-19 ikke er noe verre enn influensa er det ikke lett å komme frem til noen annen konklusjon enn at han er lite begavet. I hvert fall i forhold til å tolke statistikk.

Han er sikkert dyktig på visse områder for å ha kommet seg inn i den jobben han har, men samtidig er han overraskende udyktig på andre områder.

(Om jeg personlig trengte en nevrolog ville jeg ikke følt meg helt trygg på denne fyren.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (19 minutter siden):

Jo de var for strenge rundt personlig valg man kunne gjøre, da spesielt i Oslo siden det varte så lenge der.

Ang grenser osv så er jeg enig og det er diskutert i covid tråden ganske mye når det skjedde.

Selv har jeg under hele pandemien valgt følge alle tiltak, har forlenget praktiseringen utover det samfunnet har forlangt, og vært enda mer restriktiv enn det samfunnet forlanger med alle sine premature frislepp. Jeg har også avstått fra vaksine da det var min tur fordi andre grupper med større risiko og eksponering ikke hadde fått sin. Jeg finnes ikke bekymret for å få Covid, men når man omgås gravide, barn, eldre og enkelte andre sårbare må man ta sitt ansvar overfor de man omgås, de man bryr seg om og samfunnet.

Covid handler ikke om å være opptatt av seg selv, men å gjøre sitt for det samfunn man er en del av. Folk må gjerne være kritisk til vaksiner og restriksjoner fra forsiktighet til forbi borderline koko for meg, men nå en del bruker sin overbevisning til å få andre til ikke å vaksinere seg blir jeg kvalm. Jeg betrakter disse som rene tullinger.

Lenke til kommentar

Bare for å nevne det, jeg kan respektere synspunktet at tiltakene hadde alt for store konsekvenser for de enkelte, og det hadde vært bedre å åpne helt opp og la det gå med noen titusen liv.

Jeg er uenig i det synspunktet, men da forholder man seg i hvert fall til realitetene med dette viruset, og forskjellen mellom mitt synspunkt og deres synspunkt er egentlig bare den subjektive verdien vi setter på ett menneskeliv.

Om man ikke verdsetter menneskeliv over personlig frihet, så gir det fullstendig mening å være fullstendig mot smittetiltakene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig i at konsekvensene har vært store for den enkelte. Det burde ikke ha vært nødvendig og ville heller ikke ha vært det om ikke regjeringen hadde bedrevet sine frislepp og dispensasjoner.

Når regjeringen ikke tar sitt ansvar må befolkningen gjøre det, og betale prisen. Pandeminhånderingen er nok en av flere årsaker til at de nå ligger an til å tape valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...