Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vaksinefiasko i Norge?


rotekte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
defuzion skrev (4 timer siden):

Ikke vaksinemotstander, men familien min har hatt noen merkelige opplevelser rundt vaksiner.
Min bestemor ble lagt inn på overvåkning etter første og andre dose med pfizer. Hun ble sterkt redusert av bivirkningene og klarte ikke gjøre rede for seg selv og snakket usammenhengende. Kan legge til at hun er snart 100 år og med sukkersyke.
Har også en slekning som utviklet epilepsi etter at personen ble vaksinert mot svineinfluesa. Om det skyldes vaksinen strides det fortsatt om, men familien innad er sterkt mistenksom mot vaksinen.

Når man er 100 år er det ikke rart de får demens eller sukkersyke, så er nok størst sansynlig alderen, fleste blir ikke over 85 år uten å havne på gamlehjem eller sykehus så er slik det er.

Til informasjon:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/08/28/195782389/forsker-mener-vi-bor-forberede-oss-pa-en-eller-to-vaksinedoser-til

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/08/22/195781479/sykepleier-ber-om-erstatning-etter-a-ha-blitt-langtidssyk-av-vaksine

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/08/28/195783334/forsker-om-smitteokningen-titusenvis-kan-fa-long-covid-og-hukommelsestap

men vi vet ikke før vi er der. Hvor mange er det som får langvarig hukommelsetap? er vel de mest verste tilfellene i så fall? Uansett vil neppe helseskadeerstattning hjelpe med mindre man har forsikring. Stiller vel krav til både munnbind og 2 vaksinedoser minumum for få noe særlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Kajac said:

Damn, son! Traff jeg en nerve eller?

Vi lever allerede i en verden med mange påbud og forbud for at samfunnet skal fungere. Kan ikke helt se at vaksinepåbud skulle utgjøre noen forskjell fra den andre reglene man må forholde seg til.

Ja vil si du gjorde det. 

Du ser faktisk ingen forskjell på feks fartsgrense og å tvinge ett medisinsk inngrep? Vi er beskyttet av loven, mot nettopp slike maktovergrep fra staten. At du ønsker å gi fra deg slik frihet er skremmende og svært ugjennomtenkt. Ikke minst at du ønsker å gi staten, som definitivt ikke ønsker seg VÅRES beste, makten til å tvinge folk til vaksinasjon. Det vil jeg likestille med å frata oss ytringsfrihet, men du er kanskje en av dem som mener det er til det beste at ytinger du ikke liker straffes også? 
 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/08/29/195783405/japan-har-oppdaget-forurensing-i-enda-et-parti-med-moderna-vaksiner

Tja vet ikke hva som er mest forurenset av morderna eller astrazeneca?

Sitat

Du ser faktisk ingen forskjell på feks fartsgrense og å tvinge ett medisinsk inngrep? Vi er beskyttet av loven, mot nettopp slike maktovergrep fra staten. At du ønsker å gi fra deg slik frihet er skremmende og svært ugjennomtenkt. Ikke minst at du ønsker å gi staten, som definitivt ikke ønsker seg VÅRES beste, makten til å tvinge folk til vaksinasjon.

Tja risikoen man tar å ta en slik vaskine er lite, finnes få vaksiner som er foruenset tror sansynligheten er like liten som å vinne i lotto. Men burde vel gjøre bedre kontroller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 29.8.2021 den 9.23):

Tja vet ikke hva som er mest forurenset av morderna eller astrazeneca?

Kanskje passende å kalle moderna for morderna? :D  "Erna" i slutten henviser ikke til Erna, men til RNA. 

En persons vaksinasjonskort over noe tid, som vil være nødvendige for å kunne eksistere i samfunnet:

cf16160e-05b5-4f90-88ea-63677d02b43f?fit

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vaksinasjonsboken min lengre, men der stod alle vaksinasjonene mine oppført, og såvidt jeg husker var også varighet/revaksinasjon en del av pakken.

Om du glemmer covid 19, vil du forsatt slite om du ikke har f.eks dokumentert gulfebervaksine mellom en del land.

Vaksiner er der ikke først og fremst for å beskytte et individ mot sykdom, men for å beskytte en hel populasjon. Det finnes selvsagt også individorienterte vaksinasjonsprogrammer.

MEN: Når det offentlige skal overtale folk til å ta en vaksine, henvender de seg gjerne til det enkelte individ. Fordi folk gjerne frykter egen/familiens sykdom mer enn de bekymrer seg over sykdom i nabobyen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var på høy tid. De har til tider virket som om noen tror at Covidvirusene sjekker hvem de skal besøke, og velger et annet offer om det er barn de støter på. 

Jeg synes det er underlig at Regjeringen ikke får vesentlig hardere medfart for smittestrategiene sine (smittevernstrategier ville vært bedre).

Lenke til kommentar

Sitter og lurer på om jeg skal ta vaksinen eller ikke. Er bakerst i 11. og siste prioriteringsgruppe. Fikk tilbud i sommer, men nettsiden lot meg ikke registrere dato for vaksinasjon. Eller, den tillot å velge dato for første vaksjonasjon, men krevde deretter å velge dato for 2. vaksinasjon også, her var det ingen ledige så det var ingen vei videre.

På den ene siden er vaksinen lav risiko når så mange har tatt den og bivirkninger er sjeldne. På den andre siden, det er jo veldig nytt og alt for lite kunnskap om både varighet og effekt. Folk som er dobbeltvaksinert har likevel blitt smittet? Og etter en stund så virker vaksinen dårligere eller slutter å virke helt? Israel har fått ny smittebølge selv om de har vært best på vaksinering?

Så da sitter jeg igjen med to spørsmål:

1) Hva er poenget dersom vaksinen har varierende og avtagende effekt?

2) Må vi fortsette å vaksinere oss i "all" fremtid fordi effekten forsvinner over tid?

Jeg kan vurdere ta vaksinën en gang, maks 2. Mer enn det? Nei takk!

NB: Ikke konspirasjonsteoretiker eller vaksineskeptiker (kun skeptisk generelt sett).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (6 minutter siden):

Sitter og lurer på om jeg skal ta vaksinen eller ikke.

Det blir vel nå et bikkjeslagsmål der mengder av folk dukker opp for å overbevise deg. Tenker det samme selv, at om ikke dagens vaksine allerede er utdatert, blir den det i løpet av få uker. Blir et spørsmål nå om man føler seg presset til å ta den, av politikere og venner. 

Lenke til kommentar
Haiku skrev (7 timer siden):

Det var på høy tid. De har til tider virket som om noen tror at Covidvirusene sjekker hvem de skal besøke, og velger et annet offer om det er barn de støter på. 

Jeg synes det er underlig at Regjeringen ikke får vesentlig hardere medfart for smittestrategiene sine (smittevernstrategier ville vært bedre).

Barn og unge er nesten aldri et offer for covid utenom hva samfunnet rundt gjør som eks isolering /karantene ved positive prøver osv.

Så eneste gode argumenter for å vaksinere de fra 25 år nedover er jo redusere smitten i samfunnet.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (6 timer siden):

Sitter og lurer på om jeg skal ta vaksinen eller ikke. Er bakerst i 11. og siste prioriteringsgruppe. Fikk tilbud i sommer, men nettsiden lot meg ikke registrere dato for vaksinasjon. Eller, den tillot å velge dato for første vaksjonasjon, men krevde deretter å velge dato for 2. vaksinasjon også, her var det ingen ledige så det var ingen vei videre.

 

Budeia skrev (6 timer siden):

Det blir vel nå et bikkjeslagsmål der mengder av folk dukker opp for å overbevise deg. Tenker det samme selv, at om ikke dagens vaksine allerede er utdatert, blir den det i løpet av få uker. Blir et spørsmål nå om man føler seg presset til å ta den, av politikere og venner. 

Nå er det vel ikke voldsomt med bivirkninger som blir rapportert blant vaksinerte, så den biten bør jo ikke være noe stort problem. Om det er prinsippielle som er ankepunktet, så har jeg fortsatt til gode å se noen rasjonelle innvendinger. Jehovas vitner vil kanskje nekte av religiøse årsaker(?)

Man er jo klar over at vaksinene foreløpig ikke beskytter alle mot alle varianter, men det synes også klart at sykdomsforløp er langt mindre alvorlig for vaksinerte.

Så jeg ser ikke problemet ved å vaksinere seg, heller ikke om vaksinen må gjentas. De fleste vaksiner må gjentas med mellomrom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 timer siden):

Barn og unge er nesten aldri et offer for covid utenom hva samfunnet rundt gjør som eks isolering /karantene ved positive prøver osv.

Så eneste gode argumenter for å vaksinere de fra 25 år nedover er jo redusere smitten i samfunnet.

Nå er det jo en sterk økning i andel unge på sykehus pga Covid, så ufarlig er det ikke.

Å redusere smitten i samfunnet er jo det vesentlige poenget med vaksiner. Om det var 2 i året som ble syke ville man jo ikke lagd vaksiner for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (9 timer siden):

Sitter og lurer på om jeg skal ta vaksinen eller ikke. Er bakerst i 11. og siste prioriteringsgruppe. Fikk tilbud i sommer, men nettsiden lot meg ikke registrere dato for vaksinasjon. Eller, den tillot å velge dato for første vaksjonasjon, men krevde deretter å velge dato for 2. vaksinasjon også, her var det ingen ledige så det var ingen vei videre.

På den ene siden er vaksinen lav risiko når så mange har tatt den og bivirkninger er sjeldne. På den andre siden, det er jo veldig nytt og alt for lite kunnskap om både varighet og effekt. Folk som er dobbeltvaksinert har likevel blitt smittet? Og etter en stund så virker vaksinen dårligere eller slutter å virke helt? Israel har fått ny smittebølge selv om de har vært best på vaksinering?

Så da sitter jeg igjen med to spørsmål:

1) Hva er poenget dersom vaksinen har varierende og avtagende effekt?

2) Må vi fortsette å vaksinere oss i "all" fremtid fordi effekten forsvinner over tid?

Jeg kan vurdere ta vaksinën en gang, maks 2. Mer enn det? Nei takk!

NB: Ikke konspirasjonsteoretiker eller vaksineskeptiker (kun skeptisk generelt sett).

Det er sikkert sunt å være litt skeptisk, inkludert til vaksiner. 

Jeg ser ingen grunner til ikke å ta covid-19-vaksinen.

Selv om det har vært en del fokus i medier i det siste på at vaksinene ikke beskytter like godt mot smittespredning som antatt, så er vaksinene svært effektive i å hindre deg i å utvikle alvorlige symptomer eller bli veldig syk av covid-19. Hvor avtagende effekten eventuelt er, det vet vi ikke enda, spesielt ikke for unge og friske mennesker. Når det gjelder Israel så har de ganske store lommer med uvaksinerte og Norge er på vei forbi dem i vaksinedekning. 

De fleste vaksiner tas i flere runder, men mange tas for eksempel fire ganger totalt så er man beskyttet for livet. Det er ingen fasit på hvordan dette blir, men en god sannsynlighet for at vi kun trenger å vaksinere de eldre og risikogruppene årlig slik vi gjør mot influensa fra før. Sannsynligheten er også stor for at koronaviruset er noe "alle" til slutt vil bli smittet av, så er det naturligvis en kjempefordel å være beskyttet mot å bli alvorlig syk gjennom vaksine. Ikke bare for deg, men for hele samfunnet.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Budeia said:

Tenker det samme selv, at om ikke dagens vaksine allerede er utdatert, blir den det i løpet av få uker.

Det er neppe slik at vaksinen blir helt utdatert. Men den vil nok miste virkning over tid.

Men selv om det kommer en ny farlig variant om f.eks fem år som til stor grad klarer å omgå vaksinene er det fullt mulig at de som har tatt dagens vaksiner er målbart bedre beskyttet enn de som ikke har tatt vaksine.

Dette er litt som infuensa. Det hjelper å ha hatt influensa og influensavaksiner tidligere, selv om det alltid er slik at årets variant er annerledes enn tidligere varianter. Det er fortsatt likheter mellom variantene slik at tidligere sykdom gir noen form for beskyttelse.

Det handler rett og slett om å lære opp immunforsvaret. Jo mer man eksponerer immunforsvaret for faktiske trusler, og simulerte trusler gjennom vaksiner, jo mer forberedt er immunforsvaret på fremtidige trusler.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/29/2021 at 9:20 AM, Frontyer said:

Ja vil si du gjorde det. 

Du ser faktisk ingen forskjell på feks fartsgrense og å tvinge ett medisinsk inngrep? Vi er beskyttet av loven, mot nettopp slike maktovergrep fra staten. At du ønsker å gi fra deg slik frihet er skremmende og svært ugjennomtenkt. Ikke minst at du ønsker å gi staten, som definitivt ikke ønsker seg VÅRES beste, makten til å tvinge folk til vaksinasjon. Det vil jeg likestille med å frata oss ytringsfrihet, men du er kanskje en av dem som mener det er til det beste at ytinger du ikke liker straffes også? 

Jeg er enig i at det er å gå for langt å la staten kreve at man må vaksineres. Tvangsvaksinering er utelukket i mitt syn.

Men staten og private bedrifter kan gå ganske langt i å kreve vaksinering, uten at jeg syns det er spesielt problematisk. Man kan f.eks kreve at barn må være vaksinert for å gå på offentlig skole, og f.eks at helsearbeidere må være vaksinert for å kunne jobbe med pasienter.

Det er også f.eks greit i mitt syn om en bedrift sier at kun vaksinerte får lov til å være på jobb, og de uvaksinerte må jobbe hjemmefra. Eller f.eks om ett treningssenter sier at man må være vaksinert for å være medlem.

Slike krav bør være faglig begrunnet i reell risiko, i mitt syn.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/28/2021 at 1:26 PM, rotekte said:

Men dette er de gamle undersøkelsene som vaksine-selskapene selv gjennomførte for å få nødgodkjennelse av FDA. Det er bukken som passer havresekken. Jeg skulle gjerne se en undersøkelse av en uavhengig instans utført i dag etter over et halvårs massevaksinasjon. En realistisk, upartisk og troverdig utredning. Som IKKE er finansiert av vaksine-industrien, slik disse undersøkelsene var.

Virkningen er åpenbar i den virkelige verden. Vi trenger ikke se til særlig grad på studiene, når vi har så mye data fra den virkelige verden.

Det er bare å kjøre forbi ditt lokale sykehus nå som vi har åpnet nesten helt opp. Ligger det folk i kø utenfor sykehuset og dør? Nei. Vaksinene virker.

On 8/28/2021 at 1:26 PM, rotekte said:

Her er vi tilbake på det springende punkt: Nordmenns naivitet. Tror du Pfizer gjennomførte denne undersøkelsen for at den skulle vise at deres vaksine ikke hjelper? Trukke det gitt. Har slike undersøkelser noensinne vist annet enn at vaksinene er kjempebra? Trukke det gitt.

AstraZenecas første studier viste veldig lav virkning hos eldre, som var grunnen til at eldre ble prioritert for Pfizer i Norge, mens yngre folk (hovedsaklig helsepersonell) fikk AZ. Hvis du mener disse studiene bare er tull, hvorfor laget de ikke studien slik at den viste at AZ fungerte supert for alle?

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Det er sikkert sunt å være litt skeptisk, inkludert til vaksiner. 

Jeg ser ingen grunner til ikke å ta covid-19-vaksinen.

Selv om det har vært en del fokus i medier i det siste på at vaksinene ikke beskytter like godt mot smittespredning som antatt, så er vaksinene svært effektive i å hindre deg i å utvikle alvorlige symptomer eller bli veldig syk av covid-19. Hvor avtagende effekten eventuelt er, det vet vi ikke enda, spesielt ikke for unge og friske mennesker. Når det gjelder Israel så har de ganske store lommer med uvaksinerte og Norge er på vei forbi dem i vaksinedekning. 

De fleste vaksiner tas i flere runder, men mange tas for eksempel fire ganger totalt så er man beskyttet for livet. Det er ingen fasit på hvordan dette blir, men en god sannsynlighet for at vi kun trenger å vaksinere de eldre og risikogruppene årlig slik vi gjør mot influensa fra før. Sannsynligheten er også stor for at koronaviruset er noe "alle" til slutt vil bli smittet av, så er det naturligvis en kjempefordel å være beskyttet mot å bli alvorlig syk gjennom vaksine. Ikke bare for deg, men for hele samfunnet.

Jeg var skeptisk til mye rundt dette med vaksiner, men noen ganger i livet er det riktig ta en for alle rundt seg og ikke sitte kun tenke på seg selv.

Ikke minst tror jeg bivirkningen av å ende opp med ligge rett ut sjuk i 7-10dager som er ikke er så uvanlig av covid-19 er langt langt verre enn hva de fleste bivirkninger vaksinen kan gi og jeg fikk mange av de.

Når det gjelder vaksinere unge så er jeg uenig med de fleste her inne.

Lenke til kommentar

Idealet vil jo alltid være at mennesket utvikler resistens hurtig og naturlig, men ettersom dette utviklet seg til en epidemi og en pandemi var det jo klart idealet ikke ville oppfylles her. Da er vaksine rett vei å gå. Selv om barna nok rent typisk blir skjeldnere og mindre syke enn godt voksne vil de jo spre smitten, og da må de til pers selv når nesten hele den voksne befolkningen er vaksinert. Vaksinene er jo ikke 100% effektive og varer ikke fryktelig lenge. Ved å få ned smittetrykket reduseres også muligheten for farligere mutasjoner LITT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...