Gå til innhold

Speilreflekskamera - Ikke "the shit" lengre?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Tydeligvis et litt amatørspørsmål. Men, har et speilreflekskamera fra før (Nikon D90), som jeg vurderer å bytte ut / kjøpe nytt. Det er jo noen år gammelt. Men, når det kameraet ble kjøpt, var liksom speilreflekskamera det man skulle ha, om man skulle ha "ordentlig kamera".

Googlet og søkte litt etter nytt kamera, men fikk inntrykk at at slike kamera ikke lengre var/er "must have". Har jeg forstått det riktig?

Hva slags type er det da jeg skal velge, om jeg skal ha "ordentlig kamera"?

 

Takker! :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil si valget står på pris og hva du har av linser fra før.

Gikk selv for speil med Canon 90D sist jeg kjøpte kamera og er meget fornøyd og ville nok valgt det igjen over mirrorless varianten M6 Mark II. Kan vamt anbefale det om du har noen skarpe linser og du tar en god blend av video og stillbilder. 

Neste gang når jeg nok for speilløst, av den grunn at det er i den retningen det ser ut til at utviklingen går, men det blir kostbart på linsefronten. 😄
 

Lenke til kommentar
Bone skrev (50 minutter siden):

Hva slags type er det da jeg skal velge, om jeg skal ha "ordentlig kamera"?

Speilløst kamera, helst fra Sony om du vil ha nyeste teknologi.

 

Avhengig av prisklasse og bruk så har du toppmodell A1, sportsmodell A9, video modellen A7s, studio modellen a7r og folkemodellen A7.

 

Alle dem har en fullformat sensor, 35mm.

Men skal du ha et enda billigere må du ned på aps-c sensor størrelse.

Da er egentlig anbefalingen å heller kjøpe et Fujifilm kamera.

 

Du kan fortsatt kjøpe et nytt Nikon kamera, og da bruke linsene du sannsynligvis har, men Nikon begynner å falle litt ut.

Ellers kan du sannsynligvis også få tak i en adapter, slik at linsene passer på andre speilløse kamera.

 

Største obs å være klar over for tiden er hvilke linser som er laget for hvilket kamera.

FE er Sony sine linser for fullformat.

E er Sony sine for aps-c.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt speilrefleks i dag, men samtidig vil jeg nøle litt med å si at speilløst er objektiv bedre. Personlig liker jeg svært små kameraer i målsøkerstil, med ergonomi som en murstein (tenk Panasonic GX9, Olympus PEN-F, Fuji X-E4 og Leica CL), men det er jo et høyst subjektivt valg. Noen setter pris på et heftig kamera, og selv enkelte produsenter av speilløse kameraer lager ganske digre greier (som Leica SL og Panasonic S1). Andre igjen foretrekker en optisk søker fremfor en EVF.

Hvis du har litt Nikon-optikk går det jo an å se på en speilløs Nikon? De har jo en grei adapter for bruk med dem. Z50 og Z fc har sensor på samme størrelse på din D90, og er ikke avskyelig dyre. Vil du ha en mer markant oppgradering er jo Z5 og Z6 alternativer, men de er en del dyrere.

Liker veldig godt Z fc, den appellerer skikkelig til hipsteren i meg, men kan jo forsåvidt være andre synes det er en avskyelig fortidslevning. 😛

Lenke til kommentar

Synes endelig de speilløse er blitt gode nok det siste året. Det som har hindret meg er manglende fysisk respons i kamera, dårlig søker og litt diverse småting. Samt at den elektroniske lukkeren gjerne har bråkt mer enn en speilrefleks i blimp (jeg er avhengig av helt lydløst kamera).

Er i prosessen med å gå over til det nå, etter å ha holdt meg til 5D-serien fra Mark II til IV nå. Holdt på å ryke på en Canon R5 i sommer, men så kom nyheten om R3 som sannsynligvis kommer i løpet av høsten, så det blir nok den. Som profesjonell ville jeg ikke kjøpt speilrefleks nå, med mindre man har en spesifikk grunn. Ser også kollegaene mine går for speilløst. Så da antar jeg det samme gjelder for "amatører" og.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (47 minutter siden):

Vet ikke det offisielle navnet nå men de speilløse kameraene har blitt veldig gode. Elektronisk viewfinder er vel bedre enn optisk nå. Om ikke så er de veldig nære.

Akkurat som for 10 år siden er elektroniske søkere gode på noe og dårlige på andre ting.

Akkurat som det har foregått utvikling på speilløse kamera så har det også gjort det for speilrefleks. Det sagt så har salget av begge kategorier gått kraftig ned de siste 10 årene (balansen har gått litt i favør speilløse), og denne nedgangen har kvelt mye av utviklinga. Sensorprodusenter har hatt fullt fokus på mobiltelefonkameraer det siste tiåret, men nå begynner det å skifte mer over til kamerasensorer for automatiske kjøresystemer (biler), avstandssensorer (ToF) osv.

Utviklinga på objektiver har egentlig ikke gått nevneverdig fremover. Du finner stort sett samme spekter av kvalitet vs vekt og pris nå også.

Mitt forslag er egentlig dørge kjedelig: Behold D90-en og nyt den i mange år til. Kjøp eventuelt noe ny optikk om det er noe bestemt du føler du virkelig mangler. Gjerne brukt pga generell nedgang i interessen og dermed mange gode objektiver til egentlig alt for gode priser som ligger på finn. Føler du at pengene brenner litt i lommeboka og du har mest lyst på nytt kamerahus så kan du vurdere to veier: Enten et nyere Nikon DX kamera eller så står du helt fritt til å velge merke og system.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bone said:

Hva slags type er det da jeg skal velge, om jeg skal ha "ordentlig kamera"?

Dyre mobiltelefoner har ganske gode kamera nå til dags, om du kun skal snappe til instagram.

Om du skal ha et systemkamera med utskiftbare linser så er det speilløse systemkamera med elektroniske søkere som er det "nye". Det er fremdeles folk som foretrekker "feelingen" til speilrefleks sine optiske søkere fremfor de elektroniske søkerne med skjerm. Optiske søkere tapper heller ikke batteriet.

Selv har jeg et speilløst kamera fra fem år tilbake som jeg ennå synes er godt nok (til amatør-greier). Den elektroniske søkeren kan f.eks. gi forhåndsvisning av bildet, slik at du ser hvordan justering av instillinger påvirker eksponeringen. Etterpå kan du sjekke skarpheten på bildet rett i søkeren, uten å måtte ta hodet vekk og sjekke på skjermen (som kanskje også er blendet av sollys og gjør det vanskelig å se noe).

Du kan bare gå i en fotosjappe og prøve kamera med elektroniske søkere som er innenfor ditt budsjett, så finner du ut om du liker det eller ikke. 

Lenke til kommentar
Bone skrev (1 time siden):

Heisann!

Tydeligvis et litt amatørspørsmål. Men, har et speilreflekskamera fra før (Nikon D90), som jeg vurderer å bytte ut / kjøpe nytt. Det er jo noen år gammelt. Men, når det kameraet ble kjøpt, var liksom speilreflekskamera det man skulle ha, om man skulle ha "ordentlig kamera".

Googlet og søkte litt etter nytt kamera, men fikk inntrykk at at slike kamera ikke lengre var/er "must have". Har jeg forstått det riktig?

Hva slags type er det da jeg skal velge, om jeg skal ha "ordentlig kamera"?

 

Takker! :) 

Hva du bør velge avhenger helt av hva du skal bruke det til og hvordan du bruke bildene. De fleste har mobilen med seg, og da har man "alltid" kamera med seg. Om du har tatt bilder med et godt moderne kamera med utskiftbare linser og god oppløsning ser du godt forskjellen (støy mm) om du blåser det opp litt.

Skal du ta bilder fra "bylivet" (Streetphoto), så vil et stort kamera med diger linse gi best kvalitet, men du vil få mange reaksjoner fra folk som tror de blir fotografert. Et kompakt kamera med mindre linse evt en god kameramobil vil kunne gi bedre bilder fordi folk i søkeren opptrer mer naturlig.

OM du skal skal skaffe deg speilløst (speilrefleks er på tur ut), så er det du velger avhengig av budsjett og hva du skal bruke det til. Men uansett ville jeg ha sett på et moderne system først, slik at du kan beholde linsene om du bytter hus. Kjøper du et eldre system og investerer i linser vil du få et lite problem om du skal oppgradere huset osv.

Avhengig av budsjett ville jeg kanskje ha sett på et brukt Sony AIIR, investert i linser til ditt bruk, og så byttet ut huset med noe nyere (Sony A IV R eller bedre) om behovet/interressen er der på et senere tidspunkt. Sonykameraene har meget gode allroundegenskaper i et kompakt hus.

Sony AIIR og f.eks 40mm https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5745770

Men som sagt, det er helt avhengig av hva interessen din rundt fotografering er.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Elefantmesteren said:

Dyre mobiltelefoner har ganske gode kamera nå til dags, om du kun skal snappe til instagram.

Det er ofte greit å bruke mobilkamera til hverdagsbilder, men om en ønsker god kvalitet til litt mer spesielle bilder og gjerne litt uvanlige situasjoner så kommer en ikke unna et godt systemkamera. Mobilkamera markedsføres som en revolusjon hver gang en ny telefon kommer og som regel er det en skuffelse hver gang når folk bruker den i praksis og det viser seg at "demobildene" til PR var tatt med et godt SLR-kamera eller i beste fall i svært optimale forhold med mobilkameraet. Med det sagt har kvaliteten på mobilkamera gått vesentlig opp over tid til tross for oversalg i PR-materiale. Alle triks med fysikk og software er tatt i bruk.

Lenke til kommentar

Litt av "problemet" til kamerabransjen er at sensorteknologien stort sett har stått i ro de siste fem til ti årene. Så for å få folk til å bytte ut ting som egentlig fungerer helt greit, så må de finne på andre gimmicker i stedet.

De nyere modellene speilreflekser er fullt på høyde med de speilløse konkurrentene sine med tanke på ytelse. Speilløse kameraer har gjerne litt bedre videofunksjonalitet enn speilreflekser, men ellers så er det ikke noe spesielt som skiller dem. Så hvis du har vært fornøyd med D90 og vil ha noe nytt som funker med den eksisterende optikken din, kjøp f.eks. en D7500 eller D500 og kos deg. De er knasebra kamerahus som kommer til å holde i mangfoldige år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vil si du vil få litt mer enn bare bedre video specs. Man får Ibis, øye/ansiktsfokus, flere hjelpermidler, elektronisk søker og faktisk en fungere live view, pluss mye mer.  Ja, D500 er fortsatt en veldig bra kamera, men fremtidsrettet ikke et godt kjøp. Du må belage deg på å kjøpe brukt optikk, siden de fleste kamera butikker slutter og ta inn ny optikk. 

Skjer forresten en god del på sensor teknologien også. Sensorene scannes raskere som vil gi deg vesentlig mindre rolling shutter og raskere bps. Bedre på høyere iso er de blitt også. Skjedd mye de siste 2-3 årene, men Sony som pusher kamera teknologien. 

Har ikke noe i mot speil selv, men speilløst er fremtiden enten man vil eller ikke. 

 

Lenke til kommentar
17 hours ago, Oriuss said:

Vil si du vil få litt mer enn bare bedre video specs. Man får Ibis, øye/ansiktsfokus, flere hjelpermidler, elektronisk søker og faktisk en fungere live view, pluss mye mer. 

Sensorstabilisering har jo Pentax hatt på SLRene sine omtrent siden de begynte med speilreflekser.

Øye/ansiktsfokus: Sånn som på D500, mener du?

Elektronisk søker er jo ikke nødvendigvis et pluss, jeg foretrekker fremdeles optisk og synes det er mer behagelig å jobbe med. Det beste man kan si om dem er at de endelig har klart å ta igjen optiske så de er et faktisk godt verktøy.

Quote

Skjer forresten en god del på sensor teknologien også. Sensorene scannes raskere som vil gi deg vesentlig mindre rolling shutter og raskere bps. Bedre på høyere iso er de blitt også. Skjedd mye de siste 2-3 årene, men Sony som pusher kamera teknologien.

De sensorene som fremdeles topper målingene innenfor sin størrelseskategori både på støyytelse og dynamisk omfang er fra 2017. 

Endret av Sutekh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (20 timer siden):

Litt av "problemet" til kamerabransjen er at sensorteknologien stort sett har stått i ro de siste fem til ti årene. Så for å få folk til å bytte ut ting som egentlig fungerer helt greit, så må de finne på andre gimmicker i stedet.

Annet enn at de har gått fra 18 til 50+ mp.

Fra 3 bilder i sekundet til 30.

720p video til 8k.

Brukbar iso på 800 til 12.500.

Elektronisk lukker som kan brukes med blits.

Autofokus har gått fra 9 punkter til 700+ som nå dekker hele sensoren istedenfor bare midten.

 

Bsi, lsi, etc.

 

Så kommer de gimmickene du snakker om, som saktefilm, ibis, etc.

 

Sutekh skrev (36 minutter siden):

Elektronisk søker er jo ikke nødvendigvis et pluss, jeg foretrekker fremdeles optisk og synes det er mer behagelig å jobbe med. Det beste man kan si om dem er at de endelig har klart å ta igjen optiske så de er et faktisk godt verktøy.

Det beste man kan si om dem er vel at de har gått langt forbi vanlige optiske søkere nå de siste 2 årene...

 

Sutekh skrev (38 minutter siden):

De sensorene som fremdeles topper målingene innenfor sin størrelseskategori både på støyytelse og dynamisk omfang er fra 2017. 

Regner med at du her referer til dxo som fortsatt skalerer alle sensorer for å gi feilaktig inntrykk?...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...