Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (2 minutter siden):

Ah, så du gikk fra en skråsikker uttalelse om at Tesla er overrepresentert i den typen ulykker til at det tyder på at de er overrepresentert..

Sorry at enkel logikk ikke førte fram. Har du selv noen teori på hvorfor NHTSA etterforsker disse ulykkene? Siden du er fast bestemt på at det ikke kan skyldes at Teslaer har en større tendens enn andre merker til å dundre inn i brann, politi og sykebiler? 

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (Akkurat nå):

Sorry at enkel logikk ikke førte fram. Har du selv noen teori på hvorfor NHTSA etterforsker disse ulykkene? 

'Sorry' meg i ræva!! Den slags liksomunnskyldninger kan du kutte ut!

Da kan jeg like greit beklage at du alltid benytter manglende fakta til å dikte opp negative ting om Tesla. For det er det du gjør her, vi *vet* ikke om Tesla er overrepresentert i den typen ulykker. Nå du allikevel påstår det er det fri diktning for egen regning. Også kalt løgn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

'Sorry' meg i ræva!! Den slags liksomunnskyldninger kan du kutte ut!

Da kan jeg like greit beklage at du alltid benytter manglende fakta til å dikte opp negative ting om Tesla. For det er det du gjør her, vi *vet* ikke om Tesla er overrepresentert i den typen ulykker. Nå du allikevel påstår det er det fri diktning for egen regning. Også kalt løgn.

Jøss, du ble bedt om å bidra med noe annet enn kverulering og da gikk du rett av skaftet. Ikke veldig overrasket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 timer siden):

Kom igjen. Du kan jo bilproduksjon og AI bedre enn både Musk og Munro. Hos Munro kan du virkelig dele kunnskapen din med hele verden, og du får et direkte talerør inn til mange bilprodusenter. Så slipper de lete og lese et lite usselt norsk forum for å få gode råd. Mye bedre at du bare går rett til Munro og tar over den direkte kontakten med bilprodusentene og de som jobber med AI mot bilbransjen. Du har løsningen og de andre tar feil, eller de implementerer det feil eller fucker det opp på andre måter. Du har jo alle svarene alle søker og du vet åssen de skal løse det. 

Barnslig opplegg. Har du noe du vil ha fått sagt angående argumentene jeg tar opp, eller kan jeg forvente barnehagenivå i personpreik som unnasluntring flere ganger? 

Hva får deg til å si at han er noen ekspert angående AV utvikling? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, oophus said:

Hva får deg til å si at han er noen ekspert angående AV utvikling? 

Ja det var skrekkelig dumt av meg, heldigvis tror jeg ikke det lengre fordi du delte din kunnskap. 

Men jeg sa vel ikke at han var en ekspert på AI? Det var mer det at selskapet hans nok har ekspertise på AI slik at de kan vurdere de ulike fremgangsmåtene opp mot hverandre. Det er jo slike vurderinger selskapet hans lever av. Så det tror jeg fortsatt, at de har nødvendig kunnskap. Men om man skal finpirke i det, så aner jeg ikke noe om hvor detaljekunnskap om AI Mr Munro har personlig. Han kan nok mer enn meg om emnet så jeg lytter når han prater. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

Hadde du på lyd? Hørte du hva politi-talspersonen sa?

"When you drive, you drive".

AP er et assistentsystem per i dag, det er IKKE noe "Full Self Driving"-system. Den eneste som vil bli dømt for ulukken, er sjåføren som ignorerte den advarselen han fikk, om å alltid være klar til å overta.

Merkelig at alle linkene dine motbeviser det du prøver å påstå, gang etter gang.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Hadde du på lyd? Hørte du hva politi-talspersonen sa?

"When you drive, you drive".

AP er et assistentsystem per i dag, det er IKKE noe "Full Self Driving"-system. Den eneste som vil bli dømt for ulukken, er sjåføren som ignorerte den advarselen han fikk, om å alltid være klar til å overta.

Merkelig at alle linkene dine motbeviser det du prøver å påstå, gang etter gang.

Så tesla har ikke autobrems funksjon? Trodde det var standard på de fleste biler.

Poenget var at en Tesla har dundret inn i et utryknings kjøretøy igjen. Det er vel det tråen handler om. At det skjer mange ulykker med dette påslått. Har ikke hørt at andre fabrikanter har dette problemet.

Når føreren ikke følger med bør bilen slå på nødblink og kjøre ut til siden

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Så tesla har ikke autobrems funksjon? Trodde det var standard på de fleste biler.

Poenget var at en Tesla har dundret inn i et utryknings kjøretøy igjen. Det er vel det tråen handler om. At det skjer mange ulykker med dette påslått. Har ikke hørt at andre fabrikanter har dette problemet.

Når føreren ikke følger med bør bilen slå på nødblink og kjøre ut til siden

Hva skjer i en vanlig bil om føreren ikke følger med? Jo det ender i en ulykke. Hva skjer om føreren av biler med førerassistenter ikke følger med på trafikken og er parat til å straks overta kontrollen? Jo det blir også ulykker. 

Ingen av dagens smarte biler er selvkjørende. Ulykker er dermed ikke produsentens feil, det er førerfeil. 

Om du har kjøpt en pose kaffe og holder posen riktig vei og det på toppen står "åpnes her", men du velger å klippe hull i bunnen av posen slik at all kaffen renner ut på gulvet. Er det Friele som er skyldig i sølet? Burde posen forbedres slik at den dannet en pyramide, for da ville alle skjønt hva som er opp og ned? Eller skal vi bare si at den som brukte saksa får rydde opp sjæl?

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Ingen av dagens smarte biler er selvkjørende. Ulykker er dermed ikke produsentens feil, det er førerfeil. 

Om du har kjøpt en pose kaffe og holder posen riktig vei og det på toppen står "åpnes her", men du velger å klippe hull i bunnen av posen slik at all kaffen renner ut på gulvet. Er det Friele som er skyldig i sølet? Burde posen forbedres slik at den dannet en pyramide, for da ville alle skjønt hva som er opp og ned? Eller skal vi bare si at den som brukte saksa får rydde opp sjæl?

Men nå påstår tesla selv at bilen er selvkjørende bare det ikke gis noe garanti ved ulykke eller skade på bilen. Så er jo forskjell på tesla og andre bilmerker som kaller det førerassisent.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Hadde du på lyd? Hørte du hva politi-talspersonen sa?

"When you drive, you drive".

AP er et assistentsystem per i dag, det er IKKE noe "Full Self Driving"-system. Den eneste som vil bli dømt for ulukken, er sjåføren som ignorerte den advarselen han fikk, om å alltid være klar til å overta.

(Legger på et "hvis" her for å slippe å bruke tid på kverulanter.)

Hvis det er slik at Teslaer på Autopilot er overrepresentert i slike ulykker, hva synes du man skal gjøre for å unngå dem?

Det å sitte bak et tastatur og skrive "Sjåførens skyld!!!" uansett hvor elendig Autopiloten er, vil ikke hjelpe og ulykkene vil bare fortsette. Det er et tidsspørsmål før en av av disse Teslaene dundrer inn i en skolebuss med motorstopp.

Så hva tror du årsaken er og hva vil hjelpe på problemet?

Jeg tror årsaken er et dårlig system kombinert med markedsføring som gjør at kunden har for stor tiltro til det og at overvåkningen av førerens oppmerksomhet er for svak.  Et strakstiltak er å deaktivere systemet inntil man har fått på plass ordentlig førermonitorering samt pålegge Tesla en mer nøktern omtale av Autopilotens kapabiliteter. Neste skritt bør være å få Autopilloten til å kjenne igjen brannbiler med fulle sirener, men det tar nok noe tid siden de har brukt 6 år på å ennå ikke få det til.

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
25 minutes ago, LMH1 said:

Men nå påstår tesla selv at bilen er selvkjørende bare det ikke gis noe garanti ved ulykke eller skade på bilen. Så er jo forskjell på tesla og andre bilmerker som kaller det førerassisent.

Nei. Det er det du som påstår. Tesla sier fra på alle måter at bilen ikke er selvkjørende. De som måtte tro bilen er selvkjørende er kanskje tungnemme? Og det er i det minste ikke Tesla's feil?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 26.8.2021 den 15.08):

Du burde kontakte ham, dele din kompetanse og få fett betalt. Ikke bare kan du være AI eksperten hans, du kan håndtere PR og all offentlig kommunikasjon også. Det må jo kjennes trasigt å sitte på all den kunnskapen du har og kun få delt den på et usselt forum?

🤣🤣 helt utrolig, diskusjon.no's selvutnevnte selvkjøringsekspert😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå skal man ikke generalisere, da det er ulike grunner til at man velger Tesla.
Det kan likevel se ut som om visse US-citizens velger Tesla da de synes det er greit å drive med andre ting og la bilen kjøre.
Nå bør man ikke forhåndsdømme da jeg regner med at det finnes full "history" i Tesla's ECU'er for den siste "ulykken" der en Tesla dundrer inn i en stillestående politi-SUV.
Men personlig synes jeg likevel det er merkelig at ikke bilen overstyrer en eventuell hjernedød "passasjer" (som burde vært sjåfør) og ikke nødbremser når det burde være ett minstkrav for en "selvkjørings-funksjon" å unngå en åpenbar kollisjon.
Noe må da være fundamentalt galt i hvordan kamera/system overvåker omgivelsene/ikke ser ett objekt som bilen kjører direkte mot.
Men som sagt, jeg antar at Tesla har tilstrekkelig med data til å analysere hva som skjedde. Ideelt sett burde en tredjepart sjekke disse dataene.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (23 minutter siden):

Nei. Det er det du som påstår. Tesla sier fra på alle måter at bilen ikke er selvkjørende. De som måtte tro bilen er selvkjørende er kanskje tungnemme? Og det er i det minste ikke Tesla's feil?

Sitat

Men hvor mange ganger har det blitt motbevist? faktisk må man bytte maskinvare ofte:

https://electrek.co/2020/08/18/tesla-hw-4-0-self-driving-chip-tsmc-for-mass-production-q4-2021-report/

Så bilen blir ikke 100% selvkjørene selv med oppdateringer. den blir kanskje mere selvkjørende en tidligere, men tesla har byttet hardware flere ganger siden første, og man er ikke kommer lengere en nivå 2 kanskje begynnelsen av nivå 3 i bestefall.

Så de som betaler for full selvkjøring (rundt 60 000 kr har lite garantier ut over å stå for risikoen selv).

Sitat

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/JJokRR/tesla-har-startet-utrullingen-av-full-selvkjoering

Så hjelper lite å selge fremtidige pakker når prisen og tilgjenligheten ikke er der, blir falske løfter.

Sitat

Men personlig synes jeg likevel det er merkelig at ikke bilen overstyrer en eventuell hjernedød "passasjer" (som burde vært sjåfør) og ikke nødbremser når det burde være ett minstkrav for en "selvkjørings-funksjon" å unngå en åpenbar kollisjon.
Noe må da være fundamentalt galt i hvordan kamera/system overvåker omgivelsene/ikke ser ett objekt som bilen kjører direkte mot.

Lurer på hva som skjer når bilene blir full selvkjørte, det blir ulykke som ødlegger kamera og sensorene, betyr det bilen ikke virker? litt rart at man skal være avhening av tesla for å reparere bilen, blir neppe billig i så fall, Prisen ved kjøp av bil er ikke største hindret så blir vel elbilfordelene borte etter 2025 for biler over 500 000 så vanskelig å få selvkjørt bil i så fall da.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Så tesla har ikke autobrems funksjon? Trodde det var standard på de fleste biler.

Poenget var at en Tesla har dundret inn i et utryknings kjøretøy igjen. Det er vel det tråen handler om. At det skjer mange ulykker med dette påslått. Har ikke hørt at andre fabrikanter har dette problemet.

Når føreren ikke følger med bør bilen slå på nødblink og kjøre ut til siden

Tesla har autobrems, men slik jeg har forstått det, så er stillestående objekter et problem for mange av disse systemene. Ikke bare Tesla. Men uansett er poenget at fører IKKE fulgte med slik fører er pålagt å gjøre.

Løsningen din med å blinke seg ut til siden, krever autonomi, som foreløpig ikke er tillatt. Bilen skal stoppe kontrollert, og gjerne slå på nødblink, dersom fører ikke reagerer i tide. Men det fordrer at ikke fører har brukt juks for å lure systemet, slik dessverre mange gjør. Vet ikke om dette var tilfellet her, men skal ikke spekulere i det, men la etterforskningen få svare på slikt.

uname -i skrev (9 timer siden):

(Legger på et "hvis" her for å slippe å bruke tid på kverulanter.)

Hvis det er slik at Teslaer på Autopilot er overrepresentert i slike ulykker, hva synes du man skal gjøre for å unngå dem?

Det å sitte bak et tastatur og skrive "Sjåførens skyld!!!" uansett hvor elendig Autopiloten er, vil ikke hjelpe og ulykkene vil bare fortsette. Det er et tidsspørsmål før en av av disse Teslaene dundrer inn i en skolebuss med motorstopp.

Så hva tror du årsaken er og hva vil hjelpe på problemet?

Jeg tror årsaken er et dårlig system kombinert med markedsføring som gjør at kunden har for stor tiltro til det og at overvåkningen av førerens oppmerksomhet er for svak.  Et strakstiltak er å deaktivere systemet inntil man har fått på plass ordentlig førermonitorering samt pålegge Tesla en mer nøktern omtale av Autopilotens kapabiliteter. Neste skritt bør være å få Autopilloten til å kjenne igjen brannbiler med fulle sirener, men det tar nok noe tid siden de har brukt 6 år på å ennå ikke få det til.

I motsetning til deg, vil jeg gjerne vite om spekulasjonene har noe for seg, før jeg spekulerer i "hva om viss atte...".

For om realitetene er at Tesla får all fudd og anti-oppmerksomhet som de dessverre er så alt for vant med å få fra både shortere, øvrig bilindustri og ikke minst olje/gass-næringen og andre haters, og realiteten er at de IKKE er overrepresentert, hva vil du svare på tilsvarende spørsmål, men med motsatt fortegn?

Jeg gidder ikke spekulere i slikt, det overlater jeg til folk som ikke har problemer med å sette på seg skylappene.

La oss heller få reelle fakta på bordet, og så får vi ta diskusjonen deretter. For hittil lever du og flere på en illusjon om at Tesla er å skylde på i alle disse sammenhengene, og feilen ligger hos dem, og de er verst i alt. Men så viser realitetene svært ofte at det er en helt annen konklusjon når fakta kommer på bordet.

Samme som myten om at elbiler brenner mer enn ICE-biler (når man justerer for alder). Som også viser seg å være feil, om vi skal tro uhildede fagfolk med erfaring.

Jeg ser at Munroe mener at Tesla granskes fordi noen har en agenda, og det viser seg ved at to granskninger går mot Tesla ved ca samme tidspunkt, noe som virker veldig lite tilfeldig.

Kanskje har Munroe et poeng, kanskje ikke. Han har tilfeldigvis føttene godt plantet på begge sider av bransjen, så når han velger å ta bladet fra munnen og lange ut slik han gjør, så mener jeg det er grunn til å lytte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det var et veldig enkelt spørsmål. Hvis Tesla på Autopilot er overrepresentert i slike ulykker(At NHTSA etterforsker disse og at en ny identisk lik ulykke skjedde mens vi diskuterer, tyder på det.) hva vil du gjøre hvis du bestemte? Jeg regner med at du skjønner at det å skylde på sjåføren etterpå bare er for å unnskylde Tesla og ikke på noen måte hindrer at disse alvorlige ulykkene oppstår.

Men i steden for å prøve å svare så er det bare stråmenn, konspirasjonsteorier, shortere, hatere og folk som jobber på bensinstasjon. Jeg vet ikke hva du vil med dette men om målet er å kvalifisere seg til den innerste kulten så er søknaden innvilget.

 

Snowleopard skrev (10 timer siden):

For om realitetene er at Tesla får all fudd og anti-oppmerksomhet som de dessverre er så alt for vant med å få fra både shortere, øvrig bilindustri og ikke minst olje/gass-næringen og andre haters, og realiteten er at de IKKE er overrepresentert, hva vil du svare på tilsvarende spørsmål, men med motsatt fortegn?

Jeg gidder ikke spekulere i slikt, det overlater jeg til folk som ikke har problemer med å sette på seg skylappene.

Jeg ser at Munroe mener at Tesla granskes fordi noen har en agenda, og det viser seg ved at to granskninger går mot Tesla ved ca samme tidspunkt, noe som virker veldig lite tilfeldig.

Kanskje har Munroe et poeng, kanskje ikke. Han har tilfeldigvis føttene godt plantet på begge sider av bransjen, så når han velger å ta bladet fra munnen og lange ut slik han gjør, så mener jeg det er grunn til å lytte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (29 minutter siden):

Er vel heller et hat mot Tesla, fra din side.

Hva har jeg med at et bilmerke ser ut til å ønske å kjøre på utrykningskjøretøy gjentatte ganger?

Jeg bare linket til en ny episode. 

Om bilen har nødbrems aktivert bør den kunne stoppe for stasjonære objekt. De aller fleste gangene man har bruk for slikt er jo når man kommer kjørende og trafikken foran har stoppet pga veiarbeid kø el. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...