Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (14 timer siden):

Har sett de fleste videoer lagt ut til nå

Ser ut til at fremgang går sent. 

For noen dager siden så sa Musk at denne versjonen skulle være "mind blowing" i likhet med alle de foregående versjonene.  Og fem minutter etter at 10 er sluppet så har han allerede begynt å snakke om 10.1. 

Rinse, repeat.

 

charlie brown lucy GIF by Maudit

  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 hours ago, Trestein said:

Har sett de fleste videoer lagt ut til nå

Ser ut til at fremgang går sent. 

Javel? Synes det er kjempeforskjell fra Beta v9. Nå virker det jo flyten mer naturlig i kryss og rundkjøringer. Og når bilen starter å kjøre skjer i "normal fart" selv i venstrekryss, uten vinglingen som ofte var i beta 9. Virker som fremgangen går raskt. Beta 9 var vel ute bare litt over 4 uker? Og allerede ser det ut til at ting er blitt bedre. Lover bra synes jeg. Men jeg kjenner jo ikke detaljene i sw, aner ikke helt hva som skjer i bakgrunnen med supercomputer, og alle folkene som manuelt går gjennom det som rapporteres. Og ikke kjenner jeg godt nok til hvordan simuleringen de jobber virker. Alt jeg har gjort er jo å se på forskjellige beta videoer og i det minste på videoene så virker det jo som at det er brukbar progresjon. 

38 minutes ago, uname -i said:

For noen dager siden så sa Musk at denne versjonen skulle være "mind blowing" i likhet med alle de foregående versjonene.  Og fem minutter etter at 10 er sluppet så har han allerede begynt å snakke om 10.1.

Det jo naturlig. Og Musk har jo også nevnt at fra 10.1 så skal langt flere få tilgang til å beta teste. Og det i seg selv er sikkert en real milestone. Greit å få testet ut endringene fra 9 til 10 skikkelig før de slipper nye betatestere inn. Se feks her hvordan venstresving i kryss foregår nå. Alt før møtende bil har passert fullstendig så er Tesla FSD forsiktig på gassen og ruller igang. Slik du og jeg ville gjort det. 

https://youtu.be/u_4g81RjL6A?t=542

Musk vet jo at v10 er et langt stykke unna endelig versjon. Og nå som farten virker å ha økt og systemet virker mer selvsikkert i kryss så må jo folk få testet det ut, også brukes tilbakemeldingene på når sjåførene måtte ta over til å gjøre endringer til beta v10.1. Det er jo den naturlige gangen i beta sw er det ikke? Det blir bedre over tid. Og det er jo også hele poenget med disse beta slippene. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (37 minutter siden):

Javel? Synes det er kjempeforskjell fra Beta v9. Nå virker det jo flyten mer naturlig i kryss og rundkjøringer. Og når bilen starter å kjøre skjer i "normal fart" selv i venstrekryss, uten vinglingen som ofte var i beta 9. Virker som fremgangen går raskt. Beta 9 var vel ute bare litt over 4 uker? Og allerede ser det ut til at ting er blitt bedre. Lover bra synes jeg. Men jeg kjenner jo ikke detaljene i sw, aner ikke helt hva som skjer i bakgrunnen med supercomputer, og alle folkene som manuelt går gjennom det som rapporteres. Og ikke kjenner jeg godt nok til hvordan simuleringen de jobber virker. Alt jeg har gjort er jo å se på forskjellige beta videoer og i det minste på videoene så virker det jo som at det er brukbar progresjon. 

Det jo naturlig. Og Musk har jo også nevnt at fra 10.1 så skal langt flere få tilgang til å beta teste. Og det i seg selv er sikkert en real milestone. Greit å få testet ut endringene fra 9 til 10 skikkelig før de slipper nye betatestere inn. Se feks her hvordan venstresving i kryss foregår nå. Alt før møtende bil har passert fullstendig så er Tesla FSD forsiktig på gassen og ruller igang. Slik du og jeg ville gjort det. 

https://youtu.be/u_4g81RjL6A?t=542

Musk vet jo at v10 er et langt stykke unna endelig versjon. Og nå som farten virker å ha økt og systemet virker mer selvsikkert i kryss så må jo folk få testet det ut, også brukes tilbakemeldingene på når sjåførene måtte ta over til å gjøre endringer til beta v10.1. Det er jo den naturlige gangen i beta sw er det ikke? Det blir bedre over tid. Og det er jo også hele poenget med disse beta slippene. 

Er ikke uenig i at det er forbedringer, har sett det samme. Problemet er at det er langt igjen til full selvkjøring og robottaxier. Fører må gripe inn ganske ofte. 

Hadde de vert i nærheten av noe hadde ingen giddet å se på. Skulle den kjørt som en nordmann hadde det vert ca 500 millioner km mellom hver dødsulykke.

Kjøring på snø, smale veier der man må rygge, hull eller fartsdumper er ikke startet på. 

Nå finnes det andre leverandører som kjører rundt i byer uten fører  så mulig er det nok. 

Dessuten er det vel få at dem som kjøper tesla som ønsker dette. Mener jeg har hørt ca 12%. Mange av dem som har kjøpt dette har vel også byttet bil i mellomtiden.

Om man får dette beløpet tilbake som økt innbytte pris når man bytter inn bilen vet jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Er ikke uenig i at det er forbedringer, har sett det samme. Problemet er at det er langt igjen til full selvkjøring og robottaxier. Fører må gripe inn ganske ofte. 

Førere må stadig sjeldnere gripe inn. Langt mindre nå enn beta9 virker det som, og det er jo det vesentlige. At de skynder seg langsomt og forbedrer det som må fikses før ny versjon slippes. At det er langt igjen til full selvkjøring er vel strengt tatt ikke et problem i forhold til beta 10, det er mer et problem i forhold til at vi ikke vet når det kommer en komplett versjon om de får det til da. Jeg må si det virker som progresjon sålangt, og reaksjonene fra betatestere virker jo å støtte opp om det. Noe mer håndfast er det liksom ikke å forholde seg til for oss på denne siden av dammen ennå. For her er det ingen som betatester. 

Quote

Kjøring på snø, smale veier der man må rygge, hull eller fartsdumper er ikke startet på.

Men er det sagt at FSD skal virke under alle tenkelige forhold? Det virker naturlig at systemet selv disable fsd om forholdene blir for krevende? 

Ta en titt på denne, ned Lombard Street San Fransisco. Overraskende bra?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (36 minutter siden):

Førere må stadig sjeldnere gripe inn. Langt mindre nå enn beta9 virker det som, og det er jo det vesentlige. At de skynder seg langsomt og forbedrer det som må fikses før ny versjon slippes. At det er langt igjen til full selvkjøring er vel strengt tatt ikke et problem i forhold til beta 10, det er mer et problem i forhold til at vi ikke vet når det kommer en komplett versjon om de får det til da. Jeg må si det virker som progresjon sålangt, og reaksjonene fra betatestere virker jo å støtte opp om det. Noe mer håndfast er det liksom ikke å forholde seg til for oss på denne siden av dammen ennå. For her er det ingen som betatester. 

Men er det sagt at FSD skal virke under alle tenkelige forhold? Det virker naturlig at systemet selv disable fsd om forholdene blir for krevende? 

Ta en titt på denne, ned Lombard Street San Fransisco. Overraskende bra?

 

Om de griper sjeldnere inn har jeg ikke sett statestikk for. Dirty tesla og frenchie startet med å registrere dette når fsd beta kom men har ikke sett at de har oppdatert i det siste.

Akkurat det med lombard street er det som gjør meg forundret. Når man skal lære noen å kjøre bil hva starter man med? Kontroll over bilen. Rygging parkering osv så slipper man kandidaten ut på veien.

En selvkjørende bil burde vert mennesket totalt overlegent i slike situasjoner. Den ser alt og kan beregne rattutslag på millimeteren eller milligrad. Den burde ha kunnet rygge denne gaten mye raskere enn et menneske. 

En helt annen sak er når det er flere trafikanter rundt deg. Da trenger nok en datamaskin å lære å tolke andre trafikanter. 

Beta 10 er nok en forbedring men alt nå er det eksempler på at den durer inn i feil kjørefelt og tar plutselige feltskift , kjører på rødt lys , skønner ikke at gater er stengt osv osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Trestein Ja det er riktig at det fortsatt er mangler og at ting er langt ifra perfekt ennå. Men det er jo derfor det testes i beta. Nå blir det flere real world scenario de kan modellere og simulere og de kan gjøre endringer der de ser at systemet gjør feil. 

Det er lett å bli negativ og det er forståelig. For dette tar tid. Men det rulles jo sakte ut nye versjoner med nye forbedringer. Dermed virker det som Tesla tar seg tid til å luke vekk kjente feil og mangler før ny versjon slippes. Målet er jo at FSD skal bli overlegen mennesker på å kjøre bil. Om Tesla fortsetter å ha samme trykket så kommer det nok før eller senere. Og i mellomtiden så kan vi jo nyte å kjøre selv. For kanskje er fremtiden annerledes, at vi mennesker er for utilregnelige til å kjøre på offentlig vei og vi blir henvist til en passiv rolle på biltur. Enten det nå er Tesla eller andre som løser full selvkjøring. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (14 minutter siden):

@Trestein Ja det er riktig at det fortsatt er mangler og at ting er langt ifra perfekt ennå. Men det er jo derfor det testes i beta. Nå blir det flere real world scenario de kan modellere og simulere og de kan gjøre endringer der de ser at systemet gjør feil. 

Det er lett å bli negativ og det er forståelig. For dette tar tid. Men det rulles jo sakte ut nye versjoner med nye forbedringer. Dermed virker det som Tesla tar seg tid til å luke vekk kjente feil og mangler før ny versjon slippes. Målet er jo at FSD skal bli overlegen mennesker på å kjøre bil. Om Tesla fortsetter å ha samme trykket så kommer det nok før eller senere. Og i mellomtiden så kan vi jo nyte å kjøre selv. For kanskje er fremtiden annerledes, at vi mennesker er for utilregnelige til å kjøre på offentlig vei og vi blir henvist til en passiv rolle på biltur. Enten det nå er Tesla eller andre som løser full selvkjøring. 

Musk ønsker vel et frislipp om noen uker.

Spørsmålet er vel om det er lurt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 timer siden):

Musk ønsker vel et frislipp om noen uker.

Spørsmålet er vel om det er lurt. 

Hvorfor skulle det ikke være lurt, dagens autopilot som er tilgjengelig i bilene er jo langt dårligere. Man sitter med samme ansvar. 

Det eneste problemet slik jeg ser det er de som klarer å forveksle dette med faktisk selvkjøring. De kommer til å ha ett problem. Men sannsynligvis lanseres det med redundante sjekker for at folk følger med(ratt input, eye tracking osv). 

Håper jeg ser den knappen ila året iallefall, det blir sykt spennende å teste. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Hvorfor skulle det ikke være lurt, dagens autopilot som er tilgjengelig i bilene er jo langt dårligere. Man sitter med samme ansvar. 

Det burde ikke være noe tvil om at det er misforståelser angående hva FSD kan og ikke kan der ute - når de dukker opp her inne også blant folk som følger med betydelig mer enn snittet der ute. Når folk som Tesla Bjørn slipper rattet når man aktiverer "hands on" funksjoner, så blir tendensen slik at alt for mange vil gjøre det samme. 

Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Det eneste problemet slik jeg ser det er de som klarer å forveksle dette med faktisk selvkjøring. De kommer til å ha ett problem. Men sannsynligvis lanseres det med redundante sjekker for at folk følger med(ratt input, eye tracking osv). 

Juni 2022 så vil ODD (Operational Design Domain) justeringer sannsynligvis komme med krav her i EU. I det minste så burde Tesla være oppdatert innenfor dette og forandre måten AP/FSD informerer sjåførene sine på når ODD blir justert. Der er det mange forbedringer en kan implementere rimelig enkelt imo. Dog det er et problem at alt slikt må vises på midtskjermen. Risting på rattet kan man jo ikke 100% stole på siden såpass mange driver å slipper rattet når de har funksjonene påslått - godt hjulpet av "autonowashing" i mediene og influencere. 

Innenfor SAE J3016 så skal man også justere slik testing etter intensjon for funksjonen man tester. Hvis Tesla's FSD er ment å til slutt være et nivå 4 system (nivå 5 er umulig i dagens biler), så er ikke dette lov. Det er ikke lov å teste nivå 2 med intensjon til å bli et nivå 4 system gjennom nivå 2 krav. Da skal man opprettholde kravene som er der for høyere autonome funksjoner og testingen mot disse - og det krever godt trent personell, noe mannen i gaten ikke er. image.png.745d1f2f247bc16d72dbc6a1aeb8ee89.png
 

Endret av oophus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

m er der for høyere autonome funksjoner og testingen mot disse - og det krever godt trent personell, noe mannen i gaten ikke er. 
 

 

Sitat

Det burde ikke være noe tvil om at det er misforståelser angående hva FSD kan og ikke kan der ute - når de dukker opp her inne også blant folk som følger med betydelig mer enn snittet der ute. Når folk som Tesla Bjørn slipper rattet når man aktiverer "hands on" funksjoner, så blir tendensen slik at alt for mange vil gjøre det samme. 

Dette gjelder jo for alle, jeg ble jo som fortalt tidligere fortalt av en VW selger at deres systemer ikke var autonome og at en måtte holde henda på rattet. Slik er det for alle, folk tøyer strikken. Men poenget er at dette gjelder for dagens autopilot system samt FSD. Det er ikke noe forskjell. En vill alltid ha de som tøyer strikken, og da er det jo bedre å ha mest mulig funksjoner på plass for å redusere risiko. 

Sitat

Juni 2022 så vil ODD (Operational Design Domain) justeringer sannsynligvis komme med krav her i EU. I det minste så burde Tesla være oppdatert innenfor dette og forandre måten AP/FSD informerer sjåførene sine på når ODD blir justert. Der er det mange forbedringer en kan implementere rimelig enkelt imo. Dog det er et problem at alt slikt må vises på midtskjermen. Risting på rattet kan man jo ikke 100% stole på siden såpass mange driver å slipper rattet når de har funksjonene påslått - godt hjulpet av "autonowashing" i mediene og influencere. 

Tesla vill såklart måtte justere seg etter gjeldende regler i EU, slik de gjør i dag. 

Sitat

Innenfor SAE J3016 så skal man også justere slik testing etter intensjon for funksjonen man tester. Hvis Tesla's FSD er ment å til slutt være et nivå 4 system (nivå 5 er umulig i dagens biler), så er ikke dette lov. Det er ikke lov å teste nivå 2 med intensjon til å bli et nivå 4 system gjennom nivå 2 krav. Da skal man opprettholde kravene som er der for høyere autonome funksjoner og testingen mot disse - og det krever godt trent personell, noe mannen i gaten ikke er.

Men tesla selger private biler, ikke test kjøretøy. Så det er ikke gjeldende. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Dette gjelder jo for alle, jeg ble jo som fortalt tidligere fortalt av en VW selger at deres systemer ikke var autonome og at en måtte holde henda på rattet. Slik er det for alle, folk tøyer strikken. Men poenget er at dette gjelder for dagens autopilot system samt FSD. Det er ikke noe forskjell. En vill alltid ha de som tøyer strikken, og da er det jo bedre å ha mest mulig funksjoner på plass for å redusere risiko. 

Poenget er jo at man må designe systemet for å holde tilbake de som alltids har en tendens til å tøye strikken - og vi vet at folk tøyer strikken. Det å aktivere video og grunnleggende DMS den veien er det minste man kan forvente. Man må også snart få til bedre opplysning ut mot oss her ute, og spesielt mediene der TeslaBjørn er inkludert. Det er en uting at folk som han fremdeles driver å slipper rattet når han tester ADS ved alle mulige biler, og "later" som om dette er noe som tilpasses nivå 3 eller oppover innenfor autonomi. Det er det ikke. Det er null grunn til å slippe rattet i en ID.4 f.eks, og det er like idiotisk å slippe rattet med AP/FSD i Tesla'er. 
De er "hands on". Punktum. 

Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Tesla vill såklart måtte justere seg etter gjeldende regler i EU, slik de gjør i dag. 

Du går glipp av poenget. Vi vet at Tesla må justere seg etter regler som muligens trer i kraft midtveis i 2022. Hvis de skal slippe "knappen" før den tid, så burde de vise alle at de følger med og allerede implementerer systemene slik at de tilpasses disse regelendringene. 

Hvis du spør en tilfeldig mann på gaten som eier en Tesla hva ODD for de ulike funksjonene er på bilen sin, så vil han ikke ha ei snøring på det. Det i seg selv er selvfølgelig en uting, ettersom man da ikke vet fordelene og ulempene til systemet slik man normalt sett burde ha når man skal teste utviklingen av dem. 

Når man så har folk som Omar Quazi som selv er ubrukelig og faktisk trur at bilen sin forbedres gang etter gang på den samme ruta uten ny maskinlæring, så er det ikke rart at folk i gata trur på det han sier. Elon Musk svarer jo ofte på hans poster, uten å korrigere idiotien han kommer ut med til stadighet. Når han da sier at han ble kjørt fra dør til dør (noe som er løgn da det er umulig innenfor Tesla's ODD), så vil folk der ute teste det samme - naturlig nok. Resultatet der vil dog være noe komplett annerledes enn pumpinga man ser foregår der ute fra folk Tesla har valgt som PR representer inn mot FSD Beta. Selv når de nitpicker videoer de velger å legge ut, så ser man hvor langt unna dette er fra nivå 3 med samme ODD som nivå 2. 

Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Men tesla selger private biler, ikke test kjøretøy. Så det er ikke gjeldende. 

Dette er et perfekt eksempel på "autonowashing", ettersom det du sier er feil. Det er ikke lov å teste nivå 4 funksjoner uten profesjonelle sjåfører som er trent opp og som jobber som testsjåfører. ODD til Tesla's nivå 2 funksjonalitet er tilsvarende det man kan forvente av ODD mot nivå 4 autonomi. FSD blir solgt med lovnader om ODD mot nivå 4 autonomi, mens det mot DMV kun er nivå 2 - av rettslige årsaker, og det samme står det i manualen som folk åpenbart ikke følger - inkludert mediene og folk som Tesla Bjørn samt Omar Quazi. 

Det bidrar sterkt til autonowashing, og du er inkludert der Salvesen. 


Så lenge Elon Musk har uttalt seg innenfor SAE J3016 og dens nivåer, så må han følge reglene derifra. Autonomi med intensjon til å være over nivå 2 skal testes innenfor nivået de er ment å være. FSD er ment å være minst nivå 4. Ergo må en følge reglene som gjelder for testing av nivå 4 funksjoner. Tesla gjør ikke dette, de følger reglene som gjelder for nivå 2 - og reglene mot nivå 2 må oppdateres og forandres på grunnleg av denne typen juks. Problemet er at det tar tid, og EM slipper "knappen" før regelendringene trer i kraft. Han kjører rett og slett et kappløp for å rekke dette kun for å pumpe aksjen og ingenting annet. 

Endret av oophus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (8 minutter siden):

 

 

 

Sitat

Poenget er jo at man må designe systemet for å holde tilbake de som alltids har en tendens til å tøye strikken - og vi vet at folk tøyer strikken. Det å aktivere video og grunnleggende DMS den veien er det minste man kan forvente. Man må også snart få til bedre opplysning ut mot oss her ute, og spesielt mediene der TeslaBjørn er inkludert. Det er en uting at folk som han fremdeles driver å slipper rattet når han tester ADS ved alle mulige biler, og "later" som om dette er noe som tilpasses nivå 3 eller oppover innenfor autonomi. Det er det ikke. Det er null grunn til å slippe rattet i en ID.4 f.eks, og det er like idiotisk å slippe rattet med AP/FSD i Tesla'er. 
De er "hands on". Punktum. 

Om du har ett problem med TeslaBjørn som slipper rattet så må du nesten ta det med han. Selvfølgelig er det handson, det er jo forklart hver gang det aktiveres. Iallefall i Tesla. 

 

Sitat

Du går glipp av poenget. Vi vet at Tesla må justere seg etter regler som muligens trer i kraft midtveis i 2022. Hvis de skal slippe "knappen" før den tid, så burde de vise alle at de følger med og allerede implementerer systemene slik at de tilpasses disse regelendringene. 

Hvis du spør en tilfeldig mann på gaten som eier en Tesla hva ODD for de ulike funksjonene er på bilen sin, så vil han ikke ha ei snøring på det. Det i seg selv er selvfølgelig en uting, ettersom man da ikke vet fordelene og ulempene til systemet slik man normalt sett burde ha når man skal teste utviklingen av dem. 

Når man så har folk som Omar Quazi som selv er ubrukelig og faktisk trur at bilen sin forbedres gang etter gang på den samme ruta uten ny maskinlæring, så er det ikke rart at folk i gata trur på det han sier. Elon Musk svarer jo ofte på hans poster, uten å korrigere idiotien han kommer ut med til stadighet. Når han da sier at han ble kjørt fra dør til dør (noe som er løgn da det er umulig innenfor Tesla's ODD), så vil folk der ute teste det samme - naturlig nok. Resultatet der vil dog være noe komplett annerledes enn pumpinga man ser foregår der ute fra folk Tesla har valgt som PR representer inn mot FSD Beta. Selv når de nitpicker videoer de velger å legge ut, så ser man hvor langt unna dette er fra nivå 3 med samme ODD som nivå 2. 

Hvorfor skal de arbeide for å implementere noe som ikke er satt? Det viser bare din forståelse for utvikling, det er en håpløs måte å jobbe på. Skaper unødvendig merarbeid. 

En "tilfeldig person på gaten" skal ikke ha noe forhold til ODD nei. Bilen skal bare virke. 

Normale folk nileser ikke twitter for siste oppdatering av sin bil, de kjører den. Så det du sier er iallefall helt utenfor poenget. 

 

Sitat

Dette er et perfekt eksempel på "autonowashing", ettersom det du sier er feil. Det er ikke lov å teste nivå 4 funksjoner uten profesjonelle sjåfører som er trent opp og som jobber som testsjåfører. ODD til Tesla's nivå 2 funksjonalitet er tilsvarende det man kan forvente av ODD mot nivå 4 autonomi. FSD blir solgt med lovnader om ODD mot nivå 4 autonomi, mens det mot DMV kun er nivå 2 - av rettslige årsaker, og det samme står det i manualen som folk åpenbart ikke følger - inkludert mediene og folk som Tesla Bjørn samt Omar Quazi. 

Det bidrar sterkt til autonowashing, og du er inkludert der Salvesen. 


Så lenge Elon Musk har uttalt seg innenfor SAE J3016 og dens nivåer, så må han følge reglene derifra. Autonomi med intensjon til å være over nivå 2 skal testes innenfor nivået de er ment å være. FSD er ment å være minst nivå 4. Ergo må en følge reglene som gjelder for testing av nivå 4 funksjoner. Tesla gjør ikke dette, de følger reglene som gjelder for nivå 2 - og reglene mot nivå 2 må oppdateres og forandres på grunnleg av denne typen juks. Problemet er at det tar tid, og EM slipper "knappen" før regelendringene trer i kraft. Han kjører rett og slett et kappløp for å rekke dette kun for å pumpe aksjen og ingenting annet.

Nei det jeg sier er ikke feil, det er eksplisitt skrevet i teksten din flere ganger. Tesla tester ikke bilene sine via privatpersoner. 

Slutt med dine personlige rants, det er ikke innenfor reglene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Om du har ett problem med TeslaBjørn som slipper rattet så må du nesten ta det med han. Selvfølgelig er det handson, det er jo forklart hver gang det aktiveres. Iallefall i Tesla. 

Du går glipp av poenget. Det er 100% forventet at folk som han slipper rattet, det er jo slik EM og FSD-Beta med "kvalifisert håndplukket" personell gjør det selv... Det er et ekstremt mindretall her ute som kan delvis forklare hva ODD for f.eks ALKS er hos Tesla. 

Det er derfor man burde kreve at ODD inn mot hvert individuelle funksjon blir forklart og gjort rede for slik at hvis jeg spør deg hva som skal til for å aktivere AP, så skal du kunne vite hva bilen krever for aktiveringen, og dermed også vite hva som gjør at AP skrur seg av enkelte ganger. 

Når det gjelder forandringer fra maskinlæringen, hvor man kan 100% forvente at systemet gjør 2 skritt frem et sted og 1 skritt tilbake et annet sted, så er det altså viktig at slike ting avklares til oss brukere. Om ODD for AP er forandret, så må en informere sjåførene om det - det er tross alt de som står for sikkerheten her. Dette er dog kritikk på generell basis, og ikke noe som kun gjelder mot Tesla, dog siden Tesla tester Nivå 4 ODD innenfor nivå 2, så er det hos dem det presser mest. 

 

Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal de arbeide for å implementere noe som ikke er satt? Det viser bare din forståelse for utvikling, det er en håpløs måte å jobbe på. Skaper unødvendig merarbeid. 

Det er betydelig større sannsynlighet for at akkurat dette er satt, selv om det står i en draft. Man implementerer hva AV utviklere gjør for å hjelpe sine testsjåfører inn i nivå 2 assistene, rett og slett fordi det øker sikkerheten. Det er jo en grunn til at en majoritet allerede starter å implementere slike ting allerede. 

 

Salvesen. skrev (12 minutter siden):

En "tilfeldig person på gaten" skal ikke ha noe forhold til ODD nei. Bilen skal bare virke. 

Autonowashing på høyt nivå - igjen. 

Ingen biler ved nivå 2 vil "bare virke". Det er ditt ansvar å holde oversikt over objekter i bilens "design domain". Kolliderer du mot dem, så er det du som havner i fengsel. Om du vet bilens ODD, og hvordan de tilfredsstilles så er du bedre kvalifisert til å følge bedre med der systemet sliter og er dårlig vs der det fungerer bra. 

Dette gjelder ved nivå 3 f.eks også. Det er ikke krav om at bilen skal si ifra og få til handover om f.eks mekaniske feil oppstår. Punkterer bilen innunder nivå 3, og du ikke tar over og kolliderer som resultat så står ansvaret på deg. Kolliderer dog bilen med et objekt, så står ansvaret hos bilen. 

Det eksisterer ikke noe "bilen skal bare virke" i dette. Det er ekstremt viktig at sjåførene blir trent opp til å fungere sammen med autonomi. Da må vi først og fremst forstå hvor funksjonene klarer seg bra, og hvor de ikke gjør det. 

 

Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Normale folk nileser ikke twitter for siste oppdatering av sin bil, de kjører den. Så det du sier er iallefall helt utenfor poenget. 

Desto større grunn til å få til god informasjonsflyt til sjåfører og ikke minst mediene på generell basis.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (Akkurat nå):

 

 

Sitat

Du går glipp av poenget. Det er 100% forventet at folk som han slipper rattet, det er jo slik EM og FSD-Beta med "kvalifisert håndplukket" personell gjør det selv... Det er et ekstremt mindretall her ute som kan delvis forklare hva ODD for f.eks ALKS er hos Tesla. 

Det er derfor man burde kreve at ODD inn mot hvert individuelle funksjon blir forklart og gjort rede for slik at hvis jeg spør deg hva som skal til for å aktivere AP, så skal du kunne vite hva bilen krever for aktiveringen, og dermed også vite hva som gjør at AP skrur seg av enkelte ganger. 

Når det gjelder forandringer fra maskinlæringen, hvor man kan 100% forvente at systemet gjør 2 skritt frem et sted og 1 skritt tilbake et annet sted, så er det altså viktig at slike ting avklares til oss brukere. Om ODD for AP er forandret, så må en informere sjåførene om det - det er tross alt de som står for sikkerheten her. Dette er dog kritikk på generell basis, og ikke noe som kun gjelder mot Tesla, dog siden Tesla tester Nivå 4 ODD innenfor nivå 2, så er det hos dem det presser mest. 

FSD beta er ikke kvalifisert håndplukket personell, det er flere tusen mennesker. Og majoriteten er tesla ansatte.

Selvfølgelig kan en ikke forvente dette av folk som bare kjøper ett produkt. Da må det implementeres i kjøre læringen. Kanskje i fremtiden men jeg tviler. Produktene må være god til å informere sjåfør om den gjør feil. 

 

Sitat

Det er betydelig større sannsynlighet for at akkurat dette er satt, selv om det står i en draft. Man implementerer hva AV utviklere gjør for å hjelpe sine testsjåfører inn i nivå 2 assistene, rett og slett fordi det øker sikkerheten. Det er jo en grunn til at en majoritet allerede starter å implementere slike ting allerede. 

Hvem har implementert ting som sannsynligvis kommer til å bli implementert i fremtiden? 

Sitat

Autonowashing på høyt nivå - igjen. 

Ingen biler ved nivå 2 vil "bare virke". Det er ditt ansvar å holde oversikt over objekter i bilens "design domain". Kolliderer du mot dem, så er det du som havner i fengsel. Om du vet bilens ODD, og hvordan de tilfredsstilles så er du bedre kvalifisert til å følge bedre med der systemet sliter og er dårlig vs der det fungerer bra. 

Dette gjelder ved nivå 3 f.eks også. Det er ikke krav om at bilen skal si ifra og få til handover om f.eks mekaniske feil oppstår. Punkterer bilen innunder nivå 3, og du ikke tar over og kolliderer som resultat så står ansvaret på deg. Kolliderer dog bilen med et objekt, så står ansvaret hos bilen. 

Det eksisterer ikke noe "bilen skal bare virke" i dette. Det er ekstremt viktig at sjåførene blir trent opp til å fungere sammen med autonomi. Da må vi først og fremst forstå hvor funksjonene klarer seg bra, og hvor de ikke gjør det. 

Jises, slutt å beskyld meg for ditt og datt. Det er personlig debatt som ikke hører hjemme. 

Poenget er at bilen må være tydelig når en bryter dette. En skal ikke ta en test for å forstå det. Om bilen slår av en assistent tjeneste må den være klar på hvorfor. Les, du hadde ikke henda på rattet det er nå ikke mulig å re-aktivere. Les slik tesla fungerer. 

Sitat

Desto større grunn til å få til god informasjonsflyt til sjåfører og ikke minst mediene på generell basis.

Ja det er jo det jeg sier, bilene må være gode til å gi beskjed. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

FSD beta er ikke kvalifisert håndplukket personell, det er flere tusen mennesker. Og majoriteten er tesla ansatte.

Majoriteten av ansatt personell er ikke personell som deler måten funksjonene utnyttes på, og det en kan forvente blir kopiert hos vanlige folk. Altså VET vi at funksjonene vil bli utnyttet feil på forhånd. 

 

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig kan en ikke forvente dette av folk som bare kjøper ett produkt. Da må det implementeres i kjøre læringen. Kanskje i fremtiden men jeg tviler. Produktene må være god til å informere sjåfør om den gjør feil. 

Ja, godt mulig vi må inkludere autonomi innunder førerkortet, men slik er altså ting som tar tid. Ergo er det en uting at firma som Tesla kjører et unødvendig kappløp for funksjoner som ikke vil øke sikkerheten. Hvis man vil øke sikkerheten, så må funksjonene bli slippet med bedre undervisning fra Tesla som jo tross alt utvikler systemet. 

Nå som vi vet at ODD enklere skal vise at det er på/ventende/av i 2022, så burde Tesla selvfølgelig være et firma som implementerer dette på forhånd, om de på død og liv skal slippe ut "the button" før disse forandringene - som jo er ment å bli implementert nettopp for å øke sikkerheten gjennom å gjøre det enklere for sjåførene å forstå når funksjonene fungerer og ikke. 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Hvem har implementert ting som sannsynligvis kommer til å bli implementert i fremtiden? 

GM: Et lys på rattet som viser når ODD for ALKS kan aktiveres, når det blir usikkert, og når det skrues av. 
Ford: Omtrent det samme. 
VW: Ulike lys for filmarkeringen, og HUD som viser disse tingene direkte i sjåførens fokus. Linjemarkeringer lyses opp og blir grønne når man kan aktivere ALKS. Mot ACC så kommer det opp ei strek som forteller sjåføren at det er registrert fartsendringer f.eks. Linjemarkeringene blir oransje når ODD skrues av og man må forvente at rattet må kontrolleres mer enn før manuelt. 
Mercedes: Samme som VW. 
etc. 

Ingenting av disse tingene er 100% optimalt, men det er tydelig at disse firmaene undersøker hva som vil fungere best, og hva som vil bli akseptert når forandringene kommer. 

 

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Jises, slutt å beskyld meg for ditt og datt. Det er personlig debatt som ikke hører hjemme. 

Du bidrar direkte med et problem man burde få kvelt bort. Så lenge du sier at "bilene kun skal fungere" når det er åpenbart at de ikke kun gjør dette i en overgangsperiode, så bidrar du til "autonowashing". 

 

Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Poenget er at bilen må være tydelig når en bryter dette. En skal ikke ta en test for å forstå det. Om bilen slår av en assistent tjeneste må den være klar på hvorfor. Les, du hadde ikke henda på rattet det er nå ikke mulig å re-aktivere. Les slik tesla fungerer. 

Det er betydelig verre den andre veien. Om Tesla'en ikke klarer en sving, så skrur funksjonen seg bare av. Det samme gjør den jo rett før kollisjoner, og for FSD Beta så skrur den seg bare av om den blir forvirret også. Hvorfor skrur funksjonen seg bare av? Det er jo det spørsmålet sjåførene burde vite svaret på. Kan de svare på dette spørsmålet, så vet de bedre hvor de kan forvente at funksjonene ikke fungerer optimalt. 

Hvis Tesla definerer funksjonenes ODD per funksjon, så vil sjåførene være mye bedre rustet til å forstå hvor systemet fungerer godt, og hvor det fungerer dårlig. 

 

Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Ja det er jo det jeg sier, bilene må være gode til å gi beskjed. 

Når det gjelder autonowashing, så må folk stoppe å omtale FSD som full selvkjøring i mediene siden det åpenbart kan feiltolkes, de må stoppe å vise "hands-on" funksjoner i bruk der man slipper rattet, og man må forklare hvorfor det er viktig å holde tak i rattet. F.eks så kan denne "beskjeden" bli fortalt gjennom vibrasjoner i rattet, når ODD går fra "på" til "nøytralt". Holder man ikke i rattet så fjerner man den muligheten. Når Tesla så ikke har f.eks HUD som kan vise slike beskjeder tydelig der man uansett kikker, så er det jo viktig at man opprettholder andre mulige måter å kommunisere mot sjåføren på, om funksjonene blir usikre, må skru seg av eller lignende. 


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...