Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (33 minutter siden):

Det var et veldig enkelt spørsmål. Hvis Tesla på Autopilot er overrepresentert i slike ulykker(At NHTSA etterforsker disse og at en ny identisk lik ulykke skjedde mens vi diskuterer, tyder på det.) hva vil du gjøre hvis du bestemte? Jeg regner med at du skjønner at det å skylde på sjåføren etterpå bare er for å unnskylde Tesla og ikke på noen måte hindrer at disse alvorlige ulykkene oppstår.

Men i steden for å prøve å svare så er det bare stråmenn, konspirasjonsteorier, shortere, hatere og folk som jobber på bensinstasjon. Jeg vet ikke hva du vil med dette men om målet er å kvalifisere seg til den innerste kulten så er søknaden innvilget.

 

Det  var et veldig enkelt spørsmål, med en agenda om å lede ut på en diskusjon med premiss om at Tesla er overrepresentert.

Bevis først at de faktisk er det, så skal jeg gjerne være med å diskutere det.

Men så lenge det bare er en påstand vi ikke vet stemmer, så lar jeg være å delta i slikt.

Forøvrig, de fleste som jobber på bensinstasjoner er sikkert veldig ok folk som ikke må inkluderes i den gjengen med anti-folk.

De vil sikkert ikke ha noe imot at stasjonen blir mer en energistasjon med masse laderstolper, der de kan konsentrere seg om salget av mat og drikke som visstnok er det de tjener penger på, fremfor å måtte leke bilmekanikere, noe de fleste ikke er.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Det  var et veldig enkelt spørsmål, med en agenda om å lede ut på en diskusjon med premiss om at Tesla er overrepresentert.

For å svare på om Tesla er overrepresentert, så kan vi spørre oss først om Tesla er best på ADAS? Er svaret ja på dette, så leder det oss automatisk til at Tesla også vil være overrepresentert i slike ulykker (bevis i link lengre nede).  

Det finnes en EKSTREMT enkel fiks til dette for å fjerne slike ulykker. Flytende ODD (operational design domain) må inkluderes, sammen med bedre DMS (driver monitorering systems). 

Heldigvis så innfører EU slike ting som krav Juni 2022, der man må ha bedre DMS. Problemet er at NHTSA må jobbe i etterkant av oss for å komme til den samme konklusjonen. Flytende ODD var noe man antok at ikke var nødvendig innunder nivå 2 fører assists, men som man nå erfarer at må inkluderes. 

Den menneskelige hjernen er ikke utviklet til å være gode på monitorering av systemer vi har en tendens til å stole mer og mer på. Da er det et enormt problem at maskinlæring kan ta 2 steg frem og 1 steg tilbake der man tidligere har erfart null problemer. 

Les dette:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590198220300245

Endret av oophus
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, oophus said:

For å svare på om Tesla er overrepresentert, så kan vi spørre oss først om Tesla er best på ADAS? Er svaret ja på dette, så leder det oss automatisk til at Tesla også vil være overrepresentert i slike ulykker (bevis i link lengre nede).

Nei, du kan ikke dra den konklusjonen. Du må nok grave i tallene bak. Sålangt har jeg ikke sett noen som har funnet noen tall som sier hverken det ene eller det andre. Er Tesla overrepresentert? Om det stemmer, da finnes det tall, statistikk eller rapporter som viser og bekrefter påstanden.Har du sett noe slikt? Uten statistikk, klare tall eller troverdige rapporter så alt sammen kun en påstand. 

Hvordan er andre førerassistentsystemer representert på samme type ulykker? Eller hva med analoge menneskelige sjåfører? Vi kan ikke dra noen som helst konklusjoner før vi har mer data. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (12 minutter siden):

Nei, du kan ikke dra den konklusjonen. Du må nok grave i tallene bak. Sålangt har jeg ikke sett noen som har funnet noen tall som sier hverken det ene eller det andre. Er Tesla overrepresentert? Om det stemmer, da finnes det tall, statistikk eller rapporter som viser og bekrefter påstanden.Har du sett noe slikt?

Hvordan er andre førerassistentsystemer representert på samme type ulykker? Eller hva med analoge menneskelige sjåfører? Vi kan ikke dra noen som helst konklusjoner før vi har mer data. 

1. Jo, jeg kan det. Les kilden jeg gav i samme post. 
2. Vi trenger ikke å ta frem tall, vi trenger kun å forstå hvordan vi mennesker fungerer. Vår hjerne er ikke utviklet gjennom evolusjon til å fungere bra til monitorering. Det så man når man innførte "autopilot" systemer i det maritime, samt mot fly. Man fjernet uhell som autopiloten fungerte godt mot, men man introduserte også uhell man sjeldent hadde tidligere. 

ADAS fungerer best der snittfarten er høyest. Uhell der ADAS gir oss falsk trygghet, vil altså være uhell med størst sannsynlighet for å kreve liv. Hva skal vi gjøre for å unngå disse uhellene, der vi VET at vi vil være dårligere og dårligere på å monitorere systemet uansett hvor mye advarsler vi får i manualen? Selv godt trente skippere og piloter har uhell grunnet dårlig monitorering av autonome systemer. Så vi VET at vanlige folk i gaten også kommer til å bomme på monitoreringen av autonome systemer i biler. Dette er godt kjent stoff, og det finnes flere analyser angående dette enn den jeg gav kilde på tidligere. 

Så hva skal vi gjøre her? Vi har et problem der Tesla'er kjører i stasjonære objekter, men vi skal velge å ikke gjøre noe med det? Virkelig? 

Som sagt, heldigvis vil EU gjøre noe med dette før NA. Problemet er at folk trur at NHTSA undersøkelsen er for å sverte Tesla, mens man roper FUD til man blir sår i halsen. Seriøst. Våkn opp! Les ei bok! Dette handler selvfølgelig om den samme problemstillingen man tok stilling til når bilbeltet ble oppfunnet av Volvo. Hvor lang tid tok det fra Volvo fant opp 3-punkts bilbeltet til man fant ut at det er lurt å beskytte idioter som selv ikke forstod fordelen av å bruke bilbeltet og gjorde bruken av den samt implementasjonen av den i bilene påbudt? 

Det er det dette handler om. Hvordan øke sikkerheten mot et problem vi VET eksisterer. Vi har tillatt at hjelmen er påbudt. Vi har tillatt at bilbeltet er påbudt. Nå er det på tide å tillate at ting som prosedural ODD og DMS blir påbudt. Rett og slett fordi det vil redde liv i tillegg til at bedre og bedre ADAS i kombinasjon vil skape mindre ulykker og kollisjoner. 

Det er jo en grunn til at EU innfører ADAS som krav neste år. Nå må vi jobbe videre og sørge for at man skiller dårlig og god ADAS fra hverandre, og tvinger god ADAS frem. 

Endret av oophus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 30.8.2021 den 9.49):
Hanhijnn skrev (På 30.8.2021 den 9.14):

Er vel heller et hat mot Tesla, fra din side.

Hva har jeg med at et bilmerke ser ut til å ønske å kjøre på utrykningskjøretøy gjentatte ganger?

Nei hvilke skrudde motiv du har, er det vel bare du som vet. Vi andre registrerer bare hva du pøser ut av svada om Tesla. Det var en annen her som tok fram begrepet "Trollstein". Er nok mye sant i det.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@oophus kanskje du bør se denne? Er en grei forklaring på hvordan Tesla bruker både "mennesker og maskiner" for å løse FSD. Se hvordan de nå takler ulike situasjoner, feks snøkov fra en passerende semitrailer, uten å miste bilen bilen foran. FSD og labeling er kanskje ikke perfekt ennå men det var mye overraskende informasjon i video'n for min del. Forsøk å se video'n uten å tenke på hvem kanal den er fra eller hvordan fyren preiker. Se eksemplene og så kan du gjerne kommentere det etterpå.

Er det rart mange ser det som en fordel at Tesla har en svær flåte kjøretøy de kan hente data fra? Og når de går gjennom situasjoner der FSD ikke tok korrekt avgjørelse så ser de ikke bare på hva som gikk galt akkurat da, de kjører også alle tenkelige simuleringer av hvilke andre tenkelige og utenkelige scenarioer som kunne skjedd i akkurat det området og under samme og verre omstendigheter. 

 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 minutter siden):

@oophus kanskje du bør se denne? Er en grei forklaring på hvordan Tesla bruker både "mennesker og maskiner" for å løse FSD. Se hvordan de nå takler ulike situasjoner, feks snøkov fra en passerende semitrailer, uten å miste bilen bilen foran. FSD og labeling er kanskje ikke perfekt ennå men det var mye overraskende informasjon i video'n for min del. Forsøk å se video'n uten å tenke på hvem kanal den er fra eller hvordan fyren preiker. Se eksemplene og så kan du gjerne kommentere det etterpå.

Jeg har sett hele AI Day, så hvis du vil ha en kommentar på noe, så gi meg heller time-stamps for hva du vil prate om. 

FSD og labling derifra bare bekreftet at jeg hadde rett for flere år tilbake. Smart Summon som ble lansert med såpass dårlig "vector space" eller løsninger for koordinater som jeg har skrevet om tidligere viser fint hvorfor bilene har klart å kjøre seg selv inn i sin egen garasje, samt skrape opp egne felger på fortauskanter. Det her bare bekrefter at Tesla er villig til å beta-teste tøys ute blant folk som ikke melder seg frivillig til å være med på den leken, og det er ufattelig at de ikke allerede da så problemet før nå. 

Det positive fra AI Day er at Tesla endelig har hoppet inn i rekken angående en bedre metode i å utvikle AV på. HD-Kart er og blir viktig, og det er ikke robotaxier som vil være så ekstremt stort angående fortjeneste. Robotaxier vil måtte konkurrere mot andre robotaxier. Det som vil være verdifullt er best mulig HD-Kart, siden de kan brukes til så mye rart, også utenfor autonomi i biler. 
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selv falt jeg helt ut av det på AI day. Det ble for mye som var for komplisert på litt for kort tid. Luringen som presenterte dette i videoen jeg posta gjør det litt enklere for hvermansen å henge med. Jeg skal finne timestamps, tror det var 3 eller 4 punkter der jeg ønsket kommentarer på. Poster timestamps en gang etter middag idag. Man kan si og mene hva en vil om hun fyren og hans kanal på tuben for han er definitivt en fan boy, men jeg følte han likevel fikk fram poenger og fikk gitt ting en overfladig forklaring. 

Ble overrasket over hvor mye menneskelige ressurser Tesla har lagt ned på dette med labeling. Teamet var på ca 1000 ansatte nå. Også kombineres det med maskinlæring og AI. For en enkel gutt fra landet så virker det imponerende, det må jeg si. Så får det heller være at noen har skrapt opp felgene sine pga summon som ikke fikset oppgaven tilfredsstillende. Det sagt er det nok mye Tesla med fordel kunne gjort annerledes, bedre infoflyt feks, men Tesla har nå holdt på bare litt over et tiår. Så både Musk og Tesla som organisasjon har måtte lære selv underveis. Og jeg er imponert over hvor langt de har kommet p den tiden. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (58 minutter siden):

Så både Musk og Tesla som organisasjon har måtte lære selv underveis.

De fikk innsikt i teknologien gjennom JV med Mobileye, som Mobileye senere kuttet pga villigheten Tesla hadde til å bare kaste ut uferdig teknologi. Derifra måtte Tesla starte på ny, dog med det Mobileye allerede hadde vist dem. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, oophus said:

De fikk innsikt i teknologien gjennom JV med Mobileye, som Mobileye senere kuttet pga villigheten Tesla hadde til å bare kaste ut uferdig teknologi. Derifra måtte Tesla starte på ny, dog med det Mobileye allerede hadde vist dem. 

Vel takk til Mobileye som kuttet alle bånd. Det kan jo vise seg å påvirke hverdagen til oss alle sammen. Hvor lang tid kan Tesla fortsette med 1000 mann på manuell labeling? Og hvor raskt får de utviklet software til AI og simuleringen? Siden det virker som Tesla er skrekkelig bestemt på å løse dette og det har både maskinparken og menneskelig kapital på plass så tenker jeg de kan klare det. Nå som produksjonen øker, salget øker så øker vel bunnlinjen også? Da er det kanskje penger nok til fortsette helt til de har løst FSD? Og antall Tesla ute i trafikken øker jo voldsomt bratt fremover. Så det må jo bli enorme mengder data som kan bearbeides, analyseres og læres av fremover. Neste år ser vi kanskje halvannen million solgte Tesla. Så har de jo faktisk doblet ant Tesla på veiene. 

Jeg er helt for at FSD rulles ut som beta. Det er eneste måten de få økt massiv input av data. Og da får de jobbet med eksakt det som ikke fungerer godt nok, og det får simulert alle tenkelig og utenkelige varianter av den situasjonen slik at liknende situasjoner kan løses bedre. 

Gi meg et  par timer så skal jeg få sett gjennom video'n og lagt ut time stamps. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (17 minutter siden):

Vel takk til Mobileye som kuttet alle bånd. Det kan jo vise seg å påvirke hverdagen til oss alle sammen. Hvor lang tid kan Tesla fortsette med 1000 mann på manuell labeling? Og hvor raskt får de utviklet software til AI og simuleringen? Siden det virker som Tesla er skrekkelig bestemt på å løse dette og det har både maskinparken og menneskelig kapital på plass så tenker jeg de kan klare det. Nå som produksjonen øker, salget øker så øker vel bunnlinjen også? Da er det kanskje penger nok til fortsette helt til de har løst FSD? Og antall Tesla ute i trafikken øker jo voldsomt bratt fremover. Så det må jo bli enorme mengder data som kan bearbeides, analyseres og læres av fremover. Neste år ser vi kanskje halvannen million solgte Tesla. Så har de jo faktisk doblet ant Tesla på veiene. 

Jeg er helt for at FSD rulles ut som beta. Det er eneste måten de få økt input av data. Og da får de jobbet med eksakt det som ikke fungerer godt nok, og det får simulert alle tenkelig og utenkelige varianter av den situasjonen slik at liknende situasjoner kan løses bedre. 

Gi meg et  par timer så skal jeg få sett gjennom video'n og lagt ut time stamps. 

Mobileye har 70% markedsandeler bojangles. De selger allerede ADAS systemer ut til en haug bilprodusenter, lastebilprodusenter og bussprodusenter, i tillegg til å ha rettigheter til å teste AV på offentlige veier, noe Tesla ikke engang har forsøkt på ennå. Fra dette så tilbyr nå Mobileye AV løsninger til kunder som ønsker å kjøre robotaxier som faktiske tilbud. 

https://newsroom.intel.com/wp-content/uploads/sites/11/2021/04/Mobileye-Drive-Fact-Sheet-675839.pdf
April 12, 2021 — Mobileye, an Intel Company, today announced that its self-driving system (has reached commercial availability. Purpose-built for the future of autonomy, the full-stack solution — branded Mobileye Drive™ — is designed to drive a range of autonomous vehicle (AV) applications, including robotaxis, consumer passenger cars and commercial delivery vehicles.

Dette etter lang tid med testing med ordentlige opptrente sjåfører, i tillegg til å hente data fra en andel fra 70% av alle nyere biler som er blitt solgt de siste årene, som har ADAS. BMW f.eks samarbeider med Mobileye der Mobileye kan hente data fra BMW'er som har ADAS. 

Når Tesla har løst FSD og regelverk for slikt er åpnet for alle, så vil det stå en haug robotaxi firma klare for å fange markedsandeler, og det vil være hard konkurranse. Som jeg skrev tidligere. Det vil ikke være særlig med avanse å hente der, siden konkurransen vil være stor. 

Tesla som bilprodusent møter seg selv i døra når Robotaxiene er løst. Da er det null behov for produksjon av 20 millioner biler i året. Kjøpekraften inn mot biler vil minke drastisk. Det har vi allerede sett i områdene der Waymo har sine robotaxi tilbud. Folk selger bilene sine og utnytter tilbudet. Der kan de ringe en robotaxi klokken 04 på natta om de vil det, og bli hentet fra festen, eller bli kjørt til sykehuset. 

FSD kan fint rulles ut som beta, men ikke med vanlige utrente folk bak rattet som håndplukker videoer fra timesvis av kjøring for å lage PR videoer på Youtube, der formålet er å skaffe seg følgere. Det lager ei falsk sikkerhet for hva FSD faktisk kan gjøre, hvilke fordeler og ulemper systemet har. 

Som sagt. Se denne: 

"Autonowashing" er et stort problem. Regulasjoner er nå på høy fart inn for å begrense det Tesla gjør. Nylig ble f.eks ADAS biler i USA tvunget til å rapportere inn uhell der ADAS var påslått ved uhellet, eller noen sekunder før uhellet fant sted (noen jukser med å skru av ADAS sekundet før ulykken inntreffer for å kunne si at ADAS ikke var årsaken). Noe man ikke haddde som krav tidligere. Det var et krav kun AV utviklere hadde. Dette fordi man ikke antok problemet når man innførte kravene. Disse kravene må nå inn i nivå 2 ferdsel på veiene fordi firma som Tesla utvikler AV forkledd som nivå 2 hos utrent personell, og roper ikke ut når de viser seg selv kjøre uten hendene på rattet, selv om "Autosteer on City Streets" er ei "hands on" assist. 

Det skaper uheldige effekter ellers hos folk som har AP/FSD, og bilene kjører seg selv inn i stasjonære objekter som et eksempel. 
ADAS kan fint minske mengden uhell totalt sett - det er jo grunnen til at ADAS blir påtvunget Juni 2022, dog ADAS får andre følgeproblemer med uhell man ikke slet med tidligere. Det må en stoppe. 

Endret av oophus
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, oophus said:

Når Tesla har løst FSD og regelverk for slikt er åpnet for alle, så vil det stå en haug robotaxi firma klare for å fange markedsandeler, og det vil være hard konkurranse. Som jeg skrev tidligere. Det vil ikke være særlig med avanse å hente der, siden konkurransen vil være stor. 

Vi får se, det er jo blitt mange som produserer elbiler plutselig. Men Tesla klarer seg likevel. Tross alle spådommene. "Bare vent til Bmw, Mercedes og Jaguer kommer med elbiler, da går Tesla konkurs". Vel ikke helt vel? Jeg aner ikke hvor stort markedet for selvkjørende biler blir, eller robottaxier. Men jeg hadde glatt betalt ekstra får fsd nivå fem. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

Vi får se, det er jo blitt mange som produserer elbiler plutselig. Men Tesla klarer seg likevel. Tross alle spådommene. "Bare vent til Bmw, Mercedes og Jaguer kommer med elbiler, da går Tesla konkurs". Vel ikke helt vel? Jeg aner ikke hvor stort markedet for selvkjørende biler blir, eller robottaxier. Men jeg hadde glatt betalt ekstra får fsd nivå fem. 

Hvorfor sier du dette til meg? Jeg trur ikke Tesla går konkurs. Det å mene at prissettingen skal ned, betyr ikke det samme som at det skal ned i 0. 

FSD på dagens biler blir aldri nivå 5. Det er for eksempel tøysete lite optimalisert å lage biler som ser ut som dagens biler om de kan kjøres autonomt. Fremtidens robotaxier vil ha større dører for enklere av og påstigning, og de vil kunne kjøre i alle retninger for å øke tid brukt til å tjene penger. Hadde Tesla løst FSD, så hadde dem heller ikke solgt bilene. De hadde heller ikke planlagt å produsere 20 millioner biler i året, ettersom bilflåten vil gå fra å utnyttes 2-5% av tiden til langt over 50% i et optimalisert scenario. 

Det betyr at du kan kutte kjøpekraften inn mot bilene. De bilene vil også designes for å kunne rulle ute på veiene betydelig lengre enn dagens biler. Rett og slett fordi det vil være mer profitabelt, når man som produsent selv eier bilene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@oophus Den kommentaren var ikke til deg direkte, mer bare en påminnelse om alle dommedagsprofeter som har forutsett Tesla's konkurs. Poenget jeg forsøkte få frem med det, var at det kan tenkes at Tesla pga sin tilnærming til FSD faktisk vil tilby noe annet enn det konkurrentene har. Eller at kundene er lojale nok til at de blir hos Tesla og gir det er forsøk. Når fsd når nivå fem, så blir det kanskje som du sier, men fra 4 (el er d 3?) så er ting endret. Da er ikke lenger sjåføren ansvarlig eller må være på hugget til å overta, om jeg har forstått ting korrekt. 

 

time stamped: Du trenger ikke si noe om fyrens kommentarer, for han vil nok mange klassifisere die hard fan boy + at han sitter på Tesla aksjer. Så han kan ha egeninteresse i å si det han sier. Men, du nevnte vel tidligere at ikke alt Tesla sa på AI day stemte iirc. Så si gjerne noe om disse fra Ai day. 

Du må gjerne kommentere Tesla's auto labeling:

 

Her er en til, der hvor de ikke mister bilen som ligger foran selv i snøkov fra lastebilen:

Se spesielt på hvordan de fikk 10 000 real life situasjoner fra forskjellige Tesla. 

 

 

For en enkel fyr som meg så må jeg si at når en ser dette, samt ser de betatester videoene som er ute alt så er det lett å tro på at Tesla kommer til å f å dette til. Det er lagt ned enorme ressurser på det, og det ser ikke ut til at de har tenkt å bremse utviklingen. De er igang med superdata, etc. Mulig alt bare er buzz word og hype. Det ser jo ikke ut som de faktisk trenger radar eller lidar. Det virker som det er mulig å løse dette, pure vision only.

Men fortell gjerne hvorfor du tror Tesla ikke vil lykkes. 

Glemte den siste;

 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 29.8.2021 den 12.56):

Nei. Det er det du som påstår. Tesla sier fra på alle måter at bilen ikke er selvkjørende. De som måtte tro bilen er selvkjørende er kanskje tungnemme? Og det er i det minste ikke Tesla's feil?

https://www.nrk.no/urix/tesla-i-hardt-vaer-i-usa-etter-dodsulykke-_-musk-nekter-for-at-autopiloten-var-pa-1.15463197

https://dinside.dagbladet.no/motor/etterforsker-11-tesla-krasjer/74127175

Sitat

Myndighetene vil finne ut om teknologien og systemene som Teslas autopilot bruker fungerer godt nok, og hvordan systemet er designet for å samarbeide med sjåføren. Dersom NHTSA finner at systemet har feil eller ikke fungerer godt nok, vil de kunne beordre en tilbakekalling og utbedring av nesten 800 000 Tesla-biler.

«Helt selvkjørende»

Tesla har ikke kommentert denne saken nå, men Tesla-sjef Elon Musk har ved flere anledninger uttalt at deres selvkjørende systemer er med på å bedre sikkerheten i bilene og hjelpe sjåføren med å unngå ulykker.

Allerede i 2016 markedsførte Tesla Norge bilenes Autopilot-funksjon og selvkjørende egenskaper med en video på sin hjemmeside. En Model S ser ut til å kjøre helt selv både i by og på landeveien. I teksten heter det at «personen bak rattet sitter der bare på grunn av at loven krever det. Han gjør ingen ting. Bilen kjører seg selv».

Så dere får vurdere om løftene til tesla holder vann.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, LMH1 said:

Javel? Du bragte ikke noe nytt her akkurat. I den første linken så har jo fyren faktisk "hacket" sin Tesla. Er det produsentens feil at noen folk er fullstendig idiot og setter igang bilen og selv kryper i baksetet? Det samme kunne blitt gjort på en ICE bil. På med lane keep assist og cruise control også flytte sjåføren i baksetet. Når ulykken da er et faktum er feilen hos sjåføren eller hos produsenten av ICE bilen?

 

Den andre orker jeg ikke lese, for dette har vi diskutert alt. Ja det etterforskes. Nei det er ikke publisert tilsvarende tall hverken for andre ice eller bev biler med kjøreassistenter og heller ikke tall for hvor ofte biller som kjøres analogt på gamlemåten. Da blir det litt vanskelig å mene mye dette før det evt. foreligger en konklusjon på etterforskningen. Jeg minner dog om at Tesla også har vært etterforsket for feks bilbranner. Den etterforskningen viste jo at det var sinnsykt mye oftere brann i ICE biler og husker jeg riktig nå så ble det vel også vist til at på de brannene som ble undersøkt så var det skader på batteripakkene som utløste brannene. Uansett, Tesla ble ikke stilt ansvarlig for brannene og hele etterforskningen ga null resultat. Med det i bakhodet tenker jeg vel at det er greit å avvente med en konklusjon til vi ser hva NHTSA faktisk kommer frem til. Det kan være absolutt ingenting også denne gangen. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Javel? Du bragte ikke noe nytt her akkurat. I den første linken så har jo fyren faktisk "hacket" sin Tesla. Er det produsentens feil at noen folk er fullstendig idiot og setter igang bilen og selv kryper i baksetet? Det samme kunne blitt gjort på en ICE bil. På med lane keep assist og cruise control også flytte sjåføren i baksetet. Når ulykken da er et faktum er feilen hos sjåføren eller hos produsenten av ICE bilen?

https://gfx.nrk.no/XlGkGoQJI1nyQN-0b8DvXA6xFM8ZXfmlND0hdfKXgSXQ.jpg

Men er jo rart en appelsin er det som trengst for å få bilen å kjøre selv. Blir spennende å se for de som ikke får førerkort om selvkjørte biler blir fiasko, er jo på det nivået naf eller annen med førerkort må hente bilen hvis det skjer skader på sensor og ligdene, kan vel fungere å kjøre selv på fine dager, men snø og regn er nok å få systemet å fungere dårlig.

Hvem er det systemet egentlig for de som er late eller de som sliter å beholde lappen?

For tviler på flere får kjørt bil med tesla. muligens kjørelærer får lettere jobb med tesla en andre biler, men i store og hele er vel ikke til stor hjelp ennå. Er jo usikkert om tesla biler varsler hvis man ikke har byttet dekk eller har dekk som ikke er egnet på veien eller løse mutter etc. Så ting kan jo bli bedre uten tvil.

Selv om dette ikke er produsentens feil er det måten sikkerheten blir ivaretatt ganske håpløs. Neste blir jo folk uten lappen får kjøre bil så får vi se hvor mye ulykker det blir av det.

Sitat

vil de kunne beordre en tilbakekalling og utbedring av nesten 800 000 Tesla-biler.

Er vel litt drøyt slik skulle være nødvendig, men er jo viktig folk får riktig informasjon. Ikke hva fremtiden vil bringe og folk tror det er så sikkere en faktisk er.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
On 9/4/2021 at 12:07 PM, LMH1 said:

Men er jo rart en appelsin er det som trengst for å få bilen å kjøre selv. Blir spennende å se for de som ikke får førerkort om selvkjørte biler blir fiasko, er jo på det nivået naf eller annen med førerkort må hente bilen hvis det skjer skader på sensor og ligdene, kan vel fungere å kjøre selv på fine dager, men snø og regn er nok å få systemet å fungere dårlig.

Hacking eller det å omgå produsentens sikkerhetssystemer er brukerfeil. Ferdig med det. 

En feil er vel en feil? Om det skjer skade på en selvkj. sensor åssen er det forskjellig fra om det skjer skader på andre ting som gjør at bilen stopper? De færreste fikser egne biller lengre, og om du ringer Falken pga flatt bakhjul, røket reg.reim eller en sensorfeil som gjør at bilen ikke kan kjøre selv spiller vel mindre rolle? Slikt hører til sjeldenheter. Og er det slik at du faktisk ikke eier bilen men bruker selvkjørende bil feks via bildelingsapp eller abonnement så er det vel ennå enklere? Javel den selvkjørende bilen stopper? Bilen varsler selv Falken, sender over diagnose og GPS lokasjon. Samtidig som bilen bestiller en ny selvkjørende bil til å plukke deg opp. Ny bil er raskt på plass og du reiser videre. Den selvkjørende bilen og Falken finner ut av resten, det trenger ikke du bry deg noe med. 

Om du selv er eier og ansvarlig når noe går galt med din selvkjørende bil og den ikke virker når du skal på jobb, så får du gjøre som folk gjør når deres ICE bil ikke virker. Ring en taxi. Og finn ut av ting når du kommer hjem, dersom du ikke eier en selvkjørende Tesla. Da kan du bare bestill service i appen så kommer en Tesla Servicebil hjem til deg og fikser bilen mens du er på jobb. Så pinger du din selvkjørende bil slik at bilen kommer å henter deg når du er ferdig på jobb. Null stress. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Selv om dette ikke er produsentens feil er det måten sikkerheten blir ivaretatt ganske håpløs. Neste blir jo folk uten lappen får kjøre bil så får vi se hvor mye ulykker det blir av det.

Folk uten lappen skal ikke kjøre bil. Hverken Tesla, ICE eller noen som helst andre biler. Om en person bryter loven og kjører uten lappen så er det for egen regning og risiko. Det har ingenting med bilprodusenten å gjøre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 2021-9-1 den 18.28):

Du må gjerne kommentere Tesla's auto labeling:

Er det noe spesifikt du tenker på?


Det kan være en fordel å søke opp de tingene du ble imponert over hos AI Dag og undersøke hva andre gjør. Audo Labeling er ikke noe som var nytt, da det er påtvunget om man skal klare å lage HD-Kart samt trene og kvalitetssikkre dybde informasjon fra CMOS gjennom maskinlæring. 

Ulempen til Tesla er at de ikke har LiDAR innunder AV utviklingen sin forutenom ekstremt få biler som de bruker for dette. Det er en enorm ulempe å ikke kaste på LIDAR inn i bilflåten slik at man får ei lita andel "ground truth" dataset som kan kvalitetssikre ViDAR arbeidet fra flere områder. 

 

bojangles skrev (På 2021-9-1 den 18.28):

Se spesielt på hvordan de fikk 10 000 real life situasjoner fra forskjellige Tesla. 

Tenker du på hvordan man gjør det? I enhver ADAS aktivert bil, så har hvert system/funksjon sin ODD. Hvis funksjonens ODD er blitt justert mellom "sikker" til "usikker" til "sikker" igjen iløpet av kort tid, så kan man jo anta at det er grunnet slike ting som snøføyka. Da er det jo ikke noe problem å laste opp kortere video-klipp hvor bilens ODD er blitt justert ned og opp igjen iløpet av kort tid, siden man da snakker om sannsynligheten til at det må være ting som nettopp snøføyke. 

Det å "lable" slike tilfeller er jo ikke så avansert. Hva man skal bruke det til er et annet spørsmål. Man kan ikke tippe hvilke pixler man har bak andre pixler over tid for lenge. Da øker kun sannsynligheten for hvilke varianter av virkeligheten man har der fremme til at man på et tidspunkt uansett må aktivere handover, eller bremse for å være sikker. 

 

bojangles skrev (På 2021-9-1 den 18.28):

Men fortell gjerne hvorfor du tror Tesla ikke vil lykkes. 

Tesla vil ikke lykkes i å tilby nivå 5 autonomi. Det må jo være tydelig nå hvor de utnytter teknologi utviklet for å ha LiDAR? 
image.png.16e5e197a3cba4550a41fe84783799bb.png

Som videoen jeg viste deg, så lanserte Waymo teknologi for å trene opp "ViDAR" systemet til å kunne automatisk bygge data inn mot sin simulator i 2015 (trur jeg det var). På den måten har de ei LiDAR/CMOS kombo som til slutt blir "ViDAR" opplegget. Man har z-depth data fra LiDAR og farge informasjon fra CMOS. Slik bygger man point-clouds i 3D som så blir utnyttet for å lage 3D assets inn til sin simulator. Så merket dem at man også kan trene AI mot CMOS for å etterligne dybde-informasjon man får som output fra LiDAR for å automatisk lable data direkte fremfor å kun bruke Captcha data fra tidligere.  Denne teknologien er det Tesla har implementert, dog fremfor å tilby LiDAR ut i sin bilflåte for bedre "ground truth" komplette dataset for ViDAR trenignen, så kjører de rundt med et fåtall test-biler for denne typen trening. Det er derfor simulatoren deres ikke er ei kopi av virkeligheten. Det er Unreal Engine assets som er manuelt importert for å bygge simulatoren. Waymo gjør alt dette, og labling automatisk.  
image.png.e0d8e845b313ccfb35eb09c8ffbc82c4.png
Måten å få et slikt resultat på fra CMOS, er å både ha CMOS input og LIDAR "ground truth" data for å undersøke slutt-resultatet som altså ser slik ut. Uten LIDAR så har man ingen fasit. Så det å trene opp gode "ViDAR" løsninger er umulig uten LiDAR. Det er derfor du ser mapping som foregår med Tesla biler med LiDAR på taket, og der FSD Beta lanseres, er steder der disse bilene allerede har ferdet og mappet byene, slik at man kan trene opp ViDAR opplegget med LiDAR i bakgrunn som fasit. Med LiDAR's hjelp, så blir ViDAR tippingen bedre og bedre, men problemet er at dette må gjentas overalt. 

Sånn sett så vil Tesla være avhengig av LiDAR data når man hopper fra å skulle løse veinett som ser X ut i USA, til nye skilt, veimerkeringer, objekter osv som befinner seg i EU og Asia over tid. 

Det er bra at Tesla nå endelig har falt innenfor konsensus i måten dette må løses på, men de gjør det på ei tungvindt måte, og må svelge noen kameler fra tidligere. Jeg blir ikke overrasket om Cybertruck, Semi og Roadster får LiDAR, og gjør dem ikke det, så blir AV utvikling hos Tesla bremset av idiot-forestillingene til Elon Musk. Da må de fortsette med å kjøre rundt med test-biler med LiDAR og mappingen vil ta mye lengre tid enn nødvendig.

Mapping gir bedre vector-space sjekker inn mot ViDAR resultatet i bilflåten som allerede er ute, det gir bedre ViDAR trening fremover. Det er ikke slik at hele bilflåten trenger LiDAR slik mange trur. 

Om Cybertruck, Semi og Roadster pluss andre mer "premium-priset" modeller får LiDAR, så vil fremgangsmetoden til Tesla plutselig være lik fremgangsmetoden som Mobileye har igjen. De har som sagt aldri ment at alle skal utnytte LiDAR. LiDAR er ekstremt bra å utnytte for å gjøre kamera-baserte systemer bedre i seg selv. Det er best for mappingen, og spesielt nå som man kombinerer LiDAR og ViDAR sammen for å lage ei hybrid-løsning. 

TLDR: 

Man trenger LiDAR for å trene opp ViDAR og bedre automatiske løsninger mot simulasjons-delen. 
Tesla's "vision only" er det samme som det Mobileye har, men Mobileye har Radar/LiDAR i tillegg, og hybrid-mappingen ViDAR/LiDAR er mye mer robust enn kun én av delene. Test-flåten med LiDAR/ViDAR gir komplette datasett som trener opp ViDAR  til biler som kun selges med enklere sensor-suites. De med enklere sensor-suites flagger LiDAR HD-Mappet og bygger HD-Mappet med LiDAR som utgangspunkt. ViDAR avhenger av LiDAR, og LiDAR utgangspunktet oppdateres med ViDAR. 

Når man prater om markedsandeler mellom ViDAR og ViDAR/LiDAR, så trenger ikke LiDAR delen være så stor, ettersom ViDAR fint flagger f.eks avvik i veiarbeid mellom gammelt HD-Kart til ny og oppdatert HD-Kart. Det vil være såpass mange festepunkter i LiDAR kartet til at ViDAR uansett enklere forstår hvor den er, selv om det er kommet noen kjegler og hull i bakken. De kjeglene og hullene kan fint mappes over det gamle, også har man et oppdatert HD-Kart. 

Når man så har alt av godkjenninger og regelverk i orden, så er det slik man justerer ODD for autonome funksjoner til å kunne være innenfor nivå 2 til nivå 4 flytende gjennom ei flytende rate av oppdateringer i HD-Kartet. Nivå 5 må vi nok vente ei god stund på, siden det f.eks krever at bilen fint kan miste et dekk (altså mekaniske feil) uten at bilens ODD justeres. 



 

Endret av oophus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...