Gå til innhold

Teslas selvkjøringssystem granskes av myndighetene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (31 minutter siden):

Da er det bekreftet. Gjennom NDA'er så presser Tesla disse beta-testerne til å gi et rosenrødt bilde av FSD-skrotet.

Noen som husker for bare for kort tid siden hvor Electrek var Tesla-fansens høyborg? Det er nå så mye galskap at selv de har utviklet et snev av kritisk sans.

Dikene er i ferd med å briste.

Electrek: Tesla tells Full Self-Driving beta testers to share ‘selectively’ and ‘a lot of people want them to fail’

Jeg synes du skal shorte Tesla aksjen jeg :)
 

Tøff bak tastaturet, men null hold i oppgulpet ditt.
Put your money where your mouth is (eller tastaturet i dette tilfellet)


Du latterliggjør deg selv gang på gang!

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

To be fair, some beta testers have been posting videos of Tesla’s system making significant and potentially dangerous mistakes. Therefore, the automaker doesn’t outright prevent beta testers from posting videos that can make them look bad, but the document does encourage self-censorship.

Det er tydelig at de ikke tenkte videoene var såpass kritiske som de trudde. Det er tydelig i hurtigheten de fjerner dem på, rett etter at de har forstått at de har vist frem noe som NDA'en ikke helt liker at de viser frem. For ifølge dem, så vil det de viser frem være "gode" videoer siden det er det de er instruert til å vise. 

Ikke kan Tesla svart på hvitt skrive at de nekter dem å vise en type film over en annen type film heller, men det er veldig tydelig at man holder seg fast i FSD Beta ved å følge teksten mellom linjene og betydningen i det som følger NDA'en. 

Endret av oophus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 timer siden):

Nå kjører vi mennesker fint uten ett slikt system. Hovedmålet til FSD er å komme frem uten å krasje. Og hvorfor skulle ikke Tesla snakket med ett sub system for å dele info? Alle bilene er på nett. Og de oppdaterer hardware stadig:)

Det gjør vi ikke. Vi er ekstremt lite effektive og vi har en tendens til å krasje. 

Ja, det kunne fungert om det blir designet slik.

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (38 minutter siden):

Det gjør vi ikke. Vi er ekstremt lite effektive og vi har en tendens til å krasje. 

Ja, det kunne fungert om det blir designet slik.

 

Jo absolutt, ingen tvil at vi har forbedringspotensiale. Men ser ikke helt hvorfor fsd ikke skulle fungert med resten i dag. De kan ikke kommunisere med andre de heller. 

Tesla kan implementere evt manglende hardware om det blir nødvendig i fremtiden eller implementere software om det trengs. Så det går nok fint. 

Lenke til kommentar

Hvis selvkjørende biler kan være i konstant kommunikasjon med hverandre så unngår vi køer ved at trafikken blir MYE mer effektiv. Bilene kan da ligge med 1 meters avstand (f.eks.) i stedet for 3 sekunders avstand som det bør være nå. Selv i høyere hastigheter kan de kjøre mye nærmere hverandre da.

Det bidrar også til mindre behov for kostbar og forurensende veiutbygging når trafikken blir mye mer effektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Jo absolutt, ingen tvil at vi har forbedringspotensiale. Men ser ikke helt hvorfor fsd ikke skulle fungert med resten i dag. De kan ikke kommunisere med andre de heller. 

Tesla kan implementere evt manglende hardware om det blir nødvendig i fremtiden eller implementere software om det trengs. Så det går nok fint. 

Jepp. Jeg tror FSD blir et typisk Teslafenomen, de viser verden fremtiden så tar de store over forspranget - som med bilene deres. Det var ingen interessante elbiler for vanlige folk før Tesla.

Jeg har fulgt litt med på utviklingen i Kongsberg i forbindelse med jobb og jeg har mer tro på et slikt system da det blir systemene langs veien som styrer bilen, ikke 50 forskjellige systemer i bilene. Jeg har absolutt ingen utdannelse eller kunnskap om dette utover det helt overfladiske, men har jo programmert endel da. 

 

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (29 minutter siden):

Jepp. Jeg tror FSD blir et typisk Teslafenomen, de viser verden fremtiden så tar de store over forspranget - som med bilene deres. Det var ingen interessante elbiler for vanlige folk før Tesla.

Jeg har fulgt litt med på utviklingen i Kongsberg i forbindelse med jobb og jeg har mer tro på et slikt system da det blir systemene langs veien som styrer bilen, ikke 50 forskjellige systemer i bilene. Jeg har absolutt ingen utdannelse eller kunnskap om dette utover det helt overfladiske, men har jo programmert endel da. 

 

 

Joda tiden vill vise seg, og det vill komme krav som vill sette standarden. Men det er ingenting som tilsier at Tesla ikke kan justere seg etter dette :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Joda tiden vill vise seg, og det vill komme krav som vill sette standarden. Men det er ingenting som tilsier at Tesla ikke kan justere seg etter dette :)

Bortsett fra om de blir tvunget til å definere FSD Beta som nivå 4. 
https://www.jurist.org/commentary/2021/09/william-widen-philip-koopman-autonomous-vehicles/

image.png.418e217ee5a9dc2d72c3c307acc7effd.png

Da vil "handover" statistikken bli 100% synlig, og det vil ikke Tesla takle mot ordentlig konkurranse. Da må de "game" statestikk slik de er kjent med å gjøre fra før enda hardere for å prøve å få ned Disengagements/Mile. 

Godt mulig "Button" er første steg i dette, siden de som får høyere score naturlig nok kjører på områder hvor man ikke trenger bremse for ting som f.eks lyskryss særlig ofte. 

image.thumb.png.1a4bd10868614e44e652814cf56da61d.png

Resultatet av dette vil være at folk som kjører i "kjedelige" områder får høy nok score til FSD Beta, mens de som kjører ved vanskeligere områder - ikke får det. 

Ikke akkurat sammenfallende med den type treningen man trenger for å løse FSD, men hvis alt handler om at ting skal se pent ut på papiret, slik vi har sett tidligere fra Tesla, så er jo ikke dette særlig nytt. 

Endret av oophus
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg har fulgt litt med på utviklingen i Kongsberg i forbindelse med jobb og jeg har mer tro på et slikt system da det blir systemene langs veien som styrer bilen, ikke 50 forskjellige systemer i bilene. Jeg har absolutt ingen utdannelse eller kunnskap om dette utover det helt overfladiske, men har jo programmert endel da. 

Om vi skal løse ODD for alle veiene våre, så er det åpenbart at det må løses med en kombinasjon. Fallback systemet må ha en mulighet til å be om hjelp, hvis ikke kan man glemme "robotaxi" opplegget og kun kjøre folk som er edru, og som har lappen til å kunne ta over ved f.eks mekanisk skade. Samt for å løse OEDR så er det kjappest lokalt, fremfor at man må streame sensordata, lage en løsning for DDT for så å sende det tilbake. Det krever bare enda strengere tilkoblingskrav mot bilene enn tilkoblingskrav som følger Fallback systemer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Jepp. Jeg tror FSD blir et typisk Teslafenomen, de viser verden fremtiden så tar de store over forspranget - som med bilene deres

Javel? Et typisk teslafenomen? Du tenker at Tesla startet elbil eventyret men når leder feks VW eller Ford? Hvem av de store er det so har overtatt forspranget til Tesla? Fra her jeg sitter ser jeg bare mange produsenter som forsøker så godt de kan med som likevel ennå ikke er hatt igjen noe som helst av forspranget. Hvordan dette blir fremover gjenstår å se, men per idag tenker jeg at Tesla leder, og de andre jobber for å forsøke å ta igjen. mulig jeg har oversett noe, eller at noen har slått Tesla på effektivitet, men kan ikke huske å ha sett noe slikt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (8 minutter siden):

Javel? Et typisk teslafenomen? Du tenker at Tesla startet elbil eventyret men når leder feks VW eller Ford? Hvem av de store er det so har overtatt forspranget til Tesla? Fra her jeg sitter ser jeg bare mange produsenter som forsøker så godt de kan med som likevel ennå ikke er hatt igjen noe som helst av forspranget. Hvordan dette blir fremover gjenstår å se, men per idag tenker jeg at Tesla leder, og de andre jobber for å forsøke å ta igjen. mulig jeg har oversett noe, eller at noen har slått Tesla på effektivitet, men kan ikke huske å ha sett noe slikt. 

Det jeg mente er at da Tesla kom med Model S var den enestående, det var ingen andre i nærheten av de når det kom til el-bil (plass, ytelse, sikkerhet,tech,design)

Idag er det langt fra sannheten, at Tesla fortsatt er markedsledende i tech segmentet er jeg tildels enig i, men på flere andre områder er de i mine øyne blitt hentet inn. 

Model Y kom akkurat, den har ikke hud, har dårligere plass baki enn noen konkurrenter, smal bagasjerom, lader saktere enn noen konkurrenter, setene kan oppleves klamme og de er litt flate, frakjørt på lading, ACC er ustabil++

Det er ikke kun mine meninger, men delt av flere testere og kilder (lading, ACC,setene) kan "bekreftes" ved å se litt på tester. Det trenger ikke være din oppfatning, og det er ikke et sleivspark på noen måte. 

Model Y er en rask, pen, romslig og smart elbil med rå rekkevidde og fin pris. To av mine venner har kjøpt og de er storfornøyde 👍

 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (14 minutter siden):

@DrAlban3000 Ja ok, jeg tenkte mer effektivitet i drivlinjen. Og OTA + UI.

Ja seter feks er nok ikke Tesla ledende på. Ang lading er det vel kun noen få 800v biler som matcher eller passerer her? 

0-80 blir den slått av ID4 og EQA i både snittfart og tid (TUs test) Den blir også slått kraftig av Ionic 5 på div øvelser. Flere er litt skuffet over resultatene.

OTA har jeg i min bil idag, det er ikke noe spesielt eller ekstraordinært over det (BMW). Mercedes har også dette.

UI -  Uten noen form for informasjon foran sjåføren, og en diger skjerm i midten - dette er på ingen måte best i mine øyne. Mangelen på HUD er jeg ikke alene om å poengere. Den har etpar funksjoner som andre ikke har fått på plass, og underholdning er det INGEN som er bedre på.

Effektivitet - Her er den helt rå, men konkurransen er allerede på ballen. Så blir det jo opp til kjøper hva som er merst viktig, korte ladepauser eller mest mulig effektiv.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
23 minutes ago, DrAlban3000 said:

Ioniq 5 banker til gjengjeld Model Y ganske kraftig: Den bruker 11 minutter på å lade fra tre til 51 prosent (en gjennomsnittseffekt på 196 kW), mot Model Ys 17 minutter (124 kW snitteffekt) fra fire til 51 prosent oppladet.

Ja det stemmer men så er også Ioniq på 800v, og var en av de jeg tenkte på. Dessverre så har jo ikke Hyundai et eget ladenettverk så den vil vel ikke alltid klare å makse ut ladingen? Har ikke kjørt elbil på 800v så litt usikker på om en alltid finner ladere som gjør at en makser ut?

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Ja det stemmer men så er også Ioniq på 800v. Dessverre så har jo ikke Hyundai et eget ladenettverk så den vil vel ikke alltid klare å makse ut ladingen?

Det at Hyundai har et 800v system som første familiebil i verden er altså IKKE et tegn på at utviklingen går bra hos andre. . Du gikk ekstremt hardt ut, men nå er det plutselig ikke lov å ta med de bilmerkene som har klart å ta de igjen. 

Det finnes andre biler som lader raskere også bl.a ID4 og EQA :) 

 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (54 minutter siden):

Ja det stemmer men så er også Ioniq på 800v, og var en av de jeg tenkte på. Dessverre så har jo ikke Hyundai et eget ladenettverk så den vil vel ikke alltid klare å makse ut ladingen? Har ikke kjørt elbil på 800v så litt usikker på om en alltid finner ladere som gjør at en makser ut?

Hyundai er inkludert i flere nettverk? 

Trur man klarer seg helt fint jeg med en Ioniq 5, skal man dømme dette kartet her: 
https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-fr/map

Der vil en se at Hyundai også lister Ionity nettverket, siden de ble med der i 2020.
https://www.hyundai.com/worldwide/en/company/newsroom/hyundai-motor-group-joins-ionity,-europe’s-leading-high-power-charging-network-for-electric-vehicles-0000016568

Nå i ettertid så er det jo flere leverandører som leker med 800v ladere, så Ionity vil ikke være alene der, samt nå som motorsporten tar inn elbilene over tid, der det ser ut til at de velger 800v, så kan en nok forvente at Hyundai og Porsche kun er tidlig ute, og at de fleste vil hoppe over de også etter hvert. 

Endret av oophus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, DrAlban3000 said:

Det at Hyundai har et 800v system som første familiebil i verden er altså IKKE et tegn på at utviklingen går bra hos andre. . Du gikk ekstremt hardt ut, men nå er det plutselig ikke lov å ta med de bilmerkene som har klart å ta de igjen. 

Det finnes andre biler som lader raskere også bl.a ID4 og EQA :) 

 

men jeg sier jo ikke at det ikke fint, tvert om. Kjempeflott at noen har valgt å satse på 800v. Alt som bidrar til at flere velger elbil er topp. Og 800v gjør jo lading på langtur enklere og raskere. Trenger man spesielle ladestasjoner for å få full hastighet på 800v eller vil de fleste ladere levere 800v? 

Jeg føler ikke selv at jeg gikk ekstremt hårdt ut, om noe så var det vel heller du som gikk hardt ut? Du brukte ordet teslafenomen. Jeg sa vel strengt tatt bare jeg føler Tesla er i tet fortsatt, samlet sett. Og det bør jeg vel få lov til å føle? Altså de har vist at de takler OTA oppdateringer, de har et globalt ladenettverk og har biler som passer for mange. Det er likevel plass til både Hyundai, Kia, VW, og alle andre. Bredt utvalg er flott det gjør at folk finner biler de ønsker,  og elbil produsentene vil måtte strekke seg lengre i konkurransen. 

Ladehastighet er flott det, men tross alt ikke det eneste viktige. Folk flest starter jo tross alt dagen med "full tank" og lader aller mest hjemme. ID4 ville jeg ikke kjøpt om den var på salg engang. Kia eller Huyndai derimot ville blitt vurdert om jeg skulle byttet bil idag. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så en video fra Tesla, nå har de brukt real world data fra Tesla biler for å finne de vanligste tilfellene av ulykker. Og de har gjenskapt det i crash labben. Full crash test, bare at det er en test som det idag ikke testes for feks på ncap. Pickup'n som kjørte på Tesla'n traff lengre fremme og ikke rett i dørene, men omtrent ved forhjulet. Tesla bruker data fra øvelsen til å se på om de kan gjøre endringer feks i forhold til airbags og belter osv. Dette kommer som en OTA update. Tesla har allerede plassert seg blant de sikreste bilene i verden, og nå gjør de bilene ennå sikrere via OTA update. Tesla ass. Det er lett å glemme både panelglip og seter når en ser helheten. Lurer veldig på åssen kvaliteten blir på Y fra Berlin? Lakken blir vel bedre, kanskje også finishen? Samt stivhet, og kanskje også kollisjonssikkerheten når den nye batteripakken er klar? Tesla ser også ut til å ta tak i hovedlysene og det blir bra. La oss håpe tyske myndigheter straks er klare for å gi Giga Berlin grønt lys. Ifølge ansatte vil produksjonen starte i løpet et par timer etter at de får grønt lys. 

Jeg tror nok de klarer å få til fsd også etterhvert. Det ser  jo virkelig ikke ut til at Tesla sover i timen, de som på egen fri vilje utfører flere crash tester enn myndighetene forlanger for å gjøre bilene ennå bedre. Vi får se hvordan det både med beta 10.2 om noen uker. Bør jo bli ekstra mye data for Tesla å analysere og nyttegjøre seg fremover om utrullingen av beta 10.2 går som planlagt. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...