Gå til innhold

To kilometer ekstra: Tesla Model Y har fått WLTP-rekkevidde


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (47 minutter siden):

Når det er sagt så finnes det 100vis av metoder for å oppnå lang wltp rekkevidde. 
 

Alt fra hjulspissing til å kjøre uten kontakt med bremseklosser, dekktrykk og supersparsomme dekk med minimums mønster er brukt. samt andre teknikker som forvarmet batteri osv påvirker dette.

Du er fortsatt innafor WLTP-normen nå, eller har du begitt deg inn i hypermilingen sin verden? Ja for du vet vel forskjellen på de to?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 time siden):

sier jeg det?

Jeg sier bare at max rekkevidde oppnås ved ulike hastigheter for ulike el biler. 
 

Når det er sagt så finnes det 100vis av metoder for å oppnå lang wltp rekkevidde. 
 

Alt fra hjulspissing til å kjøre uten kontakt med bremseklosser, dekktrykk og supersparsomme dekk med minimums mønster er brukt. samt andre teknikker som forvarmet batteri osv påvirker dette.

Total nyttelast kan jo minimeres også, siden WLTP inkluderer nyttelast mot sine tester. En bil med 350kg nyttelast ekstra mot en annen med 450kg nyttelast vil altså merke større forskjeller innad i WLTP rekkevidde, mot virkelige tester der man kun tester med 1 sjåfør. 

Du hadde vel et exel ark med slikt, så det kan være greit å se om du finner noen gode tall på det også. Jeg husker ikke hvor mye av nyttelasten WLTP inkluderer, om det ikke er alt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Du er fortsatt innafor WLTP-normen nå, eller har du begitt deg inn i hypermilingen sin verden? Ja for du vet vel forskjellen på de to?

Wltp er det fabrikkene opplyser om. Ja det har vert brukt kreativitet for å få gode tall.

Hypermilig går på å finne punktet der den deriverte av forbruk/km går mot null. Dette vil være ulikt fra bil til bil

Lenke til kommentar
oophus skrev (25 minutter siden):

Total nyttelast kan jo minimeres også, siden WLTP inkluderer nyttelast mot sine tester. En bil med 350kg nyttelast ekstra mot en annen med 450kg nyttelast vil altså merke større forskjeller innad i WLTP rekkevidde, mot virkelige tester der man kun tester med 1 sjåfør. 

Du hadde vel et exel ark med slikt, så det kan være greit å se om du finner noen gode tall på det også. Jeg husker ikke hvor mye av nyttelasten WLTP inkluderer, om det ikke er alt? 

Ja jeg har et regneark der vekt kan legges inn. Større vekt vil gi størst utslag ved lav hastighet. Rullemotstand er ofte størst opp til 60-70km i timen. En 10% reduksjon av rullemotstand ved 45km i timen vil gi vesentlig større rekkevidde. Ved 90 mye mindre.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (22 minutter siden):

Av hvem? Du har vel dokumentasjon som vanlig?

https://europe.autonews.com/article/20170831/ANE/170839960/eu-shake-up-of-emissions-testing-could-avoid-another-vw-style-scandal

The WLTP lab tests will make it harder for automakers to manipulate lab test results. Currently some companies use tricks such as overinflating tires, adjusting or disconnecting brakes to reduce friction, and taping cracks between body panels and windows to reduce air resistance. Sometimes they even remove wing mirrors, according to pressure group Transport & Environment.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

https://europe.autonews.com/article/20170831/ANE/170839960/eu-shake-up-of-emissions-testing-could-avoid-another-vw-style-scandal

The WLTP lab tests will make it harder for automakers to manipulate lab test results. Currently some companies use tricks such as overinflating tires, adjusting or disconnecting brakes to reduce friction, and taping cracks between body panels and windows to reduce air resistance. Sometimes they even remove wing mirrors, according to pressure group Transport & Environment.

Det dokumenterer jo det motsatte av det du sier. De juksetiltakene er jo det som var vanlig under NEDC-testing og ikke lenger er lov under WLTP. Leste du ikke kilden du la ved?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Det dokumenterer jo det motsatte av det du sier. De juksetiltakene er jo det som var vanlig under NEDC-testing og ikke lenger er lov under WLTP. Leste du ikke kilden du la ved?

Jo det var svar på at juksing har forekommet. Mange av triksene kan man fortsatt benytte. Etter 2018 har det vert juks også bare med motsatt fortegn.

VW jukset vel også med wltp tall om jeg ikke husker feil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Jo det var svar på at juksing har forekommet. Mange av triksene kan man fortsatt benytte. Etter 2018 har det vert juks også bare med motsatt fortegn.

VW jukset vel også med wltp tall om jeg ikke husker feil

Skjønner du ikke at vi reagerer? Din påstand er at det jukses med WLTP-tester og du 'dokumenterer' det ved å vise til en artikkel som omtaler juks med NEDC-tester..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

En tesla y med 4passasjerer på 75 kg + fører og helt uten bagasje er dermed ulovlig i bruk. Utrolig at det går an egentlig. Tipper alle tesla y på ferietur er over vekt grensen da.

Ifølge https://www.tu.no/artikler/nyttelasten-i-tesla-model-y-er-mye-lavere-enn-hos-konkurrentene-fire-roslige-mennesker-kan-nesten-ikke-ha-med-seg-bagasje/512699

Sitat

En av årsakene til spekulasjonene er at nyttelasten på lillebror Model 3 er nokså lav (388 kilo ekskludert fører).

Nå som de første Shanghai-produserte Model Y-ene er registrert avsløres også nyttelasten: Model Y har en total nyttelast på 390 kilo, ifølge kjøretøyopplysningene på Statens vegvesens nettsider.

Det er bare to kilo mer enn på Model 3. 

Dette betyr altså at Model Y tar 390kg + 75kg = 465kg inkl fører. 4 passasjerer + fører hvor alle er 75 kg er 375kg. Altså kan de ha med seg 90kg bagasje. Det er da greit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (8 minutter siden):

Ifølge https://www.tu.no/artikler/nyttelasten-i-tesla-model-y-er-mye-lavere-enn-hos-konkurrentene-fire-roslige-mennesker-kan-nesten-ikke-ha-med-seg-bagasje/512699

Dette betyr altså at Model Y tar 390kg + 75kg = 465kg inkl fører. 4 passasjerer + fører hvor alle er 75 kg er 375kg. Altså kan de ha med seg 90kg bagasje. Det er da greit?

Nei, du må lese heile artikkelen.

Sitat

Merk at begrepet nyttelast brukes litt forskjellig: I vognkortet tilsvarer «Maks nyttelast» bilens egenvekt + en fører antatt å veie 75 kilo. Det gir en nyttelast i Model Y på 315 kilo. Vi mener imidlertid det er enklere å forholde seg til total nyttelast uten fører, som blir på 390 kilo.

Det er 315+75 = 390 kg total nyttelast. Er sjåføren 75 kg så har du 315 kg igjen til resten. Er sjåføren 90 kg så har du 300 kg til resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
14 minutes ago, Zeph said:

Det er veldig fint at folk testar rekkevidde på bilane når dei er levert ut, for å sjå kor nøyaktig WLTP er. Litt seint for dei som allereie har kjøpt bilen, men men.

Det blir litt som "nizzen" skriver i andre tråder om helt annen "hardware" 🤪

Dette er noe du må finne ut av sjøl hvordan den (el)bil du har tenkt å kjøpe vil bruke strøm/"drivstoff" utifra ditt bruksmønster.
Eller få de som rapporterer om faktisk WLTP være ærlige på hvordan deres bruk er.  Noe du ikke kan være sikker på.

Ta meg selv som eksempel:

Min Honda E brukte vel i snitt rett under 200Wh pr km de få månedene jeg hadde den, dvs i hovedsak småkjøring på vinteren.
Jeg observerte forbruk langt over det doble av dette på småturer til/fra lokal butikk når det var -20 grader ute.
Den eneste gangen jeg opplevde at den klarte WLTP var rett før jeg returnerte den til BOS (innbytte) da det var rundt 30grader og stort sett langkjøring.

Tilsvarende på diesel/bensin-biler jeg har hatt.
Her har jeg i snitt relativt lavt forbruk fordi jeg ytterst sjelden bedriver slik småkjøring som jeg gjorde med Honda'n.
Står man og stanger i kø inn/ut til jobb så er jo snittfobruket elendig for en ellers sparsommelig bil på langkjøring. Gjelder særlig bensinmotor.
Hadde en Vitara 1.4Turbo som klarte ned mot 0.5 på langkjøring, noe jeg syntes var svært bra med tanke på ytelsene.

Når det gjelder min erfaring med elbil vil jeg si at de er minst like ille som en bensinbil når det gjelder høyt forbruk med dertil hørende elendig reell rekkevidde vinterstid (småkjøring).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 minutter siden):

Nei, du må lese heile artikkelen.

Det er 315+75 = 390 kg total nyttelast. Er sjåføren 75 kg så har du 315 kg igjen til resten. Er sjåføren 90 kg så har du 300 kg til resten.

Da skriver de to forskjellige ting. Da er jo nyttelasten 390kg inkludert fører, ikke ekskludert fører.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Kan du bevise at det ikke jukses med wltp tester?

Det er ikke Kahuna eller noen andres oppgave å bevise det motsatte. Du kom med påstanden om at det jukses, så da er det faktisk din jobb å dokumentere dette.

Når du så viser til en tekst som gjelder at mange av disse juksingene ikke lengre er tillatt, og det der sies at dette resultatet skal kunne reproduseres i virkeligheten under tilsvarende forhold, så har du mildt sagt bomma totalt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Det er ikke Kahuna eller noen andres oppgave å bevise det motsatte. Du kom med påstanden om at det jukses, så da er det faktisk din jobb å dokumentere dette.

Når du så viser til en tekst som gjelder at mange av disse juksingene ikke lengre er tillatt, og det der sies at dette resultatet skal kunne reproduseres i virkeligheten under tilsvarende forhold, så har du mildt sagt bomma totalt.

som sagt så har jeg lest mye om dette. Alt fra superlav friksjon olje i motor og gear,justeringer av hjulspissing til yttergrenser, minimums dekkmønster, minimum fylling av vesker, fjerning av matter osv osv. Er man kreativ kan man ha lavere ruhet på bremseskiver, dekktrykk i øvre toleranse osv. Når man ser på bøtenivå for co2 i europa er det klart at 2g/km spart er mange penger. Som sagt så er vel ingen tatt for dette men jeg tviler på at wltp har fjernet alt slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...