Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva tenker dere om innsekter inne? Uhygenisk?


Gjest d4348...e05

Anbefalte innlegg

Gjest d4348...e05

Hei, jeg har ikke brydd meg så mye om innsekter bortsett ifra de som stikker og biter før jeg kom til å tenke på at jeg jo ikke har noe oversikt over hvor de har vært før de kom til meg. Tenker at en flue kan jo ha sittet på f.eks. noe avføring fra et dyr ute også flyr den inn og setter seg på veggen hos meg. Vil den ikke da ta med seg partikler av avføring og mikroorgansmer inn  og spre det rundt i boligen? Jeg synes det er ekkelt å tenke på. Hva tenker dere om det, er det noe å bry seg om?

Anonymous poster hash: d4348...e05

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Man vil ikke ha en haug med fluer på maten, men bakteriene de evt. tar inn dør jo raskt på veggen. Det er verre at de gjør fra seg over alt, så man må vaske, vaske, vaske...

Lenke til kommentar
Sampson skrev (46 minutter siden):

Fluer regnes som skadedyr nettopp fordi de kan bære smitte, så det er absolutt reellt. Det sagt - alt med måte, et normalt antall insekter inne er ikke noe å bekymre seg over. Å leve et sterilt liv er vesentlig farligere enn et normalt liv med en viss grad eksponering.

Nja. 

Den normale husfluen regnes ikke som et skadedyr.

Sitat

Selv om fluene formerer seg fort og raskt kan opptre i mengder, regnes de ikke som skadedyr.

– Fluene gjør lite skade, og de er som regel nokså enkle å bli kvitt. Fjernes næringskildene der larvene utvikles, forsvinner de flyvende insektene etter kort tid, sier forsker Anders Aak ved Folkehelseinstituttet.

Nå er det 81 ulike fluefamilier i Norge med over 3000 arter. Så noen er helt klart å regne som et skadedyr; men nokså sjelden å ha i egne hjem og hytter. De fleste fluer som svirrer rundt i norske hjem er nokså ufarlige. 

Dagbladet, vår kjære skremselspropaganda-avis som hvert år skremmer livet av hypokondere med alt man kan dø av. Slår også opp "skrekkoppslag" om innsekter og ymse med jevne mellomrom. Slik som denne søte saken:
https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-fluealarm-baerer-over-600-forskjellige-bakterier/68920460

Jeg bor på bondelandet - og nå er det høysesong for fluer. 😜 Jeg bekymrer meg ikke i det hele tatt for bakteriebærende små fluer. Maten min er i kjøleskapet og i lukkede skap. Joda, de koser seg på kjøkkenbenken min. Men de mikroskopiske små bakteriene de sprer seg rundt med tror jeg bare er sunt. Det er faktisk vanlig å dra med seg bittelitt avføringsrester i hud etter et toalettbesøk for oss mennesker. Håndflaten vår er vesentlig større enn de bittesmå fluebeina. Så vi jafser i oss bittelitt avføring nokså ofte. Men selv tror jeg bare det er bra for immunforsvaret. 

Det er dessverre slik at vi blir lært opp til at alt skal være så rent, pent & sterilt hele tiden.... Når fakta er at det er sunt med litt bakterier og skitt. Så om innsekter er uhygienisk.... i store doser, tja... kanskje. Men da må vi nok opp i et latterlig stort antall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...