Gå til innhold

Test: Lei av ladekø? Denne bilen tar imot 340 kWh på to minutter


Anbefalte innlegg

MrMarbles skrev (20 timer siden):

Energitettheten på drivstoff har vel vært ganske kjent i lang tid? Om det var det eneste som betydde noe, så hadde man ikke hatt det skiftet man står ovenfor nå. Om du ikke forstår at drivstoff ikke er mulig i evig tid (heller ikke hydrogen enn så lenge man kan få det igjennom stikkontakten), så vet ikke jeg.

Joda, den har kanskje det, men jeg ble bare litt ytterlig overrasket når jeg så en såpass sammenligning som 18300kW vs 350kW, og oppfattelse at batteribiler aldri vil kunne komme i nærheten. Energitetthet er en ting, energioverføring er en annen. 

Det er vel åpenlyst at det ikke er det eneste som betyr noe, men det bevitner jo at begge energikildene har både fordeler og ulemper om hverandre. Synes artikkelen gav ett friskt-eksos-pust til en ellers overrepresentert elbil bil kategori.

Skal ikke uttale meg for hva jeg forstår og ikke forstår, ettersom jeg i flere tiår har blitt fortalt og fortalt videre at "nå er det like før vi er tomme for olje" bare for å bli motbevist igjen senere.

Jeg blir også fortalt at elbil forbruk (inkludere mineral utvinning, produksjon, bruk og kast/resirkulering) også forurenser og forbruker resurser som er begrenset, så er ikke så lett å vite hva som varer i evig tid.

Men sykling som du gjør er nok overlegent mye bedre enn andre former for transport. Selv om vi også blir fortalt at mat industrien både forurenser mye og gjør store inngrep på naturen. Ikke engang drivstoffet til sykkelen din er fredet..

Vi mennesker har en tendens til å være avhengige av å finne nye måter å overleve på. Flokkene som blir komfortable og stagnerer vil ikke forbli på toppen av næringskjeden.

Før i tiden fantes det nok huleboere som var imot ny galskap teknologi som bål fyring også, ettersom det produserte sot og røyk og CO2 og stank og giftige gasser osv, men de fikk ikke gleden av varme, lys, bakterie fri mat og utvikling. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (4 minutter siden):

Nei aner ikke hvordan det lettest er å gjøre med en 2017 Model S, men den har vel 12V batteriet lett tilgjengelig under panseret?

Får vel kjøpt ferdige kit med ledninger man kobler fra batteriet som har sikring og sigarettenner uttak, så er vel bare å koble på batteriet og legge en lur plass i såfall. Burde nok slå bilen helt av først.

Kobla ekstralys på min Model 3 sitt 12V batteri og det var like enkelt som på en "gammeldags" bil.

Er du sikker på at det er en god ide? Batteripakken kobles jo ut etterhvert når bilen har stått parkert. Kan en da ikke ende opp med flatt 12V batteri og død bil?

Lenke til kommentar
41 minutes ago, keramikklampe said:

Er du sikker på at det er en god ide? Batteripakken kobles jo ut etterhvert når bilen har stått parkert. Kan en da ikke ende opp med flatt 12V batteri og død bil?

Nei bilen er ikke så dum som visse andre elbiler. Om den kjenner at 12V batteriet har litt lav spenning kobler den inn 400V batteriet for å lade det, uansett om bilen sover eller ikke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (28 minutter siden):

Nei bilen er ikke så dum som visse andre elbiler. Om den kjenner at 12V batteriet har litt lav spenning kobler den inn 400V batteriet for å lade det, uansett om bilen sover eller ikke.

Er det så? Oi, da åpner det opp for mange interessante løsninger! 

Med en 12v-230v konverter kunne nesten  fått til vehicle-to-grid :p nesten...... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (1 time siden):

Men sykling som du gjør er nok overlegent mye bedre enn andre former for transport. Selv om vi også blir fortalt at mat industrien både forurenser mye og gjør store inngrep på naturen. Ikke engang drivstoffet til sykkelen din er fredet..

Dette blir veldig lite håndfast, men vi regnet en gang i lunsjen på CO2-utslipp ved sykling til jobb, med utgangspunkt i CO2-ekvivalenter per kalori energi for matproduksjon. Sykling kom da dårligere ut enn å kjøre elbil, men bedre enn å kjøre diesel (marginalutslipp, antatt at man hadde bilen uansett). Men den største effekten var vel at hvis man holder seg i form ved å sykle til jobb, så lever man flere år og det gir økte utslipp det...

Husker dessverre ikke tallene nå, så det blir jo bare ord (og off topic!), men noen må gjerne regne på det 😀 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har ladbar hybrid. Stort nok batteri til at samboer kommer seg frem og tilbake fra jobb hver dag, og til og med en tur innom butikken. Fjernstyrt parkeringsvarmer har den også, som er kjekt på vinteren. Nå går parkeringsvarmeren på batteri, men siden den står på lading over natta, så går det ikke utover rekkevidden. Sprek er den også. 

Usikker på hva jeg velger neste gang, men det blir enten helektrisk eller hybrid. Det blir uansett en stund til. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (27 minutter siden):

Dette blir veldig lite håndfast, men vi regnet en gang i lunsjen på CO2-utslipp ved sykling til jobb, med utgangspunkt i CO2-ekvivalenter per kalori energi for matproduksjon. Sykling kom da dårligere ut enn å kjøre elbil, men bedre enn å kjøre diesel (marginalutslipp, antatt at man hadde bilen uansett). Men den største effekten var vel at hvis man holder seg i form ved å sykle til jobb, så lever man flere år og det gir økte utslipp det...

Husker dessverre ikke tallene nå, så det blir jo bare ord (og off topic!), men noen må gjerne regne på det 😀 

Du får sende dette til MDG. Så kommer det nok snart bompenger på sykler også skal du se 🤣🤣

Lenke til kommentar
9 hours ago, RRhoads said:

Vi har ladbar hybrid. Stort nok batteri til at samboer kommer seg frem og tilbake fra jobb hver dag, og til og med en tur innom butikken. Fjernstyrt parkeringsvarmer har den også, som er kjekt på vinteren. Nå går parkeringsvarmeren på batteri, men siden den står på lading over natta, så går det ikke utover rekkevidden. Sprek er den også. 

Usikker på hva jeg velger neste gang, men det blir enten helektrisk eller hybrid. Det blir uansett en stund til. 

 

Om den kun kjøres på strøm, og uansett står på lading hele natten er vel valget soleklart? 

Fordelen med å gå over til elbil er jo at du slipper å koble den til laderen hver dag da batteriet vil holde til mange dagers bruk på en lading.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Quote

The share of kilometers that PHEVs electrify results in a total of 15%–55% less tailpipe CO2 emissions compared to conventional cars. This is much lower than expected from type-approval values.

Kilde: https://theicct.org/publications/phev-real-world-usage-sept2020

Hvorfor bruke så mye energi på noe som ikke hjelper _nok_ til å monne, kanskje gir nesten null gevinst i mange fall, er mer komplekst (to drivlinjer pluss integrasjon)? 

Jeg syns vinklingen med å promotere fossile biler fremfor elbiler er kvalmende. Jo vi vet at fossilbiler har noen fordeler, på feks utvalg og rekkevidde. Men vi må da gjøre alt vi kan for å komme bort fra dette. Et blad som TU kan ikke ha en redaksjonell retning hvor man ikke tar inn over seg de godt dokumenterte farene ved global oppvarming, og de betydelige bidragene fossilbiler gir. 

Var artikkelen nyansert? Vanskelig å si siden den er så flåsete. Men når man sier «Infotainment systemet er elendig, men det er ikke så viktig siden man ikke skal vente på lading»  så vil det gå hjem veldig positivt hos en stor del av leserene. Bare til info: veldig ofte treffer jeg folk på ladere som ikke vet hvordan de skal betjenes og de sier: det er første gang. Jeg tror de fleste som kjøper en ny elbil nå med ok rekkevidde ikke kommer til å bruke mye tid i ladekø, men tvert imot spare mye tid hos bensinstasjonene siden man lader hjemme.

Til slutt vil jeg nevne at man oppgir rekkevidde på 800 km med bensin. Tesla Model Y har rekkevidde på 505 km. Model S har 650 km rekkevidde. Det er faktisk ikke nok forskjell til å hovere over rekkevidden. For de flestes del vil forskjellen mellom 500 og 800 km rekkevidde ha minimal påvirkning på brukeropplevelsen.

Alt i alt, en skikkelig klein artikkel. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Om den kun kjøres på strøm, og uansett står på lading hele natten er vel valget soleklart? 

Det han skrev var at batteriet i ladehybriden holdt til dagligkjøring, ikke at at han bare drev med dagligkjøring. Bensinmotoren brukes på langkjøring og man slipper å planlegge hele turen rundt det som finnes av ladestasjoner og bekymre seg for timelange køer på utfartsdager.

Med tanke på de skyhøye produksjonsutslippene for batterier så er det også tvilsomt om det er veldig mye å hente på å sette innn 50-70 kWh ekstra batteripakke som kun brukes for å kjøre helelektrisk på en sjelden langtur. Det er selvfølgelig avhengig av bruksmønster.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Om den kun kjøres på strøm, og uansett står på lading hele natten er vel valget soleklart? 

Fordelen med å gå over til elbil er jo at du slipper å koble den til laderen hver dag da batteriet vil holde til mange dagers bruk på en lading.

Ja, ser helt klart den fordelen. Og du har nok rett i at valget er soleklart. 

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, uname -i said:

Det han skrev var at batteriet i ladehybriden holdt til dagligkjøring, ikke at at han bare drev med dagligkjøring. Bensinmotoren brukes på langkjøring og man slipper å planlegge hele turen rundt det som finnes av ladestasjoner og bekymre seg for timelange køer på utfartsdager.

Med tanke på de skyhøye produksjonsutslippene for batterier så er det også tvilsomt om det er veldig mye å hente på å sette innn 50-70 kWh ekstra batteripakke som kun brukes for å kjøre helelektrisk på en sjelden langtur. Det er selvfølgelig avhengig av bruksmønster.

Nei kjører man 40 mil i ett strekk veldig ofte kan man jo vurdere det anneledes, men det er noe de færreste gjør. Her virker det jo som bilen uansett kobles til strøm daglig og at det prøves å kjøre mest mulig på strøm. Blir jo da enklere å gå for noe som kun går på strøm og som ikke trenger å lades like ofte.

Lenke til kommentar

Litt off topic, men den noe av fordelen med hybrid for meg er at jeg slipper å tenke på at det skal være nok bensin på tanken for å nå frem til bensinstasjonen når samboeren glemmer å fylle, noe som skjer stadig😂 Det problemet hadde forsvunnet med helelektrisk også. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, keramikklampe said:

Er det så? Oi, da åpner det opp for mange interessante løsninger! 

Med en 12v-230v konverter kunne nesten  fått til vehicle-to-grid :p nesten...... 

Var en sak en gang at Tesla nektet noe garanti da de oppdaget at 12V-batteriet ble 'misbrukt'.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Nei kjører man 40 mil i ett strekk veldig ofte kan man jo vurdere det anneledes, men det er noe de færreste gjør. 

40 mil er ikke noe problem. Spørs om man kjører en behagelig bil eller ikke. Jeg kjørte bråkete og vibrerende motorsykkel en gang og da passet det greit med pauser når de 12 literne på tanken begynte å nærme seg tom.

Uansett så må man planlegge og faren for kø ved ladestasjoner er ikke noe gøy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (1 time siden):

Er du virkelig så naiv at du innbiller deg at staten ikke vil ha erstattet de pengene de taper når fossilbilene forsvinner. De kommer til å ta pengene fra bilistene fordi at det er i virkeligheten bilismen de hater, ikke "forurensning" fra CO2. Jeg tror at alle med litt omløp i hodet forlengst har forstått at CO2 er gunstig for klimaet. I forbindelse med de siste istidene vi har hatt på kloden sank CO2 nivået helt ned til 200 ppm. Det er på grensen til utryddelse av alt planteliv på jorden. Hvis vi får en ny istid og CO2 nivået synker under 200 ppm, så er vi desverre utryddet alle mann. Og det er faktisk sånn at CO2 nivået i atmosfæren er en funksjon av temperaturen , ikke motsatt. 

Sett bort fra det CO2-vrøvlet, hvordan mener du staten skal overføre skatter og avgifter fra fossilbilistene på elbilistene? Hva skal skattlegges og hvilke satser tenker du på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (2 timer siden):

Jeg syns vinklingen med å promotere fossile biler fremfor elbiler er kvalmende. 

LOL, "kvalmende". Tankepolitiet har talt. Teknisk Ukeblad kan ikke nå få lov til å skrive om en ladehybrid som har en drivlinje som du selv beskriver som teknisk kompleks. Og hvertfall ikke si noe positivt selv om RAV4 Prime er Norges mest solgte SUV til tross for moms, skyhøye avgifter og bompenger.

Med en typisk kjøreatferd med pendling og et knippe langturer så er jeg rimelig sikker på at denne bilen kommer bra ut i en livsløpsanalyse. Alt dette uten de største utgiftene(prisen på en RAV4 Prime er 400k + moms) og uten ulemper på langtur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...