Gå til innhold

Test: Lei av ladekø? Denne bilen tar imot 340 kWh på to minutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er ønskelig antall trafikkdødsfall? 0

Men hva er realistisk å oppnå om 5, 10 og 20 år om vi legger god* innsats i det?

Samme med fossil fornybart vs ikke fornybart.

* god som følge av optimal innsats, ikke ekstrem innsats med enorme økonomiske og sosiale konsekvenser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Hva er optimalt antall trafikkdødsfall? 0

Men hva er realistisk å oppnå om 5, 10 og 20 år om vi legger god* innsats i det?

Samme med fossil fornybart vs ikke fornybart.

* god, ikke ekstreme med enorme konsekvenser økonomisk og på andre måter.

Absolutt godt poeng som flere bør lære seg. Hver reduksjon har som oftest økende marginalkostnader, og det kan være at å få noe helt ned til null er urealistisk kostbart. Derimot kan man kanskje kutte 80 prosent og være fornøyd. 

Optimalt er ikke null og kommer an på spart tid på strekningen av høyere fartsgrense. 0 hadde vært ganske enkelt å få til, bare å sette fartsgrensen til 30 km/t overalt. I motsatt ende ville vi fått for mange døde ved fri fartsgrense.  Ved 30 km/t ville mange ikke gjort annet enn å kjøre, så ville vært nært en dødsdom.

Slik er det med alle prosjekter med nullvisjoner og prestisjeprosjekter. All logikk er kastet på båten, og ingen avkastningsvurderinger. Det er veldig enkelt å forholde seg til nullvisjoner (host nullvekstmålet og trafikkdøde) uten å argumentere for det. Slike visjoner er et økende problem i norsk politikk.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
On 7/28/2021 at 11:58 AM, trikola said:

På sikt blir det sikkert også andre batterityper: natrium (som er en del av havsaltmolekylen) står i samme kolonne i det periodiske system som litium og har derfor som element liknende egenskaper.

Jøss, bare én dag senere kommer noe aktuelt:

https://electrek.co/2021/07/29/catl-introduces-first-gen-sodium-ion-battery-and-ab-lithium-sodium-pack/

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (På 28.7.2021 den 11.58):

Olje og gass er i alle fall en begrenset ressurs. Både på utvinningssiden og på utslippssiden (atmosferen får ikke større volum etter behov).

Men du tenker vel på litium? Det finnes store mengder i havet, men utvinningen p.d.d. er krevende.

Heldigvis er litium i batteriene bare på utlån (i motsetning til energien i oljen) - når batteriet er utslitt er det fortsatt like mye litium igjen som da det var nytt og 'utvinning' av litium fra gamle batterier skulle være kurant - i alle fall ift utvinning fra sjøvann.

På sikt blir det sikkert også andre batterityper: natrium (som er en del av havsaltmolekylen) står i samme kolonne i det periodiske system som litium og har derfor som element liknende egenskaper.

Natrium-baserte batterier

image.png.f193b4d10f8c2fe3ad2c7085685e7bf0.png

Jeg ser ikke noe jeg er uenig med deg i det du skriver. Jeg forsøkte bare å illustrere hvorfor det gir mening å produsere plugin-hybrider inntil batteriproduksjonen tar seg opp, i innlegget du siterte meg fra. Tallak Tveide skrev at hen mente fokuset på å promotere fossilbiler framfor elbiler (ref. opprinnelig artikkel om RAV4 plugin hybrid) er «kvalmende», og at slike biler ikke monner nok. Mitt svar på dette er at når produksjonskapasiteten for batterier er lav er det bedre å elektrifisere mange ICE biler og redusere CO2 noe i hver bil, enn å lage noen få nullutslippsbiler og omtrent samme antall ICE biler som før.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...