Gå til innhold

Test: Lei av ladekø? Denne bilen tar imot 340 kWh på to minutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det i infoboksen pt. oppgitt feil effekt med over 400 hk, riktig skal være 306 hk, dvs. 225 kW, ifølge bestillingssiden for bilen hos Toyota. Og jeg savner tiden for 0-100 km/t, måtte slå den opp samme sted, den er oppgitt til 6 sekunder. Akselerasjonstiden indikerer også at effekten på 306 hk må være den rette, og ikke over 400 hk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Cleanupordie skrev (1 time siden):

Her er det i infoboksen pt. oppgitt feil effekt med over 400 hk, riktig skal være 306 hk, dvs. 225 kW, ifølge bestillingssiden for bilen hos Toyota. Og jeg savner tiden for 0-100 km/t, måtte slå den opp samme sted, den er oppgitt til 6 sekunder. Akselerasjonstiden indikerer også at effekten på 306 hk må være den rette, og ikke over 400 hk.

Hei! 

Beklager feilen, den er rettet. 

Tusen takk for at du sier ifra! 

 

Vennlig hilsen

Mathias Klingenberg, journalist i TU 

  • Liker 1
Gjest I1RRS7FlJH
Skrevet
Sitat

Vi starter med fullt batteri, og når vi kommer til Oslo har vi fortsatt nesten fullt batteri og 69 kilometers elektrisk rekkevidde igjen, ifølge instrumentdisplayet. Det virker som om bilen kun bruker batteriet for airconditionanlegget.

Her kunne vi tenkt oss at bilen var smartere og bruker drivlinjen full av grønne sertifikater i mye større grad. Vi har jo plottet inn hvor vi skal i navigasjonssystemet, hvorfor disponerer ikke bilen forbruket slik at batteriet er tomt når vi er framme? 

Ja, det virker litt dumt når man på en tur kaster bort muligheten til å kjøre en stor del elektrisk.

Den eneste grunnen til å sitte igjen med masse rekkevidde når man kommer til Oslo er at det defineres som nullutslippssone og derfor har masse kapasitet igjen på batteriet om man skal gjennom byen. Men det burde i tillfelle være konfigurerbart slik at batteriet nesten er tomt om man skal parkere ved en lader.

Dere bør høre med Toyota hvordan dette henger sammen.

Skrevet

Om bilen klarer seg med 400wh pr km betyr det faktisk at den i praksis oppnår 50% virkningsgrad. Det er mye.

En sammenligning om vinteren hadde gitt enda bedre resultat

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (16 minutter siden):

Om bilen klarer seg med 400wh pr km betyr det faktisk at den i praksis oppnår 50% virkningsgrad. Det er mye.

Legg til nesten fulladet batteri ved start og ta hensyn til regenerering i nedoverbakker.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Skrevet

Nå har jeg enda til gode å se ladekø ved noen av ladestasjonene i Bergen og omegn. Selvsagt bare en brøkdel av landet, men jeg mistenker at dette "ladekø-problemet" er veldig oppkonstruert, og primært kommer pga. folk som ikke planlegger når de drar på langtur med elbilen. Om man lader lite, men litt ofte, kommer man seg gjerne til neste lader dersom den du egentlig skulle lade på er opptatt :)

Og ladekø er strengt tatt bare et problem (i den grad det er et faktisk problem) i fellesferien, spesielt nå pga. korona og at alle skal på norgesferie. Å ikke kjøpe elbil basert på dette svært snevre grunnlaget er nesten litt hysterisk

  • Liker 6
Skrevet (endret)
Sitat

Tanken på RAV4 er bare på rundt 40 liter, men det tilsvarer rundt 365 kWh – nesten fire ganger kapasiteten til elbilene med de største batteriene.

Dere bør også nevne at forbruket i kWh/km endrer seg dramatisk når den går over fra el til bensin. Det betyr jo også at bensin-kWh ikke kan sammenlignes med el-kWh når det kommer til rekkevidde.

Det ble nevnt og omtalt godt så takk for det. Jeg var bare litt for raskt på avtrekkeren.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Skrevet
23 minutes ago, Kajac said:

Nå har jeg enda til gode å se ladekø ved noen av ladestasjonene i Bergen og omegn. Selvsagt bare en brøkdel av landet, men jeg mistenker at dette "ladekø-problemet" er veldig oppkonstruert, og primært kommer pga. folk som ikke planlegger når de drar på langtur med elbilen. Om man lader lite, men litt ofte, kommer man seg gjerne til neste lader dersom den du egentlig skulle lade på er opptatt :)

Og ladekø er strengt tatt bare et problem (i den grad det er et faktisk problem) i fellesferien, spesielt nå pga. korona og at alle skal på norgesferie. Å ikke kjøpe elbil basert på dette svært snevre grunnlaget er nesten litt hysterisk

Ryktene sier 12 biler i ladekø på Otta i går, 1 av 3 ladere defekt. Ventetid 3-4 timer.

Skrevet
mobile999 skrev (1 time siden):

Jeg ville foretrukket el foran og diesel bak.

Motoren er foran, og jeg kjører 95% av tiden med bakjulstrekk.
Med motor foran kan man ta bort drivaksel, og dermed spare masse vekt, og jeg skal aldri ha forhjulsdrevet bil.

  • Liker 2
Skrevet
kremt skrev (29 minutter siden):

Ryktene sier 12 biler i ladekø på Otta i går, 1 av 3 ladere defekt. Ventetid 3-4 timer.

Men det er masse andre hurtigladere i området, når man kjører langtur i fellesferien så kan det være lurt å sjekke kapasitet/bruk på hurtigladestasjonene før man ankommer så slipper man så mye kø. Ofte er det kø på de største eller mest etablerte stedene mens andre står tomme.

Nå får jeg sikkert kjeft for å avsløre dette av de som liker å lade i fred på de mindre belastede ladestedene, men det får så være. 🤣

 

Screenshot_20210718-153948_Ladestasjoner.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Den ser da halvveis lovende ut den nye fra Toyota og Subaru som samarbeider om utvikling. Skal komme neste år. Blir nok storfavoritt blant den gråhårede befolkningen vil jeg tro.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...