Gå til innhold

Høye bensinpriser varer trolig til over sommeren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, sikkert greit å bare innse at det skal være dyrt istedenfor å irritere seg. Det er dyrt å bo i et rikt land.

Spør man generasjonen før kostet det for dem også. Men jeg husker at strømmen var billig da jeg var barn. Lysene stod på i rom som ikke var i bruk og ovnene på fullt, selv om foreldrene mine var sparsommelige.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

Jeg stiller spørsmålet en gang til. Hvorfor må prisene være så høye i et land som produserer olje? Ingen avslag i prisen for egen befolkning.

Hvorfor skal inntektene av olje tilfalle en gruppe mer enn en annen? Jeg kjøper ikke bensin, men eier like mye av oljen som det du gjør.

Olje er en begrenset resurs som kan brukes til mye, og som gjør mye skade. Privatbilismen er vel noe av det dummere å bruk den til i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Subara said:

Jeg stiller spørsmålet en gang til. Hvorfor må prisene være så høye i et land som produserer olje? Ingen avslag i prisen for egen befolkning.

Ekstra beskatning for egen befolkning. Sterk, dominerende stat som tapper sine egne innbyggere og holder dem gående i hansterhjulet så lenge de har puls. Det handler om makt egentlig. Man skal ikke ha noen frihet, alt skal bestemmes av staten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned Drivstoffappen for å følge med på bensinprisene. Men det viser seg at prisen ikke gikk ned på bensin likevel i dag, noe den har pleid å gjøre på tirsdager. Før var det på mandagene at bensinen var billigere.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (54 minutter siden):

Jeg har lastet ned Drivstoffappen for å følge med på bensinprisene. Men det viser seg at prisen ikke gikk ned på bensin likevel i dag, noe den har pleid å gjøre på tirsdager. Før var det på mandagene at bensinen var billigere.

Etter helgas begivenheter spådde jeg at oljeprisen ville stige videre denne uka. Da jeg så bensinen "bare" kostet 21,36 fylte jeg full tank. Bare et par timer senere sto det 23,40.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Folk har snart ikke råd til å jobbe.

Skal ikke se bort ifra at folk begynner å sykmelde seg pågrunn av høye bensinpriser.

Tidligere har våre private overskudd bare gått til å blåse opp boligprisene. Dramatisk økte utgifter til mat, drivstoff, strøm, ved, lån etc vil i praksis gi stagnasjon i boligprisene, muligens en moderat nedgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Dubious skrev (1 time siden):

Flere selskaper har permittert folk fordi folk ikke har råd til å kjøpe ting lengre, mest på grunn av strømprisene, men drivstoffprisene er nok medskyldig. 

Strømkrisen er forsåvidt over nå da. Prisene har gått jevnt og trutt nedover siden august og i dag gikk spotprisen ned i ca 0 øre for i hele landet.

Spoiler

1444185287_Screenshot2022-11-12at19-02-06Marketdata.thumb.png.64e0cb9f7ebeaaa25c5ca9e47395ebd2.png

Det jeg lurer på er hvorfor det er så stor prisforskjell på bensin og diesel. Over 2 kroner dyrere for diesel enn for bensin.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Strømkrisen er forsåvidt over nå da. Prisene har gått jevnt og trutt nedover siden august og i dag gikk spotprisen ned i ca 0 øre for i hele landet.

Det jeg lurer på er hvorfor det er så stor prisforskjell på bensin og diesel. Over 2 kroner dyrere for diesel enn for bensin.

Strømkrisen er satt på pause på grunn av mildværet og mye regn, men når vi får minusgrader og snø, så blir det lite vann igjen.

Flere som bruker diesel. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Strømkrisen er forsåvidt over nå da. Prisene har gått jevnt og trutt nedover siden august og i dag gikk spotprisen ned i ca 0 øre for i hele landet.

Hva koster den i morgen, da?

 

Simen1 skrev (2 timer siden):

Det jeg lurer på er hvorfor det er så stor prisforskjell på bensin og diesel.

Det går nok en del diesel i Ukraina nå. Det er blitt strengere regler for dieselkvalitet på skip. Mye av oljen i amerika gir også veldi lav kvalitet på dieselen. Russland har vært stor eksportør av diesel. Ganske sammensatt.

Lenke til kommentar

Det er mykje prat om fyllingsgrad, men er ikkje poenget at gass- og energiprisane i Europa er det som påverkar prisen her? No er det varmt og det står mange skip med gass i kø i Europa og ventar på høgare forbruk. Når det blir kaldare og prisen stig i Europa så følgjer vel me etter?

Lenke til kommentar

En  årsak er at Europa har brukt (bruker) diesel som erstatning for russisk gass til å lage strøm. En annen at russiske raffinerier var stor produsent av diesel fra egnet russisk råolje har vært en stor leverandør av diesel til Europa.

Dette har presset prisene på diesel opp grunnet Russland/Ukraina situasjonen i kombinasjon med strømkrisen. Bortfallet av Russiske raffinerier som leverandør av diesel til Europa er ikke over.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt gammel tråd, men jeg fant ikke noen bedre om bensinpriser i farta. Til saken: Nordpool publiserer strømprisene for det neste døgnet, midt på dagen dagen før. Det slo meg plutselig hvor irriterende det er at ikke bensinprisene også publiseres et døgn på forhånd. Det hevdes at bensinprisene styres av markedet, med valutapriser, internasjonale bensinpriser som i sin tur avhenger mye av oljeprisen osv. Akkurat som strømprisene styres av mange forhold. Hvorfor har vi ikke forhåndspubliserte spotpriser på bensin? Også kan bensinstasjonene operere med påslag på spotprisen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...