Gå til innhold

Høye bensinpriser varer trolig til over sommeren


Anbefalte innlegg

nessuno skrev (7 minutter siden):

Å mase om høy bensinpris blir litt samme som å flisespikke om kWh-prisen, da størsteparten er avgifter/skatter.

Reiser man på biltur i Norge er bensinpris det som bekymrer minst. Se heller på hva mat drikke og overnatting koster. Det er der pengene går. Man kjører fint 1000km for noen hundrelapper. Middag for fire personer eller 2 hotell rom koster fort flere tusen pr dag. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (15 timer siden):

Hvorfor er ikke bensinstasjoner pålagt å til enhver tid å offentliggjøre og tilgjengeliggjøre pumpeprisen?  Det har vært gjentatt murring fra regjeringen om for høye priser og manglende konkurranse. Et minimum for å få konkurransen til å fungere er at man faktisk vet hva prisen er uten å møte opp på bensinstasjonen.

Et sentralt register som oppdateres fra hver enkelt bensinstasjon når prisen endres. Og et enkelt API slik at hvem som helst kan bygge en app rundt det. Burde være en smal sak å gjennomføre.

Bensinstasjoner sitter igjen med fint lite av det man betaler for bensin. Det de tjener mest på er fritert chips. Pølser og hamburgere gir også mer i fortjeneste enn bensinprisene. Marginene er nokså lave gjennom året. Da kjenner jeg folk som har jobbet i bransjen. 
 

Så her er det andre ting enn manglende konkurranse som gir høy pris. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (34 minutter siden):

Reiser man på biltur i Norge er bensinpris det som bekymrer minst. Se heller på hva mat drikke og overnatting koster. Det er der pengene går. Man kjører fint 1000km for noen hundrelapper. Middag for fire personer eller 2 hotell rom koster fort flere tusen pr dag. 

Lever du fortsatt på 1990 tallet? :)

Prisene i norge har jo stått på stedet hvil i 20 år, så så dyrt er det ikke lengre i Norge. Til å med Danmark har blitt dyrere enn Norge nå.

Dette pga den sosiale utgjevningsavtalen EØS og de norgesfindelige partiene på stortinget.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (6 timer siden):

Lever du fortsatt på 1990 tallet? :)

Prisene i norge har jo stått på stedet hvil i 20 år, så så dyrt er det ikke lengre i Norge. Til å med Danmark har blitt dyrere enn Norge nå.

Dette pga den sosiale utgjevningsavtalen EØS og de norgesfindelige partiene på stortinget.

Jeg sier ikke at det ikke er dyrt å feriere i Danmark eller Tyskland for den del. Du kan jo alltids kjøre fra mc donals til md og handle mat på butikker. For mange av oss som ikke er fullvaksinert og har begrenset med tid er nok Norgesferie mest aktuelt. Har sjekket hotelpriser og de er rimelig høye nå i ferien. 

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (19 timer siden):

https://konkurransetilsynet.no/endringer-i-drivstoffmarkedet-prisbevisste-kunder-kan-spare-penger-og-bidra-til-bedre-konkurranse/

 

Lenker denne nok en gang, men inkluderer utdrag fra teksten.

 

"Konkurransetilsynet fattet høsten 2020 vedtak om avhjelpende tiltak mot Circle K Norge AS og YX Norge AS, hvor kjedene forpliktet seg til å slutte med å publisere listepriser for drivstoff på nettsidene sine. Tilsynet mente at publisering av listepriser på nettsidene fungerte som et signal til konkurrentene om når og til hvilket nivå prisene skulle økes og at denne typen adferd kunne utgjøre et ulovlig samarbeid. Circle K og YX var ikke enige i tilsynets bekymringer eller vurderinger, men forpliktet seg likevel til å avslutte praksisen."

Konkurransetilsynet brukte også samme argumentasjon for å nekte daglegvarebutikkane å gjere prisane sine tilgjengelege for oppslag.

Resultatet er at dei einaste som ikkje har full kontroll på prisnivået er kundane. Butikkane sjølve har full oversikt over kva ulike varer koster i andre butikkar.

For å sette det litt på spissen så er det ikkje slik at min lokale bensinstasjon justerer prisen berre basert på kva som står på reklameskiltet til bensinstasjonen litt nedi gata. Når prisen blir justert på bensinstasjonen så er det gjort utifrå kva prisen er i heile mitt område. Det er naivt av konkurransetilsynet å tru at min lokale bensinstasjon ikkje veit korleis deira prisar er samanlikna med bensinstasjonen i nabobygda, den einaste som ikkje veit om det er billegare eller dyrare i nabobygda er meg som kunde som må sette meg i bilen for å køyre bort for å sjå på prisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi betaler nesten 10 kroner i skatt pr liter bensin. Det er så mange innlegg i denne tråden og ingen har nevnt det enda. Er nordmen helt hjernevasket ? Mange har nevnt at bensinprisen var dyrere i 1961 når nesten ingen hadde bil. Dette er prisverdig korrigert i et par innlegg som viser at om man sammenligner med 1980 eller 1990 , så skulle bensinprisen i dag ha ligget under 10 kroner. Men tar man bort alle skatter og avgifter så er normal bensinpris i østlandsområdet kun 5-6 kroner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (6 timer siden):

Vi betaler nesten 10 kroner i skatt pr liter bensin. Det er så mange innlegg i denne tråden og ingen har nevnt det enda. Er nordmen helt hjernevasket ? Mange har nevnt at bensinprisen var dyrere i 1961 når nesten ingen hadde bil. Dette er prisverdig korrigert i et par innlegg som viser at om man sammenligner med 1980 eller 1990 , så skulle bensinprisen i dag ha ligget under 10 kroner. Men tar man bort alle skatter og avgifter så er normal bensinpris i østlandsområdet kun 5-6 kroner.

Dette er jo helt feil om man tar med lønnsutviklingen. Ti kroner i 1980 ville i dag vært 37 kroner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 8.7.2021 den 0.31):

Reiser man på biltur i Norge er bensinpris det som bekymrer minst. Se heller på hva mat drikke og overnatting koster. Det er der pengene går. Man kjører fint 1000km for noen hundrelapper. Middag for fire personer eller 2 hotell rom koster fort flere tusen pr dag. 

Jeg vet ikke. Nå regnet jeg frem til ca en pris på 0,1 kr/km kjørt i rene strømutgifter, som er, av alle praktiske hensyn, omtrent gratis. Det noen fyller på for å ha full tank (ut av... hvor mange, avhengig av kjørelengde?) koster mer enn alle de gangene jeg lader, til sammen. Så ubetydelig er det ikke.

Uansett, i begge tilfellene, er enten mons/skatt/avgift på energien (strøm/diesel/bensin) halvparten ELLER MER av totalprisen. Dette er da utrolig nok ikke det som bekymrer... selv om mesteparten av rene energikostnaden er nettopp den biten.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
nessuno skrev (11 timer siden):

Jeg vet ikke. Nå regnet jeg frem til ca en pris på 0,1 kr/km kjørt i rene strømutgifter, som er, av alle praktiske hensyn, omtrent gratis. Det noen fyller på for å ha full tank (ut av... hvor mange, avhengig av kjørelengde?) koster mer enn alle de gangene jeg lader, til sammen. Så ubetydelig er det ikke.

Uansett, i begge tilfellene, er enten mons/skatt/avgift på energien (strøm/diesel/bensin) halvparten ELLER MER av totalprisen. Dette er da utrolig nok ikke det som bekymrer... selv om mesteparten av rene energikostnaden er nettopp den biten.

Jeg har strømregningen for Juni på telefonen. Jeg betalte 2500kr for 1800kwh

Det gir ca 1,35kr pr kwh. Det fleste el biler fyller man på ca 10% mere enn bilen forbruker. Har du en e golf som bruker 120wh pr km fyller du på ca 132wh pr km. Det blir ca 2kr mila. Skal du kjøre langt må du gjerne hurtiglade. Da blir det dyrere.

Eller du har en bil som bruker mere strøm. 

Men uansett mye dyrere enn min gamle bensinbil med 2liter bensin motor. Da havner man fort på 8kr mila. 

Men som sagt. Et måltid koster fort 250kr pr person. Skal de ha drikke og kaffe er det fort 300kr pr person. Det betyr at ett kafe måltid pr dag for 4 personer koster like mye som 1500km kjøring med min bil. 

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 timer siden):

Jeg har strømregningen for Juni på telefonen. Jeg betalte 2500kr for 1800kwh

Det gir ca 1,35kr pr kwh. Det fleste el biler fyller man på ca 10% mere enn bilen forbruker. Har du en e golf som bruker 120wh pr km fyller du på ca 132wh pr km. Det blir ca 2kr mila. Skal du kjøre langt må du gjerne hurtiglade. Da blir det dyrere.

Eller du har en bil som bruker mere strøm. 

Men uansett mye dyrere enn min gamle bensinbil med 2liter bensin motor. Da havner man fort på 8kr mila. 

Men som sagt. Et måltid koster fort 250kr pr person. Skal de ha drikke og kaffe er det fort 300kr pr person. Det betyr at ett kafe måltid pr dag for 4 personer koster like mye som 1500km kjøring med min bil. 

 

Du er klar over at en kan ta med mat i en elbil også? Om det var problemet liksom. 

Forøvrig bør du se på strøm avtalen din, du betaler mer enn nødvendig. Mange som tilbyr <40øre i fastpris om dagen samt rundt-30 øre på spot pris. 

Lenke til kommentar

Nettleie utgjør en ganske stor andel. For min del ca 50-60 øre / kWh litt avhengig av hvor stort forbruket er. Og spotpris ligger på ca 50-60 øre om dagen. Så de fleste betaler nok mellom 100 og 120 øre / kWh nå for tiden. På den varmeste sommeren her i landet.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Nettleie utgjør en ganske stor andel. For min del ca 50-60 øre / kWh litt avhengig av hvor stort forbruket er. Og spotpris ligger på ca 50-60 øre om dagen. Så de fleste betaler nok mellom 100 og 120 øre / kWh nå for tiden. På den varmeste sommeren her i landet.

Om en ikke aktivt gjør noe for å få bedre priser, ja. Som sagt kan en få -30øre på spotpris evt fastpris på mindre enn 40 øre.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Du er klar over at en kan ta med mat i en elbil også? Om det var problemet liksom. 

Forøvrig bør du se på strøm avtalen din, du betaler mer enn nødvendig. Mange som tilbyr <40øre i fastpris om dagen samt rundt-30 øre på spot pris. 

Hadde jeg hatt en bobil kunne jeg nok ha tilberedt et varmt måltid i bilen. I min bil blir det upraktisk.

Enig i at jeg bør se på strømavtalen. Betaler ca 90øre pr kwh+ nettleige hos fjordkraft(Garantert fornøyd avtale)

Lenke til kommentar
Trestein skrev (36 minutter siden):

Hadde jeg hatt en bobil kunne jeg nok ha tilberedt et varmt måltid i bilen. I min bil blir det upraktisk.

Enig i at jeg bør se på strømavtalen. Betaler ca 90øre pr kwh+ nettleige hos fjordkraft(Garantert fornøyd avtale)

Fjordkraft har prismatch så det kan du fikse fort på mandag via chat:) 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Bensinprisen var i dag 22,23 kr pr. liter på Circle K. Det må være rekord. Jeg venter med å fylle bensin til i morgen da den pleier å være billigere på tirsdager, og utsetter gjøremålene jeg har i dag til i morgen.

Jeg stiller spørsmålet en gang til. Hvorfor må prisene være så høye i et land som produserer olje? Ingen avslag i prisen for egen befolkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...