Gå til innhold

Gode alternativer til Sbanken?


Gjest c29cb...409

Anbefalte innlegg

Jeg har bare ASK i sbanken. Og det sies at på både kort og mellomlang sikt så skjer det ingen endringer for kundene. Så jeg føler ikke akkurat at noe brenner med det første. Hvis det plutselig går negativt ut over vilkår så blir det flytting. Ellers spiller det ingen trille for min del. Får ikke vondt noe sted av at sbanken har en eller annen formell tilknytning til DNB. Så lenge det ikke påvirker kundeforholdet på noen som helst måte så blir reaksjonene bare føleri og denslags driver jeg ikke med :p

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hedersbrukeren skrev (2 minutter siden):

Ser ut til at det er svært mange som driver med føleri både her og der i forbindelse med DNB generelt og denne saken spesielt :) 

Sannsynligvis de samme som engasjerer seg i fylkesgrensekrangling også 😂 Legg ned det administrasjonsnivået først som sist så slipper vi å bruke flere titalls milliarder på det tøvet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Kan du si hvordan Storebrand er et helvete som ikke anbefales?

Storebrand lar meg ikke gjøre enkeltinnskudd på fondene, f.eks. om barna har bursdag. Da må jeg øke det månedlige innskuddet og huske å senke det igjen etterpå. 

Innlogging og nettside har vært håpløs til tider. Sendt i evige looper der en del av loopen et bank-ID. Frustrerende. 

Jeg får ikke innsyn i barnas fond, fordi de er på konas konto. Liten greie, men irriterende å måtte sjekke gjennom henne.

Kan ikke åpne to separate fondskontoer med samme fond i begge. Dermed må hvert barn ha ulikt fond, som kan bli urettferdig. 

Kundeservice er treg og har ikke kunnet hjelpe meg med disse tingene. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Svært mange som driver med føleri?

Kall det hva du vil. Om et selskap jobber seg opp mot en tilnærmet monopoltilstand er det i mine øyne (og mange andres) mye det samme som et offentlig diktatur innenfor et samfunnsoperativt område.

Det er min fordømte plikt som kunde å opprettholde en årvåkenhet. På samme måte som det er min fordømte plikt som borger å være årvåken overfor maktapparatets innebygde higen etter stadig mer makt.

Jeg har bekjente som jobber i DnB. De skjønner ikke helt hvorfor ledelsen ønsker dette. Bruker selv Sbanken, og er inne på denne tråden for å se etter mulige alternativer.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke at betingelsene i Sbanken blir dårligere over natta, men tror det på sikt og liker virkelig hverken holdningen som DnB har fått de siste årene. De har også vært i søkelyset pga både hvitvasking og den saken der fondskunder fikk misvisende råd.

Selv om det ikke nødvendigvis har noe å si for praktiske forhold hos meg, så er det enkelte firmaer jeg ikke ønsker å være kunde hos pga deres holdninger og oppførsel. Dessverre så er enkelte firmaer så store at det er vanskelig å unngå dem helt, men da er det desto viktigere at man gjør det man kan.

Min bedre halvdel har DnB og av det jeg ser virker det mer tungvint i tillegg til at det er dyrere. 

Vurderer selv KLP nå ettersom jeg får gode betingelser der, men har ikke noe erfaring med dem tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hedersbrukeren said:

Ser ut til at det er svært mange som driver med føleri både her og der i forbindelse med DNB generelt og denne saken spesielt :) 

Hva som skjer for kundene i praksis over tid er en ting. Som oppkjøper ønsker man jo å bevare mest mulig av kundene i form av eksisterende verdier og utviklingspotensial, så det vil lønne seg å forsøke og roe gemyttene og satse på at ting holder seg flytende for å maksimere profitt. Det som kræsjer brutalt for min del er arrogansen og "Sovjet-imperialismen" til DNB som de har fått presset igjennom, sånn jeg ser det, fiendlig oppkjøp som er helt uønsket av kundene og mest sannsynlig også SBanken. Det blir litt som å tilsette avføringsbakterier i det godt opparbeidede badevannet. Det blir ikke bra selv om man gjør det sakte. DNB oppi dette er som en 90 år gammel bestemor som kjøper seg en 9-år gammel sex-slave. Alt er superskittent tvers igjennom og stinker også deretter. Den beste måten å vise din misnøye med dette er å rømme skuta og sørge for at verdien DNB får ut av dette blir minimal. Utrolig synd for SBanken, som ender opp som offer i dette. De har overhodet ikke fortjent herjingene fra staten etter alt det bra arbeidet som er lagt ned i systemer og topp kundeservice som DNB bare kan drømme om å oppnå, men å rasere det andre møysommelig har bygget opp for å grådig sluke verdiene er uverdig så det holder! La oss kalle en spade for en spade.

Endret av vidor
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hedersbrukeren skrev (23 timer siden):

Ser ut til at det er svært mange som driver med føleri både her og der i forbindelse med DNB generelt og denne saken spesielt :) 

Det er fordi etikk og moral spiller en viktigere rolle i dag. Noen bryr seg om hvordan ansatte forvalter ting etisk, både i det å villede/lure kunder til dårlige avgjørelser og hva penger plasseres i.

Andre tråkker gjerne på lik og driter lang vei i andres liv og helse, så lenge man selv får profitt..... Det har vært litt DnB sin mantra, og enkelte kunders mantra.

DnB har en bedriten historikk, både innen bank og eiendomsavdelingen. Sistnevnte har vært stygg, i jakten på profitt. 

Det er en grunn til at folk med visse etiske verdier styrer unna visse banker og tjenester. Det er en utvikling i vårt samfunn. Føleri (etikk og moral) er blitt mer trendy nå.

For dem som ikke forstå kritikken med DnB er det bare å Google. Selv har jeg blitt lurt av DnB med løgner og usannheter tidligere, der megler holdt tilbake viktige opplysninger som ødela vår økonomi. Fikk litt erstatning via klagenemnd.

Det er flere dommer og misnøye mot DnB for dårlig oppførsel i bank og eiendomsmarkedet. En grådighetskultur der man gjerne drar kunden ned i søpla for egen vinning.

Kunden som kun har bankkort og lønnskonto blåser kanskje i det øvrige i DnB. Noen vektlegger hele bankens omdømme også kun ved kort og lønnskonto der. 

Det er nå artikler som viser til at motstanden mot DnB er noe som markedet merker seg. 

Andre banker har nok også noe å ikke være stole av, men ikke så omfattende som DnB.

Endret av plankeby
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, plankeby said:

Det tok sin tid for DnB å kjøpe opp Sbanken. Først nå er det i gang etter at alle formalia tok sin tid.

Det måtte en ekstrarunde til før DNB presset på nok til at staten tok over. Med 40 % eierskap av DNB er det klart at staten bestemmer akkurat som de vil over slike ting. Bare rømme begge aktørene etter mitt synspunkt, jeg kommer hvertfall til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Håper SBanken har vært smarte og fått rigget seg slik at kjøpet har betydelig redusert verdi og de fremdeles sitter på mye aktiva juridisk selv etter oppkjøp. En aldri så liten takk-for-sist og håper de starter noe nytt med den gode holdningen og kompetansen de besitter, og at DNB sitter igjen med en dyr poisonpill som de faktisk fortjener. Det å ødelegge for andre sånn DNB har gjort bør få konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DnB kjøper opp SBanken for å legge den ned. De blir kvitt en irriterende konkurrent som spiller på en annen måte enn det de gjør og som de ikke kan konkurrere mot på en rettferdig måte. Da blir det enkleste og beste å kjøpe dem opp. De kommer naturligvis ikke til å legge ned Sbanken i morgen. Men hvem vet hvor Sbanken er om ti, femten tjue år? Kanskje de er blitt til en ny bank, eller kanskje de er integrert sakte men sikkert inn i DnB helt til det ikke eksisterer lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Raspeball skrev (20 timer siden):

Enn så lenge kommer jeg til å sitte rolig i båten med Sbanken, men jeg vil jo lete etter alternativer. Man har jo feks. en del gode betingelser gjennom Akademiker-avtalen i Danske Bank, men jeg føler i utgangspunktet ikke at Danske nødvendigvis er så mye bedre enn DNB. Jeg likte i alle fall ikke nettbankløsningen til Danske sist jeg fikk et innsyn i disse gjennom et familiemedlem, men det er nok et par år siden.

Jeg er veldig godt fornøyd med Danske Bank som jeg har hatt i "en mannsalder".
Og jo, den er mye bedre enn DNB, både på pris (bruk av kort i utlandet i særdeleshet), nettbank og kundeservice.
(Ex)kona har hatt DNB "hele livet" så jeg har erfart både det ene og det andre som Danske har vært bedre på enn DNB.

Lenke til kommentar
vidor skrev (5 timer siden):

Hva som skjer for kundene i praksis over tid er en ting. Som oppkjøper ønsker man jo å bevare mest mulig av kundene i form av eksisterende verdier og utviklingspotensial, så det vil lønne seg å forsøke og roe gemyttene og satse på at ting holder seg flytende for å maksimere profitt. Det som kræsjer brutalt for min del er arrogansen og "Sovjet-imperialismen" til DNB som de har fått presset igjennom, sånn jeg ser det, fiendlig oppkjøp som er helt uønsket av kundene og mest sannsynlig også SBanken. Det blir litt som å tilsette avføringsbakterier i det godt opparbeidede badevannet. Det blir ikke bra selv om man gjør det sakte. DNB oppi dette er som en 90 år gammel bestemor som kjøper seg en 9-år gammel sex-slave. Alt er superskittent tvers igjennom og stinker også deretter. Den beste måten å vise din misnøye med dette er å rømme skuta og sørge for at verdien DNB får ut av dette blir minimal. Utrolig synd for SBanken, som ender opp som offer i dette. De har overhodet ikke fortjent herjingene fra staten etter alt det bra arbeidet som er lagt ned i systemer og topp kundeservice som DNB bare kan drømme om å oppnå, men å rasere det andre møysommelig har bygget opp for å grådig sluke verdiene er uverdig så det holder! La oss kalle en spade for en spade.

Ikkje hald igjen. Få det ut...

Sånn er verda i alle bransjar. Dei store kjøper dei små for å bli endå større. Om nokon lurer på motivasjonen til DNB så vil alltid store bedrifter vokse og bli større, auke inntektene. Oppkjøp av konkurrentar er ein mykje brukt metode. Det handlar om å tene mest mogleg pengar for aksjonærane.

No er ikkje anekdotiske historiar så mykje å basere seg på, men eg har veldig god erfaring med kundeservicen til DNB etter 20 år som kunde.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

Håper SBanken har vært smarte og fått rigget seg slik at kjøpet har betydelig redusert verdi og de fremdeles sitter på mye aktiva juridisk selv etter oppkjøp. En aldri så liten takk-for-sist og håper de starter noe nytt med den gode holdningen og kompetansen de besitter, og at DNB sitter igjen med en dyr poisonpill som de faktisk fortjener. Det å ødelegge for andre sånn DNB har gjort bør få konsekvenser.

Hva babler du om? Aksjene er kjøpt, hvem skulle sitte igjen med aktiva i hva nå slags case du beskriver?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Herr Brun said:

Hva babler du om? Aksjene er kjøpt, hvem skulle sitte igjen med aktiva i hva nå slags case du beskriver?

Har selv jobbet i et selskap som hadde et underselskap som solgte tekonolgi og teknologitjenester til hovedselskapet. Selskapet som kjøpte opp hovedselskapet visste ikke om dette og gikk derfor på en smell oppskjøpsmessig fordi dem gjorde for mange antankelser og for dårlig due diligence. Dette er f.eks en av muligetene SBanken hadde mulighet til. Spør man de som driver med slikt profesjonelt så er det sikkert tonnevis av muligheter for å forgifte fiendtlige oppkjøp.

 

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har begynt å bruke Bulder Bank litt. Fikk lønning inn på den nye kontoen i dag. Har opprettet faste trekk til sparekontoer og overført penger til Sbanken siden regningene fortsatt trekkes der.

Veldig lett forståelig og enkel app. 

Fra Kron trekkes det faste beløp fra regningskonto i Bulder Bank hver måned til IPS og ASK.

Kan varmt anbefale Bulder Bank og Kron. Er hittill meget fornøyd. 

Bulder Bank til dagligbank.

Kron til IPS, ASK, PKB og pensjon fra arbeidsgiver. 

Er det behov for et eget kort for bruk i utlandet anbefaler jeg Revolut. Har et fysisk kort som jeg bruker i Danmark. Overfører norske kroner og kjøper danske kroner når kursen er lav. Har også virtuelt kort som kan opprettes til netthandel der f.eks. PayPal ikke er tilgjengelig. 

 

Det vil nok ikke skje noe med Sbanken med det første, men jeg misliker DnB såpass at jeg bytter nå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...