Gå til innhold

Plastposeforbruket redusert med 105 millioner poser på fire år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har KIWI sine handlenett jeg har brukt i årevis, så kvalitetsmessig er de ingen problemer med de. De fylles gjerne med så mye det er plass til. De koster 10 kr på den lokale KIWI-butikken.

Egentlig er det bare bra at folk synes poser blir for dyrt, for da er det flere som gidder å kjøpe gjenbruksnett.

Litt kjipt er det jo selvfølgelig for de som er avhengig av poser for søppel. Min erfaring fra da jeg brukte vanlig poser var at det samlet seg opp enorme mengder over tid fordi det ble mye mer enn jeg hadde mulighet til å bruke.

Det ble så mye til slutt at jeg samlet en enorm søppelsekk med poser til den lokale gjenbruksbutikken som gladelig tok imot. Som ren bruktbutikk hadde de faktisk ikke lov å selge nye produkter, så de var avhengige av donasjoner av poser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Brother Ursus said:

Forbud mot plastsugerør og 4kr per plastpose i Norge er hinsides symbolpolitikk.

Meanwhile in China, Indonesia, the Philippines, Vietnam etc.

Det er helt rett at andre land er verre enn Norge, men alle har et ansvar for å håndtere plastproblemet fornuftig, så om man har mulighet til å bidra, så har det uansett sin verdi.

Det kommer neppe til å redde verden med det første, men er et av veldig mange steg som fremdeles er nødvendige for å nå målet over tid.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (4 minutter siden):

Har KIWI sine handlenett jeg har brukt i årevis, så kvalitetsmessig er de ingen problemer med de. De fylles gjerne med så mye det er plass til. De koster 10 kr på den lokale KIWI-butikken.

Det som er skummelt er at når prisen for plastposer og fleirbruksposar startar å nærme seg kvarandre så kan vi ende opp i ein situasjon der kundane kjøper fleirbruksposar kvar gong dei handlar og då berre brukar posen ein gong. For då forsvinn heile miljøgevinsten, og til forholdsvis liten økonomisk forskjell. 

Trur nok mange kjem til å kjøpe fleirbruksposar når prisen er så lik med intensjon om å bruke posen fleire gongar, for så å ende opp med å ikkje gjere det. Om ein då i tillegg kastar nylonposen som restavfall og startar med å kjøpe søppelposar på rull så er vi virkeleg ute å køyre på miljøfronten. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (13 minutter siden):

Forbud mot plastsugerør og 4kr per plastpose i Norge er hinsides symbolpolitikk.

Meanwhile in China, Indonesia, the Philippines, Vietnam etc.

Disse fire kroners posene hjelper ikke på det globale plastproblemet nei, men det kan hjelpe på det lokale.

Det er ikke lenge siden jeg fant en død måke viklet inn i en Kiwi-pose i fjæra på hytta. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, The Avatar said:

Det som er skummelt er at når prisen for plastposer og fleirbruksposar startar å nærme seg kvarandre så kan vi ende opp i ein situasjon der kundane kjøper fleirbruksposar kvar gong dei handlar og då berre brukar posen ein gong. For då forsvinn heile miljøgevinsten, og til forholdsvis liten økonomisk forskjell. 

Trur nok mange kjem til å kjøpe fleirbruksposar når prisen er så lik med intensjon om å bruke posen fleire gongar, for så å ende opp med å ikkje gjere det. Om ein då i tillegg kastar nylonposen som restavfall og startar med å kjøpe søppelposar på rull så er vi virkeleg ute å køyre på miljøfronten. 

Ja, det er jo et potensielt problem, og personlig så tror jeg folk lærer seg å bruke gjenbruksnettene over tid fordi ingen liker å kaste bort penger, og folk er av en eller annen grunn superopptatt av prisen de må betale for poser.

Lenke til kommentar
vidor skrev (3 minutter siden):

Det er helt rett at andre land er verre enn Norge, men alle har et ansvar for å håndtere plastproblemet fornuftig, så om man har mulighet til å bidra, så har det uansett sin verdi.

Det kommer neppe til å redde verden med det først, men er et av veldig mange steg som fremdeles er nødvendige for å nå målet over tid.

Mange bekker små, gjør en stor å. Det letteste i verden er å peke på andre, og si de må skjerpe seg først. Men eksempelets makt er sterkest, når man tar seg det ekstra bryderiet det er med å bruke gjenbruksposer. Og høy pris på plastposer, hjelper ihvertfall noen med å skjerpe seg.

Så kan det hende man kanskje tar en tur mindre i butikken, og ender opp med mindre snop eller annet man allerede hadde, men glemnte av, eller man kjøper noe man kanskje ikke bruker opp likevel. Det blir da en estragevinst for deg som forbruker, men kanskje ikke helt butikkene helst ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

Mange bekker små, gjør en stor å. Det letteste i verden er å peke på andre, og si de må skjerpe seg først. Men eksempelets makt er sterkest, når man tar seg det ekstra bryderiet det er med å bruke gjenbruksposer. Og høy pris på plastposer, hjelper ihvertfall noen med å skjerpe seg.

Hadde alle tenkt slik du gjør så hadde det meste av miljøproblemer vært betydelig mye bedre.

Nøkkelen er at alle tar personlig ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 minutt siden):

Hadde alle tenkt slik du gjør så hadde det meste av miljøproblemer vært betydelig mye bedre.

Nøkkelen er at alle tar personlig ansvar.

Det er riktig.
I Norge har vi heldigvis kommet langt med feks rydding i strandsonen. Vi har også et fungerende system med renovasjon og en gjengs holdning som sier at søppel i naturen er stygt og helt malplassert.

I andre land, gir man f*** og tenker at plastposer er et bekymringsløst gode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser at noen i beste miljø-ånd kaster løs matemballasje i plastavfall istedenfor å samle det i poser.

Problemet er at noe slikt løst plastavfall havner på bakken istedenfor i renovasjonsbilen.  4-5 løs plastemballasje ligger igjen ved hver tømming av fellesbeholdere for noen få husstander - dvs det jeg ser, noe har nok blåst bort allerede.  Gang det opp med tusenvis av beholdere og det er betydelige mengder plast som havner i nærområde og natur.  Bedre om det hadde vært pakket inn i plastposer.   Matvare produsentene kunne forøvrig skjerpet seg, den «bleien» full av bakterier og kjøtt-/fiskesaft må jo gi et søppelberg.  Heller litt væske som enkelt kan skylles bort.  Men forbrukerne er visst blitt så fisefine på det…

Dette er symbolpolitikk som virker mot sin hensikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plastposer er et fantastisk produkt.

De kan produseres fossilfritt, og de kan resirkuleres nærmest uendelig med små ressurser.
De brukes ofte også til flere ting, fra å bære varer hjem fra butikken, til de havner som søpleposer i avfallet osv.

Det er rett og slett ingen problemer med plastposer, så fremt de ikke havner i naturen, men nettopp resirkuleres.

Så vet vi allerede fra svenskene satt opp prisene på plastposer til 7,- kroner på grunn av miljøavgift, at det ikke blir noe bedre.
Folk kjøper i større grad plastposer på rull, som ofte bare brukes én gang, og som heller ikke bør finne veien i naturen, eller enda verre, papirposer, som angivelig gjør mer skade for miljøet ... eller handlenett, som må brukes i årevis før de i det hele tatt kan likestilles med plastposer miljømessig.

Med andre ord, høyere avgift på plastposer er bare tull, og fullstendig feilslått.
Man burde heller konsentrere seg som om å passe på at posene havner der de skal, til evig resirkulering.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
The Avatar skrev (29 minutter siden):

Det som er skummelt er at når prisen for plastposer og fleirbruksposar startar å nærme seg kvarandre så kan vi ende opp i ein situasjon der kundane kjøper fleirbruksposar kvar gong dei handlar og då berre brukar posen ein gong. For då forsvinn heile miljøgevinsten, og til forholdsvis liten økonomisk forskjell. 

Trur nok mange kjem til å kjøpe fleirbruksposar når prisen er så lik med intensjon om å bruke posen fleire gongar, for så å ende opp med å ikkje gjere det. Om ein då i tillegg kastar nylonposen som restavfall og startar med å kjøpe søppelposar på rull så er vi virkeleg ute å køyre på miljøfronten. 

Det var et veldig godt poeng.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (10 timer siden):

Det var et veldig godt poeng.

Nei, egentlig ikke. Folk betaler godt for en god og/eller fancy, populær bag, selv om de kunne brukt en pose. De kastet ikke den bagen etter en gangs bruk.

Flergangsposer kan man legge i bilen, kanskje en i PC-bagen eller gymbagen eller hva man har med seg. De kan gjerne pakkes så smått at man og kan legge de i jakken.

Folk vil finne en plass til de, og ihvertfall om man gjør som @sedsberg antyder, skrur opp prisen mer, slik at folk får godt nok incentiv til å faktisk ta med seg disse.

Selv bruker jeg en skulderveske fra et sportsmerke som ikke nødvendigvis ser ut som idrettsutstyr, men fint går til vanlige klær, for slike som meg som har ihvertfall et halvt øye til stil. Der har jeg med meg lunchboks, flerbrukspose, nødlader og annet jeg vet jeg fort får bruk for. Og handler jeg veldig smått, så bruker jeg bare denne til varene. Er det litt mere, så er det frem med posen.

Til større handlinger, har jeg med meg flere poser i bilen, inkludert til harryturene. Dette i tillegg til noen ekstra plastposer i tilfelle jeg handler mer enn planlagt. Og selv om jeg ikke innbiller meg at det er veldig vanlig blant folk flest, så tror jeg stadig flere blir bevisst på dette.

Det største problemet er forsåvidt ikke plastposer her i Norge, selv om jeg opp gjennom tidene har kastet poser med tomme plastposer i, fordi det har hopet seg opp, selv om det begynner å bli en stund siden nå.

Det større problemet er alle de som slipper søpla fra seg der de står og går, eller ut av bilvinduet. Det koster så lite å oppsøke en søppelboks. Noen ganger er de knapt meteren unna. Men det er alt for mange som ikke bruker de.

Så kommer dessverre tilleggsproblemet med de søppeldunkene som ikke tåler litt vær, og søpla folk kaster i disse, blir blåstut av dunkene og beholderne, og utover bakken og inn i skogen eller ut i vannet eller havet, alt etter hva som treffes på først. 

Endret av Snowleopard
Lagt til "til stil" i 4. avsnitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Nei, egentlig ikke. Folk betaler godt for en god og/eller fancy, populær bag, selv om de kunne brukt en pose. De kastet ikke den bagen etter en gangs bruk.

Flergangsposer kan man legge i bilen, kanskje en i PC-bagen eller gymbagen eller hva man har med seg. De kan gjerne pakkes så smått at man og kan legge de i jakken.

Folk vil finne en plass til de, og ihvertfall om man gjør som @sedsberg antyder, skrur opp prisen mer, slik at folk får godt nok incentiv til å faktisk ta med seg disse.

Selv bruker jeg en skulderveske fra et sportsmerke som ikke nødvendigvis ser ut som idrettsutstyr, men fint går til vanlige klær, for slike som meg som har ihvertfall et halvt øye. Der har jeg med meg lunchboks, flerbrukspose, nødlader og annet jeg vet jeg fort får bruk for. Og handler jeg veldig smått, så bruker jeg bare denne til varene. Er det litt mere, så er det frem med posen.

Til større handlinger, har jeg med meg flere poser i bilen, inkludert til harryturene. Dette i tillegg til noen ekstra plastposer i tilfelle jeg handler mer enn planlagt. Og selv om jeg ikke innbiller meg at det er veldig vanlig blant folk flest, så tror jeg stadig flere blir bevisst på dette.

Det er nok dessverre slik at det er sjokkerande mange som har posar f.eks. i bilen, men som ender opp med å kjøpe poser i kassa likevel.

Litt fordi dei ikkje har gjort det til ein vane å ta med handleposar, og litt fordi det er lettvindt å kjøpe akkurat så mange posar som ein treng når ein har telt opp varene i kassa. 

Det var blant anna dette som tok livet at norske Lidl butikkar fordi vi ikkje klarte å omstille oss til kasser der det var kort band etter kassa fordi ein skulle ta varene tilbake i handlevogna etter scanning og så pakke varene på eigne pakkebenkar. Logisk sett hadde eit slikt system vært mykje betre, då kunne ein etter å ha betalt trilla heile vogna ut til bilen og lagt varene direkte i bagasjerommet utan å gå via ein plastpose. 

Desverre er mange alt for store vanedyr, og eg er nok såpass pessimistisk at ein aukning på nokre få kroner er det som utgjer forskjellen. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Det er nok dessverre slik at det er sjokkerande mange som har posar f.eks. i bilen, men som ender opp med å kjøpe poser i kassa likevel.

Litt fordi dei ikkje har gjort det til ein vane å ta med handleposar, og litt fordi det er lettvindt å kjøpe akkurat så mange posar som ein treng når ein har telt opp varene i kassa. 

Det var blant anna dette som tok livet at norske Lidl butikkar fordi vi ikkje klarte å omstille oss til kasser der det var kort band etter kassa fordi ein skulle ta varene tilbake i handlevogna etter scanning og så pakke varene på eigne pakkebenkar. Logisk sett hadde eit slikt system vært mykje betre, då kunne ein etter å ha betalt trilla heile vogna ut til bilen og lagt varene direkte i bagasjerommet utan å gå via ein plastpose. 

Desverre er mange alt for store vanedyr, og eg er nok såpass pessimistisk at ein aukning på nokre få kroner er det som utgjer forskjellen. 

Dette tror jeg som sagt retter seg opp med høyere priser. Nå er folk blitt mer bevisst på at de er blitt dyre, så da sjekker man gjerne en ekstra gang. Og de som ikke er det, vil kanskje fort bli det når de ber om en pose til, og må betale over 4 kroner for den.

Og dette er nok bare begynnelsen. Prisene vil gå opp og opp, til hoveddelen av befolkningen finner ut at det utgjør en for stor andel av prisen å betale for fort 3-4 poser eller mer, som det fort blir på en større handlingstur.

For de som gjerne tar bilen, vil det etterhvert bli vanligere å ta med sin egen sammenleggbare plastkasse (eller flere) med seg på handling. Og da begynner vi fort å komme tilbake til start, der man ba om banankasser for å få med seg varene. De satt forøvrig greit til på bagasjebrettet på sykkelen med litt hjelp av tau eller "bungee cords".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...