Gå til innhold

Plastposeforbruket redusert med 105 millioner poser på fire år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gi muligheten til å kjøpe gode handlenett. Dette er helt vanlig i utlandet, eks. spania som da reduserer handleposer vesentlig mer. Jeg har ennå ikke sett muligheten til å kjøpe handlenett ved kassa i Norge.

Har da vært på Rema 1000, Kiwi, Prix og Extra.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er flott! Bidrar til dette med å bruke gjenbruksnett fast. De grønne til Kiwi er helt fine. Tar mye mer varer enn plastposene og de er snillere mot fingrene. 

Som søppelpose kjøper jeg Unik sine. Vet ikke om de er snillere enn vanlige handleposer, men innbiller meg at det er mye mindre plast per pose og så betaler jeg ikke 1,- per søppelpose. 

Endret av Dassen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Gi muligheten til å kjøpe gode handlenett. Dette er helt vanlig i utlandet, eks. spania som da reduserer handleposer vesentlig mer. Jeg har ennå ikke sett muligheten til å kjøpe handlenett ved kassa i Norge.

Har da vært på Rema 1000, Kiwi, Prix og Extra.

Jøss. Har GODE handlenett fra Rema og Kiwi. Har brukt de i årevis nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg bruker ryggsekk når jeg skal ut og handle, det er overlegent alt av handlenett. Og så har jeg et lager med brukte plastposer i bilen som jeg tar av hvis jeg kommer på at jeg må ha noe når jeg er ute og kjører. Kjøper kun en håndfull plastposer i løpet av et år. Det er ikke vanskelig eller arbeidsomt i det hele, det er bare å justere vanene sine ørlite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får tro alle som slår et slag for handlenett i hvertfall bruker polyester.

Danske myndigheter gjorde i 2017 en undersøkelse om miljøavtrykket til ulike løsninger og kort oppsummert må man f.eks. bruke handlenett av bomull hele 7000 ganger før det er mer miljøvennlig enn plastposen. Med polyesternett slipper man unna med å bruke det rundt 35 ganger :)

https://www2.mst.dk/Udgiv/publications/2018/02/978-87-93614-73-4.pdf

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kun Obs som har bra nok handlenett.  Har mange, og de fleste har jeg fått gratis via kupong.

De som Extra har er ikke bra nok, og de andre har jeg heller ikke sett at har noe bra.

Bruker Obs sine, uansett hvor jeg handler.
Tilogmed når jeg drar på Biltema eller andre butikker så tar jeg med Obs sitt.

Lenke til kommentar

F.eks. på Tesco har de egne stativer nær kassa med mange typer handlenett i forskjellige motiver og fasonger. I Norge er de mer "skjult" og litt uvanlig.

Det skal dog sies at nesten samtlige av våre plastposer blir brukt til å kaste søppel i. Når vi har vært i utlandet (utenfor Skandinavia), har vi måtte kjøpe egne ruller med plast-søppelposer til dette formålet. Da går vinningen opp i spinningen. Pluss at plastposene man får i butikkene i utlandet nesten alltid er skikkelig dårlige, tynne greier. Da må man "double bagge" om man skal ha mer enn 1 kg varer i, eller fordele ut over mange flere poser. Norske plastposer er generelt av svært høy kvalitet og kan brukes om igjen mange ganger.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker sekk til å putte det jeg handler i.

Det hender at jeg av og til kjøper varer uten å ha med sekken og da blir det kjøp av butikkens poser men bruker dette til søppel.

Matvare søppel går i egne poser fått fra kommunen så har faktiskt ett lite overskudd av vanlige handleposer nå

siden det ikke blir kastet like mye restsøppel som før.

Blir dog kastet mye papp og plastikk

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Gi muligheten til å kjøpe gode handlenett. Dette er helt vanlig i utlandet, eks. spania som da reduserer handleposer vesentlig mer. Jeg har ennå ikke sett muligheten til å kjøpe handlenett ved kassa i Norge.

Har da vært på Rema 1000, Kiwi, Prix og Extra.

Hm, underlig, for på nærmeste Prix i forhold til oss henger det handlenett i mengder så man kan ikke unngå å se dem, pris som <10 poser og varighet som minst 200 poser. Også nærmeste Spar-butikk i forhold til oss har handlenett i kassen, men her må de spørres etter. 

Endret av GJESTESVAR
Tilføyd en uteglemt bokstav
Lenke til kommentar
2 minutes ago, GJESTESVAR said:

Hm, underlig, for på nærmeste Prix i forhold til oss hneger det handlenett i mengder så man kan ikke unngå å se dem, pris som <10 poser og varighet som minst 200 poser. Også nærmeste Spar-butikk i forhold til oss har handlenett i kassen, men her må de spørres etter. 

Jeg tenker at de butikkene jeg frekventerer så har de ikke disse hengende lett tilgjengelig og ellers ser jeg alltid etter slikt. Men jeg skal spørre betjeningen neste gang så finner jeg ut av mysteriet.

En ting man kan si om handlenettene fra Spar i spania er at de er av ganske dårlig kvalitet og rakner lett om man bærer litt tungt. hvordan er dette i Norge?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

En ting man kan si om handlenettene fra Spar i spania er at de er av ganske dårlig kvalitet og rakner lett om man bærer litt tungt. hvordan er dette i Norge?

Lite erfaring for vi har ett eneste nett fra Spar. Det har vel vært i bruk 50 granger eller så og det holder ennå. 

Vær likevel OBS på at verken poser eller nett er konstruert for ubegrenset last. Liker det jeg finner på en butikk i det store utland som jeg besøker regelmessig, men ikke ofte i embets medfør når reising er praktisk mulig: Plastposen (som er resirkulerbar og temmelig billig, men også kostet >1 kr i 2019) er tydelig merket med vektlodd og 5 kg. Bærenettet (som er litt større og kostet ca 12 kr i 2019) er like tydelig merket med vektlodd og 8 kg. Pleier å ha dette i tankene i norsk butikk også.  

Endret av GJESTESVAR
Føyd til siste setning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...