Gå til innhold

Plastposeforbruket redusert med 105 millioner poser på fire år


Anbefalte innlegg

1 hour ago, GJESTESVAR said:

Lite erfaring for vi har ett eneste nett fra Spar. Det har vel vært i bruk 50 granger eller så og det holder ennå. 

Vær likevel OBS på at verken poser eller nett er konstruert for ubegrenset last. Liker det jeg finner på en butikk i det store utland som jeg besøker regelmessig, men ikke ofte i embets medfør når reising er praktisk mulig: Plastposen (som er resirkulerbar og temmelig billig, men også kostet >1 kr i 2019) er tydelig merket med vektlodd og 5 kg. Bærenettet (som er litt større og kostet ca 12 kr i 2019) er like tydelig merket med vektlodd og 8 kg. Pleier å ha dette i tankene i norsk butikk også.  

Det er helt klart relatert til at man kanskje har mer enn 5-8kg i nettet. Det holdt riktignok i 4 uker men begynte å rakne litt i sømmene til håndtaket på fjerde uken. Jeg handlet mye drikke (ikke alkohol og vann kjøpte jeg i større dunker som man bærer utenom) og det veier jo fort en del.

Men skal spørre etter handlenett da det er "preferred" way. Synd man ikke ser flere bruke det i butikken. Når mulig handler jeg i jobbsekk jeg ofte har med meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (15 timer siden):

Gi muligheten til å kjøpe gode handlenett. Dette er helt vanlig i utlandet, eks. spania som da reduserer handleposer vesentlig mer. Jeg har ennå ikke sett muligheten til å kjøpe handlenett ved kassa i Norge.

Har da vært på Rema 1000, Kiwi, Prix og Extra.

Ofte har de små esker med disse nettene i, rett ved kassa. En slik pose er gjerne ikke større enn ca 3x6x05 cm, så de tar ikke all verden av plass. Når de da ligger tett i tett i esken, så er det ikke alltid lett å skjønne at dette er poser, om man ikke er klar over det.

Jeg har 2xfra Kiwi, fordi det var de jeg først fant de, godt hjulpet av trumftilbud om en slik gratispose. Nå bruker jeg de gjerne til å bære fra kassa til bilen, og så fra bilen og inn i leiligheta i høy 1. etasje. Og jeg parkerer gjerne rett utenfor inngangen for å tømme bilen etter handling, før den parkeres på første ledige plass jeg finner, da vi ikke har fastre plasser. Bare unntaksvis at jeg går til butikken og bærer hjem, med mindre jeg bare trenger noen få ting. Men merkelig nok blir disse endel fullere enn planlagt, likevel.

Men jeg fyller gjerne posene med 8x1,5-litersflasker, da Spar har fast tilbud på 4 valgfrie for 89,- + pant. Da kan jeg få mine Pepsi Max Lime ("ny" favoritt etter at Coca Cola sluttet å selge sin Zero m/ lime) til tilbudspris, ihvertfall frem til neste harrytur, der de gjerne koster 15 + pant per flaske. Det er enda billigere.

Uansett, har hatt disse posene mer eller mindre siden de begynte med disse, så jeg vil si meg godt fornøyd med kvaliteten. Trykket har riktignok begynt å gå av, men det er egentlig bare positivt. Bare pass på løftene. Brå "røsk", så holder de neppe lenge. Men løfter man i rolig og jevn fart, så skal det godt gjøre å ødelegge dem om ikke skarpe gjenstander skjærer hull i posene.

Men det hender jeg stopper innom butikken på vei hjem uten å ha planlagt handling, men kom på at det var noe jeg skulle hatt eller fikk lyst på. Da er det ikke sikkert jeg har med poser, eller har glemt de i bilen, så da blir det noen plastposer likevel. De samles inn, og mesteparten tar jeg med til moren min som bruker de som søppelposer, siden hun bor på omsorgsbolig og handler ikke på butikk selv lengre. Jeg bruker noen få selv, men får blå og grønne poser til søppelsortering på butikken, så eget forbruk blir lite.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Dubious said:

Man får vanligvis posen gratis i vanlig kasse, om man spør om pose etter at man har betalt.

Og man misliker sterkt de kundene som på den måten snylter butikken. Jeg har flere ganger fått nei når jeg har glemt dette med "Du må betale for posen" - heldigvis.

Så det er ikke "vanligvis" men sløve medarbeidere.

@Snowleopard
Takk for tipset :) Jeg tipper kvaliteten på disse posene kan variere fra land til land.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Og man misliker sterkt de kundene som på den måten snylter butikken. Jeg har flere ganger fått nei når jeg har glemt dette med "Du må betale for posen" - heldigvis.

Så det er ikke "vanligvis" men sløve medarbeidere.

@Snowleopard
Takk for tipset :) Jeg tipper kvaliteten på disse posene kan variere fra land til land.

Sier man nei takk til pose først uten noe mere, og det er klart at man trenger pose for å få med seg varene,, så skjønner jeg godt at vedkommende i kassa sier "2 kroner takk". Da blir det for klart at man gjør dette kun for å spare penger. Det blir litt hassel, men til neste gang har man enten med poser (gjerne flerbruksposer) eller sier ja takk når det spørres. Synes egentlig flere i kassa burde gjøre slik. 

Men har man sagt ja til pose, eller man har med flerbruksposer, og så oppdager at man bomma på beregningen, så får man som regel den ekstra posen gratis, og det er god service. Da er det helt greit at man slipper å måtte fikle etter mynter eller kort. Samme om de i kassa glemte å spørre, og man ikke tenkte over det. Da er det og helt greit å spørre etter pose, og få det gratis.

Å snylte på poser når man står i selvbetjeningskasse, det synes jeg er et nytt bunnmål. Trenger du pose, så får du jammen betale for den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 6/25/2021 at 6:58 PM, Theo343 said:

Gjøre seg til kjeltring for 2,-?

Jeg  er ikke helt enig i den der

Hvis man skal være prinsippfast så betaler jo du 2 kr hver gang du gjør en jobb for dem

selv om jobben du gjør kan vare i alt fra 10 minutter av og til en halvtime og andre ganger kansje til og med mer

På alle butikk  poser er det påtrykk av butikkens Logo eller merke

Det betyr at du reklamerer for butikken eller kjeden

Dette blir selfølgelig ett veldig ekstermt eksempel men tenk om kjente fotballspillere måtte betalt for å reklamere for ett gitt merke?

Spiller med Adidas på trøya og må betale for å reklamere for dette merket hver gang fotballspilleren får sponset en skjorte

eller spiller en kamp

Jeg ser ikke noe veldig stor forskjell på å være en vandrende plakat for en mekevare selv om man gjør dette uopfordret med ferdigtrykte logoer/merker versus å gjøre dette oppfordret gjennom en signert kontrakt

En god del youtube strømmere tjener foreksempel penger gjennom reklame helt uopfordret 

Har aldri blitt tilbudt penger fra butikken selv om jeg noen ganger har jobbet en halvtime med å reklamere for butikken/kjeden ved å gått rundt og bært eller eventuelt trillet på disse handleposene og gått fra butikk til butikk i ett kjøpesenter og har tjent inn de 2 kr og vel så det, noensinne,   så butikken/kjeden snyter jo egentlig på min arbeidskraft.

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Dassen skrev (8 minutter siden):

Men den logikken kunne jeg stukket innom Porsche i ettermiddag og krevd avslag på en 911, fordi jeg reklamerer for bilen ved å kjøre rundt i trafikkbilde med den. 

Ja hvis det står PORSCHE med STORE bokstaver på sidene av den. Er vel i praksis det idrettsstjerner gjør (sponsoravtaler).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dassen said:

Men den logikken kunne jeg stukket innom Porsche i ettermiddag og krevd avslag på en 911, fordi jeg reklamerer for bilen ved å kjøre rundt i trafikkbilde med den. 

Og hvorfor ikke?

det er jo kun vane og det har vært sånn i tiår at det ellers ikke betales ut for at du reklamerer for porche

Intresant forøvrig at det ikke finnes merke logo av produsenter på store skip

eller passasjerfly

Står ofte bare Norwegian, norske polfarerere eller noe annet og ikke bilde av produsentene av flyene eller komponentene eller noe den slags på fly skroget eller skipsskroget.

Jeg syns hvertfall det er en uting at man skal betale for å reklamere for andre og atpåtill gjøre restrende gratis

Med andre ord Jeg betaler for   kostnaden ved å produsere posen eller merket til porche

men kjeden eller porche om du vil (usikker hvor mye en porche logo koster)

ikke betaler for at jeg viser andre merket deres i trafikken eller til eventuelt andre potensielle kunder mens jeg bærer på plastposen

Man skal ikke undervurdere merkevare og påvirkning dette har ved slik reklamering

Dog, Hvis logoen/merket er lite som det ofte er på biler

som gjør det vanskelig å se dem så har du muligens ett poeng

enkelte biler har dog ett unntak her, Mercedes er vanligvis lette å få øye på særlig de gamle klassiske med det merket foran på panseret.

Mercedes eller andre bilmerker med like tydelige merker snyter dermed på min Arbeidskraft

Poenget mitt at man har litt merkelige prinsipper dersom man mener at å ta 2 kr av en plastpose er tyveri 

når snyting av arbeidskraft i form av reklamering ikke regnes som tyveri begrunnet sedvane

da er man ikke særlig prinsippfast

eller så har man denne mening av gammel vane

 jeg tør minne på at plastposene i butikken en gang faktiskt var gratis (sedvane) og at betaling av dem er en nyere praksis (ny sedvane) selv om den er praktisert i en god del år allerede.

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Man kan være så uenig man vil. Så lenge varen koster 2,- og man ikke får den gratis uoppfordret så stjeler man en vare til 2,-. Dette er ikke noe stort problem jeg bare synes det er smålig å ikke taste inn 2 poser når man tar 2 poser.

Hvis alle tar med seg en pose ekstra for å ha til søpla hjemme så kan det kanskje bli mer synlig.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Theo343 said:

Man kan være så uenig man vil. Så lenge varen koster 2,- og man ikke får den gratis uoppfordret så stjeler man en vare til 2,-. Dette er ikke noe stort problem jeg bare synes det er smålig å ikke taste inn 2 poser når man tar 2 poser.

Hvis alle tar med seg en pose ekstra for å ha til søpla hjemme så kan det kanskje bli mer synlig.

Og det er ikke smålig at Butikken/kjeden stjeler fra oss alle?

Jeg er enig at man skal betale for varer

men det gjelder jo for arbeidskraft også

og den eneste gunnen til at Plastposer koster 2 kr nå

og at man gjør gratis reklamearbeid for den gjeldende kjeden er jo kun vane

og har ikke noe med prinsipper å gjøre.

Så kan man selvsagt mene at den ene formen for tyveri ikke er greit mens den andre er det

men hvorfor skulle den ene formen for tyveri være mer smålig enn den andre?

Hvis posene hadde vært merkeløs eller logoløse så hadde jeg dog vært fullstendig enig med deg

Da betaler jeg bare for posen og betaler ikke i prinsippet for å gå rundt å reklamere for Rema eller kiwi.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Theo343 said:

Man er ikke arbeidskraft fordi man selv kan skanne varene. Vi var ikke arbeidskraft når vi selv måtte putte varene i posen heller.

Hvem snakker om dette?

Jeg snakker om å bære rundt på Reklame

Logoen på posene er reklame

Angående selvhjelp forresten siden du likevel er inne på det.

Noen plasser må du faktiskt betale for å hjelpe deg selv.

'Enkelte banker tar gebyr selv om du gjør all jobben selv

Rettferdig? Nei

Miljøavgiften er helt grei dersom arbeidet bare varer i 10 minutter

og jeg tviler på at de pengene egentlig er med på redde miljøet

Strand og søppelrydding i Naturen går som regel på dugnad

Renavasjonsavgiften betales jo allerede

men man kan selfølgelig si at avgiften på posene er med på redusere lysten til å kjøpe plastposer

og slikt sett er ett miljøargument

Forøvrig : 

https://www.tv2.no/a/11626610/

For ikke mange år siden tapte handelsnæringen penger på plastposer som var gratis - og dermed en ren utgift for butikkene.

Med en estimert snittfortjeneste i dag på 75 øre per pose, vil fortjenesten på plastposesalget i 2020 etter TV 2s beregninger være på ca. en halv milliard kroner. Dette dersom en selger 700 millioner poser, slik Handelens Miljøfond anslår.

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...