Gå til innhold

Ja til å prøve ut nullutslipp i Bergen og Oslo


Anbefalte innlegg

2 hours ago, sverreb said:

London har et slikt system. De har operert med en 'congestion charge'. De hadde også vesentlige rabatter for de som bodde innenfor sonen (betalte vel 10% av vanlig takst om jeg ikke husker feil, det er midlertidig andre regler på dette nå p.g.a. pandemien). Prisene er temmelig høye fra 15 til 100 pund pr. dag. men med rabatter for utslippsklasse.

Jeg ser ikke hvorfor det å bo innenfor sonen skal føre til rabatt. Man forurenser like mye om man kjører samme antall km i byområdet uavhengig av hvor man bor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
51 minutes ago, Theo343 said:

Jeg ser ikke hvorfor det å bo innenfor sonen skal føre til rabatt. Man forurenser like mye om man kjører samme antall km i byområdet uavhengig av hvor man bor.

Samme argument som for unntak for forbud. Det er urimelig mot de som bor der. God politikk betyr å ta hensyn til mennesker, da tar man med unntak mot regler som slår urimelig ut for enkelte.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, sverreb said:

Samme argument som for unntak for forbud. Det er urimelig mot de som bor der. God politikk betyr å ta hensyn til mennesker, da tar man med unntak mot regler som slår urimelig ut for enkelte.

 

Og det slår ikke urimelig ut for de som har arbeidslivet sitt der?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Theo343 said:

Og det slår ikke urimelig ut for de som har arbeidslivet sitt der?

Ikke i samme grad nei. En del av poenget med slike soner er jo nettopp å få de som jobber der til å reise kollektivt*. De som bor der og har bil må imidlertid gjennom sonen også når de skal et helt annet sted, også dit kollektivsystemet ikke når. Det er ikke tilfelle for de som kun jobber der. Det er klart at det kan medføre at de som bor der bruker bil mye også lokalt, og man kan jo tenke seg systemer som adresserer det, men oftest er det en unødig millimeternøyaktighet.

En del grupper kan nok bli urimelig rammet om det ikke finnes unntak, men de har ofte unntak i slike systemer (I.e. varetransport, taxi håndtverkere og lignende næring hvor bilbruk er en integrert del av virksomheten)

*) Det er gjerne mye mye flere som jobber der enn som bor der.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Ikke i samme grad nei. En del av poenget med slike soner er jo nettopp å få de som jobber der til å reise kollektivt*. De som bor der og har bil må imidlertid gjennom sonen også når de skal et helt annet sted, også dit kollektivsystemet ikke når. Det er ikke tilfelle for de som kun jobber der. Det er klart at det kan medføre at de som bor der bruker bil mye også lokalt, og man kan jo tenke seg systemer som adresserer det, men oftest er det en unødig millimeternøyaktighet.

Hvis de som bor utenfor men jobber der skal ta kollektivt hvorfor kan ikke de som bor der også ta kollektivt når de skal utenfor? Hva er egentlig forskjellen her?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Theo343 said:

Hvis de som bor utenfor men jobber der skal ta kollektivt hvorfor kan ikke de som bor der også ta kollektivt når de skal utenfor? Hva er egentlig forskjellen her?

Det gjør det jo stort sett. Som sagt man kan legge opp til systemer som flere soner o.l. men det er for det meste unødig millimeterpresisjon. Forskjellen er som jeg alt har nevnt. De som bor innenfor vil ALLTID for alle reiser med bil rammes. De som bor utenfor blir bare berørt om de bruker bil spesifikt for en reise innenfor sonen. Det er en vesentlig forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som bor innenfor har kjøpt bil, og parkeringsplass før ett vedtak om forbud eller ekstra avgifter blir innført.
Disse vil da straffes ekstra hardt.

Forbud er aldri noen god løsning, og jeg tviler på at dette blir gjennomførbart.
Skal politiet ha kontroller i disse strøkene, så blir det mindre fartskontroller.
Så blir spørsmålet, hvor stor blir boten?  De fleste kommer til å gi blaffen, så, som vanlig er det de med mindre penger som blir straffet.

Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Som kan være hver gang de skal på jobb. Bor man innenfor skal man vel egentlig ikke ha behov for bil?

'kan være'? Og hvem er du til å vurdere hvem som har behov for hva?  Det er bedre at  noen får en skattelettelse selv om de ikke har behov for den enn at noen må betale en urimelig skatt.  Selv om de kanskje kan nyte fordeler av det, hva så? De utgjør en veldig liten gruppe og gitt hvordan kollektivtransporten fungerer er det utrolig lite sannsynlig at de vil velge bil fremfor å bare hive seg på banen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

'kan være'? Og hvem er du til å vurdere hvem som har behov for hva?  Det er bedre at  noen får en skattelettelse selv om de ikke har behov for den enn at noen må betale en urimelig skatt.  Selv om de kanskje kan nyte fordeler av det, hva så? De utgjør en veldig liten gruppe og gitt hvordan kollektivtransporten fungerer er det utrolig lite sannsynlig at de vil velge bil fremfor å bare hive seg på banen.

Noen velger å bo "på landet" selv om de jobber midt i byen, og noen har det motsatt. Så helt enig med deg at dette er ikke noe andre trenger forklaring på når det innføres regler og endringer som faller urimelig ut. Skulle bare mangle at når man blir "stengt inne" slik pga bomring, så bør man få unntak.

Tilsvarende som de som bodde der de ble tvunget gjennom 2 bomringer for å komme ut i gata eller når man skulle inn til garasje/parkeringsplassen. Dette var når Oslo endret til 3-sone-system for bomringen. De beboerne fikk unntak fra akkurat de to bomstasjonene, så det er tydeligvis mulig med en viss fleksibilitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, sverreb said:

'kan være'? Og hvem er du til å vurdere hvem som har behov for hva?  Det er bedre at  noen får en skattelettelse selv om de ikke har behov for den enn at noen må betale en urimelig skatt.  Selv om de kanskje kan nyte fordeler av det, hva så? De utgjør en veldig liten gruppe og gitt hvordan kollektivtransporten fungerer er det utrolig lite sannsynlig at de vil velge bil fremfor å bare hive seg på banen.

Det er akkurat det som er poenget mitt. Hvorfor skal "andre" vurdere om noen som bor utenfor byen har behov for å kjøre bil til jobb i byen? Det er en vesentlig gruppe som ikke får hverdagen til å gå opp uten bilen, mens andre vurderer at "slik er det nok ikke".

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 22.6.2021 den 20.19):

Er ikke uenig i "realitetsvurderingene" dine. Jeg tror også det skal mye til å få dette gjennom. Men det bekymrer meg virkelig at folk med såpass radikale tanker får for mye makt. Og det var bakgrunnen og poenget mitt med å påpeke hvilke planer MDG har, der de er villig til å overkjøre flertallet.

Det er et problem at et slikt mindretallsparti får så mye makt som MDG faktisk har i Oslo, kun fordi de er i vippeposisjon. AP og Raymond har vært så glad i makt, at de har valgt å svelge den ene kamelen etter den andre. Det har derfor blitt langt mindre AP-politikk, såpass at selv APs velgere virker å være mindre begeistret.

Om femti til hundre år kan det kanskje vise seg at tankene ikke var radikale nok. Den som lever får se..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (45 minutter siden):

Det er helt feil, MDG skriver i sitt partiprogram at de vil redusere biltrafikk med 1/3 i byene i 2030, omtrent det samme som f.eks Venstre mener. Veldig langt unna å «fjerne bilen helt» som var påstanden.

Partiprogram og faktisk politikk trenger ikke nødvendigvis å være samsvarende. Partiprogrammet er bare en "rettesnor".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det er helt feil, MDG skriver i sitt partiprogram at de vil redusere biltrafikk med 1/3 i byene i 2030, omtrent det samme som f.eks Venstre mener. Veldig langt unna å «fjerne bilen helt» som var påstanden.

Bilfritt sentrum er å fjerne bilen helt.

"I Miljøpartiet De Grønnes program er bilfritt sentrum definert som «fritt for personbiler».

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/23/2021 at 7:27 AM, Hanhijnn said:

Men nå reklamerer miljø-bremseklossen Vedum med at han vil stanse hele prosjektet:

Vil stanse bensin- og dieselforbud i storbyene (motor.no)

Så det Vedum sier er at han er imot rett til lokalt selvstyre, når det går imot hva han selv vil ha, så da kan man like gjerne overkjøre det lokale selvstyret med hjelp av staten?

Flott å se at lokalt selvstyre ikke er viktig for SP lengre.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...